Amagerbanken
Fra : marberg

Dato : 19-11-09 19:47

Det går ikke så alt for godt i denne bank for tiden, men hvis man skulle
investere sine surt opsparede penge i de nye obligationer som udbydes,
hvordan stilles man så hvis banken ikke opfylder finanstilsynet krav om
solvens?, jeg er godt klar over at aktier må anses for tabt, men
obligationslån, er det det samme?

marberg

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-11-09 20:40

marberg wrote:

> [...]
> hvordan stilles man så hvis banken ikke opfylder finanstilsynet krav om
> solvens?, jeg er godt klar over at aktier må anses for tabt, men

Jeg går ud fra at der er tale om ansvarlig indskudskapital som
hybridkapital og lignende? Det er foranstillet aktiekapitalen men ikke
omfattet af nogle statsgarantier (eller andre garantier). I tilfælde af
at banken går ned er obligationerne med stor sandsynlighed værdiløse.

Surt opsparede midler er næppe egnet til den slags

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 19-11-09 21:17

"marberg" <bb315j@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> hvordan stilles man så hvis banken ikke opfylder finanstilsynet krav om
> solvens?, jeg er godt klar over at aktier må anses for tabt, men

Nej.
Nej obligationslånet er ansvarlig kapital men efter aktier.
Jeg anser nu ikke Amagerbankens aktier for tabt selv om de ikke når
solvenskravet.

Solvenskravet er jo bare matematik, det store spørgsmål er om Amagerbankens
udlån er risikable, den daglige drift går fint, men hvis de taber et større
antal milliarder på kundernes konkurser så kan det gå galt og det må tiden
vise.

Finanstilsynet har en mere pessimistisk indstilling til banken udlån end
banken, og har skruet solvenskravet op fra 8% til 13,6% og ned igen til
11,3%
http://www.finanstilsynet.dk/da/Regler-og-praksis/Afgoerelser/2009/FIL-124-Solvenskrav-Amagerbanken.aspx

Det betyder at banken skal stille med først 50% og nu 40% mere kapital pr
udlånt krone end f.eks. Dansk Bank der svjv stadig har 8%.
Det betyder at når AM låner 100 kr. ud skal de selv have de 11, DB kan
nøjes med 8.

Om finanstilsynet er for pessimitisk eller banken for optimistisk kan vi se
om nogle år i bagklogskabens klare lys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-11-09 07:45

On Thu, 19 Nov 2009 19:47:15 +0100, marberg <bb315j@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>hvordan stilles man så hvis banken ikke opfylder finanstilsynet krav om
>solvens?, jeg er godt klar over at aktier må anses for tabt, men

Hvis man er det mindste i tvivl om de værdipapire man ønsker at
invistere i er sikre, vil jeg da helt klart anbefale at man finder
andre papire at invistere i.

Jeg ville aldrig bruge min tid på papire jeg ikke mendte var sikre.

Steen

Fra : marberg

Dato : 20-11-09 09:30

Steen Hansen skrev:

> [...]
> andre papire at invistere i.
>
> Jeg ville aldrig bruge min tid på papire jeg ikke mendte var sikre.

Hej

Der er vel ingen papirer der er helt sikre i denne verden, men der er
nogen der er mere sikre end andre!
Og jeg tror jeg vil beholde pengene i lommen.

Min gamle chef sagde altid "selv store gamle egetræer kan vælte"

marberg

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-11-09 15:40

On Fri, 20 Nov 2009 09:30:11 +0100, marberg <bb315j@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Og jeg tror jeg vil beholde pengene i lommen.
>
>Min gamle chef sagde altid "selv store gamle egetræer kan vælte"

Det har du ret i, men at handle med papirer handler ligeså meget om
tillid, og har jeg ikke tillid til et papir vil jeg aldrig købe det.
Også uanset hvad andre måtte mene.

Så personligt vil jeg aldrig handle papire, ud fra hvad andre syntes.

Og når du spørge på den måde vil jeg mene du ikke selv har tillid til
papiret, og så skal du ikke købe det.

At beholde sine penge i lommen er altid det sikreste, men også det der
giver det mindste afkast.

Selv invistere jeg i aktier, og selv med de sidste par dårlige år, har
jeg et pænt plus på denne konto.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-09 01:45

Steen Hansen skrev:

> At beholde sine penge i lommen er altid det sikreste,

Det er ikke rigtigt. Der har været perioder i historien hvor man
skulle skynde sig at købe noget for pengene så snart man fik dem
i hånden, for ellers var det for sent.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 21-11-09 16:32

On Sat, 21 Nov 2009 01:45:14 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det er ikke rigtigt. Der har været perioder i historien hvor man
>skulle skynde sig at købe noget for pengene så snart man fik dem
>i hånden, for ellers var det for sent.

Korrekt, men dengang skulle man absolut ikke sætte dem i papirer

Steen

Fra : marberg

Dato : 20-11-09 09:31