|
| Tank er der snyder på vægten ? Fra : Anders Majland |
Dato : 10-11-09 21:37 |
|
Jeg er jo lidt nørdet med tal.
Så jeg noterer troligt ned hvad jeg tanker og regner km/l osv.
Desuden har jeg i smarten en ScanGaugeII kørecomputer der efter justering er
relativt nøjagtig.
Typisk er forskellen mellem dens opgjorte liter og det tankede ifølge
standeren nøjagtigt indenfor få procent. Nogle gange har jeg haft afvigelser
op til 6%. Det kan f.eks skyldes at bilen ikke har holdt helt plant under
tankning. Og jeg får så ved næste tankning et udslag den anden vej.
Men idag var forskellen 18%
Jeg har betalt for 34,21liter
Bilens mente at der var mindst 3liter tilbage (på en 33liter tank)
Scangaugen mente jeg havde brugt 28 liter
Jeg har 2 gange tidligere tanket mellem 32 og 33 liter. Men da var bilens
angivelse nede på 0,5 liter
Så trækker jeg usikkerheden fra tror tror at jeg den tæller mindst 10% for
meget ... Altså at jeg maks har tanket 31 liter .... Syntes også den havde
en mere gurglende lyd end hvad der er normalt ...
Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
Men jeg er fristet til at tage og kontrolmåle den stander for at se om den
også tæller lige hurtigt nok næste gang ...
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Ukendt (10-11-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-11-09 21:56 |
|
Jeg har også, flere gange, prøvet at tanke mere end der (burde) kunne være i
tanken. Det har både været benzin til min egen bil og diesel på firmagryden.
Jeg har dog ikke haft så overbevisende "dokumentation" som du har og jeg ved
ikke rigtig hvad man egentlig kan gøre ved problemet. Kalibreringsmærker er
jo ligesom elevatorgodkendelser, gyldige i en del år...
Per.
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4af9cf00$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er jo lidt nørdet med tal.
>
> Så jeg noterer troligt ned hvad jeg tanker og regner km/l osv.
> Desuden har jeg i smarten en ScanGaugeII kørecomputer der efter justering
> er relativt nøjagtig.
>
> Typisk er forskellen mellem dens opgjorte liter og det tankede ifølge
> standeren nøjagtigt indenfor få procent. Nogle gange har jeg haft
> afvigelser op til 6%. Det kan f.eks skyldes at bilen ikke har holdt helt
> plant under tankning. Og jeg får så ved næste tankning et udslag den anden
> vej.
>
> Men idag var forskellen 18%
>
> Jeg har betalt for 34,21liter
> Bilens mente at der var mindst 3liter tilbage (på en 33liter tank)
> Scangaugen mente jeg havde brugt 28 liter
>
> Jeg har 2 gange tidligere tanket mellem 32 og 33 liter. Men da var bilens
> angivelse nede på 0,5 liter
>
> Så trækker jeg usikkerheden fra tror tror at jeg den tæller mindst 10% for
> meget ... Altså at jeg maks har tanket 31 liter .... Syntes også den havde
> en mere gurglende lyd end hvad der er normalt ...
>
> Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
> kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
> ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
>
> Men jeg er fristet til at tage og kontrolmåle den stander for at se om den
> også tæller lige hurtigt nok næste gang ...
>
>
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Klaus G. (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 11-11-09 06:21 |
|
> Jeg har også, flere gange, prøvet at tanke mere end der (burde) kunne være
> i tanken. Det har både været benzin til min egen bil og diesel på
> firmagryden. Jeg har dog ikke haft så overbevisende "dokumentation" som du
> har og jeg ved ikke rigtig hvad man egentlig kan gøre ved problemet.
> Kalibreringsmærker er jo ligesom elevatorgodkendelser, gyldige i en del
> år...
Det er et tjek der SKAL ske med x-antal dage imellem. Og bare fordi den har
fået et stempel, er det ikke ensbetydne med at den måler korrekt. Bare fordi
en gaffeltruck har fået et stempel og først skal til gennemtjek om 12mdr
igen, så betyder det jo ikke, at at der ikke nemt kan komme brud på en kæde,
eller hydraulikslange osv. i mellemtiden :)
--
Klaus G.
| |
Andreas M. Hansen (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 11-11-09 07:00 |
|
> Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
> kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
> ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
>
Jeg har såmænd også præsteret at køre bilen ved egen kraft ind på en
benzintank, og så tanke 1.7 liter mere på end tanken iflg. specifikationerne
kunne rumme.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Per Henneberg Kriste~ (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-11-09 08:46 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4afa52ca$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
>> kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
>> ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
>>
>
> Jeg har såmænd også præsteret at køre bilen ved egen kraft ind på en
> benzintank, og så tanke 1.7 liter mere på end tanken iflg.
> specifikationerne kunne rumme.
Jeg præsterer stort set hver gang at tanke 65 plus liter i min 55 liter tank
(Golf IV).
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Anders Majland (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-11-09 12:46 |
|
> Jeg har såmænd også præsteret at køre bilen ved egen kraft ind på en
> benzintank, og så tanke 1.7 liter mere på end tanken iflg.
> specifikationerne kunne rumme.
