Beskæring af æbletræ.
Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-11-09 19:32

Vi har et æbletræ hvor der er en masse lange grene som
ikke kan bære al den frugt der kommer. Kan man beskære
så træet bliver mere kompakt, og det kan bære frugten?

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-11-09 20:49

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har et æbletræ hvor der er en masse lange grene som
> ikke kan bære al den frugt der kommer. Kan man beskære
> så træet bliver mere kompakt, og det kan bære frugten?

http://www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/5311.html

En søgning på "beskæring af æbletræer" på Google giver mange lign. hits

Jan

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-11-09 23:50

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> Vi har et æbletræ hvor der er en masse lange grene som
> ikke kan bære al den frugt der kommer. Kan man beskære
> så træet bliver mere kompakt, og det kan bære frugten?

Se her:
http://www.bogpriser.dk/isbn-9788778575395/?gclid=CI_76LPJi54CFUQA4wodxleMoQ
--
mvh/Preben

Fra : Klaus Ankerstjerne E~

Dato : 20-11-09 21:01

Andersen [3650] skrev:
> Vi har et æbletræ hvor der er en masse lange grene som
> ikke kan bære al den frugt der kommer. Kan man beskære
> så træet bliver mere kompakt, og det kan bære frugten?

Jep, det er dit træ, så beslut dig for hvordan det skal se ud og beskær
det. Se hvordan andre beskærer træer. En espalier er et godt eksempel
på, hvordan træer kan beskæres med hård og beslutsom hård, der findes
også æbletræsespalier.

Jeg har et Transparante Blanche, det er et kraftigt voksende æbletræ,
som jeg har besluttet ikke må blive over 2,5 meter i højden. Jeg gider
ikke kravle rundt på en stige for at nå æblerne oppe i træet, så derfor
bliver alle grene og anden vækst over 2,5 meter skåret væk hvert år i
februar. Det er muligt, at træet ser lidt pudsigt ud, men det giver
mange store og flotte æbler, som jeg kan nå fra jorden.

Et par gode beskærerråd: beskær fortrinsvis grenene, der gror ind mod
midten af træet, det giver luft og vær lidt mere varsom med at beskære
de grene der gror ud og væk fra træet. Grene der krydser hinanden,
skærer jeg også ofte væk. Og de enkelte grene beskæres som regel inde
ved den hovedgren, de gror ud fra.

mvh.
Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk