Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom 3 Beta - wow detaljer
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-09 14:37

Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel

http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/original med Lightroom 3 Beta
http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/original med Lightroom 2.6RC

som er gengivet i 100% view. Det er et udsnit af dette billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original (som er lavet i
Lightroom 2.5). Se hvor store forskelle der er i detaljegengivelse.

Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
nøjagtigt samme parametre i konverteringen. Læg mærke til at, for at
prøve den ny algoritme, skal man i develop modulet benytte settings >
Update to current process version. Hør nærmere om de nye features her
http://tv.adobe.com/show/what-s-new-in-lightroom-3-beta/ og her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/lr-3-beta.shtml

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Nicolai

Dato : 20-11-09 14:56

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original (som er lavet i
> Lightroom 2.5). Se hvor store forskelle der er i detaljegengivelse.

Alt for nice!

Fra : Peter Z

Dato : 20-11-09 14:59

det var godt nok en stor forskel

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-09 16:41

Hans Kruse wrote:
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.

Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
originalen

Bo //

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 18:39

Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:

> Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
> originalen

DNG er stadig raw med mindre du har de-mosaic'et dem ved konvertering
(og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)

/thomas

Fra : AS

Dato : 20-11-09 18:49

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> DNG er stadig raw ...

raw, men hvilken program kan læse? Er der ike kun dem, som har den samme
konverter?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-09 17:27

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel

Meget overbevisende.

> Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
> nøjagtigt samme parametre i konverteringen.

Det må være et udtryk for at man har /valg/ en mere 'vivid' fortolkning af
farverne.

vh
JAn
--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-11-09 18:42

Hans Kruse wrote:
> [...]
> prøve den ny algoritme, skal man i develop modulet benytte settings >
> Update to current process version. Hør nærmere om de nye features her

Fantastisk forskel, og tak for linkene. Et lille spørgsmål. Jeg vil bare
lige være helt sikker at der ikke i export fra LR er valgt forskellige
parametre der ? Der er det muligt at vælge forskellige sharpen
parametre, og hvor LR 1 var meget dårlig i forhold til export fra
Photoshop, så har LR fået samme output kvalitet som PS (som jeg ser
det). Kan det tænkes du har fået valgt forskellige parametre her (men
ellers ens parametre i selve behandlingen i develop-modulet) ?

Undskyld hvis du synes jeg mistænker dig for at have lave en lille fejl,
men forskellen er meget markant, og det virker næsten som LR kan lave
bedre output nu i forhold til PS.

Jørn

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:10

On 20 Nov, 18:41, Jørn Hundebøll <spamne...@dblue.dk> wrote:

> [...]
>
> Undskyld hvis du synes jeg mistænker dig for at have lave en lille fejl,
> men forskellen er meget markant, og det virker næsten som LR kan lave

Det er helt iorden ;) Jeg har sørget for eksakt samme parametre både i
develop modulet. Det er gjort ved at beskære det originale billede og
bruge 'save metadata to file' i Lightroom 3 Beta og i Lightroom 2.6
har jeg så brugt 'Read metadata from file'. Desuden er mine export
presets delt mellem LR 2.6 og LR 3 Beta (det er lavet på min Mac og
jeg har ikke checket om det samme sker under Windows), så derfor er
det eksakt samme parametre også ved export. Output sharpening er
standard for screen (i begge tilfælde). Jeg skruede faktisk ned for
input sharpening i forhold til hvordan jeg tidligere havde lavet netop
det billede, da det ikke var nødvendigt med så meget input sharpening.
Igen input sharpening er den samme både med LR 2.6 og LR 3 Beta i det
viste eksempel.

LR 2.6 og ACR til PS er samme underliggende software, så de er ens. LR
3 Beta vil jo også komme som en ny ACR på et tidspunkt og derfor vil
RAW konvertering til PS (CS4) være af samme kvalitet som vi ser ved LR
3 Beta. Så ja, lige nu er LR 3 Beta væsentlig bedre end PS.

Jeg kan da også nævne at det er taget med mit 24-70 F/2.8L og det er
faktisk skarpere end jeg egentlig troede :) Jeg har tidligere
sammenligner Lightroom med DPP og Capture One Pro og flere andre og
ikke fundet væsentlig forskel mellem LR 2.x og disse alternativer. Men
nu lægger LR sig med version 3 absolut i førertrøjen.