Ja der kan som regel være mere end opgivet hvis man tanker helt til kant -
Men så er der ikke plads til at brændstoffet kan udvide sig i varmen ...
Så det er dumt at tanke til kant med jordkold brændstof og så stille bilen i
solen ... Kender noger der på den konto fik en benzin mondeo fragtet til
værksted. De havde tanket til kant og kort efter dryppede der benzin ud
under bilen ... Og det turde de ikke køre med ... Det var bare pga overtryk
i tanken. Der var ikke andre utætheder
Forskellen var så ikke at der kunne være mere end opgivet - en at der kunne
være mere end opgivet plus mindst 3liter - SAMTIDIG med at kørecomputeren
viste 18% mindre ..
| |
Hans Kjaergaard (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 11-11-09 13:46 |
|
On Wed, 11 Nov 2009 12:46:05 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:
>> Jeg har såmænd også præsteret at køre bilen ved egen kraft ind på en
>> benzintank, og så tanke 1.7 liter mere på end tanken iflg.
>> specifikationerne kunne rumme.
>
>Ja der kan som regel være mere end opgivet hvis man tanker helt til kant -
>Men så er der ikke plads til at brændstoffet kan udvide sig i varmen ...
>
>Så det er dumt at tanke til kant med jordkold brændstof og så stille bilen i
>solen ... Kender noger der på den konto fik en benzin mondeo fragtet til
>værksted. De havde tanket til kant og kort efter dryppede der benzin ud
>under bilen ... Og det turde de ikke køre med ... Det var bare pga overtryk
>i tanken. Der var ikke andre utætheder
>
>Forskellen var så ikke at der kunne være mere end opgivet - en at der kunne
>være mere end opgivet plus mindst 3liter - SAMTIDIG med at kørecomputeren
>viste 18% mindre ..
Temperatur er nok nøgle ordet her.
Tankstationens måler måler volume og det samme gør din kørecomputer,
men hvis brændstoffet har forskellig temperatur ved målingerne
fremkommer der unøjagtigheder.
Dertil komer at kraften/krudtet i brændstoffet ligger i vægten og den
forbliver konstant ved skiftende temperatur, dvs. km/l. udregningen er
heller ikke troværdig, da man reelt set skal bruge km/kg for at
kompenserer for temperatursvingninger, hvis øvelsen er at finde ud af
hvor effektivt man udnytter sit brændstof.
/Hans
| |
Anders Majland (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-11-09 18:38 |
|
>>Forskellen var så ikke at der kunne være mere end opgivet - en at der
>>kunne
>>være mere end opgivet plus mindst 3liter - SAMTIDIG med at kørecomputeren
>>viste 18% mindre ..
>
> Temperatur er nok nøgle ordet her.
Du vil vel ikke forsøge at bortforklare den store forskel med temperatur ?
> Tankstationens måler måler volume og det samme gør din kørecomputer,
> men hvis brændstoffet har forskellig temperatur ved målingerne
> fremkommer der unøjagtigheder.
Yep
Men læg mærke til at bilen måler volumen af det resterende brændstof fra
5liter og nedaf.
(På denne årstid er tanken i bilen så nok også temmelig tæt på temperaturen
i jordtanken).
Så det er kun usikkerheden på de sidste 5 liters (tankstations) volumen i
tanken.
Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
/A
| |
Hans Kjaergaard (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 11-11-09 19:19 |
|
On Wed, 11 Nov 2009 18:38:02 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:
>
>>>Forskellen var så ikke at der kunne være mere end opgivet - en at der
>>>kunne
>>>være mere end opgivet plus mindst 3liter - SAMTIDIG med at kørecomputeren
>>>viste 18% mindre ..
>>
>> Temperatur er nok nøgle ordet her.
>
>Du vil vel ikke forsøge at bortforklare den store forskel med temperatur ?
Det er ikke til at svare på, vi kender jo ikke temperaturen på væsken
da den flød gemmen tankens måler og igemme din kørecomputer.
>> Tankstationens måler måler volume og det samme gør din kørecomputer,
>> men hvis brændstoffet har forskellig temperatur ved målingerne
>> fremkommer der unøjagtigheder.
>
>Yep
>
>Men læg mærke til at bilen måler volumen af det resterende brændstof fra
>5liter og nedaf.
>
> (På denne årstid er tanken i bilen så nok også temmelig tæt på temperaturen
>i jordtanken).
Udmildbart så "ja", men der kan godt være mange forklaringer på at det
også kan være "nej".
>Så det er kun usikkerheden på de sidste 5 liters (tankstations) volumen i
>tanken.
>
>Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
temperaturen, og det er noget der tæller.
Der er også forskel på hvor mange liter tankstationen hælder ned i
tankene, og hvor meget de hiver op. Og begge deres målinger er
foretaget med kontrolleret måleudstyr da de jo betaler efter volumen.
/Hans
| |
Frank Leegaard (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 11-11-09 22:13 |
|
Hans Kjaergaard wrote:
> On Wed, 11 Nov 2009 18:38:02 +0100, "Anders Majland"
> <See.Signature@Address.invalid> wrote:
>
>>
>>>> Forskellen var så ikke at der kunne være mere end opgivet - en at
>>>> der kunne
>>>> være mere end opgivet plus mindst 3liter - SAMTIDIG med at
>>>> kørecomputeren viste 18% mindre ..
>>>
>>> Temperatur er nok nøgle ordet her.
>>
>> Du vil vel ikke forsøge at bortforklare den store forskel med
>> temperatur ?
> Det er ikke til at svare på, vi kender jo ikke temperaturen på væsken
> da den flød gemmen tankens måler og igemme din kørecomputer.
>
>>> Tankstationens måler måler volume og det samme gør din kørecomputer,
>>> men hvis brændstoffet har forskellig temperatur ved målingerne
>>> fremkommer der unøjagtigheder.
>>
>> Yep
>>
>> Men læg mærke til at bilen måler volumen af det resterende brændstof
>> fra 5liter og nedaf.
>>
>> (På denne årstid er tanken i bilen så nok også temmelig tæt på
>> temperaturen i jordtanken).
> Udmildbart så "ja", men der kan godt være mange forklaringer på at det
> også kan være "nej".
>
>> Så det er kun usikkerheden på de sidste 5 liters (tankstations)
>> volumen i tanken.
>>
>> Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få
>> procent.
> Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
> den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
> temperaturen, og det er noget der tæller.
Nu er problematikken så at den skew - den unøjagtighed i målingen på bilen
vel stort set har været der over hele dens levetid.
>
> Der er også forskel på hvor mange liter tankstationen hælder ned i
> tankene, og hvor meget de hiver op. Og begge deres målinger er
> foretaget med kontrolleret måleudstyr da de jo betaler efter volumen.
Naturligvis er der forskel. Ved du cirka hvor meget?
--
- Frank
| |
Armand (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-11-09 23:45 |
|
Hans Kjaergaard skrev:
>
>>
>> Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
> Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
> den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
> temperaturen, og det er noget der tæller.
>
Jup, men den store forskel skulle i så fald forekomme i sommers hvor
temperaturen i bilens tank blev væsentlig højere end det der kom fra
jordtanken.
Det skulle faktisk ikke undre mig om luft-temperaturen, og dermed bilens
tank er meget nær temperaturen i jordtanken hvorved at der nærmest ikke
skulle være nogen forskel!
--
Armand.
| |
Per Henneberg Kriste~ (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 13-11-09 08:39 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4afb3e23$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hans Kjaergaard skrev:
>>
>>>
>>> Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
>> Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
>> den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
>> temperaturen, og det er noget der tæller.
>>
> Jup, men den store forskel skulle i så fald forekomme i sommers hvor
> temperaturen i bilens tank blev væsentlig højere end det der kom fra
> jordtanken.
> Det skulle faktisk ikke undre mig om luft-temperaturen, og dermed bilens
> tank er meget nær temperaturen i jordtanken hvorved at der nærmest ikke
> skulle være nogen forskel!
Du glemmer en ting. Når brændstoffet flyder rundt i tanken, bliver det
temmeligt varmt - hvert fald i dieselbiler. Der er returløb på. Temperaturen
kan aflæses - i hvert fald i en VW - hvis man kobler encomputer og VAGCOM
til diagnosestikket. Det er lang tid siden jeg har haft det gjort, men jeg
mener helt sikkert at kunne huske temperaturer på 70 grader.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Armand (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-11-09 17:22 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4afb3e23$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hans Kjaergaard skrev:
>>>
>>>>
>>>> Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
>>> Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
>>> den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
>>> temperaturen, og det er noget der tæller.
>>>
>> Jup, men den store forskel skulle i så fald forekomme i sommers hvor
>> temperaturen i bilens tank blev væsentlig højere end det der kom fra
>> jordtanken.
>> Det skulle faktisk ikke undre mig om luft-temperaturen, og dermed
>> bilens tank er meget nær temperaturen i jordtanken hvorved at der
>> nærmest ikke skulle være nogen forskel!
>
>
> Du glemmer en ting. Når brændstoffet flyder rundt i tanken, bliver det
> temmeligt varmt - hvert fald i dieselbiler. Der er returløb på.
> Temperaturen kan aflæses - i hvert fald i en VW - hvis man kobler
> encomputer og VAGCOM til diagnosestikket. Det er lang tid siden jeg har
> haft det gjort, men jeg mener helt sikkert at kunne huske temperaturer
> på 70 grader.
>
>
| |
Armand (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-11-09 17:27 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4afb3e23$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hans Kjaergaard skrev:
>>>
>>>>
>>>> Kørecmputer har hidtil vist sig at være nøjagtigt indenfor få procent.
>>> Begge måler nok rigmeligt nøjagtigt, men den ene måler på volume A og
>>> den anden på volume B pga. ændringen i vægtfylden som funktion af
>>> temperaturen, og det er noget der tæller.
>>>
>> Jup, men den store forskel skulle i så fald forekomme i sommers hvor
>> temperaturen i bilens tank blev væsentlig højere end det der kom fra
>> jordtanken.
>> Det skulle faktisk ikke undre mig om luft-temperaturen, og dermed
>> bilens tank er meget nær temperaturen i jordtanken hvorved at der
>> nærmest ikke skulle være nogen forskel!
>
>
> Du glemmer en ting. Når brændstoffet flyder rundt i tanken, bliver det
> temmeligt varmt - hvert fald i dieselbiler. Der er returløb på.
