Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
støj
Fra : Jørgen B

Dato : 11-11-09 12:52

Hvad vil det sige at der er støj i billedet.?

JBp

Fra : /Peter

Dato : 11-11-09 14:00

"Jørgen B" <xxx@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad vil det sige at der er støj i billedet.?
>
> JBp

Støj er U-ønsket lyd, på et billede er det U-ønskede "pletter", der normalt
fremkommer ved høj ISO,
(lysfølsomhed) som visse kamera sensorer ikke er så skrappe til at håndrere.

Fra : Brian Lund

Dato : 13-11-09 07:11

/Peter wrote:
> [...]
> normalt fremkommer ved høj ISO,
> (lysfølsomhed) som visse kamera sensorer ikke er så skrappe til at

Ikke nødvendigvis... Indenfor elektronik er støj ikke kun lyd, men en del af
et elektronisk signal...
Den engelske wiki er _lidt_ bedre end den danske:
http://en.wikipedia.org/wiki/Noise

Især;
"In both analog and digital electronics, noise or signal noise is an
unwanted random addition to a wanted signal; it is called noise as a
generalisation of the audible noise heard when listening to a weak radio
transmission. Signal noise is heard as acoustic noise if played through a
loudspeaker; it manifests as 'snow' on a television or video image."

Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-11-09 14:40

"Jørgen B" skrev i en meddelelse
> Hvad vil det sige at der er støj i billedet.?

Peter har givet en lille forklaring - hvis du vil vide mere, så giver en
Google søgning på ISO STØJ en masse fine hits.

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK336&=&q=iso+st%C3%B8j&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3D&aq=f&oq=

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-09 14:58

On 2009-11-11 12:52:03 +0100, Jørgen B <xxx@xxxx.dk> said:

> Hvad vil det sige at der er støj i billedet.?
>
> JBp

Hvorfor stiller du spørgsmålet og hvad vil du gerne vide?

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-09 15:30

> Hvorfor stiller du spørgsmålet og hvad vil du gerne vide?

Hvorfor stiller du det spørgsmål?, og hvad ved spørgers spørgsmål forstår du
ikke?

--
MVH. N_B_DK

http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-09 15:50

On 2009-11-11 15:30:29 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> said:

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor stiller du det spørgsmål?, og hvad ved spørgers spørgsmål
> forstår du ikke?

Er det ikke selvindlysende?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 11-11-09 16:24

On 11-11-2009 15:49, Hans Kruse wrote:
> Er det ikke selvindlysende?

Spørgerens spørgsmål er rimelig selvindlysende. Resten er usynligt pladder.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-09 16:27

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Spørgerens spørgsmål er rimelig selvindlysende. Resten er usynligt
> pladder.

Ja det virker lidt tåbeligt at spørge om hvad det er spørger vil vide, og
især hvorfor.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-09 16:25

> Er det ikke selvindlysende?

Nu kender jeg ikke ordet selvinlysende (tyder på det er et norsk ord, for
hvad vi normalt kalder indlysende...)

Nej faktisk ikke, spørger stiller et ganske præcist spørgsmål,. som du ikke
forstår.

1 han spørger, fordi han gerne vil vide det. (det er ihvertfald det mest
logiske)....

2. han vil gerne vide hvad støj i et billede er, og så svært er det vel ikke
at forklare at ved høje iso værdier, støjer elektronikken en del, og det
viser sig ved at billedet er meget grynet.

Du kunne så evt linke til nogle billeder der illustrerer hvordan støj i
elektronikken (sensoren), giver sig til udtryk på billeder.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-09 16:29

On 2009-11-11 16:25:09 +0100, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> said:

> [...]
>
> Du kunne så evt linke til nogle billeder der illustrerer hvordan støj i
> elektronikken (sensoren), giver sig til udtryk på billeder.

Når man stiller et så generelt spørgsmål og der findes tonsvis af info
på nettet, som afsløres med en simpel Google søgning, så synes jeg det
er rimeligt. at spørge om, hvad det er vedkommende vil vide. Jeg tror
du allerede var klar over, hvorfor jeg stillede spørgsmålet ;)

Fra : Allan

Dato : 11-11-09 17:28

N_B_DK skrev:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor stiller du det spørgsmål?, og hvad ved spørgers spørgsmål
> forstår du ikke?

Fordi der er flere slags støj i billeder, hvoraf kompositorisk støj
måske er den vigtigste.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-09 19:07

On 2009-11-11 12:52:03 +0100, Jørgen B <xxx@xxxx.dk> said:

> Hvad vil det sige at der er støj i billedet.?

Det mes korrekte er vel at kalde det ISO-støj, og det er en slags
kornethed i billedet, som ikke er resultat af en reel aftastning af
motivet.

Når et motiv er meget svagt belyst, så oplagres der kun en meget lille
spænding i hver af billedchippens pixel, og når AC/DC-converteren ved
den efterfølgende aftastning forøger sin følsomhed, så vil elektrisk
støj som bl.a. dannes p.g.a. varme i billedchippen også blive
forstærket, og det medfører ISO-støj.

Note: De øvrige indlæg i denne tråd er UseNet-støj.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Jørgen B

Dato : 11-11-09 19:42

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

1000 tak for svarene

hvorfor jeg spørger er at Niels engang skrev at mit billede var der støj på,
jeg blev itvil om der var tale om, kornene, rodet motiv eller farverene var
bleje.

JBp

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-09 19:51

On 2009-11-11 19:42:15 +0100, Jørgen B <xxx@xxxx.dk> said:
> [...]
> jeg blev itvil om der var tale om, kornene, rodet motiv eller farverene

Og det er nu afklaret?

Fra : Jan Smed

Dato : 13-11-09 05:13

Hans Kruse wrote:

> Og det er nu afklaret?

Er tråden ikke lang nok?

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-11-09 14:02

On 2009-11-13 05:12:35 +0100, Jan Smed <smeden@nomail.invalid> said:

> Er tråden ikke lang nok?

Ift. "hvorfor jeg spørger er at Niels engang skrev at mit billede var
der støj på,
jeg blev itvil om der var tale om, kornene, rodet motiv eller farverene
var bleje."

er dialogen om støj i denne tråd temmelig meningsløs. Det ville have
været mere oplagt at vise det pågældende billede og stille spørgsmålet
om hvad problemet eventuelt var med billedet. Men hvordan støj kunne
"oversættes" til rodet mitv går godt nok lidt vidt :)

I disse tider har jeg lille tolerance overfor meget korte og meget
generelle spørgsmål, som kan afklares med en simpel google søgning.
Hvis man derefter gerne vil spørge om ting, man ikke forstår, så er
detselvfølgelig fint, men så bør man også i det mindste forsøge at
præcisere, hvad spørgsmålet handler om.

Så, Jan, det er sådan det mit indlæg handler om. At man har lidt
respekt for andres tid, når man stiller et spørgsmål.