Fryser vodka?
Fra : Steen

Dato : 20-11-09 11:59

Kort og naivt: fryser vodka hvis man kyler en flaske i fryseren
derhjemme?

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-09 12:15

> Kort og naivt: fryser vodka hvis man kyler en flaske i fryseren
> derhjemme?

Det kommer an på temperaturen i din fryser derhjemme og procenten i voodkaen
40% fryser ved ca -27 grader
50% fryser ved ca -40 grader

/karsten

Fra : Niels

Dato : 20-11-09 07:59

> Det kommer an på temperaturen i din fryser derhjemme og procenten i voodkaen
>     40% fryser ved ca -27 grader
>     50% fryser ved ca -40 grader

Hvor er det dejligt, når nogen giver 100% kold og klar besked

--
Niels

Fra : Linde

Dato : 20-11-09 17:58

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 40% fryser ved ca -27 grader
> 50% fryser ved ca -40 grader

Hvor er det dejligt, når nogen giver 100% kold og klar besked

Yep, helt super! Dertil kan det også tilføjes, at visse billige vodkaer, med
alkoholindhold på 35-37% sandsynligvis vil fryse i en eller anden grad, i en
almindelig fryser, der holder omkring -18C. De ovennævnte procenter vil
blive tyktflydende, ligesom den røde ålborg fra forrige år...

Mvh
Linde

Fra : Steen

Dato : 21-11-09 16:04

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:
> [...]
> vil
> blive tyktflydende, ligesom den røde ålborg fra forrige år...

Jeg kan da prøve at kaste en billig vodka fra Aldi i fryseren, og se
hvad der sker

Fra : michael

Dato : 21-11-09 19:48

Steen skrev:

> Jeg kan da prøve at kaste en billig vodka fra Aldi i fryseren, og se
> hvad der sker

Jeg tror den går i stykker...

/michael

Fra : Emil

Dato : 23-11-09 23:52

> [...]

>almindelig fryser, der holder omkring -18C. De ovennævnte procenter vil
>blive tyktflydende, ligesom den røde ålborg fra forrige år...

Jeg var engang udsat for den dejlige Porsesnaps fra DDS. Desværrer
havde værten lagret den i fryseren, hvilket resulterede i en meget
sprittet, og aldeles udrikkelig snaps.

Efter at værten havde været bordet rundt, og flasken tømt, målte vi,
at ca halvdelen af indholdet var frosset til grødis. Flasken var
intakt.

Dette fænomen har jeg senere udnyttet, når der skulle fremstilles
Rompot, hvor den anvendte alkoholprocent helst skulle over 54%, af
konserveringsmæssige grunde. Der tilføjes (udtrækkes) jo fugt fra
bærrene, og den resulterende alkoholprocent skal gerne op på
hedvinsniveau, ca, 18%.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-11-09 17:30

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> konserveringsmæssige grunde. Der tilføjes (udtrækkes) jo fugt fra
> bærrene, og den resulterende alkoholprocent skal gerne op på

I mine unge dage hed dette 'frysedestillation' og blev anvendt på noget, der
vel nærmest må kaldes mæsk - gæret hvad-som-helst.
....Og det var billigt og så blev man fuld som et svin!...
vh
Jan

Fra : Emil

Dato : 28-11-09 01:46

Jan Bøgh <nospam@nowhere> wrote:

>I mine unge dage hed dette 'frysedestillation' og blev anvendt på noget, der
>vel nærmest må kaldes mæsk - gæret hvad-som-helst.
>...Og det var billigt og så blev man fuld som et svin!...

I dag bruges teknikken til en dyr øltype.
<http://jp.dk/timeout/article1901376.ece>

Citat:
Kr. 250 pr. flaske
Tactical Nuclear Penguin begyndte sit liv med en alkoholprocent på 10
pct. Herefter lå den to gange otte måneder på fade, og til sidst lå
den 21 dage ved 20 graders kulde i store containere, hvor øllen
opnåede den høje alkoholprocent.
Citat slut.

Indholdet af div. fuselolier må være meget højt (p.gr.a
fremstillingsmetoden), så man bør nok nøjes med en meget lille
smagsprøve.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-11-09 17:37

Emil wrote:
[...]
> [...]
> konserveringsmæssige grunde. Der tilføjes (udtrækkes) jo fugt fra
> bærrene, og den resulterende alkoholprocent skal gerne op på

I gamle dage brugte man også vinterkulden til at forstærke alkohol, idet
det kun er vandet der fryser. Så kan man fjerne isen om morgenen, og stå
tilbage med en stærkere drik, me e t mere koncentreret indhold af
alkohol (og smagsstoffer også, muligvis).

Spørgsmålet er bare, hvor meget man reelt gjorde det? Altså fik man
fordoblet eller tredoblet styrken, eller var det som regel mindre
ambitiøse projekter, man havde, f.eks. tilbage i middelalderen? De var
jo vant til nisseølstyrke, så jeg kan forestille mig at de har stillet
sig tilfredse med ret få procent.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Emil

Dato : 24-11-09 21:13

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>tilbage med en stærkere drik, me e t mere koncentreret indhold af
>alkohol (og smagsstoffer også, muligvis).

Jeg tror ikke det har været nogen nydelse.

Da jeg ikke i lokalområdet kan købe rom med en tilstrækkelig
alkoholprocent, virker frysemetoden fint.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-09 07:12

On Tue, 24 Nov 2009 21:13:11 +0100, Emil wrote:

> Da jeg ikke i lokalområdet kan købe rom med en tilstrækkelig
> alkoholprocent, virker frysemetoden fint.

Jeg har en flaske Demerara 1975 fra Guyana til salg. Den holder sine 57%.
Sammen med et par samples af mine valnøddeekstrakter, kan vi måske finde ud
af noget?

Skriv til kurt@(Viborgs postnummer).dk
--
Venlig hilsen