Defekt hjulleje ?
Fra : frank

Dato : 15-11-09 16:27

Er der nogen som kan beskrive hvordan et defekt hjulleje lyder ??

Jeg spørger fordi min RAV4 2007 kørt 50.000 km har fået en dyb rumlende lyd
når farten er 90 km/t og op. Troede først det var vejstøj/hjulstøj, men
lyden er uændret når jeg kører på forskellige asfaltbelægninger.

RAVen er på gule plader, altså uden bagsæde og dækstøj høres normalt
tydeligst fra baghjulene - men her kan jeg ikke bestemme hvor det kommer
fra!

v.h. Frank

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-11-09 17:01

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> RAVen er på gule plader, altså uden bagsæde og dækstøj høres normalt
> tydeligst fra baghjulene - men her kan jeg ikke bestemme hvor det kommer

Løft den og drej hjulene, så er du ikke i tvivl.
--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-09 17:09

> [...]
> lyd når farten er 90 km/t og op. Troede først det var vejstøj/hjulstøj,
> men lyden er uændret når jeg kører på forskellige asfaltbelægninger.

Tjek, om det kan være dækkenes lameller, der er ved at "rejse sig" Det kan
larme ganske ubehageligt, og faktisk i lyden godt minde lidt om den rumlen,
der kommer fra et defekt hjulleje.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : ShutEye

Dato : 15-11-09 18:14

> Tjek, om det kan være dækkenes lameller, der er ved at "rejse sig" Det kan
> larme ganske ubehageligt, og faktisk i lyden godt minde lidt om den
> rumlen, der kommer fra et defekt hjulleje.

Jeg har sådan et sæt baghjul. For pokker en støj - det synger i hele kareten
:\
Er det noget man selv kan gøre noget ved?
Fælgene er desværre ikke for lige, så de skal helst ikke op forrest og
sidde.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-09 19:04

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Jeg har sådan et sæt baghjul. For pokker en støj - det synger i hele
> kareten :\
> Er det noget man selv kan gøre noget ved?

I nogen tilfælde kan det hjælpe, at vende dækkenes omløbsretning, men det er
efterhånden ikke mange nyere dæk, der kan vendes.

Fra : Armand

Dato : 16-11-09 20:07

frank skrev:
> [...]
>
> RAVen er på gule plader, altså uden bagsæde og dækstøj høres normalt
> tydeligst fra baghjulene - men her kan jeg ikke bestemme hvor det kommer

Det er ikke så banalt som at et givent bagagerums-dækken (á vandret
rullegardin) ikke lige benyttes for tiden??

--
Armand-