DR P3's pausesignal fra slutningen af 1970~
Fra : Kert Rats

Dato : 16-11-09 14:26

Pausesignalet, som jeg søger, er en lille stribe variationer over melodien
"Stil nu ind paa de danske Stationer" og blev udført på kontrabas og
vibrafon, muligvis med yderligere et eller flere backing-instrumenter.
En af variationerne var i valsetakt og havde en udpræget Tjim-da-da-sound
samt udpræget skomagerbas.
I en årrække holdt P3 lukket fra lukket mellem kl. 02 frem til kl. 05. Kl.
04:55 startede pausesignalet og spillede frem til radioavisen kl. 05:00.
Pausesignalet blev også brugt i dagtimerne, vist fra kl. 12:55 frem til kl.
13:00.

Håber, at ovenstående karakteristisk er tilstrækkelig til, at I ved, hvilket
pausesignal jeg tænker på.

Kan nogen finde dette pausesignal på nettet? Jeg har ikke haft held til det.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Michael Lund

Dato : 16-11-09 22:26

Husker den så udemærket, men har her i dag ikke kunnet finde noget om den på
nettet heller.

En af variationerne swingede rigtig godt. I den fik bassisten frit spil til
at kører "der udad"

Fortsat god jagt.

Michael

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-11-09 07:48

Kert Rats skrev:

> [...]
> til radioavisen kl. 05:00. Pausesignalet blev også brugt i
> dagtimerne, vist fra kl. 12:55 frem til kl. 13:00.

"Stil nu ind paa de danske Stationer" har, som du sikkert
allerede har fundet frem til, været indspillet flere gange
lige siden 1930'erne. Bl.a. har Papa Bue-trompetisten
Ole Stolle & Hans Studiegruppe indspillet den.

Min første tanke, da du nævnte vibrafonen og bassen,
faldt på Louis Hjulmand og Niels Henning Ørsted Pedersen.

Louis Hjulmand har tidligere lavet flere jingler for DR,
bl.a. mener jeg at han lavede TV-Avisens intro-jingle
i flere omgange siden 1960'erne. Her er et eksempel fra
1967:

http://www.youtube.com/watch?v=fdXjB0kWets

Fortsat god jagt.

--
Herluf :·)

Fra : .J.S...

Dato : 17-11-09 21:42

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> wrote in message
> [...]
> hvilket pausesignal jeg tænker på.
>
> Kan nogen finde dette pausesignal på nettet? Jeg har ikke haft held til

Aner ikke om dette er variationer eller blot standard versionen :

http://www.youtube.com/watch?v=prZTg84mwzI

http://www.youtube.com/watch?v=vADp7Vn1nA0