> Temperaturen kan aflæses - i hvert fald i en VW - hvis man kobler
> encomputer og VAGCOM til diagnosestikket. Det er lang tid siden jeg har
> haft det gjort, men jeg mener helt sikkert at kunne huske temperaturer
> på 70 grader.
>
Du har ret: Dét har jeg ikke betænkt!
Men i så fald må man jo regne begge temperaturer for rimelig konstante:
Jordtankens indhold svinger kun få grader gennem året og brændstoffet
målt (er det i virkeligheden ikke beregnet(!) ?) ved samme
motortemperatur året igennem.
Hvis måleren én gang er trimmet så dens opgivelser matcher faktisk
opfyldning skulle der således ikke forekomme udsving hen over årstiderne.
--
Armand.
| |
Craner (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Craner |
Dato : 11-11-09 07:09 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4af9cf00$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er jo lidt nørdet med tal.
>
> Så jeg noterer troligt ned hvad jeg tanker og regner km/l osv.
> Desuden har jeg i smarten en ScanGaugeII kørecomputer der efter justering
> er relativt nøjagtig.
>
> Typisk er forskellen mellem dens opgjorte liter og det tankede ifølge
> standeren nøjagtigt indenfor få procent. Nogle gange har jeg haft
> afvigelser op til 6%. Det kan f.eks skyldes at bilen ikke har holdt helt
> plant under tankning. Og jeg får så ved næste tankning et udslag den anden
> vej.
>
> Men idag var forskellen 18%
>
> Jeg har betalt for 34,21liter
> Bilens mente at der var mindst 3liter tilbage (på en 33liter tank)
> Scangaugen mente jeg havde brugt 28 liter
>
> Jeg har 2 gange tidligere tanket mellem 32 og 33 liter. Men da var bilens
> angivelse nede på 0,5 liter
>
> Så trækker jeg usikkerheden fra tror tror at jeg den tæller mindst 10% for
> meget ... Altså at jeg maks har tanket 31 liter .... Syntes også den havde
> en mere gurglende lyd end hvad der er normalt ...
>
> Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
> kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
> ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
>
> Men jeg er fristet til at tage og kontrolmåle den stander for at se om den
> også tæller lige hurtigt nok næste gang ...
>
>
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
Jeg tror ikke på snyderi.
Min bil kan ifølge bogen indeholde 60 liter bensin. jeg kan sjældent tanke
mere end 50 nogle gange står den på 47 og nogle gange på 51. Dette er
forskellen.
Når jeg kører hjem og bilen holder på en plant område, kan måleren næste
morgen, godt lyse og vise at der er lidt bensin på tanken. Hvis jeg istedet
parkerer på en let skrående gade med snuden nedaf er bensinmåleren flyttet
sig højere op, og det holder sig, også selv om jeg er begyndt at køre på
plan vej, ja måske op til 50 km før den igen viser, at der er lidt på
tanken.
Jeg tror det der er afgørende er prisen og liter der skal passe sammen. Hvad
måleren viser, kan have noget med vejrliget at gøre.
vh
Poul
| |
Anders Majland (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-11-09 13:09 |
|
> Jeg tror ikke på snyderi.
Skal vi så bare kalde det en defekt ?
> Når jeg kører hjem og bilen holder på en plant område, kan måleren næste
> morgen, godt lyse og vise at der er lidt bensin på tanken.
Du har en niveau måler der aktiverer ved et givent niveau. Hvis niveaut er
lige omkring føleren vil den kunne tænde/slukke afhængigt af bilens
hældning. Klart
Smart'en har derimod en måler der for de sidste 5 liter angiver restmængden
i spring af 0,5 liter.
Klart at jeg på samme måde vil kunne opleve at den skifter mellem f.eks 2,5
og 3 liter.
MEN lige for at repetere tallene.
Min kørecomputer siger at der er brugt 28 liter siden sidste tankning
Bilen mener selv at der er plads til 30 liter. Det var ikke mig der tankede
forrige gang så de 2 liter kan nemt skyldes at der ikke er tanket helt til
kant.
Så baseret:
- Scangaugen plejer at være præcis indenfor få % (Dette kan jeg så ikke helt
bruge da der måske ikke var tanket helt til kant sidst)
- Bilens angivelse er også temmelig nøjagtig. Dvs det lydser sandsynligt at
der skulle være plads til 30liter og ikke kun de 27
Så virker det helt forkert at der kan være 10% mere (34liter)
> Jeg tror det der er afgørende er prisen og liter der skal passe sammen.
> Hvad måleren viser, kan have noget med vejrliget at gøre.
Du stiller spørgsmålstegn ved nøjagtigheden af mine målere ?
Fair nok, men jeg har ovenfor redegjort for hvor nøjagtige de hidtil har
været. Og det er ikke kun 1 måler men hele 2 der ligger væsenligt under
tankstanderen.
Jeg passerer samme strander igen i eftermiddag. Dog vil jeg da kun have kørt
175km siden jeg tankede så det er næsten for lidt at tanke og lave statistik
på (~7liter)
| |
Leif (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 11-11-09 15:58 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4afaa979$0$271$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg tror ikke på snyderi.
