Det levende søkort søkort i BSB-format
Fra : oem

Dato : 15-11-09 15:13

Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men det blev en besættelse for mig at
finde ud af om man kunne få omformet de danske søkort fra DLSK(IT-
format) til BSB-format Eller til et andet mere
fremtidsorienteret. Blandt andet fordi jeg stødte ind i OpenCPN-
programmet, som er (endnu et) navigationsprogram (gratis, - GNU public
license), der kan det hele og dog. Men i hvert fald kunne det håndtere
S57-kortdata incl. C-map (har jeg ikke afprøvet, kun læst) og det kan
håndtere BSB.

Det der fængede mig var at der virkelig var noget i gang, og både
OpenCPN-programmets forfattere og forfatteren af Seaclear-programmet
deltog aktivt. Og andre, der for mig i hvert fald lyste langt væk af
teknisk kompetence. F.eks. er der gang i at finde en måde at
distribuere gratis søkortoplysninger på. Inkl en snak om formater.
Snak om Google-interface osv.

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ er linket, - og det er
spændende (synes jeg). Lidt (meget) nørdet ind imellem, men alligevel.
Internationalt samarbejde på internettet, når det er bedst..

Det korte af det lange er at det kan godt lade sig gøre at konvertere
danske søkort fra KMS' IT-format og så til BSB. Det kræver bare at
man har søkortet tilgængeligt i BMP eller PNG-format. Eller
tilsvarende, som man med et almindeligt grafikprogram kan konvertere
til og fra. Jeg vil ikke gentage min vejledning i at få lavet .IT om
til BMP eller PNG fra en tidligere tråd, men det kan lade sig gøre, om
ikke andet så på den hårde måde (klippe/klistere/stitche).

Så kalibrerer man kortet i MapCAL (det program der hører til
SeaclearII). Og derefter er der en vejledning i hvorledes man ud fra
det kalibrerede kort får det omdannet til BSB. Og voila har man danske
søkort i BSB-format, som kan bruges af (næsten) alle gængse
navigationsprogrammer.

Det samlede link til hvordan man gør (når man altså allerede har fået
lavet IT-filen om til BMP eller PNG) er her:
http://www.dacust.com/inlandwaters/mapcal/

Jeg har downloaded ca 5-10 obskure programmer Og må have flere dos-
bokse åbne samtidig.. I tilgift til et antal vinduer med vejledninger,
programmer etc.

Men minsandten, - det lykkedes, jeg kan nu se Kort 114, Farvandet Nord
for Fyn i OpenCPN 1.3.4. I BSB-format.

Så skal jeg bare have fundet ud af hvad jeg skal bruge det til

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-11-09 02:20

Dette er forståelsesmæssigt desværre "way over my head", men jeg fornemmer,
at "noget stort" er på vej inden for elektronisk navigation ... Tak for din
inspiration. Jeg venter spændt på næste kapitel! ...

Så noget morsomt i "So ein Ding" i DR2: TV-værten viste, hvornår Google
afslørede deres nye navigationsmuligheder og illustrerede samtidigt
aktiekursernes udvikling for nogle af de kendte producenter af
navigationssystemer ... deres aktiekurser fik et ordentligt dyk ved den
lejlighed ... Tankevækkende ...

Flemming Torp

SNIP ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-09 07:35

Med muligheden for at lave .it kortene om til i sidste ende at få BSB
kort ud af det, er det nu muligt at få de bedste søkort ind i et
rigtigt navigationsprogram.
Det har mange ventet på rigtigt længe.
Når kortene er installeret kan man bruge de mange navigationsværktøjer
som der er i et navigationsprogram og det er meget forskelligt fra det
simple styresystem, som man desværre stædigt har holdt fast i i DLS,

Når kortene er i BSB formatet i et navigationsprogram er de muligt
selv at foretage opdateringer i.h.t. de informationer der oplægges i
Søkortrettelser, se:
ftp://ftp2.kms.dk/download/soekortret/SORET2009/nyeste.PDF
Her er tillige vist de rigtigt signaturer, så man skal blot finde det
samme i navigationsprogrammets søkortrettelsesfunktion og placere
signaturerne på rette sted i kortene.

Søkortrettelse kan også udføres i .JPEG formatet inden kortene
uploades til Google om man vil anvende kortene her.

Nu mangler Google kun at lave en ny funktion i gruppen "Lag" med Ugrib
data visende isobarer og vindstyrke pile, så er al navigation samlet i
ét program om man anvender Google.