Men prøv det selv med nogle billeder med hvad Adobe kalder 'high
frequency' billeder, altså med mange detaljer.

Mvh,
Hans

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:13

On 20 Nov, 17:26, Jan Bøgh <nospam@nowhere> wrote:

> Meget overbevisende.

> Det må være et udtryk for at man har /valg/ en mere 'vivid' fortolkning af
> farverne.

Ja, det kunne se sådan ud på dette eksempel, men om det gælder
generelt kan jeg ikke sige endnu. Jeg oplever en del billeder som
næsten ens i farverne, men andre er forskellige.

Men jeg fik næsten kaffen i gal hals da jeg så disse detaljer i
træerne. Det var jo næsten hvad jeg kunne have forventet af ny
optik :)

Mvh,
Hans

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-11-09 19:19

> (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)

Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..

Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?

--
Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-09 21:34

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..
>
> Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?

Adobes ...

/thomas

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 19:19

On 20-11-2009 14:37, Hans Kruse wrote:
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle

Møg irriterende forskel. Nu er der jo mange billeder, der burde lave om.
Du er vist nok fornærmet i øjeblikket, og svarer ikke mig, men det kunne
alligevel være meget lærerrigt at vide, hvorledes du har indstillet LR
nøjagtigt. Et screenshoot eller forklaring. Du plejer jo, at være
særdeles hælpsom i denne gruppe. (Ellers kan en anden jo spørge)

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:46

On 20 Nov, 16:41, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
> originalen

Jeg konverterede RAW filen for eksemplet til DNG og det ser 100% (så
vidt mine øjne kan bedømme det) ens ud ift. RAW versionen. Altså DNG
converter vil gemme det originale RAW og ikke interpolerede billede,
som det findes i den originale RAW fil. Jeg så ikke nogen parameter
til at lave demosaic'ing i konverteringen heller. Så DNG er helt ok,
hvad det angår.

Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-09 23:28

hans.kruse wrote:

> [...]
> som det findes i den originale RAW fil. Jeg så ikke nogen parameter
> til at lave demosaic'ing i konverteringen heller. Så DNG er helt ok,

OK, jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dng, fordi jeg ikke bruger
det. Jeg har en gang i mellem brugt Nikon's konvertering, og set at den
af og til giver et lidt bedre resultat end LR. Men ikke nok til at jeg
vil bruge den hele tiden.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-09 23:40

On 2009-11-20 23:28:00 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> [...]
> bruger det. Jeg har en gang i mellem brugt Nikon's konvertering, og set
> at den af og til giver et lidt bedre resultat end LR. Men ikke nok til

Ja, jeg har haft det på samme måde med DPP og Capture One, hvor jeg
nogle gange (specielt med LR 1.x) kunne få bedre resultater. Jeg lavede
også en sammenligning med LR 2.x og der var forskellen stort set uden
betydning. Men du skulle måske prøve at sammenligne LR 3 Beta med
Capture NX?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-09 12:12

Hans Kruse wrote:

> [...]
> også en sammenligning med LR 2.x og der var forskellen stort set uden
> betydning. Men du skulle måske prøve at sammenligne LR 3 Beta med

Gerne, men min tid er meget komprimeret i øjeblikket, så det bliver "om
lang tid"

Bo //

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:49

On 20 Nov, 18:38, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> DNG er stadig raw med mindre du har de-mosaic'et dem ved konvertering
> (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)

Det er rigtigt at under custom indstilling kan man vælge demosaic'ing,
Men det ville man ikke normalt gøre.

Mvh,
Hans

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:50

On 20 Nov, 19:19, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..
>
> Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?

Adobe's DNG converter. Hvilke andre findes der?

Mvh,
Hans

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 11:55

On 20 Nov, 19:19, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> [...]
> nøjagtigt. Et screenshoot eller forklaring. Du plejer jo, at være
> særdeles hælpsom i denne gruppe. (Ellers kan en anden jo spørge)

Nej, Søren, jeg er ikke fornærmet hverken nu eller på andre
tidspunktet. Jeg er for gammel til at være det :)

Hvad mener du med instilling af LR? Mener du valg mellem LR 2
processing version eller LR 3? Som sagt er det under settings i
develop modulet.

Ja, detaljerne kan ses i større print, men kun i mindre omfang på
webstørrelser.

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 20:01

On 20-11-2009 19:55, hans.kruse wrote:
> Hvad mener du med instilling af LR?

Nu er jeg ikke nogen teknikørn. Jeg bruger knapperne og kender
resultatet, og det er så det. SOm jeg trykker på knappen til vaskemaskinen.

Men du har vel importeret dine billedeksempler i LR og derefter lavet en
jpg-export. Det jeg så tænker på er alle indstillingerne ude th. i LR
inden for Basic, tonekurve osv. Dem er jeg nysgerrig efter.

Jeg vil som sagt ikke afvise, at jeg har misforstået noget - og nu siger
jeg det selv

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 21:21

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 20:01

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-11-09 20:38

> Adobe's DNG converter. Hvilke andre findes der?

Digikam har et tool til konvertering, og så havde jeg på min tidligere
installation af Mandriva et seperat tool til konvertering (jeg kan ikke
lige huske navnet da jeg ikke har det installeret nu her).

Ang. svaret - tak for det.

--
Martin

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 13:04

On 20 Nov, 20:00, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> [...]
> inden for Basic, tonekurve osv. Dem er jeg nysgerrig efter.
>
> Jeg vil som sagt ikke afvise, at jeg har misforstået noget - og nu siger

Hvorfor er du nysgerrig efter det? Pointen er, at det samme billede
med de samme indstilinger ser så forskelligt ud. Jeg kan kun anbefale
at downloade LR 3 Beta og prøve på dine egne billeder.

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 21:21

On 20-11-2009 21:03, hans.kruse wrote:
> Hvorfor er du nysgerrig efter det?

Fordi jeg er i tvivl om hvilke indstillinger, der er optimale, og det er
jeg sikker på, at du ikke er. Desuden virker dit billede optimalt.
Derfor spørger jeg. Ingen skjulte fælder i det.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 22:12

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 13:05

On 20 Nov, 20:37, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> installation af Mandriva et seperat tool til konvertering (jeg kan ikke
> lige huske navnet da jeg ikke har det installeret nu her).

Ok, jeg havde ikke lige set andre, men har heller ikke set efter det.
Jeg bruger ikke DNG formatet.

Mvh,
Hans

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-11-09 21:33

> Ok, jeg havde ikke lige set andre, men har heller ikke set efter det.

Jeg overdrev også en smule.. der er ikke ligefrem et hav af dem, men at
sætte lighedstegn mellem Adobes svarer vel næsten til at sætte
lighedstegn mellem biler og VW, styresystemer og Windows, fladskærme og
LCD osv..

Anyhow, offtopic er jeg vist nu

> Jeg bruger ikke DNG formatet.

Heller ikke her.

--
Martin

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-09 21:34

> [...]
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel

Det er imponerende forskel.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 14:03

On 20 Nov, 21:21, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Fordi jeg er i tvivl om hvilke indstillinger, der er optimale, og det er
> jeg sikker på, at du ikke er. Desuden virker dit billede optimalt.
> Derfor spørger jeg. Ingen skjulte fælder i det.

Jeg er ikke ude efter om der er fælder ;) Der er ikke nogen
indstillinger, der er optimale. Jeg justererer hvert enkelt billede
for sig. Derfor ser jeg ikke rigtigt pointen i dit spørgsmål. Som sagt
vil jeg anbefale at du prøver selv på egne billeder. Prøv at bruge de
indstillinger du allerede har valgt for et billede og vælg så process
version 2 og se forskellen. Det er som sagt en forskel, der specielt
ses på billeder med mange fine detaljer.

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 22:12

On 20-11-2009 22:02, hans.kruse wrote:
> Det er som sagt en forskel, der specielt
> ses på billeder med mange fine detaljer.

Nå, men så lad mig spørge:
Hvordan stillede du "Detail"
Altså Sharpning (4 skruer) og Noise Reduktion (2 skruer)?

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 22:44

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 14:27

On 20 Nov, 21:33, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote in message

> Det er imponerende forskel.

Jeg var meget overrasket og her er så billedet i normal webstørrelse i
de to udgaver:

http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original LR 2.6RC
http://www.pbase.com/hkruse/image/119553306/original LR 3 Beta

Her er så et par eksempler på 100% view på ISO 1600 fra dyrehaven
http://www.pbase.com/hkruse/image/117338694/original

http://www.pbase.com/hkruse/image/119556064/original LR 3 Beta
http://www.pbase.com/hkruse/image/119556066/original LR 2.6RC

og læg mærke til forskellen i detaljer i dyrenes pels og støjreduktion
er standard (color=25, lum=0).

