Staudebedet
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 02-08-01 18:14

Hvorfor ser mit staudebed næsten altid kedeligt ud?
Der er altid stauder, der står visne og afblomstret et
eller andet sted. Skal de klippes ned efter afblomstring?
Lige nu står de tidligst blomstrende som f.eks. Løjt-
nantshjerte og ser triste og visne ud. Jeg synes bedet skulle
være på sit højeste nu, men er det bestemt ikke. Jeg
overvejer at sløjfe det, for det pynter ikke i haven.
Hvad gør jeg forkert?
Mvh Margit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-01 18:50

On Thu, 2 Aug 2001 19:14:12 +0200, "Margit & Sv. Aa. Jensen"
<saaj@esenet.dk> wrote:

>Hvorfor ser mit staudebed næsten altid kedeligt ud?
>Der er altid stauder, der står visne og afblomstret et
>eller andet sted. Skal de klippes ned efter afblomstring?

Det vil i hvert fald være en god ide at skære de visne blomster af.
En del stauder kan blomstre en gang mere hvis man skærer dem ned, det
gælder dog ikke løjtnantshjerte. Det er faktisk helt normalt at den
visner ned allerede.

> [...]
>være på sit højeste nu, men er det bestemt ikke. Jeg
>overvejer at sløjfe det, for det pynter ikke i haven.

Vælger de forkerte

Nogle tidligtblomstrende stauder visner ned tidligt på sommeren, her
er kunsten så at der står nogle foran eller ved siden af som vil dække
det hul der bliver. Og det er ikke altid lige let.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 03-08-01 07:29

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sg4jmt0j3advap1b8fi2rpsno7p1idtkvm@4ax.com...

> [...]
> En del stauder kan blomstre en gang mere hvis man skærer dem ned, det
> gælder dog ikke løjtnantshjerte. Det er faktisk helt normalt at den

Jo, løjtnantshjerte kan godt blomstre én gang til (dog ganske lidt), hvis
man klipper planten ned ret tidligt - dvs. lige efter den har afblomstret.
Dermed kommer der også nye grønne blade, så den faktisk først visner ned i
sensommeren. Hvis jeg glemmer at klippe den ned lige efter afblomstring, ja,
så står den også gul og trist på der her tidspunkt.

Høstfloks ville være en god plante at sætte foran løjtnantshjerte eller
måske stormhat, som dog bliver noget høj allerede ret tidligt. Der er mange
dejlige stauder, som blomstrer nu - og senere - ; solbrud, forskellige slags
asters, riddersporer osv.

Kh. Marlene.

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 03-08-01 13:07

Ja jeg har nok bare nogle forkerte slags.
Jeg har ikke det store kendskab til dem.
Margit

Marlene <ryg@post12.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6a44de$1$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erna Andersen

Dato : 03-08-01 19:16

Hej Marlene

Hold ud lidt endnu, for løjtnantshjerten bliver så smukt gul her i
efteråret. Der er andre planter, du kan klippe ned (hvis du har
dem) knopurt f.x(ligner kornblomst), gå tæt på dem og se, om der
er nye blade på vej, så kan du fjerne de gamle.
Bonderoserne er heller ikke pæne nu, men får også flotte
efterårsfarver.

Det perfekte staudebed finder du bedst på billeder. ikke i
virkeligheden.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Marlene

Dato : 05-08-01 18:50

Erna Andersen <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9khb8j$qoj$1@sunsite.dk...
> [...]
> er nye blade på vej, så kan du fjerne de gamle.
> Bonderoserne er heller ikke pæne nu, men får også flotte

Jeg er også selv vild med efterårsfarver (især på pæonerne, som du også selv
nævner), men løjtnantshjerten er bestemt ikke smuk, når den er visnet ned
(efter min mening) - den er en af mine yndlingsblomster, og jeg har
adskillige almindelige samt den hvide, og jeg begyndte at klippe dem ned, da
de ser meget sølle ud nu..................... Jeg skrev det nu også kun,
fordi Mads sagde, at løjtnantshjerten ikke kom igen, hvis man klippede den
ned......

Vh. Marlene.