Det levende søkort 2007 (instalationsprobl~
Fra : Langgaard

Dato : 13-11-09 04:28

Hej

Jeg har søgt men ikke fundet en løsning på følgende problem:

DLSK 2007 er installeret og fungerer korrekt, men med USB GPS-musen
tilsluttet kommer der følgende fejlmelding når man aktiverer musen i
programmet:

Der kan ikke etableres forbindelse til "serielporten"

Er der andre der har haft det problem?

--
Langgaard

Fra : Klaus H

Dato : 13-11-09 15:32

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse news:663b0475-4884-474f-9cf1-96e43c257e90@e23g2000yqd.googlegroups.com...
[...]

Har du valgt den rigtige port og hastighed?

Klaus H

Fra : Langgaard

Dato : 13-11-09 07:51

On 13 Nov., 15:32, "Klaus H" <khv...@6705e.dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Langgaard
>
> Har du valgt den rigtige port og hastighed?

Jeg er kommet så langt at jeg har fundet ud af at jeg ikke har "Porte"
i enhedshåndtering, heller ikke når "vis alle" markeres, underligt!

--
Langgaard

Fra : clausbp.

Dato : 15-11-09 00:29

Langgaard skrev:

> Jeg er kommet så langt at jeg har fundet ud af at jeg ikke har "Porte"
> i enhedshåndtering, heller ikke når "vis alle" markeres, underligt!

Så er det muligvis en forkert driver du bruger til GPS musen. Nyeste
DLSK skulle kunne bruge USB musen direkte, men i 2007 udgaven skal den
se en seriel port. Den rigtige GPS driver vil oprette en virtuel
comport, som du vil kunne se i enhedshåndteringen. Så det er der du skal
starte din fejlsøgning.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-11-09 08:00

Hej Leif,
Er der indlagt driver til GPS?
er der det så:
Prøv i DLS at klikke på Indstilliger/GPS/Anvend GPS/seriel/Vælg
serielport.
Prøv med de tilgængelige porte (normalt comport4) efter at du har
indstillet GPS´en til 4800 baud.

Mvh/Harding

Fra : Langgaard

Dato : 13-11-09 10:22

On 13 Nov., 15:59, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> serielport.
> Prøv med de tilgængelige porte (normalt comport4) efter at du har

Ja, der er lagt drivere i maskinen til GPS-musen, men jeg prøver at
indstille baud til 4800 i DLS det står jo nok til 9600.

Tak for tippet!

--
Langgaard

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-11-09 20:48

Hejsa og O-Høj
Hej Leif
Du skal før Hardings vejledning gå i enhedhåndtering på computeren og vælge
com-porte og sætte din GPS-Mus-port til 4800 baud.
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : HH

Dato : 13-11-09 13:19

Jeg synes at få denne fejl en gang imellem, selv om jeg har fået det
til at virke almindeligvis. Det synes som om, at indstillingerne om
COM-port-nummer, hastighed mv. har lidt ondt ved at blive husket fra
gang til gang.
Den GPS-mus jeg har bruger hastigheden 38400, og den findes vist kun i
DLSK 2009 - men så virker det.
Hvis COM-port-nummeret af en eller anden grund er blevet sat til mere
end 4, så kan DLSK ikke finde den. Så kan man i enhedshåndtering ->
avanceret ændre portnummeret, idet man skal ignorere fejlmeddelser om
at porten allerede er i brug.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-09 21:33

HH wrote:
> [...]
> end 4, så kan DLSK ikke finde den. Så kan man i enhedshåndtering ->
> avanceret ændre portnummeret, idet man skal ignorere fejlmeddelser om

Jeg er på "gyngende grund" her, men er der ikke noget om, at når man
bruger USB i stedet for det serielle stik, så giver PC'en selv et nummer
til en given "port" uden at man selv har fuldt styr på det? ... Og
vælger man en ny USB port på næste tur, så kan den ikke huske
USB-enheden ... Ja, det er lidt tåget for mig, men en ven fortalte mig,
at jeg burde altid sætte en given USB-enhed i samme stik hver gang og
ikke bare vælge tilfældigt ...

I de navigationsprogrammer, jeg bruger, er der et lille subprogram, der
løber portene igennem, så man kan se, hvad de forskellige porte bruges
til - og det er jo en god hjælp, men den service tilbyder DLSK desværre
ikke ...

Jeg har heldigvis også en seriel port på min gamle notebook PC, så jeg
har ikke problemet med GPS'en ...

Flemming Torp

Fra : N/A

Dato : 15-11-09 00:29

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-09 04:34

On 15 Nov., 00:28, "clausbp." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> se en seriel port. Den rigtige GPS driver vil oprette en virtuel
> comport, som du vil kunne se i enhedshåndteringen. Så det er der du skal

Hej

I enhedshåndtering er der slet ikke en "gruppe" der hedder "Porte",
derfor kan jeg ikke stille baud til 4800!

Driveren fulgte musen ved køb, og er instaleret til XP, som der er i
maskinen!

--
Langgaard

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-11-09 18:33

Hejsa
Prøv at kikke i min hjemmeside på dette link:
http://www.steffenskov.dk/23590390
Jeg har prøvet at visualisere mine gode erfaringer med en GPS-MUS og DLSK
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : claus b.p.

Dato : 18-11-09 22:22

Langgaard wrote:

> I enhedshåndtering er der slet ikke en "gruppe" der hedder "Porte",
> derfor kan jeg ikke stille baud til 4800!
>
> Driveren fulgte musen ved køb, og er instaleret til XP, som der er i
> maskinen!

Jeg har en "Holux" USB-driver, med virtuel com port, som jeg kan maile dig,
hvis du vil prøve den. Jeg ved dog ikke om den er kompatibel med din
gps-mus.

Mvh. Claus

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-09 02:36

On 18 Nov., 22:21, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har en "Holux" USB-driver, med virtuel com port, som jeg kan maile dig,
> hvis du vil prøve den. Jeg ved dog ikke om den er kompatibel med din
> gps-mus.

Hej Claus

Jeg har snakket med en EDB-mand, han foreslår at der startes på en
frisk, altså "systemgendannelse" til en dato før første forsøg på at
installere GPS-musen, eller i dette tilfælde ny formatering, da der
ikke er andet end Windows og DLSK på den pc. Dette pga. rod i diverse
com-porte og drivere.
Efterfølgende skal der så startes med at tilslutte ”musen” og når så
Windows beder om en driver sættes skiven så i cd-drevet og der
installeres.
Så skulle man efterfølgende kunne justere ”baud” i enhedshåndtering
under porte!

Jeg vender tilbage når jeg har haft tid til at se på det!

Claus, ellers tak for tilbuddet om den driver

--
Langgaard

Fra : claus b.p.

Dato : 20-11-09 00:05

Langgaard wrote:

> [...]
> installeres.
> Så skulle man efterfølgende kunne justere ”baud” i enhedshåndtering

Det er selvfølgelig en mulighed...
At sætte baudrate giver iøvrigt principielt ingen mening i denne sammenhæng,
da det er en virtuel driver. Baud er den serielle ports hastighed.
Men der skal naturligvis være en port i enhedshåndteringen.

Mvh. Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 22-11-09 15:12

claus b.p. wrote:

> [...]
> sammenhæng, da det er en virtuel driver. Baud er den serielle ports
> hastighed. Men der skal naturligvis være en port i enhedshåndteringen.
og, glemte jeg at tilføje, den oprettes af driverinstallationen til GPS
musen. Det er helt normalt at der ingen seriel/parallel porte er
standardmæssigt, i en moderne laptop. Der er ellers tit en masse andre
ubrugelige ting...

Lad os høre hvordan det går.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-09 08:19

Prøv at geninstallere drveren fra "Enhedshåndterng, avanceret" så
plejer enhedshånterng at genoprette portlinien.

Mvh/Harding