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-09 23:13

"hans.kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg var meget overrasket og her er så billedet i normal webstørrelse i
> [...]

Det viser også en endnu en grund til at tage RAW - konverterne bliver
løbende bedre.
Jeg så for noget tid siden så jeg een der havde prøvet forskellige
generationer af RAW konvertere, og kunne se en væsentlig forbedring af
støjreduktion.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-11-09 23:29

On 2009-11-20 23:13:05 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Det viser også en endnu en grund til at tage RAW - konverterne bliver
> løbende bedre.

Du har ret, jeg glemte denne kommentar :) Men jeg mindres ikke at have
set spring som dette i LR2->LR3 tidligere.

> Jeg så for noget tid siden så jeg een der havde prøvet forskellige
> generationer af RAW konvertere, og kunne se en væsentlig forbedring af
> støjreduktion.

Jeg prøvede også at ændre støjreduktionen på dette billede fra defalt
25 til 100, men der kom flere "ulykker" end gode ting frem synes jeg,
men det er selvfølgelig en smagssag. Det er sjældent jeg ændre default
til en højere værdi og hvis den sættes lavere ser jeg ikke nogen
forbedring, så derfor ændrer jeg stort set aldrig på værdien, men der
er ingen tvivl om at Lightroom gør et godt job i at reducere støjen ved
højrere ISO værdien selv ved denne indstilling.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-09 23:40

hans.kruse wrote:

> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119556066/original LR 2.6RC
>
> og læg mærke til forskellen i detaljer i dyrenes pels og støjreduktion

Uha, det nærmer sig lidt de gode gamle præcise filmkort, sammelignet med
et mere mudret udseende i version 2.6. Helt imponerende.

Bo //

Fra : Michaelbs

Dato : 21-11-09 00:13

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Uha, det nærmer sig lidt de gode gamle præcise filmkort, sammelignet med
> et mere mudret udseende i version 2.6. Helt imponerende.
>
> Bo //

Lige præcis. Det er det der er så lækkert ved LR3. Høj ISO billeder får støj
på den lækre filmagtige måde med skarpe korn i stedet for mudret støj.
Det sidste halve år har jeg konsekvent tilført støj efter bestemte formler i
photoshop til mine billeder af samme grund.
LR3's håndtering af støj går lidt i samme retning.

Tak, Hans, for de fine eksemplificeringer.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-09 00:26

On 2009-11-21 00:13:01 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> [...]
> formler i photoshop til mine billeder af samme grund.
> LR3's håndtering af støj går lidt i samme retning.

Helt enig, selv støjen ser lækrere ud :) Iøvrigt har LR 3 også en ny
funktion til at tilføje støj, dvs. korn der kan ligne korn fra film.

> Tak, Hans, for de fine eksemplificeringer.

Selvtak.

Fra : Michaelbs

Dato : 21-11-09 00:54

> Helt enig, selv støjen ser lækrere ud :) Iøvrigt har LR 3 også en ny
> funktion til at tilføje støj, dvs. korn der kan ligne korn fra film.

Ja, men den funktion er de så til gengæld ikke sluppet godt fra. Den er
ubrugelig, efter min mening.
Desværre, for det betyder, at man alligevel skal ind omkring PS.
Eller Silver Efex Pro, som også har en fin "kornmaskine". Dog laver den også
korn i højlys, hvilket er "forkert".

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-09 01:03

On 2009-11-21 00:53:44 +0100, "Michaelbs"
> [...]

> Eller Silver Efex Pro, som også har en fin "kornmaskine". Dog laver den
> også korn i højlys, hvilket er "forkert".

Det har du givetvis ret i, jeg har ikke brugt den endnu. Men du giver
vel så feedback til Adobe om hvordan det skal gøres ;)

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-09 00:30

On 2009-11-20 23:39:35 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> Uha, det nærmer sig lidt de gode gamle præcise filmkort, sammelignet
> med et mere mudret udseende i version 2.6. Helt imponerende.

Ja, det er faktisk rigtigt lækkert. Med stor downsizing ser man det dog
ikke så meget. Jeg har ikke printet noget endnu, men der må det være
meget synligt og vil se lækkert ud.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-09 01:36

Hans Kruse wrote:

> Ja, det er faktisk rigtigt lækkert. Med stor downsizing ser man det dog
> ikke så meget. Jeg har ikke printet noget endnu, men der må det være
> meget synligt og vil se lækkert ud.

