Et dyrt ejerskab
Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-11-09 00:57

39 milliarder svenske kroner har det kostet GM at eje Saab.

Tab: 35.000 SEK pr solgt automobil:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\17\362193§ionid=bilmotor

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-11-09 14:01

On Sat, 21 Nov 2009 00:57:22 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>39 milliarder svenske kroner har det kostet GM at eje Saab.
>
>Tab: 35.000 SEK pr solgt automobil:
>
>http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\17\362193§ionid=bilmotor

>--

Det kan ikke passe.

Vi bliver nødt til at vente indtil Henrik B. får øjne, så er jeg
sikker på at der kommer en helt anden, og meget mere sober forklaring
på denne sag.

Desuden fæster jeg betydeligt mere lid til Henriks fuldstændigt
neutrale og ufarvede syn på de sager, end på dine dårligt
dokumenterede skriblerier om sagen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-11-09 14:51

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Desuden fæster jeg betydeligt mere lid til Henriks fuldstændigt
> neutrale og ufarvede syn på de sager, end på dine dårligt

Nuvel - Nu holder de lige ældste-møde i Scientology... øh ... Saabklubben og
så skal vi nok få forklaring på den redelighed.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:14

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nuvel - Nu holder de lige ældste-møde i Scientology... øh ... Saabklubben
> og så skal vi nok få forklaring på den redelighed.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad de foretager sig i Saab Klubben...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:20

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:21

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg skal ikke kunne sige, hvad de foretager sig i Saab Klubben...

Et eller andet sted anede det mig ..

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-11-09 14:43

Frank Leegaard skrev:
> 39 milliarder svenske kroner har det kostet GM at eje Saab.
>
> Tab: 35.000 SEK pr solgt automobil:
>
> http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\17\362193§ionid=bilmotor

Jow jow; men dét er vel også ud fra at situationen har gjort selskabet
nærmest usælgeligt, hvorved at en kæmpe del af købsprisen er tabt!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-11-09 14:49

Armand wrote:

> Jow jow; men dét er vel også ud fra at situationen har gjort selskabet
> nærmest usælgeligt, hvorved at en kæmpe del af købsprisen er tabt!

Jeg er desværre bange for at det er i rent driftstab. Ikke noget med
investeringstab.

Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 21-11-09 15:02

Frank Leegaard skrev:

> Jeg er desværre bange for at det er i rent driftstab. Ikke noget med
> investeringstab.
>
> Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Heller ikke jeg - Mit svenske på økonomi-plan er alt for rustent til at
kunne udlede noget derom fra artiklen.

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-11-09 15:22

Armand wrote:

> Heller ikke jeg - Mit svenske på økonomi-plan er alt for rustent til
> at kunne udlede noget derom fra artiklen.

Er lidt svært helt at udlede. Et eller andet sted er pengene jo kommet fra -
og nu er de væk. Sådan er det vel reelt nok at se på sagen?

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:15

> Er lidt svært helt at udlede. Et eller andet sted er pengene jo kommet
> fra - og nu er de væk. Sådan er det vel reelt nok at se på sagen?

Ligesom det år med overskud (som GM kanaliserede til Opel i Tyskland), vist
heller ikke er indregnet...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:23

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Ligesom det år med overskud (som GM kanaliserede til Opel i
> Tyskland), vist heller ikke er indregnet...

Uanset hvad. Så er det vel fair at opstille og bruge de tal virksomheden
giver til myndighederne. Alt det andet bliver let noget fortænkt sludder.

Så vidt jeg kan skønne det. er det netop det di.se gør.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 01:11

Armand wrote:

> Jow jow; men dét er vel også ud fra at situationen har gjort selskabet
> nærmest usælgeligt, hvorved at en kæmpe del af købsprisen er tabt!

Hvilket så ikke burde være det store problem. Ejerskabet er jo over mange
år, med mange biler produceret. Så der er mange units at dele tabe hen over.
Alligevel ender de med vel omkring at subsidiere en tredjedel eller noget i
den retning ind i hver bil.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 02:39

Frank Leegaard skrev:

> Hvilket så ikke burde være det store problem. Ejerskabet er jo over mange
> år, med mange biler produceret. Så der er mange units at dele tabe hen over.

Det er fandeme også nogle tal med nogle nuller efter der ligger til
grund for beregningen:
Er der tabt 35 milliarder skal der én million biler til for at tabet
svarer til 35.000 pr.stk.!
hvor lang tid tager Saab om at producere 1.000.000 biler?

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 12:16

Armand wrote:

> [...]
> svarer til 35.000 pr.stk.!
> hvor lang tid tager Saab om at producere 1.000.000 biler?

Med planlagte takt. - 7-8 år.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:45

Frank Leegaard skrev:

> Med planlagte takt. - 7-8 år.

OK.
Spørgsmålet var vel nærmere hvorvidt der er produceret en million Saab's
unders GM's regime :-/

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 15:05

Armand wrote:

> OK.
> Spørgsmålet var vel nærmere hvorvidt der er produceret en million
> Saab's unders GM's regime :-/

Det vil jeg bestemt mene. Det har trods alt vel strakt sig over små 20 år.
GM var jo svjh delejere med et firma der hed (Tada ) Investor eller noget i
den retning. Senere gik de selv.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:17

> OK.
> Spørgsmålet var vel nærmere hvorvidt der er produceret en million Saab's
> unders GM's regime :-/

Siden 1989, hvor GM købte 50% af aktierne...
10 år senere de sidste 50%

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-09 18:25

Frank Leegaard skriver:

> Tab: 35.000 SEK pr solgt automobil:
>
> http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\11\17\362193§ionid=bilmotor

Så kort en artikel tager ikke højde for regnskabstekniske finurligheder:

SAAB biler solgt i en række lande købtes til produktionsprisen i Sverige
og fortjenesten ved salg tilfaldte GM.

