Hvad gør jeg galt?
Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 11-11-09 17:56

Hey, bruger lidt af min fritid på at lave hjemmesider og jeg har
konstrueret et jeg er tilfreds med. Men på mn skærm vises sitet
perfekt men efter jeg kan se er det ikke ens i alle browsere -
Hvad gør jeg galt nogle der kan hjælpe?

Har designed det i photoshop og kodet det med html og css.

www.allpee.dk

Håber i kan hjælpe -

P.S. har tidligere haft en tråd hvor jeg har bedt om hjælp, og
jeg fik besked på at uploade sitet selvom det ikke ar færdigt
HUSK det er mit første site, og er 15 år, så ingen dumme indlæg
tak (-: - vil selfølgelig gerne have kritik! men ikke kritik som
- føj hvor er det dog grimt (:

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-09 18:19

Joakim Hey Hinnerskov skrev:
> [...]
> Hvad gør jeg galt nogle der kan hjælpe?
>
> Har designed det i photoshop og kodet det med html og css.

Hvilken browser ser du det i?

Umiddelbart ser det ens ud for mig i FF og Opera.

Hvis du vil tjekke mange browsere, så prøv

http://browsershots.org/

Eller

http://totalvalidator.com/

I begge kan du tjekke flere brosere efter skærmstørrelse.

Hvis du er i tvivl om IE-versioner imellem, så kan du ret hurtigt tjekke
dette på
http://ipinfo.info/netrenderer/index.php

Nåhja og for fuldstændighedens skyld, også Opera Mini mobilsimulator
(kræver JAVA):

http://www.opera.com/mini/demo/

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-09 18:27

Joakim Hey Hinnerskov wrote:
> [...]
> Hvad gør jeg galt nogle der kan hjælpe?
>
> Har designed det i photoshop og kodet det med html og css.

Jeg kan se, at der er problemer med IE <8, i andre browsere ser det ensartet
ud.

Du kan starte med at validere både html og css; der er en del alvorlige
fejl:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.allpee.dk%2F
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css21&warning=0&uri=http%3A%2F%2Fwww.allpee.dk%2F

Når alle fejlene er rettet, kan vi begynde at kigge på at få det ensartet
vist i alle browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-11-09 18:34

Joakim Hey Hinnerskov <joakimheyklausen@hotmail.com> skrev :

>www.allpee.dk
>
>Håber i kan hjælpe -

Prøv at rette de fejl, der er på siden.

http://www.htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A//www.allpee.dk/index.html&warnings=yes&input=yes

Hvis det ikke hjælper, så fortæl, hvilken forskel, der er og er
du i tvivl om, hvordan du retter fejlene, så spørg.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-11-09 18:41

Joakim Hey Hinnerskov har bragt dette til verden:
> [...]
> HUSK det er mit første site, og er 15 år, så ingen dumme indlæg
> tak (-: - vil selfølgelig gerne have kritik! men ikke kritik som

Brug FireFox når du kontrollerer.
Den har et par tilføjelser, der er vældig gode for hjemmeside snedkere.
Jeg bruger HTML-validator og FireBu.
Siden ser ens ud her i FF og IE8.
Men der er 8 valideringsfejl - altså ikke overholdt HTML syntax.
hvis du ikke vil bruge FF og dens tilføjelser, så brug W3C's online :
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Den ene af fejlene er alvorlig, og formentlig årsag til et par stykker
mere (og her gives ikke en enkel forklaring fra validatorerne): <body>
tagget starter et forkert sted. Det skal stå umiddelbart efter </head>
- og </body> skal stå lige før </html> og de to skal være de sidste i
dokumentet.
Dersuden, ser det ud somom du har for mange </div> - men det kan godt
være affødt af den først nævnte fejl.
(Jeg har ikke checket css fejl - men der er i hvert fald 4 - og det kan
sagtens være dem der giver forskel i visning. Dine koder skal validere
- det er nødvendigt, for at browserne kan forstå hvad du mener. Men at
koden validerer betyder desværre ikke at siderne vises ens i
forskellige browsere.)

