Underboring igen - dør/vinduesgreb med lå
Fra : Mogens

Dato : 12-11-09 08:32

Vi har greb á la viste på alle vores havedøre og vinduer:
http://img136.imageshack.us/img136/2061/dsc54801.jpg

Nogen som ved om disse let kan udskiftes med en model med en
låsepals-anordning, således at åbning via underboring udelukkes? Gerne
link til website - tak!

Det viste billede er grebet fra en havedør (billedet drejet 90 grader),
og selve det blanke stykke af håndtaget er ca. 90 mm langt, men
viduesgrebene er så vidt jeg kan se fuldstændigt magen til.

Fra : Per H

Dato : 12-11-09 08:55

On Thu, 12 Nov 2009 08:31:57 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>og selve det blanke stykke af håndtaget er ca. 90 mm langt, men
>viduesgrebene er så vidt jeg kan se fuldstændigt magen til.

du kan få samme greb, med nøgle til.

men de er sikkert ikke godkent af forsikringen..

per

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-11-09 09:47

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> du kan få samme greb, med nøgle til.
>
> men de er sikkert ikke godkent af forsikringen..

Er det ikke ligegyldigt? De andre er heller ikke godkendt. Og hvad skulle de
i øvrigt være godkendt til?
--
mvh/Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-11-09 09:45

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> selve det blanke stykke af håndtaget er ca. 90 mm langt, men viduesgrebene
> er så vidt jeg kan se fuldstændigt magen til.

Din låsesmed har nogle med låsecylinder, som låses ved at cylinderen trykkes
ind. Den kan omlægges så f.eks. din hoveddørsnøgle passer til låsen.
De koster ca. kr. 900,- pr. stk. incl. cylinder og ser egentlig lidt
klodsede ud, men de virker.

http://lavpris-laase.dk/laase-27/terassedoers-greb-95/7812-terassedoersgreb-med-eller-uden-cylinder-1295.html

--
mvh/Preben

Fra : Mogens

Dato : 12-11-09 10:04

Preben Andersen wrote:

> [...]
> låsen.
> De koster ca. kr. 900,- pr. stk. incl. cylinder og ser egentlig lidt

Tak for det Preben. Men 17 x 900,- kr var nok ikke lige det jeg havde
drømt om for at holde nogle østeuropæiske forbrydere ude!

Nogle af vores venner har et hus hvor de har låse på alt, og jeg husker
første gang vi overnattede hos dem. Man kunne ikke åbne vinduer, og da
jeg om morgenen ville gå en tur før de andre stod op, så fandt jeg ud af
at det hus kunne man bare ikke komme ud af. Nøglen havde de selvfølgelig
gemt.

Så hvis ikke der findes noget med en simpel pal, så er jeg nok ikke til
sinds at lave det. Hvis jeg skal ud af en stuedør så vil jeg finde det
voldsomt generende at skulle finde nøglen først :)

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-11-09 11:43

> [...]
> sinds at lave det. Hvis jeg skal ud af en stuedør så vil jeg finde det
> voldsomt generende at skulle finde nøglen først :)

Det er vel ikke kun tyveknægte fra Østeuropa
Der er flere formål med låsen (med nøgle) på havedøren:
For det første kan ingen komme ind uden at knuse et vindue eller en dør, og
det er nok de færreste indbrudstyve, som vover det, da det larmer meget.
For det andet, og det er måske det vigtigste, hvis de kommer ind gennem
f.eks. et vindue, kan de ikke komme ud med tyvekosterne uden store
problemer. Selvfølgelig under forudsætning, at alle døre er låst med nøgle,
og at nøglen ikke er tilgængelig.
Man vænner sig hurtigt til at låse havedørene og andre døre op med nøgle,
ligesom man skal sørge for at der IKKE findes nøgler i huset, når man er
væk, men jeg har på den anden side heller ikke 17 havedøre
Husk i øvrigt at bore torx-rillerne i skruerne væk efter montering, ellers
kan tyvene let fjerne håndtaget med lås, hvis de er kommet ind.
--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 12-11-09 16:14

Preben Andersen skrev:

> [...]
> problemer. Selvfølgelig under forudsætning, at alle døre er låst med
> nøgle, og at nøglen ikke er tilgængelig.

