Tilslutte pumpe på Danfoss Mastercontrolle~
Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-11-09 15:15

Hej,

På nævne controller kan tilsluttes pumpe og kedel - der findes to
relæudgange.

I manualen står: Tilslut den strømførende ledning (L) fra strømforsyningen
henover pumperelæet........bemærk: relæerne for pumpen og kedlen er
potentialfri kontakter og kan således IKKE anvendes som direkte
strømkilde........

Jeg har "prøvet" at installere pumpen (begge ledninger) på relæudgangen, men
det er jo (nok) forkert jvf. ovennævnte tekst - punper kører på intet
tidspunkt. Tilslutter jeg pumpen direkte til 230V kører den fint.

Hvad gør jeg galt...hvordan få jeg den til at køre "via" min controller?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JN

Dato : 12-11-09 16:34

Torben Brøndum wrote:
> [...]
> intet tidspunkt. Tilslutter jeg pumpen direkte til 230V kører den fint.
>
> Hvad gør jeg galt...hvordan få jeg den til at køre "via" min controller?

Hej

Nul går direkte i pumpen fra stikket.

Lederen går fra pumpen ind i relæet - ud af relæet og ind i stikket.

Mvh
jacob

Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-11-09 16:59

"JN" <none@none.reply> skrev i

> Hej
>
> Nul går direkte i pumpen fra stikket.
>
> Lederen går fra pumpen ind i relæet - ud af relæet og ind i stikket.

Hej Jacob - tak for svar.

"Stikket" er den eksterne strømforsyning - der hvor "hele" controlleren får
sin spænding fra ikke?

Når jeg spørger, så er det fordi der længst til venstre på controlleren er
tre tilslutningsmuligheder: Indgan til 1) global standby og 2) indgang til
varme/køle.....men den helt øverste kan jeg ikke finde forklaring på hvad
skal bruges til - jeg kan måle spænding, men er det her jeg kan tilslutte
lederen som "kommer ud af" relæet?.....eller skal det foregå udenfor
controlleren?

Syntes det ikke monteringen af punpen vises helt godt i de billeder som
manualen indeholder

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JN

Dato : 12-11-09 17:28

> Hej Jacob - tak for svar.
>
> "Stikket" er den eksterne strømforsyning - der hvor "hele" controlleren
> får sin spænding fra ikke?

Korrekt. Din husinstallation.

> [...]
> forklaring på hvad skal bruges til - jeg kan måle spænding, men er det
> her jeg kan tilslutte lederen som "kommer ud af" relæet?.....eller skal
Jvf http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIUHK601.pdf side 4 punkt 5.5
skal du bruge de to huller til venstre for port 1, tegnet for pumpe er
en cirkel med en trekant i.

Den strømførene ledning føres fra den ene ledning i dit stik (til din
stikkontakt i væggen) ind i det ene hul til pumpen. I det andet hul
forbinder du en ny ledning som skal ende i pumpen.
således ender du med nul fra stikket til pumpe og lederen sløjfet gennem
pumperelæet til pumpen.

> Syntes det ikke monteringen af punpen vises helt godt i de billeder som
> manualen indeholder
>
> Hilsen Torben Brøndum

Kanske mit link viser det bedre.

mvh