Et godt råd - brug indrykning, så bliver din kode mere overskuelig:
<ul class="nav-links">
</ul>

Ellers flot arbejde af en begynder syntes jeg.
Man kan jo altid diskutere design, og smag og behag er heldigvis
forskellig.
Den her er lidt mørk til mine gamle øjne, og jeg har svært ved at se
dit baggrundsbillede. Det er anstrengende at læse lys skrift på mørk
baggrund - det omvendte er meget nemmere - både at læse og designe.
Man kan også kommentere at din #container er designet for bred - eller
også har det med de fejl der er at gøre.

Så prøv at rette dem - og spørg hvis du ikke forstår dem - så ser vi på
det igen

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 10:28

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> også har det med de fejl der er at gøre.
>
> Så prøv at rette dem - og spørg hvis du ikke forstår dem - så ser vi på

Mange tak for alle de svar!

Har firebug instaleret men ved ikke helt hvad jeg skal bruge det til
udover at se html koderne. Jeg vil prøve at se om jeg kan validetere mit
site med wc3 men forstod ikke lige det hele i første omgang.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-09 11:15

> [...]

> udover at se html koderne. Jeg vil prøve at se om jeg kan validetere mit
> site med wc3 men forstod ikke lige det hele i første omgang.

Gå du blot i gang, og spørg så bare her hvis der er fejlbeskeder
du ikke forstår. Det du lærer ved at validere og efterhånden
afkode de beskeder der kommer, er et godt stykke på vej til at
lære at kode rigtigt.

--
Bertel

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 12:50

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> du ikke forstår. Det du lærer ved at validere og efterhånden
> afkode de beskeder der kommer, er et godt stykke på vej til at

Har reperet nogle af fejlene men kan ikke finde ud af resten, nogle der kan
hjælpe?

http://validator.w3.org/check?uri=www.allpee.dk&charset=(detect+automatically
)&doctype=Inline&group=0

www.allpee.dk

Sitet vises egentlig som jeg vil men der er stadig nogle fejl.

Altså sitet har altid været som jeg vil i min egen browser men vil også gerne
have det også ser sådan ud i alle andres browsers og skærmopløsninger osv.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-11-09 13:10

Joakim Hey Hinnerskov skrev:

> Har reperet nogle af fejlene men kan ikke finde ud af resten, nogle der kan
> hjælpe?

Ifølge validatoren i min Firefox er vi nede på 3 fejl.
Alle er <div>'er der mangler at blive afsluttet.

Det burde være klaret ved at sætte 2 </div>'er lige før din footer-div
og 1 </div> lige før </body>.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-09 13:20

Joakim Hey Hinnerskov skrev:

> Har reperet nogle af fejlene men kan ikke finde ud af resten, nogle der kan
> hjælpe?

1.   No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8.

Du mangler at erklære tegnsættet. Det skal du gøre i head-sektionen:

Det sætter tegnsættet til ISO-8859-1 som er det du har brugt.

2.    Line 39, Column 7: end tag for "div" omitted, but OMITTAG NO was specified

Du mangler at lukke tre div'er.

Resten af fejlene forsvinder nok når du ordner de to.

> Sitet vises egentlig som jeg vil men der er stadig nogle fejl.

Hvis der er fejl, kan man ikke være sikker på hvordan det fungerer i forskellige
browsere. Når fejlene er rettet, kan man se på hvordan siden præsenteres i
de vigtige browsere. Opera og Firefox er næsten altid enige, men tjek alligevel
de to samt IE. Hvis det ser okay ud i de tre browsere, er chancen for at opfører
sig pænt i andre browsere, ret stor.

Du kan gratis hente og installerebåde Opera og Firefox, og de generer hverken
hinanden eller IE ud over at de alle tre gerne vil være primær browser, men det
vælger man bare én gang for alle.

--
Bertel

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 13:12

> [...]
> du ikke forstår. Det du lærer ved at validere og efterhånden
> afkode de beskeder der kommer, er et godt stykke på vej til at

Har rettet de fejl jeg kunne, men når jeg kigger på eks. min brors computer
så er det som om der er en margin højre og bottom... ??

Skal siges det er der ikke på min skærm der passer det hele - nogen der kan
hjælpe mig med den fejl og resten af wc3.calid fejl der er ca. otte men kan
ikke, finde ud af hvad de mener med fejlene.

www.allpee.dk

Fra : Anders

Dato : 12-11-09 14:32

Joakim Hey Hinnerskov skrev:
> hjælpe mig med den fejl og resten af wc3.calid fejl der er ca. otte men kan
> ikke, finde ud af hvad de mener med fejlene.
>
> www.allpee.dk

linje 6:
charset=ISO-8859-1'>
laves om til
charset=ISO-8859-1' />

linje 8:
startet og div-tagget hører også hjemme i <body>

linje 30, 31 og 32:
Du starter 3 forskellige div's, men kun to bliver lukket igen (linje
37 og 38). Her ved jeg ikke rigtig hvordan du har tænkt de
forskellige div's, men der mangler i hvert fald en </div> omkring
linje 38 for at få lukket den sidste.

linje 39 og 40:
Her åbner du to diver, men lukker kun den ene, så put en </div>
efter linje 41 (den skal stå før </body>)

Håber det kan få siden til at validere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-09 14:39

Joakim Hey Hinnerskov wrote:

> Har rettet de fejl jeg kunne, men når jeg kigger på eks. min brors
> computer så er det som om der er en margin højre og bottom... ??

> www.allpee.dk

nogen koder eller noget indhold overhovedet på det sted.

Du mangler en lukning af dit metatag for valgt tegnsæt - indsæt et mellemrum
og en / lige før >. Den fejl ændrer ikke i, hvordan siden vises, men det er
en fejl.

I din css starter du med at ville nulstille margin og padding, men du har
ikke defineret hvilke elementer, det gælder for. Der skal stå noget før {.

I linje 15 har du et punktum før #container, fjern det punktum.

I linje 95 har du i definitionen for .nav-links li a:hover et punktum
stående før color. Fjern det punktum.

Når koden er fejlfri, kan vi begynde at kigge på at få IE 6 og 7 til at vise
siden rigtigt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 15:38

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> stående før color. Fjern det punktum.
>
> Når koden er fejlfri, kan vi begynde at kigge på at få IE 6 og 7 til at vise

ALLE html fejl er nu væk og der er 1 css fejl tilbage og tror den er ret vigtig.

{
margin: 0px;
padding: 0px;
}

body {
color: #bababa;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
background-image: url(images/bg.png);
background-repeat: repeat-x;
background-color: #40638f;

Den drejer sig om de to margin og paddings - som i siger så hører det ikke til
noget men hvis jeg fjerne dem så er siden helt anderledes (ingen bagrund
elementerne er på andre pladser osv)

Hvad skal jeg gøre med den ellers tror jeg snart alt er ved at være iorden :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-09 15:48

Joakim Hey Hinnerskov skrev:

> ALLE html fejl er nu væk og der er 1 css fejl tilbage og tror den er ret vigtig.

Det er den også.

> {
> margin: 0px;
> padding: 0px;
> }

Man kan ikke style ingenting i CSS. En opskrift består af et
element plus en styling:

   <element> { styling }

Du har lavet stylingen. men du angiver ikke hvad der skal styles.
Du kan prøve med:

* {
margin: 0px;
padding: 0px;
}

Det betyder at *alle* elementer bliver stylet som angivet. Men
jeg ved ikke om det er det du skal bruge.

--
Bertel

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 16:11

> [...]
> }
>
> Det betyder at *alle* elementer bliver stylet som angivet. Men
> jeg ved ikke om det er det du skal bruge.

Så er alt valid og det ser godt ud på min skærm men når jeg går op på min bros
computer i FF så er det som om at designed kun fylder halvdelen af skærmen er der
nogle der kan forklare mig dette ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-11-09 17:04

Joakim Hey Hinnerskov skrev:

> når jeg går op på min bros
> computer i FF så er det som om at designed kun fylder halvdelen af skærmen

Hvilken version af FF har han?

Hos mig ser siden nu fuldstændig ens ud i både IE7, IE8, Opera 10 og FF 3.5.

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 17:24

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvilken version af FF har han?
>
> Hos mig ser siden nu fuldstændig ens ud i både IE7, IE8, Opera 10 og FF 3.5.

Ville sætte pris på hvis du kunne uploade et hurtigt billede af det.

// tak for hjælpen ALLE

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 17:33

Joakim Hey Hinnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ville sætte pris på hvis du kunne uploade et hurtigt billede af det.
>
> // tak for hjælpen ALLE

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

http://www.billedeupload.dk/photo/2009-11/68514de1/allpee.PNG.html

alt er valid og det ser sådan der ud i min browser ser det også sådan ud i jeres,
og vil det passe i alle skærmopløsninger?

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 12-11-09 17:43

Joakim Hey Hinnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Ja okay mit FF var så ikke opdateret til 3.5, så nu vises der ikke det samme i min
browsers. I IE8 vises det som på det uploadede billede med i FF 3.5 vises det samme
footer er bare røget nogle px længere ned og bagrunden er ændret til sort.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-09 16:58

Philip Nunnegaard wrote:

> Hos mig ser siden nu fuldstændig ens ud i både IE7, IE8, Opera 10 og
> FF 3.5.

Ikke her. Hos mig er den højre lodrette søjle mellem headeren og
teekstboksen rykket et godt stykke til højre i IE 7 (IE Tester).

I IE 6 er der desuden problemer med png'erne, men det er et velkendt
problem. Det kan afhjælpes ved at der i en Conditional Comment defineres
anderledes grafik til IE 6. I IE er tekstboksen også rykket længere mod
højre - også det kan afhjælpes i CC.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 13-11-09 23:58

> [...]
> problem. Det kan afhjælpes ved at der i en Conditional Comment defineres
> anderledes grafik til IE 6. I IE er tekstboksen også rykket længere mod

Hvad skal jeg gøre for at få det vist ens i alleS browsere?? alt er valid

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-11-09 00:01

Erik Ginnerskov skrev:

> Ikke her. Hos mig er den højre lodrette søjle mellem headeren og
> teekstboksen rykket et godt stykke til højre i IE 7 (IE Tester).

OK! Jeg havde ikke lagt mærke til den ene af de to søjler.
I IE 8 og FF står de ens, mens den er rykket et godt stykke til højre i
IE 7. (Også IE-tester).

Hvor det så er meningen at den skal være, aner jeg ikke. Jeg synes ikke
at nogle af de to visninger virker forkert, så derfor ville jeg nok
heller ikke opfatte det som værende forkert, hvis jeg lige forvildede
mig ind med den "forkerte" browser.

IE6 er helt katastrofal med visningen. Ikke kun med png'erne, men også
med placeringen af tekstboksen.

Egentlig har jeg selv valgt at skide IE6 en lang march fremover, med
mindre det er noget der kan løses på 5-10 minutter, men lige her ville
jeg nok gøre noget ved det, f.eks. med en CC.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-09 01:04

Philip Nunnegaard skrev:

> Egentlig har jeg selv valgt at skide IE6 en
> lang march fremover

God ide, det er et forældet system - folk kan
på få minutter opgradere til det nyeste, der
endda kommer sammen med Windows
Update.

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-09 01:20

Allan Vebel skrev:

> God ide, det er et forældet system - folk kan
> på få minutter opgradere til det nyeste, der
> endda kommer sammen med Windows
> Update.

