Justerbart bord eller bordben
Fra : Mette

Dato : 19-11-09 09:38

Hej :)

Jeg vil rigtig gerne have et bord der kan justeres i højden nemt. Det
behøver ikke kunne justeres i mere end to højder - sofabord og
spisebordshøjde.
Alternativt kunne jeg lave bordet selv, hvis der fandtes ben jeg kunne
bruge, men jeg finder ikke noget på Google.
Materialet er ligegyldigt. Jeg foretrækker hvid eller chrom, hvis
valget er der.

Det er mit håb at en af jer herinde lige ved hvor man kan købe sådan
nogle bordben (eller et bord der kan justeres) eller eventuelt kan
lave dem!

På forhånd tak
Mette

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 17:47

Hejsa
Mette skrev:
> Det er mit håb at en af jer herinde lige ved hvor man kan købe sådan
> nogle bordben (eller et bord der kan justeres) eller eventuelt kan
> lave dem!

Ikea har nogle justerbare ben i løssalg.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 19-11-09 18:16

Mette skrev:
> [...]
>
> Det er mit håb at en af jer herinde lige ved hvor man kan købe sådan
> nogle bordben (eller et bord der kan justeres) eller eventuelt kan

Hvis du søger lidt på nettet findes der vitterligt noget af den slags,
men det er fine designting der ikke ligefrem er billige

I it 60'er barndomshjem havde vi et multi-sofabord der dels havde
side(!) udtræk og dels er sæt "forlænger-ben" der vippede på plads af
sig selv hvis man løftede bordpladen - Ergo: Både et lavt smalt sofabord
og et højt næsten kvadratisk spisebord.
Men dét har såmænd nok heller ikke været billigt og måske ligefrem en
bryllupsgave når jeg betænker mit ellers beskedne barndomshjem :-/

Til gengæld er der store chancer for at sådanne sager er at finde i
diverse genbrugs forretninger/centre, så genbrugsshopping er mit bedste
bud ud af problemet.

Jeg kan slet ikke komme på nogen gør-det-selv tricks der er både enkle
og praktiske, for har man behov for et såant kompakt møbel er der
givetvis ikke plads til alternative benhøjder 'bag døren' og samtidig
bør det vel være let justerbart.
Strengt taget kan man lave et bord af en plade og to bukke, og med
justerbare bukke vil man kunne have flere højder på bordpladen, men dét
er ikke sådan en *KLIK*-løsning da det kræver at man stiller pladen til
side og justerer hver af de to bukke i rette højde for atter at lægge
pladen på, til gengæld bestemmer du selv pladens størrelse og til dels
højden (á indenfor den ønskede max-højde).

Under min søgning på sådanne bukke som visulation af hvad jeg taler om,
faldt jeg over disse:
<http://www.traevarer.dk/Bordplader+og+bukke.71.aspx?recordid71=692>
Og sågar denneher:
<http://www.traevarer.dk/Bordplader+og+bukke.71.aspx?recordid71=693>

God tanke/arbejde/indkøbs -lyst!

--
Armand.

Fra : Mette

Dato : 19-11-09 13:49

@ Hauge tak for svaret, men mon ikke det blot er sådan nogle med en
"drejeknap" under benet? De kan kun justeres 5-10 centimeter =/
@ Armand Tak for svaret også, og det var da lige sådan nogle jeg var
ude efter, bortset fra, at de er for høje! De skal kunne justeres ned
til omkring 43 cm for at blive sofabord...

Det er åbenbart slet ikke så nemt...

Mette

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 21:55

Mette skrev:
> @ Hauge tak for svaret, men mon ikke det blot er sådan nogle med en
> "drejeknap" under benet? De kan kun justeres 5-10 centimeter =/

Min. højde: 60 cm
Maks. højde: 90 cm
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40057457

En forkortelse af benene, er da i hvert fald nemmere end at gøre dem
længere

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 00:08

Mette skrev:

> @ Armand Tak for svaret også, og det var da lige sådan nogle jeg var
> ude efter, bortset fra, at de er for høje! De skal kunne justeres ned
> til omkring 43 cm for at blive sofabord...

Frem for alt kan der justeres 32cm á de oplyste yderpunkter.
Sagerne leveres sikkert i bedste IKEA-stil som saml selv, og med bare
lidt fingersnilde burde man, inden samlingen, kunne save ben-stykkerne
de fornødne 25-30 cm ned for at kunne få en højde der veksler mellem
dine ønskede 43cm og ca. 70cm (vores spisebord er højt og dét er 73cm)

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 23:02

Undfangede lige en ide:

Lav et par tresidede kasser der er næsten lige så brede som bordet:
Endebundene på kasserne vil udgøre en trekant med to sider på 73cm og
den tredie på 40cm (leg selv lidt med målene, og husk at bordpladen også
har en tykkelse som kommer til 'totalhøjden').

På den måde udgør kasserne et par bukke der 'stående' er ca. 70cm høje
og 'liggende' ca. 40cm høje!

Istedet for kasser, der kan være besværlige at samle for
gør-det-selv'eren, kan man lave en stak trekanter á endebundenes mål og
stille dém med ca. 20 cm's mellemrum med nogle brædder skruet på tværs
af dem til at holde afstanden.
Med et brædt på hver side af alle hjørner (=6 brædder) burde
konstruktionen være stærk nok til at der ikke bliver noget vakleri
sideværts (hvilket ellers kræver brædder på kryds).