>
> Skal vi så bare kalde det en defekt ?
>
>> Når jeg kører hjem og bilen holder på en plant område, kan måleren næste morgen, godt lyse og
>> vise at der er lidt bensin på tanken.
>
> Du har en niveau måler der aktiverer ved et givent niveau. Hvis niveaut er lige omkring føleren
> vil den kunne tænde/slukke afhængigt af bilens hældning. Klart
>
> Smart'en har derimod en måler der for de sidste 5 liter angiver restmængden i spring af 0,5 liter.
>
> Klart at jeg på samme måde vil kunne opleve at den skifter mellem f.eks 2,5 og 3 liter.
>
> MEN lige for at repetere tallene.
> Min kørecomputer siger at der er brugt 28 liter siden sidste tankning
> Bilen mener selv at der er plads til 30 liter. Det var ikke mig der tankede forrige gang så de 2
> liter kan nemt skyldes at der ikke er tanket helt til kant.
>
> Så baseret:
> - Scangaugen plejer at være præcis indenfor få % (Dette kan jeg så ikke helt bruge da der måske
> ikke var tanket helt til kant sidst)
> - Bilens angivelse er også temmelig nøjagtig. Dvs det lydser sandsynligt at der skulle være plads
> til 30liter og ikke kun de 27
>
> Så virker det helt forkert at der kan være 10% mere (34liter)
>
>
>> Jeg tror det der er afgørende er prisen og liter der skal passe sammen. Hvad måleren viser, kan
>> have noget med vejrliget at gøre.
>
> Du stiller spørgsmålstegn ved nøjagtigheden af mine målere ?
> Fair nok, men jeg har ovenfor redegjort for hvor nøjagtige de hidtil har været. Og det er ikke kun
> 1 måler men hele 2 der ligger væsenligt under tankstanderen.
>
> Jeg passerer samme strander igen i eftermiddag. Dog vil jeg da kun have kørt 175km siden jeg
> tankede så det er næsten for lidt at tanke og lave statistik på (~7liter)
Der har været et indslag i en tv-udsendelse engang om dette emne- kan ikke huske
Afsted med en 20+liter dunk og teste.
Du kan jo måle den op med litermål og vand inden - husk at tømme den igen
/Leif
| |
Craner (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Craner |
Dato : 11-11-09 22:26 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4afaa979$0$271$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg tror ikke på snyderi.
>
> Skal vi så bare kalde det en defekt ?
>
>> Når jeg kører hjem og bilen holder på en plant område, kan måleren næste
>> morgen, godt lyse og vise at der er lidt bensin på tanken.
>
> Du har en niveau måler der aktiverer ved et givent niveau. Hvis niveaut er
> lige omkring føleren vil den kunne tænde/slukke afhængigt af bilens
> hældning. Klart
>
> Smart'en har derimod en måler der for de sidste 5 liter angiver
> restmængden i spring af 0,5 liter.
>
> Klart at jeg på samme måde vil kunne opleve at den skifter mellem f.eks
> 2,5 og 3 liter.
>
> MEN lige for at repetere tallene.
> Min kørecomputer siger at der er brugt 28 liter siden sidste tankning
> Bilen mener selv at der er plads til 30 liter. Det var ikke mig der
> tankede forrige gang så de 2 liter kan nemt skyldes at der ikke er tanket
> helt til kant.
>
> Så baseret:
> - Scangaugen plejer at være præcis indenfor få % (Dette kan jeg så ikke
> helt bruge da der måske ikke var tanket helt til kant sidst)
> - Bilens angivelse er også temmelig nøjagtig. Dvs det lydser sandsynligt
> at der skulle være plads til 30liter og ikke kun de 27
>
> Så virker det helt forkert at der kan være 10% mere (34liter)
>
>
>> Jeg tror det der er afgørende er prisen og liter der skal passe sammen.
>> Hvad måleren viser, kan have noget med vejrliget at gøre.
>
> Du stiller spørgsmålstegn ved nøjagtigheden af mine målere ?
> Fair nok, men jeg har ovenfor redegjort for hvor nøjagtige de hidtil har
> været. Og det er ikke kun 1 måler men hele 2 der ligger væsenligt under
> tankstanderen.
>
> Jeg passerer samme strander igen i eftermiddag. Dog vil jeg da kun have
> kørt 175km siden jeg tankede så det er næsten for lidt at tanke og lave
> statistik på (~7liter)
Nej, Jeg har overhoved ikke nævnt dine målinger med en sætning. Min bil er
uden kørecomputer, og virker sikket anderledes end din. Jeg beskriver bare
fakta vedrørende min bil , hvis du vil ellen kan bruge det til noget så ok,
hvis ikke, er det også ok, men du efterlysen en fejlmulighed, og den har jeg
givet dig, ud fra mine erfaringer.
Lad være med at være nærtagen, for det er jo ikke en professor gruppe du
spørge i, men en gruppe med almindelige mennesker.
vh
Poul
| |
Per Henneberg Kriste~ (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 13-11-09 08:42 |
|
"Craner" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen
news:4afb2bd6$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej, Jeg har overhoved ikke nævnt dine målinger med en sætning. Min bil er
> uden kørecomputer, og virker sikket anderledes end din. Jeg beskriver bare
> fakta vedrørende min bil , hvis du vil ellen kan bruge det til noget så
> ok, hvis ikke, er det også ok, men du efterlysen en fejlmulighed, og den
> har jeg givet dig, ud fra mine erfaringer.
Hvilken bil har du?
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Per Henneberg Kriste~ (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-11-09 08:45 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4af9cf00$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er jo lidt nørdet med tal.
>
> Så jeg noterer troligt ned hvad jeg tanker og regner km/l osv.
> Desuden har jeg i smarten en ScanGaugeII kørecomputer der efter justering
> er relativt nøjagtig.
>
> Typisk er forskellen mellem dens opgjorte liter og det tankede ifølge
> standeren nøjagtigt indenfor få procent. Nogle gange har jeg haft
> afvigelser op til 6%. Det kan f.eks skyldes at bilen ikke har holdt helt
> plant under tankning. Og jeg får så ved næste tankning et udslag den anden
> vej.
>
> Men idag var forskellen 18%
>
> Jeg har betalt for 34,21liter
> Bilens mente at der var mindst 3liter tilbage (på en 33liter tank)
> Scangaugen mente jeg havde brugt 28 liter
>
> Jeg har 2 gange tidligere tanket mellem 32 og 33 liter. Men da var bilens
> angivelse nede på 0,5 liter
>
> Så trækker jeg usikkerheden fra tror tror at jeg den tæller mindst 10% for
> meget ... Altså at jeg maks har tanket 31 liter .... Syntes også den havde
> en mere gurglende lyd end hvad der er normalt ...
>
> Da jeg tankede var det mørkt og regnede så jeg gad ikke lede efter
> kalibreringmærkater og tankpasseren gad jeg ikke besvære selvom jeg måtte
> ind i butikken og betaler da kortautomaten var ude af drift,
>
> Men jeg er fristet til at tage og kontrolmåle den stander for at se om den
> også tæller lige hurtigt nok næste gang ...
Tankede du der hvor du plejer at tanke? Begynd evt. at skrive ind i dit
regneark hvor det er, så du kan følge med i hvor meget din måler viser
forkert på de forskellige tanke.
Nogle tankanlæg tæller forskelligt om du tanker langsomt eller tanker
hurtigt - jeg har dette fra en person der har været meget tæt på den slags.
Men jeg mener at han sagde at den skal tælle rigtigt inden for 2 promille ..
Jeg har selv igennem 2 år skrevet ned hvad jeg tanker og hvad min måler
viser - og jeg har et par gange fået nogle underlige resultater, som ikke
bliver rettet ved følgende tankning.
Når vi snakker diesel kan det være skum på det forkerte sted på det forkerte
tidspunkt der afbryder tankningen. Hældningen af bilen - det er især et
problem i udlandet i bjergrigt område - kan også forstyrre målingen.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Anders Majland (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-11-09 12:50 |
|
> Tankede du der hvor du plejer at tanke? Begynd evt. at skrive ind i dit
> regneark hvor det er, så du kan følge med i hvor meget din måler viser
> forkert på de forskellige tanke.
Nej - det var på en XY lidt nordligere ad hovedvej 13
Og jo jeg har troligt noget station end - dog ikke stander eller på hvilken
side jeg har holdt ...
> Jeg har selv igennem 2 år skrevet ned hvad jeg tanker og hvad min måler
> viser - og jeg har et par gange fået nogle underlige resultater, som ikke
> bliver rettet ved følgende tankning.
Hidtil har jeg i smarten også kun haft et cifrede afvigelser i procent - der
alle er blevet rettet ved næste tankning ....
Det var også derfor at 18% virkede meget voldsomt ... Noget af det bliver så
nok rettet ved næste tankning.
Også derfor jeg skriver mindst 10% og ikke 18% i første indlæg ...
| |
Armand (11-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-11-09 23:27 |
|
Anders Majland skrev:
>
>> Tankede du der hvor du plejer at tanke? Begynd evt. at skrive ind i dit
>> regneark hvor det er, så du kan følge med i hvor meget din måler viser
>> forkert på de forskellige tanke.
>
> Nej - det var på en XY lidt nordligere ad hovedvej 13
>
> Og jo jeg har troligt noget station end - dog ikke stander eller på
> hvilken side jeg har holdt ...
>
>> Jeg har selv igennem 2 år skrevet ned hvad jeg tanker og hvad min
>> måler viser - og jeg har et par gange fået nogle underlige resultater,
>> som ikke bliver rettet ved følgende tankning.
>
> Hidtil har jeg i smarten også kun haft et cifrede afvigelser i procent -
> der alle er blevet rettet ved næste tankning ....
>
> Det var også derfor at 18% virkede meget voldsomt ... Noget af det
> bliver så nok rettet ved næste tankning.
> Også derfor jeg skriver mindst 10% og ikke 18% i første indlæg ...
Hvis man filosferer over det:
Lad os kalde pågældende tank for 'KJJ'(= slet ikke med Kasper, Jesper og
Jonathan i bagtankerne!)
Tank igen (præcist) samme sted ved KJJ næste gang:
Hvis afvigelsen i.f.t. computeren er den samme viser pumpen for meget!
Tank på en anden vant tankstation derefter (eller allerede gjort i
mellemtiden?):
Hvis optankningen matcher computerens forventede har der ikke været
nogen fejlfyldning (af ydre årsager) ved KJJ. Ergo må KJJ's pumpe vise
for meget.
Og vice versa!
--
Armand.
| |
alexbo (12-11-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-11-09 13:10 |
|
"Armand" skrev
> Hvis man filosferer over det:
> Tank igen (præcist) samme sted ved KJJ næste gang:
> Hvis afvigelsen i.f.t. computeren er den samme viser pumpen for meget!
Næh, en af delene viser forkert.
Forslaget der er kommet tidligere med en 20 l. dunk er langt det bedste,
10-18% forskel er flere liter, det er nemt at konstatere.
mvh
Alex Christensen
| |
Armand (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-11-09 16:52 |
|
alexbo skrev:
> "Armand" skrev
>
>> Hvis man filosferer over det:
>> Tank igen (præcist) samme sted ved KJJ næste gang:
>> Hvis afvigelsen i.f.t. computeren er den samme viser pumpen for meget!
>
> Næh, en af delene viser forkert.
>
Ikke hvis vi går ud fra at det er en førstegangs-oplevelse!
Endvidere går filosofien også på yderligere at sammenligne med
fyldningsmængden på en vant tankstation!
--
Armand.
| |
alexbo (12-11-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 12-11-09 18:05 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Endvidere går filosofien også på yderligere at sammenligne med
> fyldningsmængden på en vant tankstation!
Du skriver:
"Tank igen (præcist) samme sted ved KJJ næste gang:
Hvis afvigelsen i.f.t. computeren er den samme viser pumpen for meget!"
Det eneste man kan sige er at de to ting ikke viser ens, hvilken der er
rigtig og hvilken der er forkert, eller om begge er forkert kan ikke
bedømmes.
Det er fuldstændig som 2 termometre i en æske der ikke viser det samme, et
eller begge to viser forkert.
Du vil så sammenligne med et tredie, man ved lige så lidt om.
mvh
Alex Christensen
| |
Armand (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-11-09 20:01 |
|
alexbo skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
>> Endvidere går filosofien også på yderligere at sammenligne med
>> fyldningsmængden på en vant tankstation!
>
> Du skriver:
> "Tank igen (præcist) samme sted ved KJJ næste gang:
> Hvis afvigelsen i.f.t. computeren er den samme viser pumpen for meget!"
>
> Det eneste man kan sige er at de to ting ikke viser ens, hvilken der er
> rigtig og hvilken der er forkert, eller om begge er forkert kan ikke
> bedømmes.
>
Jeg fortsætter jo filosofien med:
'Tank på en anden vant tankstation derefter (eller allerede gjort i
mellemtiden?).....' !
--
Armand.
| |
Anders Majland (12-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-11-09 23:19 |
|
> Det er fuldstændig som 2 termometre i en æske der ikke viser det samme,
> et eller begge to viser forkert.
> Du vil så sammenligne med et tredie, man ved lige så lidt om.
Men hvis man nu har et 3. termometer som man har sammenlignet med en ~20
andre kalibrede termometre. Så har man en ret god statistik for
nøjagtigheden af samme. Og når så møder et termometer der måler væsenligt
anderledes end det 3. termometer så kan man jo overveje om det er de ~20 og
det 3. der måler forkert eller det er den nyeste måling der er fejlbehælftet
I.e jeg har en scangauge som jeg har sammelignet med ~20 tankstandere der
kalibreres regelmæssigt hvorefter jeg skriver her da jeg tanker et sted hvor
standeren måler væsenligt anderledes.
| |
Brian (14-11-2009)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 14-11-09 21:48 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> Nogle tankanlæg tæller forskelligt om du tanker langsomt eller tanker
> hurtigt - jeg har dette fra en person der har været meget tæt på den
> slags. Men jeg mener at han sagde at den skal tælle rigtigt inden for 2
> promille ..
Det er korrekt, 5 promille er typisk tolerancen på de målere der bruges på
tankanlæg, men ofte bliver de kalibreret indenfor 2 promille. Samtidig skal
kalibreringen foretages indenfor et givent flow, som måleren er bygget
efter - typisk 50 l/min. Under kalibreringen tages der også højde for
temperauren af væsken. Når man kalibrere sådan en måler, bliver det holdt op
mod en normal - en stor tønde fra ganske få liter til flere tusinde, der
også er kalibreret.
I den anledning er det lille "Verifikationen gælder kun detaillitertælleren"
mærke, ikke helt uvæsentligt - ligesom det med det mindste lovlige salg på 5
liter.
En måler kan selvfølgelig godt være defekt, og den slags bliver sjovt nok
kun indberettet, hvis sælger taber penge på det
/Brian
| |
Langgaard (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Langgaard |
Dato : 13-11-09 03:17 |
|
On 10 Nov., 21:37, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
>
> Men jeg er fristet til at tage og kontrolmåle den stander for at se om den
> også tæller lige hurtigt nok næste gang ...
>
Hej
Jeg vil bare sige at jeg på et tidspunkt tankede til randen (diesel på
tilbud), altså helt til randen, så det stod op i halsen, og i det
samme kom der en ven som jeg faldt i snak med, under samtalen, ca. 1-2
minutter efter tankningen "bøvsede" påfyldningen, og der kunne være
små 3 liter mere.