Efterhånden er det nok ligeså meget af hensyn til sikkerheden, at man
bør opgradere. Hvis man selv får en virus pga. forældet, bloated
software, kan det gå ud over rigtigt mange - uden man selv er klar over
det. Så der er også et hensyn at tage til andre.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-11-09 06:35

Allan Vebel kom med denne ide:

> God ide, det er et forældet system - folk kan
> på få minutter opgradere til det nyeste, der
> endda kommer sammen med Windows
> Update.

2000?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-09 09:17

Birger Sørensen skrev
> Allan Vebel kom med denne ide:

> 2000?

Næppe.
http://www.microsoft.com/windows/internet-explorer/support/system-requirements.aspx

MVH
Rune Jensen

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 14-11-09 11:25

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Birger Sørensen skrev

> [...]

Hvad er en CC?

Ja og nu har jeg forsøgt på nogle forskellige computere og det ser ens ud på alle ( og
sådan som jeg vil have det) undtagen min fars og lillebrors computer :s

men efter jeg opdaterede mit FF er det som om at min BackGround er væk, var den så
ikke, for hvis jeg zoomede ind på siden kunne jeg se den, men det er som om at alt er
blevet meget mørkere efter updaten? nogle som har et evt. svar på dette?

Fra : Joakim Hey Hinnersko~

Dato : 14-11-09 11:30

> [...]
> blevet meget mørkere efter updaten? nogle som har et evt. svar på dette?

Men eks. så var mit FF instillet med 12,7 margener (inde i sideopsætning) og mit IE var
med 19.05? det vil jo sige at det vises forskelligt? burde der ikke være en standart for
alle? eller hvad skal man gøre ved det?

har ikke selv oplevet at komme ind på en hjemme side hvor margener er forskellige i de 2
browsere?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-11-09 11:39

Joakim Hey Hinnerskov skrev:

> Hvad er en CC?

Det betyder "conditional comment". På dansk kaldes det "betingede
kommentarer".

Det er noget som Microsoft har lavet, og som kun kan læses af IE.
Det udnytter man så til at lægge kode indenfor denne CC, som kun læses
af den ene eller anden IE-version.

http://www.webdesign101.dk/artikler/conditionalcomments.php

Eksempler:

<!--[if IE]>
[html-kode der kun vises i IE - andre browsere ser det bare som en
almindelig html-kommentar]
<![endif]-->
<!--[if lt IE 7]>
html-kode der kun læses af browsere der er mindre end IE 7. (dvs. IE
6 eller ældre)
<![endif]-->

<!--[if gte IE 7]>
html-kode der kun ses af IE 7 eller nyere
<![endif]-->

gt = greater than (større end)
lt = less than (mindre end)
gte = greater than or equal to (større end eller lig med)
lte = less than or equal to (mindre end eller lig med)

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-09 13:17

Birger Sørensen skrev:

> 2000?

Det er meget få der bruger den:
http://www.fdim.dk/?pageid=90

Windows 7 har allerede overhalet den, og det er
faktisk inden den officielt er udkommet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-11-09 14:07

Allan Vebel skrev:

> Det er meget få der bruger den:
> http://www.fdim.dk/?pageid=90
>
> Windows 7 har allerede overhalet den, og det er
> faktisk inden den officielt er udkommet.

Så er det efterhånden kun pirat-XP'erne der står tilbage.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-09 14:10

Philip Nunnegaard skrev:

> Så er det efterhånden kun pirat-XP'erne der står tilbage.

Med det jeg har set om Ubuntu, skulle det slet ikke væære nødvendigt at
lege pirat mere. Med mindre, man bruger maskinen til spil, som Linux
vidstnok ikke er så god til.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-11-09 14:42

Rune Jensen skrev:

> Med det jeg har set om Ubuntu, skulle det slet ikke væære nødvendigt at
> lege pirat mere. Med mindre, man bruger maskinen til spil, som Linux
> vidstnok ikke er så god til.

Hvad tænker du på?
Brugervenlighed?

Jeg prøvede Ubuntu for et par år siden (Feisty Fawn). Og ja! Man kom
faktisk ret langt. Selvfølgelig skal man lige tænke på en anden måde i
nogle tilfælde.

Bl.a. med installation af nye programmer; Her er det ikke peg-og-klik,
men gå op i en menu og vælge et punkt der hedder noget a la "Tilføj nyt
program".

Jeg savnede dog stadig nogle af de programmer jeg har installeret på min
Windows, bl.a. Winamp og Total Commander.
Begge er helt uundværlige for mig.

Jeg havde også problemer med at få PHP til at spille ordentligt (det
havde jo ellers været oplagt på en Ubuntu-maskine). Dens pendant til
Vistas UAC var simpelt hen for aggressiv til at lade mig gemme php-
eller html-filer der hvor de skulle gemmes ifølge installationen.

Men hvis jeg stod med en helt bar computer og af den ene eller anden
grund ikke ville betale for et OS, kunne jeg meget vel finde på at
installere Ubuntu på den.
Hvis jeg ikke havde andet, var der nok en chance for at jeg lærte den
ordentligt at kende før eller senere.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-09 17:00

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg prøvede Ubuntu for et par år siden (Feisty Fawn). Og ja! Man kom
> faktisk ret langt. Selvfølgelig skal man lige tænke på en anden måde i
> nogle tilfælde.

Jeg har prøvet den for ikke så længe siden. Den er imponerende
nem at installere - eller rettere den er naturligvis nem at
installere. Det er kun Windows der har vænnet nogle af os til
hele tiden at sidde klar til at trykke OK med jævne mellemrum.
Men Ubuntu (og Red Hat) vælger man hele smøren i starten, og
derefter forløber processen uden overvågning medmindre der skal
skiftes cd (Red Hat).

Men jeg kunne ikke få afspillet mine film-dvd'er, og jeg får røde
knopper af at bruge Thunderbird, så jeg holder fast ved Windows.
Det spiller også ind at jeg kan betjene en Windowscomputer med
bind for øjnene og begge hænder bundet på ryggen, mens jeg skal
lede efter alt det i Linux der ikke hører til den direkte
brugerfladen.

Jeg ville ønske at jeg var startet med Unix/Linux i stedet for
Dos i sin tid.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-09 21:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> bind for øjnene og begge hænder bundet på ryggen, mens jeg skal
> lede efter alt det i Linux der ikke hører til den direkte

At gå fra XP til at lære Vista er netop som at komme fra ét system til
et helt andet, som overhovedet ikke ligner hinanden alligevel, for alt
er flyttet rundt, og er blevet meget mere utilgængeligt. Så at skulle
sætte sig ind i et helt nyt system, ville ikke afskrække mig. Specielt
ikke, når det er gratis.

Kører fasktisk kun Open Source-prgrammer iøvrigt, så det afskrækker mig
heller ikke. Det med DVD-afspilning, monikke der er en løsning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-11-09 00:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bind for øjnene og begge hænder bundet på ryggen, mens jeg skal
> lede efter alt det i Linux der ikke hører til den direkte

Jeg kender ikke Ubuntu, kører selv SuSe.
Men så vidt jeg har set rundt omkring, så kører Ubuntu (og Redhat) Gnome som
standard.

SuSe - som jeg kører, bruger standard KDE, og den synes jeg er rimelig
windows like, altså med taskbar stratknapper osv.

Hvis du med T-bird mener nyhedslæser, så er jeg enig, men til mail synes jeg
den er god.

Standard nyhedslæseren i min SuSe er KNode, og den er jeg rigtig godt
tilfreds med.

Så hvis du en dag vil prøve noget andet, så prøv SuSe (hedder vistnok
OpenSuse p.t.).

Ellers mener jeg også der findes en Kubuntu, der kører KDE som standard.

Bortset fra det initielle valg af KDE eller Gnome, så er der intet til
hinder for at køre Gnome programmer under KDE og vice versa.

DVD bruger jeg ikke selv, men jeg mener at ham der DVD-Jon (tror jeg han
blev kaldt) netop lavede programmer til at bryde DRM på Linux.
Så et eller andet brude der vel findes.

