Udluftning danfoss shuntsystem
Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-11-09 15:05

Hej igen derude,

Jeg har opsat en Danfoss shunt FHM-C2 til 6 kredse. Vi har nu tilsluttet den
f'ørste kreds og skal have anlægget til at køre. Desuden har jeg opsat en
danfoss Mastercontroller CF 2 til 10 kredse.

Jeg går ud fra det korrekte i, at kredsen skal udluftes - kan se, at der er
meget luft i slangen....tror vi er startet lidt forkert: Der sidder
aftapningsventiler ved både ind- og udgang. Er det korrekt, at
kredsen/slangen skulle have været tilsluttet de to aftapningsventiler for at
blive fyldt med vand førend de to ender skrues på ind og udgangen?

Nu er kredsen som sagt allerede skruet på ind og udgangen......skal de så
skrues af for så at blive påmonteret et par "studse" som en vandslange lige
kan blive skruet på for så at blive koblet på de to aftapningsventiler
(fylde vand på)?

Vi kredsen overhovedet kunne fungere med (en del) luft i?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JN

Dato : 12-11-09 16:38

Torben Brøndum wrote:
> [...]
> aftapningsventiler (fylde vand på)?
>
> Vi kredsen overhovedet kunne fungere med (en del) luft i?

Du kan lukke alle fremløb med umbraconøgle. Derefter sæt vandtryk på
fremløbsmanifolden, og en slange til afløb på returløbs manifolden. så
åbner du en fremløbsledning af gangen og skyller godt. Vice versa indtil
du har alt luft ude af systemet, for ja det skal helst være totalt fri
for luft.

mvh
jacob

Fra : JN

Dato : 12-11-09 16:39

JN wrote:

> [...]
> åbner du en fremløbsledning af gangen og skyller godt. Vice versa indtil
> du har alt luft ude af systemet, for ja det skal helst være totalt fri

ps. skyller du den forkerte vej, vil returventilen lyde som et
maskingevær, så lad være med det ;)

Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-11-09 17:10

"JN" <none@none.reply> skrev i

> [...]
> du har alt luft ude af systemet, for ja det skal helst være totalt fri for

Hej og tak for svar. Med mine ord - har jeg så forstået dig rigtig:

Det med fremløb burde være lige til, men: "returenden" af slangen er
påskruet returmanifolden - skal "returenden" skrues af returmanifolden og så
presses/skrues på afløb på returløbs manifolden (jeg er ikke lige ved det så
jeg kan ikke se om det bare kan skrues sammen på returafløbet). Nu har jeg
så bare ikke lige en muffe (eller hvad det kaldes) til at sætte på
returmanifolden hvor jeg lige har skruet slangen af - det skal jeg vel have
på ikke så returvande ikke fiser ud der ikke?

Puha - håber ovennævnte kan forståes

Mange hilser Torben Brøndum

Fra : JN

Dato : 12-11-09 17:53

> [...]
> kaldes) til at sætte på returmanifolden hvor jeg lige har skruet slangen
> af - det skal jeg vel have på ikke så returvande ikke fiser ud der ikke?

Du har både frem og retur monteret i alle ind/udgange til
gulvarmekredsene monteret under hele forløbet.

Du kan vælge at skrue shuntpumpen af og bruge de to 3/4" (eller 1" kan
jeg ikke lige huske) gevind til at skrue hhv afløbs haveslange og
tilløbs haveslange på. eller du kan lade shunten sidde og bruge modsatte
ender til det. i så fald skal du nok have noget 1" til 1/2" nippel
reduktion.

når du er færdig med gennemskylning påmonter enderne eller shunten igen
og fyld det nødvendige tryk på anlægget hvor du plejer at gøre det.

mvh
jacob

Fra : Torben Brøndum

Dato : 13-11-09 11:55

"JN" <none@none.reply> skrev

[snip]

> [...]
> du har alt luft ude af systemet, for ja det skal helst være totalt fri for

Tak for dine svar - jeg skal igang her i eftermiddag

Er jeg ikke nød til at pille min termomotor af på den ene kreds som er
monteret for at få en åben ventil på returen....jeg går således ud fra, at
når når den lille sorte hætte/kap på termomotoren er oppe, så er
returventilen på pågældende kreds åben - så når jeg piller termomotoren af,
så er nålen (den lille pind) på ventilen oppe hele tiden = retur åben hele
tiden.

Er ovennævnte korrekt eller har jeg ikke forstået hvordan det fungerer?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JN

Dato : 13-11-09 16:15

Torben Brøndum wrote:
> [...]
> åben hele tiden.
>
> Er ovennævnte korrekt eller har jeg ikke forstået hvordan det fungerer?

Det er korrekt for de fleste tilfælde :)

go weekend