Mvh/Harding.

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 16-11-09 11:08

On 16 Nov., 15:35, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
>
> Nu mangler Google kun at lave en ny funktion i gruppen "Lag" med Ugrib
> data visende isobarer og vindstyrke pile, så er al navigation samlet i

Hej

Jeg fatter lige præcis intet hvad er fx BSB format ?
det kunne være interesant at vide hvad du kan bruge dette "nørd
projekt" til, øh er det nogoget vi andre kan have gavn af ?
Jeg har godt nok kune en Garmin 152 GPS, men også en bærbar PC, og nar
nogen så begynder at skrive noget me OPEN... gratis, så bliver det jo
intressant, men jeg fornemmer lidt at dette kræver noget andet
hardware i båden end jeg har pt.

Hilsen
Torben

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-11-09 21:22

Det (lidt) jeg fatter er følgende:

På markedet findes mange forskellige - rigtig gode - navigationsprogrammer.
I princippet kun et fåtal af udbredte kortstandarder - f.eks. BSB eller S57

BSB er baseret på indscannede papirsøkort - S57 er vektorbaserede kort, hvor
man valgfrit kan operere med flere lag (layers).

For at "låse os brugere fast i en given verden" udvikler en række
producenter, deres egne standarder, der gør det svært/umuligt at bruge deres
applikationer med andre kort ... F.eks. benyttede min Raymarine kortplotter
C-Map kort i 2003 ... I dag en anden standard. Hvis jeg i dag ville skifte
til en nyere Raymarine kortplotter, ville alle mine C-Map-kort (som
præsenterer en ganske betydelig investering) være helt uanvendelige og jeg
måtte skifte til Navionics kort ...Garmin, Simrad osv. benytter andre
standarder og man låses som bruger fast til en besemt standard i en given
periode.

Det, der i dag er meget interessant for mange af os er den bærbare
PC/notebook/netbook ... og de navigationsprogrammer, der kan køre på disse

Konkurrencen har betydet, at mange af disse applikationer er faldet meget i
pris - og nogle er "freeware". Men de kræver gode søkort ... De systemer jeg
har bedst kendskab til benytter enten BSB-kompatible eller vektorbaserede
kort som f.eks. C-Map.

Nu ser det ud til at Google kan og vil udvikle og levere gratis
navigationsprogrammer ... men dertil kræves elektroniske søkort.

For os - i denne del af verden - er der udgivet meget gode søkort i
forbindelse med DLSK ... men de har deres egen standaard ... .it ...
og kan kun benyttes i det programmel der sælges som Det Levende Søkort.

Tænk, hvis man nu kunne konvertere disse gode søkort til en kortstandard som
andre navigationsprogrammer - herunder meget gerne Google - kunne bruge!?

Eller endnu smartere (hvis man har en god internetforbindelse): At man
kunne downloade ajourførte søkort over det område, man ville sejle i en
given dag i den standard, som ens navigationsprogram var designet til ... Og
i den forbindelse er Googles initiativer jo meget interessante for os
sejlere ...

Ja, Torben, det var mit forsøg på at beskrive en mulig og meget tilgængelig
navigationsfremtid uden alt for megen teksnisk slang ... for os
fritidssejlere.

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-09 13:10

BSB kort er et kortformat der anvendes i mange navigationsprogrammer
verden over.
Prøv f.eks. at Google med "BSB maps2 det giver mange hits bl.a. dette:
http://vancouver-webpages.com/peter/idx_mapprog.html
der kort beskriver nogle programmer der anvender disse kortformater.

Kort går det ud på at installere de kort man har brug for i et
navigationsprogram. Jeg selv anvender bl.a. Maptechs Offshore
Navigator og Seaclear. Jeg har testet mange programmer og finder de
nævnte gode på alle måder.
Seaclear kan du downloade gratis på nettet og man kan installere den
danske sprogpakke hvis man ikke er god til andre sprog.

Af hardware i båden kræves kun en PC og en GPS. Softwaren kan man med
en PC selv udbygge som man nu lyster se mit tidligere indlæg om emnet
under overskriften: Anvendelse af PC ombord fra den 14. okt. 2009.

GPS og PC forbindes. Ledningsdiagrammer ligger ude på nettet, de tre
ledninger og stik bør ikke være det store problem.
Vi du i gang er vi mange her i gruppen der vil hjælpe med
informationer.

Mvh/Harding
..