Hvis du prøver, så tag et kig på Konqueror, hvor der er seamless browsing på
web,ftp,filer,zip-filer,tar-filer m.m.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-09 01:09

Stig Johansen skrev:

> Jeg kender ikke Ubuntu, kører selv SuSe.
> Men så vidt jeg har set rundt omkring, så kører Ubuntu (og Redhat) Gnome som
> standard.

Jeg har prøvet både OpenSuSe og Ubuntu, og af de to fandt jeg Ubuntuen
lidt nemmere at gå til.
Men du har ret i at SuSen ligner Windows mere i den grafiske brugerflade
med bl.a. startknappen.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-09 08:18

Stig Johansen skrev:

> Hvis du prøver, så tag et kig på Konqueror, hvor der er seamless browsing på
> web,ftp,filer,zip-filer,tar-filer m.m.

Jeg gemmer dine noter til næste gang jeg vil prøve.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-11-09 00:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Men jeg kunne ikke få afspillet mine film-dvd'er,

manglende installering af codec, f.eks Ubuntu restricted extras så
virker det.

>og jeg får røde knopper af at bruge Thunderbird

Skal man ikke selv installere den i Ubuntu

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-09 01:12

Ivan V. Klattrup skrev:

> Skal man ikke selv installere den i Ubuntu

Jeg _mener_ at den ligger der sammen med Firefox og OpenOffice, når man
installerer Ubuntu.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-11-09 01:33

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg _mener_ at den ligger der sammen med Firefox og OpenOffice, når man
> installerer Ubuntu.

Nej, standard-programmet til mails hedder vist Evolution. Så Ivan har
helt ret, man skal selv installere Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om Ubuntu Linux:

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-09 21:07

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> installere Ubuntu på den.
> Hvis jeg ikke havde andet, var der nok en chance for at jeg lærte den

Skal jeg være ærlig, så mener jeg det faktisk... hvis man bliver pirat
af "dovenskab", så må man også betale for det, når man blir busted -
uden at kny. Jeg synes ikke der er nogensomhelst undskyldning for at
være pirat mere.

MP3-afspilleren til Linux hedder vidstnok VLC, og ja, den var ikke lige
min kop te, da jeg afprøvede den for 3-4 år siden - men den har nok
udviklet sig, mon ikke. Eller andre er kommet til siden.

Men ellers, så har du gratis:

Styresystem, browser, office, fotoeditering, lydeditering, mailklient
samt FTP*) og sikkert en hel del mere. Så enten, så betaler man for det
fordi man vil holde sig til Windows eller også downiader man open
source. There is no other way 'round it efter min ringe mening... Alt
andet (bit Torrent/PB-a-like) "gratis" software er bare elendige
undskyldninger, og jeg har intet tilovers for dem som græder, når de
bliver taget for det.

MVH
Rune Jensen

*)
Filezilla er netop opdateret til multiple connections, som kører i tabs

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-11-09 01:53

Philip Nunnegaard skrev:

> Så er det efterhånden kun pirat-XP'erne der
> står tilbage.

Hvad får dig til at tro sådan noget? Det er Danmarks
mest seriøse statestik vi snakker om - og så bruger
du ordet pirat?

Jeg er ikke hhelt med på hvad du mener.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-11-09 02:28

Allan Vebel skrev:

> Hvad får dig til at tro sådan noget? Det er Danmarks
> mest seriøse statestik vi snakker om - og så bruger
> du ordet pirat?
>
> Jeg er ikke hhelt med på hvad du mener.

Jeg mener at så er det efterhånden kun piraterne der er afskåret fra at
få en IE-version der er nyere end 6'eren.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-11-09 03:20

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>Jeg mener at så er det efterhånden kun piraterne der er afskåret fra at
>få en IE-version der er nyere end 6'eren.

Jeg er sikker på, at de ved hvordan man kan omgå deres check af
originalitet og få nyere versioner af IE.