Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandling: Hvilken teknik?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 18-11-09 21:13

Hej med jer

Nu har jeg flere gange set tv-udsendelser hvor der vises f.eks. gamle
sort/hvid-billeder, der har en form for 3D-effekt.
Der panoreres hen over billedet, og de enkelte personer er fremhævet (eller
klippet ud?) på en måde, så baggrunden bevæger sig med en anden hastighed
end forgrunden, så det ser ud som 3D. Håber i forstår hvad jeg mener...

Hvad hedder denne teknik - og kan jeg mon finde ud af det?

--
Hilsen Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 19-11-09 07:23

Jakob Griffel wrote:
> [...]
> hvad jeg mener...
> Hvad hedder denne teknik - og kan jeg mon finde ud af det?

Det kunne være de har fundet et gammelt stereoskopi og på en eller anden
måde fået det ind på film?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

Brian

Fra : Preben

Dato : 19-11-09 22:05

> [...]
> end forgrunden, så det ser ud som 3D. Håber i forstår hvad jeg mener...
>
> Hvad hedder denne teknik - og kan jeg mon finde ud af det?

Jeg har aldrig set det du omtaler før, til gengæld har jeg set kæmpe 3D
rekonstruktioner ud fra helt almindelige billeder. Og det er ganske
imponerende.

Jeg kender desværre ikke helt den teknik der anvendes, men ved at have
nok billeder taget af samme motiv kan man faktisk finde ud af hvor
fotografen har stået og hvordan det endelige 3D billede kommer til at se
ud. Desværre har jeg kun set det på forskningsniveau, så det er ikke
noget der er kommercielt tilgængeligt - så vidt jeg ved. Men imponerende
er det - og involverer en masse matematik.

- Preben

Fra : Jakob Griffel

Dato : 20-11-09 11:41

> [...]
> nok billeder taget af samme motiv kan man faktisk finde ud af hvor
> fotografen har stået og hvordan det endelige 3D billede kommer til at se

Hmm, det er vist ikke så avanceret endda. Jeg har set det i
fjernsynsudsendelser både på dansk og tysk tv for nyligt.
Det blir vist hjort for at gøre billeder mere levende.
Bl.a. så jeg det i en udsendelse omkring Nürnberg-processerne efter 1945,
hvor de viste billeder fra rettssalen. Goebbels og de andre anklagede var på
en eller anden måde rykket en lille bitte smule i forgrunden, så billedet
fik mere dybde og virkede mere levende, når der blev panoreret hen over det.
For- og baggrund bevægede sig ikke i samme hastighed.
Egentlig 3D er det vel ikke, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal
beskrive det. Det skal vel ses...

Teknikken er vist meget moderne idag, for jeg ser det flere og flere steder.

--
Hilsen Jakob

Fra : Hauge

Dato : 20-11-09 13:48

Hej
Jakob Griffel skrev:
> Det blir vist hjort for at gøre billeder mere levende.

Men er træls at det blir brugt alle steder for tiden, på samme måde med
panorering og vridning af stillbilleder for at få dem til at virke levende.

> Egentlig 3D er det vel ikke, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal
> beskrive det. Det skal vel ses...

Jeg vil mene at personen eller objektet er klippet ud af billedet, og
zoomet, så det fylder mere end det oprindelige objekt for at skjule
kanterne. Og så flyttet en anelse til siderne mens der zoomes lidt.

> Teknikken er vist meget moderne idag, for jeg ser det flere og flere steder.

Desværre for tit.

Mvh Hauge

Fra : Jakob Griffel

Dato : 20-11-09 17:45

> Jeg vil mene at personen eller objektet er klippet ud af billedet, og
> zoomet, så det fylder mere end det oprindelige objekt for at skjule
> kanterne. Og så flyttet en anelse til siderne mens der zoomes lidt.

Ja, det er vist det de gør

Men har den teknik et navn - og hvordan gør man...?
Ja, du har jo beskrevet hvordan man gør - men hvilket program kan man mon
bruge til det?

--
Hilsen Jakob

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 20-11-09 00:57

Der er flere forskellige muligheder: Microsoft har et produkt der hedder
Photosynth, her kan dannes 3D billeder - men kun i Lighthouse.
Stanford UNI har lagt koden ud til download til dres imponerende program.
Jeg har ikke selv testet det, men her er linker til siden:
http://make3d.stanford.edu/code
Håber at du kan bruge noget af dette?
Mvh John Senius-Jørgensen