At placere et element med CSS
Fra : Mads Horndrup

Dato : 16-11-09 15:56

Hej.

Jeg synes ikke jeg kan finde ud af hvordan jeg
placere et element med CSS, hvis jeg nu gerne vil have det
centreret.

Er der en måde at gøre dette?

På forhånd tak
Mads Horndrup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-09 16:25

Mads Horndrup skrev:

> Jeg synes ikke jeg kan finde ud af hvordan jeg
> placere et element med CSS, hvis jeg nu gerne vil have det
> centreret.
>
> Er der en måde at gøre dette?

Nu ved jeg ikke præcis hvad det er du vil have centreret, men en metode
er at sætte højre- og venstra margin til auto.

margin: 0 auto;

Er det selve teksten *inde i* elementet du vil have centreret, og *ikke*
elementet selv, sætter du text-align på elementet:

text-align: center;

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Mads Horndrup

Dato : 16-11-09 17:15

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Er det selve teksten *inde i* elementet du vil have centreret, og *ikke*
> elementet selv, sætter du text-align på elementet:

Mange tak for dit svar. Jeg havde før skrevet:

margin-left: 25%;
margin-right: 25%;
width: 50%;

Men jeg tror lige jeg omskriver det til auto - mange tak.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-09 18:21

Mads Horndrup skrev:

> margin-left: 25%;
> margin-right: 25%;
> width: 50%;

Det ville jeg egentlig også have troet, virkede.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-11-09 20:45

Philip Nunnegaard formulerede mandag:

> Det ville jeg egentlig også have troet, virkede.

Det bør det også.
Kommer an på hvad det er puttet ind i - % er af det omgivende element.
Så hvis det ikke eksisterer eller ikke har nogen defineret bredde, vil
det ikke virke - det vil auto vist heller ikke.

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-09 20:51

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Så hvis det ikke eksisterer eller ikke har nogen defineret bredde, vil
> det ikke virke - det vil auto vist heller ikke.

Det er i hvert flad den forklaring jeg ser på at mit "auto" plejer at
virke på den der yderste <div> jeg plejer at bruge til at omklamre hele
sidens indhold med.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-11-09 21:56

Philip Nunnegaard skrev den 16-11-2009:

> Det er i hvert flad den forklaring jeg ser på at mit "auto" plejer at virke
> på den der yderste <div> jeg plejer at bruge til at omklamre hele sidens
> indhold med.

Der står ikke noget om at det er en child af body - men der bør det
naturligvis virke. Sætter du det f.eks. i et floatet element, virker
det vist ikke ( uden også at bruge yderlige /trick/ der giver en bredde
- dem sætter /hasContent/ i gamle IE).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-11-09 06:30

Birger Sørensen skrev:

> Der står ikke noget om at det er en child af body

Det var jeg også selv i tvivl om, da spørgsmålet lød meget generelt. Det

Fra : Mads Horndrup

Dato : 17-11-09 20:04

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Så hvis det ikke eksisterer eller ikke har nogen defineret bredde, vil
> det ikke virke - det vil auto vist heller ikke.

Jeg kan slet ikke få auto til at virke.
Det med margin 25%, 25%, 50% virker fint :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-11-09 14:53

Mads Horndrup wrote:

> Jeg kan slet ikke få auto til at virke.
> Det med margin 25%, 25%, 50% virker fint :)

Lavet rigtigt virker "margin: 0 auto;". Du må have lavet noget forkert et
eller andet sted.

Det er vist på tide du kommer med et link til dit problem i stedet for
løsrevne kodestumper. Ellers har vi ikke mulighed for at finde fejlen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk