Slutseddel
Fra : Jake

Dato : 11-11-09 18:57

Hej,

Håber der er en kyndig derude der lige gider bruge en 5-10 minutter på at
besvare dette indlæg.

Har fået tilsendt en slutseddel på en bil fra en (autoriseret) forhandler.

Ifølge forhandlers annonce er bilen brugt og har kørt 1000 km. Registreret
første gang i juli 2009.

Forhandler oplyser pr. email:

"Bilen er faktisk helt ny og har ikke engang kørt 1000 km Så bilen bliver
herfra indregistreret som ny inden du får den. Bilen har været brugt 3-4
gange på prøveplader til prøvekørsel.
Bilen er selvfølgelig helt som ny og leveres med nyvognsgaranti. Bilen skal
indregistreres som demobil først."

På slutsedlen står der:

Stelnr: <intet udfyldt>
Reg.nr. <intet udfyldt>
Reg. 1. gang: 01-07-2009

Km garanti: Nej
Brugtbilsattest: Nej
Fabriksbestemmelser: <intet udfyldt>
Servicebog: Nej
Forsikring: <intet udfyldt>
Policenr: <intet udfyldt>
Større skade: <intet udfyldt>
Tandrem udskiftet: Nej
Tidligere anvendelse: Forhandleren skriver "Ved ikke"
Fortsat fabriksgaranti til: <intet udfyldt>
Selvrisiko på garanti: Nej
Forhandlergaranti: <intet udfyldt>

Mine spørgsmål:

- Er slutsedlen som den skal være mht. de oplysninger der er givet?
- Harmonerer oplysningerne på slutsedlen med det forhandleren har oplyst via
annonce/email ?
- Hvorfor er der ikke km garanti på en "ny" bil som kun har kørt 1000km ?
- Hvorfor er stelnr. ikke udfyldt?
- Hvorfor skriver forhandleren "Ved ikke" ud for "Tidligere anvendelse" ?
- Hvorfor er punktet "Fortsat fabriksgaranti" ikke udfyldt?
- Hvorfor er punktet "Forhandlergaranti" ikke udfyldt?
- Ifølge bilpriser.dk's bilvurdering er ovenstående type bil solgt i
perioden 2006-2008. Menes der at bilen
blev importeret til danske forhandlere i denne periode?
- Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny
inden jeg overtager den?

Tak på forhånd

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-09 19:05

> - Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny
> inden jeg overtager den?

Så sparer forhandleren på afgiften ...

Jeg har ikke sat mig ind i de præcise regler men det er ihvertfald formålet
i det her tilfælde ... Det lyder jo også rimeligt nok at en bil der har
været brugt til demo skal være billigere i afgift end en ny.

Men hos ovenstående forhandler lyder det som om reglerne måske omgås lidt...
Men hvis reelt har været indregisteret som demo siden 1/7 er den nu ude over
de 3 måneder (som afaik er kravet). Kan dog ikke huske om der også er krav
til hvor langt den har kørt ...

Fra : Hauge

Dato : 11-11-09 19:10

Jake skrev:
> - Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny
> inden jeg overtager den?

Så scorer forhandleren en masse penge, som bilen kan nedskrives med,
selvom den faktisk er 100% ny.. Du får måske en lille rabat, men
forhandleren får en masse penge ud af det..

Men husk så, at du faktisk er anden ejer, når du skal sælge den engang.

Mvh Hauge

Fra : Henning

Dato : 11-11-09 19:29

>Men husk så, at du faktisk er anden ejer, når du skal sælge den engang.

Hvilket også har en forsikringsmæssig konsekvens. Skulle du være så
uheldig at totalskade bil en det første år får du kun udbetalt
markedsværdien, hvorimod du med en helt ny bil får
genanskaffelsesprisen på en ny bil (en forskel på ~50.000,- i værste
tilfælde!)

Fra : Hauge

Dato : 11-11-09 20:01

Henning skrev:
> [...]
> markedsværdien, hvorimod du med en helt ny bil får
> genanskaffelsesprisen på en ny bil (en forskel på ~50.000,- i værste

Det mener jeg nu der var en del snak om for et par år siden, så det ikke
skulle være noget problem mere. Men det er der sikkert andre der er
bedrevidende om, end mig.
Men jeg købte også min dyt som "demo", for at spare lidt penge.

Mvh Hauge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-09 20:10

Henning skriver:

> [...]
> markedsværdien, hvorimod du med en helt ny bil får
> genanskaffelsesprisen på en ny bil (en forskel på ~50.000,- i værste

Hvilket vel også er i orden, når nu man har købt en brugt og ikke en ny
bil?

Klaus

Fra : KT

Dato : 11-11-09 20:37

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Henning skriver:

> Hvilket vel også er i orden, når nu man har købt en brugt og ikke en ny
> bil?

Ja hvis du har fået det afslag på måske 50.000 kr ifm handelen - ellers er
det rigtig dårlig busineess.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-09 22:01

KT skriver:

> Ja hvis du har fået det afslag på måske 50.000 kr ifm handelen - ellers er
> det rigtig dårlig busineess.

Hvorfor?

Han får penge til en bil præcist som den han fik skadet.

Skal forsikringen nu til at betale overpriser?
Det bliver forsikringen jo ikke ligefrem billigere af!

Klaus

Fra : Henning

Dato : 11-11-09 22:24

On Wed, 11 Nov 2009 22:01:10 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>KT skriver:

>Hvorfor?

Du køber en brugt bil - brugte biler falder hurtigt i pris. Når du
sælger den, har den allerede haft to ejere - det trækker også ned. En
ny mellemklassebil kan man nemt forhandle ~30.000,- ned i pris, så er
forskellen lige pludselig ikke så stor.

>Han får penge til en bil præcist som den han fik skadet.

Nej - han får hvad en "tilsvarende" bil koster. Sjovt nok er
forsikringsselskaber altid gode til at vurdere din gamle bil meget
lavere end du selv er.

>Skal forsikringen nu til at betale overpriser?
Det har (altid) været kotume at man "fik" en ny bil, såfremt bilen
blev totalskadet indenfor det 1. år, såfremt man var 1. ejer af bilen.
Det er der ikke noget nyt i.

>Det bliver forsikringen jo ikke ligefrem billigere af!

Som sagt har det "altid" været sådan.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-09 22:32

Henning skriver:

> [...]
> sælger den, har den allerede haft to ejere - det trækker også ned. En
> ny mellemklassebil kan man nemt forhandle ~30.000,- ned i pris, så er

Man får stadigvæk et beløb der gøør at man kan købe en bil i samme
stand.

> Nej - han får hvad en "tilsvarende" bil koster. Sjovt nok er
> forsikringsselskaber altid gode til at vurdere din gamle bil meget
> lavere end du selv er.

Det er blot at finde en lille håndfuld biler på markedet og vise prisen
på dem.

> Som sagt har det "altid" været sådan.

Nej, det har det faktisk ikke.

Klaus

Fra : Henning

Dato : 12-11-09 09:50

>på dem.

>Nej, det har det faktisk ikke.

Ok - definér "altid". De ~20 år jeg har haft biler og forsikring har
det været standard.

Fra : KT

Dato : 12-11-09 17:40

> [...]
>
> Skal forsikringen nu til at betale overpriser?
> Det bliver forsikringen jo ikke ligefrem billigere af!

Sådan er forsikringen skruet sammen.

Jeg købte en bil og gav 245000 kroner for den - 4 måneder senere
totalcrashede konen den.
I mellemtiden var bilens pris steget 10000 kroner.
Jeg fik udbetalt 255000 kroner (minus dem som bilfinansieringen skulle
have - desværre?)

Havde jeg været 2. ejer - men i samme situation vill jeg have fået bilens
markedspris på crashtidspunktet - altså en 4 måneder gammel bil kørt 15000
km - det ville nok med lidt held have givet mig 225000 kroner.

Ergo skal man have en passende rabat, hvis man bliver 2. ejer på en bil.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-09 18:08

KT skriver:

> [...]
> markedspris på crashtidspunktet - altså en 4 måneder gammel bil kørt 15000
> km - det ville nok med lidt held have givet mig 225000 kroner.

Som du kunne købe en 4 måneder gammel bil der havede gået 15.000 km for.

Klaus

Fra : KT

Dato : 12-11-09 20:31

> KT skriver:

> Som du kunne købe en 4 måneder gammel bil der havede gået 15.000 km for.

Det aner jeg intet om - men det er sådan en kaskoforsikring virker!

Knud

Fra : KASO

Dato : 16-11-09 10:13

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> KT skriver:

> Som du kunne købe en 4 måneder gammel bil der havede gået 15.000 km for.

Klaus: Jeg tror, at du misforstår pointen: Som jeg læser det her, er der
ingen, der klandrer forsikringsselskaberne for reglen - det er blot et
spørgsmål om, at hvis man køber en bil med en risiko for lavere
forsikringsudbetaling i tilfælde af totalskade - så skal købsprisen også
afspejle, at bilen repræsentererer en lavere værdi. Er bilen "billig nok",
er der vel intet problem?

Fra : Henning

Dato : 11-11-09 19:31

On Wed, 11 Nov 2009 18:57:10 +0100, "Jake" <jake@nospam.invalid.com>
wrote:

> [...]
>
>Ifølge forhandlers annonce er bilen brugt og har kørt 1000 km. Registreret

P.S: Hvad er prisforskellen på denne brugte og en helt ny fra fabrik?
Hvillken bil er der tale om? Hvis der kun er tale om 15-20.000,- rabat
kroner for en ~200.000 kroners bil er det for lidt!

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 19:56

> P.S: Hvad er prisforskellen på denne brugte og en helt ny fra fabrik?
> Hvillken bil er der tale om? Hvis der kun er tale om 15-20.000,- rabat
> kroner for en ~200.000 kroners bil er det for lidt!

Prisforskellen er så godt som 0 kroner.

Hvad kan jeg tillade mig at forlange? Det skal ses i lyset af at
forhandleren
tager min bil (hvor motoren er ødelagt, se tråden "tandrem") mod at jeg
så køber en bil af ham.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-11-09 21:17

Jake wrote:

> [...]
> forhandleren
> tager min bil (hvor motoren er ødelagt, se tråden "tandrem") mod at

Nu behøver du jo af princip ikke at være ham taknemmelig. Hvad giver han for
din gamle defekte bil?

Ville du kunne indbringe tilsvarende i ren handel?

--
- Frank

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 21:21

Nu behøver du jo af princip ikke at være ham taknemmelig. Hvad giver han
for
> din gamle defekte bil?

65000 kroner

> Ville du kunne indbringe tilsvarende i ren handel?

Ja i en handel med en forhandler lader det til at være markedsprisen. Måske
kan jeg få mere...det er jo ikke til at vide..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-11-09 01:28

Jake wrote:
> [...]
>
> Ja i en handel med en forhandler lader det til at være markedsprisen.
> Måske kan jeg få mere...det er jo ikke til at vide..

Du kunne jo prøve at sælge den privat.

Giv forhandleren og dig selv lidt tid. Selvom det også gør at du har en bil
du mangler.

--
- Frank

Fra : Henning

Dato : 11-11-09 22:25

On Wed, 11 Nov 2009 19:56:13 +0100, "Jake" <jake@nospam.invalid.com>
wrote:

>Prisforskellen er så godt som 0 kroner.

Hvorfor så ikke vælge en ny fra fabrikken, hvor du kan få den i den
farve og med det udstyr de vil ha'? Uden at andre har "pruttet" i den
før dig

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 22:49

> Hvorfor så ikke vælge en ny fra fabrikken, hvor du kan få den i den
> farve og med det udstyr de vil ha'? Uden at andre har "pruttet" i den
> før dig

Hehe...Så mange prutter kan der vel ikke være slået i den...

Men min begrundelse er: Fordi det går forhandleren nok ikke med til...eller
tror du det?

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 22:50

> Men min begrundelse er: Fordi det går forhandleren nok ikke med
> til...eller tror du det?

Altså at lave en byttehandel hvor prisen for min gamle bil trækkes fra
prisen på
den nye bil...Prisen som forhandleren tilbyder for min gamle bil vil nok
ikke være
den samme!?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-11-09 01:30

Jake wrote:

> [...]
> prisen på
> den nye bil...Prisen som forhandleren tilbyder for min gamle bil vil

Det kan være særdeles fordelagtigt da prisen på den nyindkøbte så kan sættes
yderligere ned (og dermed muligvis spares afgift)

For det er jo det, hele manøvren går ud på.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-11-09 01:29

Jake wrote:

> Hehe...Så mange prutter kan der vel ikke være slået i den...
>
> Men min begrundelse er: Fordi det går forhandleren nok ikke med
> til...eller tror du det?

Second oppion - Second oppion. Find en anden forhandler og se hvad han vil
tilbyde dig.

--
- Frank

Fra : KT

Dato : 11-11-09 20:35

Pas på med at smadre bilen indenfor det første år!

Som 2. ejer dækker forsikringen ikke nypris, hvis uheldet er ude!

(for 5 år siden var jeg MEGET glad for ikke at have købt en demo / 2. ejer
model)

Knud

Fra : Allan

Dato : 11-11-09 20:50

> [...]
> blev importeret til danske forhandlere i denne periode?
> - Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny

Vil du oplyse nærmere om hvad det er for en bil?

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 21:23

> Vil du oplyse nærmere om hvad det er for en bil?

Jeg bytter en Nissan Note 1,5dci (2006) med defekt motor mod en Nissan Note
1,5dci (2009)

Fra : GK

Dato : 11-11-09 21:03

Jake <jake@nospam.invalid.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4afafafb$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> blev importeret til danske forhandlere i denne periode?
> - Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny

hej det er da vist en rigtig svindler ham din forhandler ....ny motor til
den gamle bil og så til over pris .. den kan laves ved at sætte nye
ventiler i toppen .. og så sælge din en ny brugt bil og såscore kasssen ,,,
hvor er det du handler for ham skal vi da vist advare folk imod at handle
med ,,, mvh gk

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 21:28

> hej det er da vist en rigtig svindler ham din forhandler

Hvilken af dem? Ham jeg købte en bil af sidste år eller ham jeg
måske laver en byttehandel med?

>....ny motor til
> den gamle bil og så til over pris

Du tænker på de priser jeg har oplyst i tråden "tandrem" ??

>.. den kan laves ved at sætte nye
> ventiler i toppen ..

Også hvis udstødningsventilerne har smadret stemplerne? Hvis du kigger
i tråden "tandrem" har jeg postet billeder af den ødelagte motor. Her kan
man se den bolt/møtrik som er "faldet" af knastakslen...det er den bolt der
holder knasthjulet på plads.

>og så sælge din en ny brugt bil og såscore kasssen ,,,

Det er ikke den samme forhandler. Forhandleren, som jeg købte bil af sidste
år,
handler jeg aldrig hos mere.

> hvor er det du handler for ham skal vi da vist advare folk imod at handle
> med ,,, mvh gk

Mener du stadigvæk det med de oplysninger du har fået nu? Så skal jeg da nok
oplyse navnet på forhandleren.

Fra : Allan

Dato : 11-11-09 21:37

> [...]
> handler jeg aldrig hos mere.

> Mener du stadigvæk det med de oplysninger du har fået nu? Så skal jeg da nok

der er sikkert mange som mig der tænker sit om det du er på vej ud i,
men jeg kan forstå du må have din grunde..
Hvor i landet befinder du dig?

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 21:40

> Hvor i landet befinder du dig?

Sjælland. Er du på Skype?

Fra : Allan

Dato : 11-11-09 21:43

> Sjælland. Er du på Skype?

ja - oz1dis

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 21:44

"Allan" <OZ1DIS@******GMAIL.COM> skrev i meddelelsen

> ja - oz1dis

Kan du ikke lige fyre op for Skype

Fra : GK

Dato : 11-11-09 21:57

Allan <OZ1DIS@******GMAIL.COM> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4afb21d2$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ja - oz1dis

hej allan er du på 2 meter så er jeg OZ 7 GKI

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-11-09 18:21

Jake skrev:

> [...]
> man se den bolt/møtrik som er "faldet" af knastakslen...det er den bolt der

Send lige linket igen. Det er ikke dukket op hos mig.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jake

Dato : 12-11-09 18:38

> Send lige linket igen. Det er ikke dukket op hos mig.

Du får lige et link til den samlede dokumentation om et øjeblik...

Fra : Jake

Dato : 12-11-09 19:06

> Send lige linket igen. Det er ikke dukket op hos mig.

Klik det her link:

http://alturl.com/enuq

Fra : GK

Dato : 11-11-09 21:43

> [...]
> blev importeret til danske forhandlere i denne periode?
> - Hvorfor skal bilen indregistreres som demobil først og derefter som ny

hvis jeg var dig så ville jeg spørge ham hvorfor han vil sætte en ny motor i
... din gamle bil .. og få uddybet grunden til det ,, den skal bøje stempel
stængerne hvis der skal ny motor i ..nyeventiler skulle kunne gøre det ..
max et andet topstykke .. det er bare meget lettere for ham med en ny motor
han bare kan smide ned i hullet og så tjener han kassen på at sætte den i
bilen ..hvis du nu handler med ham og han får din gamle bil for en slik så
putter han nye ventiler iden og så sælger han den bagefter og scoorer kassen
på den .. den kunne du jo lige så godt have fået .. prøv at høre en anden
mekaniker om hvad han skal have for at sætte nye ventiler i ..du får meget
mere for den hvis du sælger den selv og den kan køre ,,det er mange penge du
mister ... hvor bor du henne af ..jeg har en kammerat der har autoværksted
og han ved hvad han taler om det er 100 procent sikkert han og jeg har lavet
mange biler med den type skade du har på din bil ... du kan få hans tlf nr
hvis du vil men bor for langt væk fra ålborg så er det måske ikke nogen
ide .. han har en autotransporter .. så det kan også lade sig gøre hvis det
skulle være .. det er jo et spørgsmål om hvad du vil .. jeg ville lave den
gamle hvis jeg var dig ...og hvis du vil have
en ny motor så er jeg sikker på at min kammerat kan finde en god motor til
en anden pris end den du fik var det ikke 40000 han ville have for en brugt
eller var det en ombytteer det findes jo også og dem kalder de også en ny
motor .. så er den lagt ver til dig nu jake

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-11-09 18:15

GK skrev:

> [...]
> stængerne hvis der skal ny motor i ..nyeventiler skulle kunne gøre det ..

Og det er du helt sikker ikke er sket?. Husk det er en diesel. Og de
ikke skråtstillede ventiler. Det koster som regel smadret
knast/topstykke/stempler/plejlstænger. På benziner er det bedre.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jake

Dato : 11-11-09 22:09

Ok..hvis jeg ellers ikke har misforstået noget, så lyder det til at folk
gerne vil have at jeg oplyser navnet på den
forhandler som solgte mig bilen sidste år.

Det drejer sig om: Kjærgaarden Auto A/S, Frederikssund.

http://www.kjaergaarden-auto.dk/forretninger-fred.html

De solgte mig en Nissan Note 1,5 dci (2006) sidste år.

Bilen havde på købstidspunktet kørt 146000km.

Den brød sammen da triptælleren stod på 168000km.

Så det var en dyr fornøjelse og nogle dyre 22000km.

Om butikken har retten på sin side og om deres opførsel er ok eller
usmagelig vil jeg lade være
op til den enkelte at afgøre.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-11-09 01:34

Jake wrote:
> [...]
>
> Så det var en dyr fornøjelse og nogle dyre 22000km.
>
> Om butikken har retten på sin side og om deres opførsel er ok eller

Et eller andet sted kan forhandleren jo ikke gøre for at produktet de sælger
ikke er det mest holdbare.

Overvejet bil af andet fabrikat. Prøvet at høre andre mærkeværksteder hvad
de vil give for din relativ nye bil?

--
- Frank

Fra : Petersen Michael

Dato : 12-11-09 17:06

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Et eller andet sted kan forhandleren jo ikke gøre for at produktet de
> sælger ikke er det mest holdbare.
>
> Overvejet bil af andet fabrikat.

Der er ikke noget galt med Nissan biler, men vælg en af dem med kæde eller
tandhjul direkte i indgreb, fremfor tandrem..
Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Jake

Dato : 12-11-09 18:06

> Der er ikke noget galt med Nissan biler, men vælg en af dem med kæde eller
> tandhjul direkte i indgreb, fremfor tandrem..
> --

Kan du anbefale nogen som ligger i samme prisleje som en Nissan Note ?

Fra : KASO

Dato : 16-11-09 10:16

"Jake" <jake@nospam.invalid.com> skrev i meddelelsen

> Kan du anbefale nogen som ligger i samme prisleje som en Nissan Note ?

Skal du fortsat have diesel, skal du gå efter 2.0dCi - 1.5 og 1.9 er med
tandrem.