wrappen klapper sammen
Fra : mikesav

Dato : 17-11-09 17:18

Hej jeg sidder med et problem fordi jeg har forlagt mine notater.
Det drejer sig om en html kode der kan bruges til at afslutte en
wrap der ikke har defineret nogen højde.
Den styres i højden af det indhold der er kommet ind i den.
I nogle tilfælde er der en god ide at afslutte wrappen men noget
yderligere kode ud over </div>'
Specielt hvis man evt. har en border omkring div'en så vises den
kun halvt oppe og midt i siden.
Håber et kvikt hovede kan den så jeg igen kan komme videre

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-11-09 17:34

mikesav skrev:
> [...]
> Den styres i højden af det indhold der er kommet ind i den.
> I nogle tilfælde er der en god ide at afslutte wrappen men noget

Lige før den div indsætter du et clearing element:
der formateres af følgende formdeklaration i dit
stylesheet:
..clb {clear:both;font-size:0;height:0;}

> Specielt hvis man evt. har en border omkring div'en så vises den
> kun halvt oppe og midt i siden.

http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php
har mere om denne sag.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : mikesav

Dato : 17-11-09 20:07

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lige før den div indsætter du et clearing element:
> der formateres af følgende formdeklaration i dit
> stylesheet:
> ..clb {clear:both;font-size:0;height:0;}

> http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php
> har mere om denne sag.
>

> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> ..
Hej Jørgen
Tak for din hjælp, men jeg fandt min gamle løsning her ved et
tilfælde, og bruger <div style="clear: both;"> lige efter wrappens div
afslutning, det fungere fint, vil prøve din løsning senere

Mvh Kim

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-11-09 21:57

mikesav skrev:

> Tak for din hjælp, men jeg fandt min gamle løsning her ved et
> tilfælde, og bruger <div style="clear: both;"> lige efter wrappens div
> afslutning, det fungere fint, vil prøve din løsning senere

Det lyder forkert. For det første skal div'en
afsluttes, og for det andet er det eller de
float'ede elementer der er /inde i/
"wrapper'en" der skal clear'es for at
det element, der fylder mest,kan skubbe
wrapper'ens underkant nedad.

Men hvis du havde et link til siden
kunne det måske afgøre sagen...

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Jahirah

Dato : 21-11-09 17:22

mikesav wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> tilfælde, og bruger <div style="clear: both;"> lige efter wrappens div
> afslutning, det fungere fint, vil prøve din løsning senere

---------------8<------
.... Du kan lige så godt lære det, når du nu er ved det.
Alt der har en start, har en slut. Ret simpel huskeregel, så din gamle
metode vil højst sansynelig ikke validere.

//Jahirah

Fra : Dammark

Dato : 26-11-09 15:34

On Nov 17, 5:18 pm, mikesav <kim_v...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kun halvt oppe og midt i siden.
> Håber et kvikt hovede kan den så jeg igen kan komme videre

Wrapperen klapper sikkert sammen fordi den indeholder floatede
elementer.
Hvis wrapperen skal justere sin højde efter sit floatede indhold, ja
så skal den selv floates.

// Sebastian

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-11-09 03:56

Dammark forklarede:

> [...]
> elementer.
> Hvis wrapperen skal justere sin højde efter sit floatede indhold, ja

Nej. Men inholdets floating skal cleares, inden wrapperen lukkes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dammark

Dato : 28-11-09 13:51

On Nov 27, 3:56 am, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> Dammark forklarede:

> Nej. Men inholdets floating skal cleares, inden wrapperen lukkes.
>
> Birger
>
> --http://varmeretter.dk- billig, sund og hurtig madhttp://bbsorensen.dk

En anden måde at løse det på er følgende:
div#wrapper {
overflow: auto;
width: 100%
}

Jeg kan ikke se hvorfor man skal bruge et markup element når der ikke
markeres noget indhold.

// Dammark

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-11-09 00:12

Dammark kom med følgende:

> [...]
> width: 100%
> }
>
> Jeg kan ikke se hvorfor man skal bruge et markup element når der ikke

Ved ikke lige, om overflow kan afslutte ordne floating. Men det er da
et forsøg værd.
Og pointen med en wrapper, er ganske ofte at begrænse bredden, til
noget der er mindre end 100%. Men hvis det virker, går det måske også
med andet end 100%?

Grunden til at det er nødvendigt at "afslutte" floatede elementer med
en clear, er netop, at browserne ikke selv er i stand til at afgøre
hvornår floatingen ender, og altså ikke kan beregne en højde for det
omgivende element.
Bruger man det omgivende element til f.eks. baggrund eller en border,
får man et problem, fordi det så ikke omslutter floatede elementer, der
ikke afsluttes.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dammark

Dato : 29-11-09 10:52

On 29 Nov., 00:12, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> Bruger man det omgivende element til f.eks. baggrund eller en border,
> får man et problem, fordi det så ikke omslutter floatede elementer, der

Det er jo ikke wrapperen der er problemet. Det er den typiske <div
style="clear:both;"></div> som mange bruger.
Det er en gammel måde at gøre det på og har intet med semantisk markup
at gøre.

Den eneste grund til at vi bruger XHTML er for at vi kan markere vores
indhold.
Bruger man XHTML til andet bør det absolut være sidste udvej.

Tjek dette link: http://www.quirksmode.org/css/clearing.html
Dette site er guld værd.

// Dammark