Så en fuld tank er ikke altid en helt fyldt tank!
Tænk også lige på hvorfor der kan være 6-7 liter i en 5 liters
reservedunk!
Hvis den fyldes helt kommer væsken ud når den bliver varmet op fra de
ca. 8 grader der er i jordtanken, så noget af det brændstof du
mangler, kan måske være løbet ud af bagvejen
--
Langgaard
| |
Anders Majland (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 13-11-09 15:24 |
|
> Hvis den fyldes helt kommer væsken ud når den bliver varmet op fra de
> ca. 8 grader der er i jordtanken, så noget af det brændstof du
> mangler, kan måske være løbet ud af bagvejen
Jeg har lært ikke at tanke til kant og så parkere ...
En matros på molslinien truede med at smide min mc overbord fordi den
dryppede lidt benzin ... (ok lidt mere end lidt
30liter kold benzin i tank over en godt varm motor vil selvfølgelig udvide
sig noget
/A
| |
Langgaard (13-11-2009)
| Kommentar Fra : Langgaard |
Dato : 13-11-09 08:27 |
|
On 13 Nov., 15:23, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Jeg har lært ikke at tanke til kant og så parkere ...
Ja, det kan gå galt, især med en Smart, som ikke kan bruge brædstoffet
så hurtigt som det udvidder sig
--
Langgaard
| |
Anders Majland (14-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 14-11-09 15:21 |
|
> Ja, det kan gå galt, især med en Smart, som ikke kan bruge brædstoffet
> så hurtigt som det udvidder sig
Nu har jeg ikke haft den skilt (så meget) ad. Men mener ikke at tankstudsen
er særlig beregnet på udvidelsen
(Mc tanken har jeg bevidst saboteret ved at bore et større udluftningshul i
toppen så jeg kan tanke et sidste der var tiltænkt ekspansion - Så der kan
være over 30liter i den 26liters tank. originalt kan man kun tanke de første
godt 20liter hurtigt... )
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-11-09 11:43 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4afebcc0$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ja, det kan gå galt, især med en Smart, som ikke kan bruge brædstoffet
>> så hurtigt som det udvidder sig
>
> Nu har jeg ikke haft den skilt (så meget) ad. Men mener ikke at
> tankstudsen er særlig beregnet på udvidelsen
>
> (Mc tanken har jeg bevidst saboteret ved at bore et større udluftningshul
> i toppen så jeg kan tanke et sidste der var tiltænkt ekspansion - Så der
> kan være over 30liter i den 26liters tank. originalt kan man kun tanke de
> første godt 20liter hurtigt... )
>
VW har en dims øverst i tankdækslet, man under tankning kan påvirke for at
få luftlommer fyldt op med brændstof.
Den samme dims bliver påvirket, når man skruer tankdækslet på. Så bliver
luftlommerne også fyldt op ...
Måske andre biler har opfundet det samme? Eller er man ikke nået dertil? :)
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Preben Andersen (15-11-2009)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 15-11-09 11:49 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4affdb44$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>
> VW har en dims øverst i tankdækslet, man under tankning kan påvirke for at
> få luftlommer fyldt op med brændstof.
Hvordan kan det hjælpe at påvirke tankdækslet under tankning? Har du ikke
skruet dækslet af, når du tanker?
--
mvh/Preben
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-11-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-11-09 11:41 |
|
"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i meddelelsen
news:9bbfa47e-1583-42ba-87ae-52c0588347a2@t2g2000yqn.googlegroups.com...
> Jeg vil bare sige at jeg på et tidspunkt tankede til randen (diesel på
> tilbud), altså helt til randen, så det stod op i halsen, og i det
> samme kom der en ven som jeg faldt i snak med, under samtalen, ca. 1-2
> minutter efter tankningen "bøvsede" påfyldningen, og der kunne være
> små 3 liter mere.
> Så en fuld tank er ikke altid en helt fyldt tank!
Min Golf III blev fyldt helt op ved først at fylde tanken op, køre 20 km
(reelt forbrug her 1 liter) og så derefter tanke 3,x liter ...
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Anders Majland (16-11-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-11-09 21:56 |
|
> Men idag var forskellen 18%
....
> Så trækker jeg usikkerheden fra tror tror at jeg den tæller mindst 10% for
> meget ...
Så er der fordampet endnu en tankfuld.
Bilen viste at der var mindst 2,5 liter tilbage (dvs mellem 2,4 og 3) og jeg
tankede 30,12 liter. Og så er der jo igen overenstemmelse med tankens
størrelse ... på de 33 liter....
Forskellen til scangaugen blev også tildels udjævnet Så det "kun" er 8,5%
jeg har betalt for meget i sidste uge ,,,
Forskellen justeret efter 2 på hinanden følgende tankninger har ikke før
været over 3,7% og gennemsnittet var indtil da en afvigelse på 1% mellem
Scangaugen og standervisning. Men den forskel er pga sidste uges tankning så
øget til 2,2% (I staren noterede jeg ikke antal liter ned fra SG'en - kun
gennemsnitsforbruget
| |
|
|