Detaljer ved sidstnævnte design:
Hjørnerne skal nok rundes godt af for ikke at ende med at knække og
'flosse'!
Man kan skære passende rektangulære hak ind i siderne så brædderne ikke
kommer til at sidde 'udenpå'!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 03:03

Armand skrev:

> [...]
> har en tykkelse som kommer til 'totalhøjden').
> På den måde udgør kasserne et par bukke der 'stående' er ca. 70cm høje

Nu jeg har fat i det. For gør-det-selv'eren er mulighederne mangfoldige:
- Lav en rektangulær kasse á 40 cm's højde (á højde til underkant af
bordplade) og sæt en bund i 4cm fra den ene ende.
- Lav endnu en kasse med bund (á afstivning af konstruktionen) á ca.
35cm's højde, der i stil med en 'kinesisk æske' kan ligge inde i den
første uden at stikke op over.
Skiller man kasserne fra hinanden og vender den store bliver sagerne
tilsammen ca. 30cm højere end de 40cm.

Tricket kan udnyttes til to smallere kasse-ben eller én stor kasse-sokkel.
Men er som sagt ikke en snuptags-løsning

Har været babysitter for min svoger til aften og dér genopdagede jeg
(med denne tråd i frisk erindring) hans hundedyre design-sofabord hvis
ben er lavet efter samme princip som benene på et strygebrædt!
De gavner dog kun variable sofabords-højder og ikke op imod
spisebordshøjde
Men gad vide om ikke en bordplade skruet solidt på et strygebrædt og med
et par lægter på tværs over benene for at få stabil bredde på
konstruktionen kán udgøre et stabilt lavt sofabord, samt tilstrækkeligt
stabilt (nød-)spisebord :-/

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 22-11-09 11:21

Armand wrote:

> [...]
> første uden at stikke op over.
> Skiller man kasserne fra hinanden og vender den store bliver sagerne

Problemet med møbler konstrueret på den måde er at bordpladen ligger
løst. Nogle mennesker har en vane med - når de skal rejse sig op - at
sætte fra med hænderne i bordpladen. Og vupti har deres side af bordet
så al service, mad og drikkelse i skødet. Om ikke andet vil det jo nok
gøre sammenkomsten uforglemmelig :)

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:41

Mogens skrev:

> [...]
> sætte fra med hænderne i bordpladen. Og vupti har deres side af bordet
> så al service, mad og drikkelse i skødet. Om ikke andet vil det jo nok

You're damn right!
I ovennævnte eksempel kunne den indre 'kinesiske æske' godt være skruet
fast på bordpladen til imødegåelse af dét problem. Det vil så til
gengæld gøre arbejdet i.f.m. højde-ændring mere besværlig p.g.a. bøvl
med at ramme præcist ned i (ifald) begge kasser!

Men det af mig tidligere sofabord fra mit barndomshjem, med side-udtræk
for at gøre det smalle sofabord bedre anvendelig som spisebord var
ihvertfald også kritisk omkring dén detalje qua det stedse smalle understel.
Ved dobbelt-funktionerende konstruktioner vil der altid skulle gives køb
på nogle områder :-|

Min hjerne spinder forøvrigt videre:
Man kan bruge et par(*) (40cm)lave 'ét-skuffes' kommoder som sokkel til
en sofabord-plade. Forudsat at skuffen hhv dennes forplade er ca. 30 cm
høj, kan man så trække dém ud og bruge til at forhøje 'kommode-soklen'
med de gange man har behov for spisebordshøjde!
Hvis behovet hænger sammen med pladsmangel på et (typisk)
kollegieværelse er ekstra skuffeplads kun til det gode!

(*):
Min ene soveværelses-kommode er 73cm bred, hvilket vel i grunden er en
god bredde til en sofabord-sokkel i hver ende, men det er sikkert
enklere at finde et-skuffes kommoder i smallere form (á den 40x37 smalle
kommode jeg også har) hvorved at 2 stk i hver ende må være påkrævet :-/

--
Armand.
(møbeldesigner in spe)

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 16:10

Armand skrev:

> [...]
> Hvis behovet hænger sammen med pladsmangel på et (typisk)
> kollegieværelse er ekstra skuffeplads kun til det gode!

Jag fandt noget der ligner min tanke i reklamen for daells bolighus, der
lige er kommet ind ad døren:
<http://daellsbolighus.livebook.dk/livebook.php?book=daellsbolighus_november_3_2009&userid=0&key=no&pagenum=1>
(side 2 i midten til venstre!)

Med 109 cm's bredde måske lige bredt nok til et sofabord, men et smalt
spisebord er på den anden side heller ikke meget bevendt.
46 cm's højde til underkant af bordplade er måske lige i overkanten
i.h.t. ønsket for sofabordpladen (vores er dog hele 50 cm til
underkant!), men da pileflet-"skufferne" nok hverken er tilstrækkeligt
holdbare eller ensartedede burde de måske erstattes af mindst to
plastkasser i omtrent samme dimension - Og dér kan man jo variere en
smule på højden i.h.t. ønske om spisebordshøjde!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 19-11-09 21:55

Fra : Petersen Michael

Dato : 19-11-09 21:57

Mette <kewtee@gmail.com> wrote:

> Det er mit håb at en af jer herinde lige ved hvor man kan købe sådan
> nogle bordben (eller et bord der kan justeres) eller eventuelt kan
> lave dem!

Hej Mette

Hvad med et hæve-sænke skrivebord - bordpladen kan jo altid re-designes..

Michael Petersen

Omme i Nyborg