Jup!
En indbrudstyv giver sig selv et ganske kort stykke tids at nå sine
gøremål i, og hvis terrassedøren er låst stjæler man en del hans
rådighedstid.
Et tillægsfif omkring emnet er at mange smæklåse med vrider på
indersiden kan "spærres" så man ikke kan åbne indefra v.h.a. vrideren -
dét gøres ganske enkelt ved, efter at have 'smækket', at stikke nøglen i
låsen og dreje modsat af 'låse op'. Undersøg om det lader sig gøre ved
jeres respektive hoved-døre med et familiemedlem indendøre.
Er både terrasse og hoved-dør låst så man ikke kan lukke op indefra vil
det sikkert kun være sager der kan ligge i lommerne at der bliver
stjålet ved et givent indbrud!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-09 17:20

Armand wrote:

> [...]
> Er både terrasse og hoved-dør låst så man ikke kan lukke op indefra vil
> det sikkert kun være sager der kan ligge i lommerne at der bliver

Ja, det kan være så sandt som det er sagt, men for mit vedkommende
ønsker jeg ikke at bo i et hus hvor jeg selv kun med et vist besvær kan
komme ud.

Mit mål var at finde en simpel anordning således at indbrudstyven ikke
let kan underbore og åbne et indvendigt greb. En mulighed kunne evt.
også være en kliklås som sidder i karmen separat fra håndgrebet. Kunne
forestille mig at man evt. trykkede en knap ned, drejede håndtaget, og
vupti er dør/vindue åbent. Uden aktivering af knappen er enheden fastlåst.

Vi har tyverialarm, men den er ikke slået til når vi er hjemme. Heller
ikke om natten. Men det vil være træls at løbe ind i et par Rumænere når
man står op midt om natten :(

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-11-09 18:05

Den 12.11.2009 17:19, skrev Mogens bl.a.:

> Ja, det kan være så sandt som det er sagt, men for mit vedkommende
> ønsker jeg ikke at bo i et hus hvor jeg selv kun med et vist besvær kan
> komme ud.

Når man er hjemme bør man selvfølgelig lade nøglen sidde i så man kan
slippe ud i tilfælde af brand.

--
Niels

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-11-09 18:52

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Når man er hjemme bør man selvfølgelig lade nøglen sidde i så man kan
> slippe ud i tilfælde af brand.

Med mindre der er vindue i døren. Hvis der er det, skal nøglen fjernes, man
selvfølgelig skal alle i huset vide, hvor den er.
--
mvh/Preben

Fra : Armand

Dato : 12-11-09 19:51

Mogens skrev:

> Ja, det kan være så sandt som det er sagt, men for mit vedkommende
> ønsker jeg ikke at bo i et hus hvor jeg selv kun med et vist besvær kan
> komme ud.

Man kan jo vente med at låse til man forlader hjemmet!

> [...]
> Vi har tyverialarm, men den er ikke slået til når vi er hjemme. Heller
> ikke om natten. Men det vil være træls at løbe ind i et par Rumænere når

Bare rolig, det kommer du sandsynligvis ikke til eftersom det er højeste
mode at gasse beboerne inden indbrud :-|

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-09 21:36

Armand wrote:

> Man kan jo vente med at låse til man forlader hjemmet!
Point taken! Troede at man skulle bruge nøglen hver gang man skulle ud
af døren.

> Bare rolig, det kommer du sandsynligvis ikke til eftersom det er højeste
> mode at gasse beboerne inden indbrud :-|

Vi har ventilationsanlæg, så desværre er det nok ikke helt udelukket at
vi så møder et par østeuropæere med gasmasker :)

Fra : Armand

Dato : 13-11-09 01:09

Mogens skrev:

> Point taken! Troede at man skulle bruge nøglen hver gang man skulle ud
> af døren.

Den lås der blev nævnt, hvor cylinderen var en 'trykknap' der kunne
trykkes ind uden brug af nøgle, men krævede nøgle for at låses op, lyder
særdeles funktionel!
An sådan ville jég gerne have haft i vores terrassedør frem for den
simple cylinder-låsning der sidder i grebet!