SAAB har betalt udviklingsomkostninger på forbedret sikkerhed og
hybridteknik (til eksempelvis Opel og Chevrolet) uden at have fået penge
for det.

SAAB har været tvunget til at købe dele til bilproduktionen hos GM, frem
for hos de normale underleverandører - GM har været mellemhandler og
tjent penge på det.

SAAB havde en elbil på tegnebrættet som var næsten klar, store dele af
den hedder i dag Chevrolet Volt.

SAAB kunne selv producere (få produceret) bilmotorer til den halve pris
af, hvad de blev "tvunget" til at købe den hos GM for.

Klaus (som har kørt rigeligt SAAB i sin tid)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 00:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> pris af, hvad de blev "tvunget" til at købe den hos GM for.
>

> Klaus (som har kørt rigeligt SAAB i sin tid)

Hvor meget transfer pricing og snavs der har været inde i billedet, skal jeg
lade være ganske usagt.

Det er dog bemærkelsesværdigt at det er en svensk erhvervsavis der kommer
med postulaterne.

Et eller andet sted maner det IMHO til eftertanke.

--
- Frank

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-09 01:00

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dog bemærkelsesværdigt at det er en svensk erhvervsavis der kommer
> med postulaterne.
>
> Et eller andet sted maner det IMHO til eftertanke.

Hvorfor det? Det er da en naturlig interessant historie for en svensk
erhvervsavis at skrive om. De har jo antagelig nogen kilder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 01:06

Martin Bak wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det? Det er da en naturlig interessant historie for en svensk
> erhvervsavis at skrive om. De har jo antagelig nogen kilder.

Den del er jeg enig i. Det undrer mig bare det kritiske lys de sætter på
Saab vs GM.

Det ville typisk være omvendt.

For Klaus kan da meget vel have ret i sine indsigelser.

Jeg har så bare ikke for alvor set dem dokumenteret.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:21

> [...]
>
> Det ville typisk være omvendt.
>
> For Klaus kan da meget vel have ret i sine indsigelser.
>
> Jeg har så bare ikke for alvor set dem dokumenteret.

Det har været fremme tidligere, i den svenske erhvervspresse...
Ligeså er det jo så også underligt, at EIB, som har set Saab's regnskab,
siger at Saabs økonomi var sund, før krisen trådte i kraft. Dét var nemlig
en forudsætning for, at EIB ville yde lån...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:25

Henrik B. wrote:
> [...]
> regnskab, siger at Saabs økonomi var sund, før krisen trådte i kraft.
> Dét var nemlig en forudsætning for, at EIB ville yde lån...

Ahr .. Den slags er sgu lidt elastik i metermål.

Det er mest af alt politiske beslutninger mere end strikt
forretningsmæssige.

Det er vel også derfor at di.se kaster så kritisk lys på sagen.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 02:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
>
> SAAB kunne selv producere (få produceret) bilmotorer til den halve pris
> af, hvad de blev "tvunget" til at købe den hos GM for.

á den gode gamle historie om forholdet mellem moder og datter -selskaber.
Bl.a. for at spare f.eks. dansk beskatning af overskud før det flyttes
til moderselskabet er det lettere at holde datterselskabets økonomi
nede, ved bl.a. at overprice råvarer som SKAL købes ved moderselskabet!

Men generelt er der jo ikke nogen penge i bilfabrikation disse dage, så
hvorfor skulle Saab være anderledes.
Yderligere har GM jo slet ikke behov for at Saab giver udtryk af at være
en guldbrube, og de røde tal er ganske sikkert en del af klynken overfor
den tyske stat omkring afsætningen af Opel :-/

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 12:18

Armand wrote:

> [...]
> være en guldbrube, og de røde tal er ganske sikkert en del af klynken
> overfor den tyske stat omkring afsætningen af Opel :-/

Sidste nye er så at GM jo beholder Opel. Men at de naturligvis gerne vil
have en massiv statsstøtte.

Samme med Saab. Uden godt 4 mia. fra EU og i sidste ende svenske stat,
rokker rekonstruktionen sig ikke ud af stedet.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 22-11-09 13:49

Frank Leegaard skrev:

> Sidste nye er så at GM jo beholder Opel. Men at de naturligvis gerne vil
> have en massiv statsstøtte.

Øhh??
Indtil videre har jeg da kun læst at de planlægger at ville beholde Opel
- men at den tyske stat derved har gjort opmærksom på at i så fald vil
de gerne lige se de milliarder de på det seneste har pumpet i driften,
hvilket er en sten i skoen for dén plan!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-11-09 15:06

Armand wrote:

> [...]
> fald vil de gerne lige se de milliarder de på det seneste har pumpet
> i driften, hvilket er en sten i skoen for dén plan!

Et træk man udemærket forstår fra Merkel & Co.

Nuvel. Intet er vel rigtigt endeligt på plads for de "3"

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-09 18:22

> Samme med Saab. Uden godt 4 mia. fra EU og i sidste ende svenske stat,
> rokker rekonstruktionen sig ikke ud af stedet.

Du glemmer at sætte valuta på - for helhedens skyld. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-11-09 00:26

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du glemmer at sætte valuta på - for helhedens skyld. )

Hvorfor gjorde du det så ikke?

Nuvel. Det er SEK og ikke ?

--
- Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-11-09 19:51

> Jeg skal ikke kunne sige, hvad de foretager sig i Saab Klubben...

Det ved de vist også kun selv...

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 22-11-09 21:33

> Er du sikker på at de rent faktisk ved det? )

Nej nu du nævner det... jeg skal forskåne gruppen for hvorfor .. ;)

--
Martin