Regler om dækstørrelser
Fra : Jesper

Dato : 19-11-09 22:53

Hejsa,

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til dækstørrelse til min bil. Så vidt jeg
erindrer må omkredsen højst afvige 5% fra standardstørrelsen. Men hvad er
standardstørrelsen, når nu typegodkendelsen (og instruktionsbogen) angiver 3
forskellige størrelser for modellen?

De tre størrelser angivet er:

175/65 R14
195/50 R15
205/45 R16

Jeg har kig på nogle dæk i str. 205/50 R16. De vil holde sig inden for de 5%
i forhold til 14" og 16" angivelserne, men ikke i forhold til 15"
angivelserne. Hvad gælder da?

Mvh.
Jesper

Fra : Armand

Dato : 20-11-09 00:55

Jesper skrev:
> [...]
>
> Jeg har kig på nogle dæk i str. 205/50 R16. De vil holde sig inden for de 5%
> i forhold til 14" og 16" angivelserne, men ikke i forhold til 15"

Regn selv på det:
En tomme er 25,4mm, så fælgenes diameter er hhv: 355,5mm; 381mm og 406,5mm.

Dækhøjderne: /xx-tallet er procent af bredden!
Derved bliver de tre dæks højder hhv: 114mm; 95mm og 92mm!
Dækhøjden udgør en radius, så for at kombinere med fælgens diameter skal
tallene lige ganges med to forinden!

Den nævnte 14" dimension har således en diameter på 583,5mm hvoraf man
kan beregne omkredsen, men eftersom at en omkredsforøgelse på de nævnte
5% svarer til samme forøgelse af diameteren kan man nøjes med at
sammenligne diametrene og 583,5 + 5% = 613mm!
Regn selv videre på hvorvidt den omtalte dimension holder sig indenfor dét!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 20-11-09 01:48

"Jesper" skrev

> Jeg har kig på nogle dæk i str. 205/50 R16. De vil holde sig inden for de
> 5% i forhold til 14" og 16" angivelserne, men ikke i forhold til 15"
> angivelserne. Hvad gælder da?

Det der passer dig bedst.
Ved sporviddeforøgelse skal man bruge den mindste angivne som udgangspunkt,
sådan en regel er der ikke ved hjulstørrelser.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 20-11-09 10:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Det der passer dig bedst.
> Ved sporviddeforøgelse skal man bruge den mindste angivne som
> udgangspunkt, sådan en regel er der ikke ved hjulstørrelser.

Jeg glemte lige at speedometret ikke må vise for lidt, jeg har ganske vist
aldrig hørt om nogen kontrol af det på en personbil, men sådan er loven.

Det vil være logisk at bruge 16" som udgangspunkt hvis nogen skulle spørge,
samme fælg, samme bredde, blot en lidt større profil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 20-11-09 19:50

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

Tak Alex, det var lige det svar jeg håbede på

> Jeg glemte lige at speedometret ikke må vise for lidt, jeg har ganske vist
> aldrig hørt om nogen kontrol af det på en personbil, men sådan er loven.

Alle speedometre jeg har set viser min. 5% for meget, så det kan være, det
kommer til at passe...

Mvh.
Jesper

Fra : KASO

Dato : 20-11-09 08:02

"Jesper" <jbk(@)it.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har kig på nogle dæk i str. 205/50 R16. De vil holde sig inden for de
> 5% i forhold til 14" og 16" angivelserne, men ikke i forhold til 15"

Hvis du ikke selv gider at regne - så kan du bruge denne regnemaskine:
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-11-09 09:09

Thu, 19 Nov 2009 22:53:22 +0100, skrev "Jesper" <jbk(@)it.dk>, på 21
linier, i <4b05be53$0$270$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Jeg har kig på nogle dæk i str. 205/50 R16. De vil holde sig inden for de 5%
>i forhold til 14" og 16" angivelserne, men ikke i forhold til 15"
>angivelserne. Hvad gælder da?

Regn du bare med de 14"

--
MVH Karsten