-der hvor jeg fik gåsehud, var på de små hår ovenpå hodet af dyret i
højre side af billedet.

-måske har digital fotografi en fremtid

Bo //

Fra : Michaelbs

Dato : 21-11-09 11:25

> [...]
> ikke så meget. Jeg har ikke printet noget endnu, men der må det være meget

Ja. Printning responderer forrygende på kornetheden..i hvert fald med den
"korntilsætningsteknik" jeg benytter i PS.

Fra : Jens G

Dato : 20-11-09 23:57

On Fri, 20 Nov 2009 13:26:44 -0800 (PST), "hans.kruse"

Har du prøvet billederne i DxO 6?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-11-09 00:23

On 2009-11-20 23:57:23 +0100, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> said:

> Har du prøvet billederne i DxO 6?

Jeg lavede en sammenligning her
http://www.pbase.com/hkruse/image/106936776/original for et år siden,
så det var den DxO version der var på det tidspunkt (version 5?).

Og her Capture One, LR og DPP
http://www.pbase.com/hkruse/image/106916365/original (100% view) og her
http://www.pbase.com/hkruse/image/106916368/original i 200% view. Min
konklusion var at der på det tidspunkt ikke nok forskelle til at jeg
overvejede at konvertere udenfor LR. Men måske skulle jeg downloade en
trial version af v6 og prøve det. Jeg sidder lige med min Mac i Sverige
og den er kun tilgængelig for Windows så det kan ikke prøves før jeg er
hjemme igen.

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 14:29

On 20 Nov, 22:12, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Nå, men så lad mig spørge:
> Hvordan stillede du "Detail"
> Altså Sharpning (4 skruer) og Noise Reduktion (2 skruer)?

47, 1, 83, 57 og støjreduktion er standard (c=25, l=0) som altid.

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 22:44

On 20-11-2009 22:29, hans.kruse wrote:
> 47, 1, 83, 57 og støjreduktion er standard (c=25, l=0) som altid.

Tak, bygger det på erfaring eller findes en teknisk forklaring på at det
er smart?

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 22:54

Fra : hans.kruse

Dato : 20-11-09 14:52

On 20 Nov, 22:44, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Tak, bygger det på erfaring eller findes en teknisk forklaring på at det
> er smart?

Hvad er smart (sharpening eller støjreduktion)? Hvis du er lidt mere
præcis i dine spørgsmål ville det hjælpe ;)

Mvh,
Hans

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-09 22:54

On 20-11-2009 22:52, hans.kruse wrote:

> Hvad er smart (sharpening eller støjreduktion)? Hvis du er lidt mere
> præcis i dine spørgsmål ville det hjælpe ;)
>
> Mvh,
> Hans
ØTænkte nærmest på begge dele.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 23:28

Fra : N/A

Dato : 20-11-09 23:40

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-11-09 20:36

On 2009-11-20 14:37:15 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> prøve den ny algoritme, skal man i develop modulet benytte settings >
> Update to current process version. Hør nærmere om de nye features her

Jeg har lavet en ekstra lille sammenligning med Capture One 4 Pro and
DPP og det kan ses her
http://www.pbase.com/hkruse/image/119728849/original. Det er klart at
man skal passe på med at udråbe sammenligning på nogle få billeder til
at gælde generelt. Det ser dog ud til at Capture One 4 Pro ligger meget
tæt på LR 3 Beta og DPP er tættere på LR 2 end 3.

Fra : Nicolai

Dato : 29-11-09 18:11

> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening og
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel

Nogen forventninger om releasedato?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-11-09 04:04

On 29-11-2009 18:11, Nicolai wrote:

> Nogen forventninger om releasedato?

Dem, der ved det, må ikke sige det. Dem, der siger det, ved det ikke.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-11-09 11:17

On 2009-11-29 18:11:11 +0100, "Nicolai" <no@thanx.com> said:

> Nogen forventninger om releasedato?

Reichmann siger formentlig første halvdel af 2010. Men et rimeligt gæt
er vel en betaperiode på 4-5 måneder, så der kommer en færdig version
engang i løbet af februar/marts.

Fra : Nicolai

Dato : 01-12-09 21:49

> Reichmann siger formentlig første halvdel af 2010. Men et rimeligt gæt er
> vel en betaperiode på 4-5 måneder, så der kommer en færdig version engang
> i løbet af februar/marts.

Tak for info