Krøyer Kugler
Fra : rickbear

Dato : 10-11-09 05:07

Hej I gruppen,

Jeg har tænkt mig at lave nogle sækkestole selv og har fundet kugler i
Stof og Stil. Jeg skal bruge ca. 700 Liter til 2 stole.

Men nu har de jo også flamingokugler i Bauhaus, som er langt
billigere. Men ved at google lidt har jeg læst, at nogle mener, dem
fra Bauhaus er behandlet med noget brandhæmmende, som kan være
kræftfremkaldende. Men det virker som påstande, der er taget ud fra
luften uden nogle konkrete henvisninger.

Mit spørgsmål er, om der er noget om snakken eller om man sagtens kan
købe dem i Bauhaus til sækkestole?

Det er trods alt en RET stor prisforskel for (måske?) den samme vare.

- rick -

Fra : rickbear

Dato : 10-11-09 05:14

Måske skulle jeg lige tilføje: Grunden til, at jeg er skeptisk er,
hvis det er kræffremkaldende i sækkestole, så er det det vel også i
væggene, hvor dem fra Bauhaus egentlig hører hjemme?

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 10-11-09 14:57

Hej!

Jeg har ingen dokumentation for min påstand, men jeg tror det er nøjagtig
samme produkt du køber, blot med prisen til forskel.

Hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 10-11-09 15:17

Hej rickbear

> Det er trods alt en RET stor prisforskel for (måske?) den samme vare.

Har du nogen mulighed for at undersøge vægten på de to produkter,
det kunne jo være at den ene vare egnede sig bedre til livet i en
stol end den anden, og jeg tror den tungeste vil være den mest
egnede til at blive presset sammen mange gange.

--
Mvh Max

Fra : rickbear

Dato : 10-11-09 07:56

On 10 Nov., 15:17, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> stol end den anden, og jeg tror den tungeste vil være den mest
> egnede til at blive presset sammen mange gange.

Der står i hvert fald, hvad de vejer på Stof og Stil:
http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5095&articleid=19343

Jeg kunne forestille mig, at Bauhaus også har en vægt på deres.

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 15:58

rickbear skrev:
> [...]
> luften uden nogle konkrete henvisninger.
>
> Mit spørgsmål er, om der er noget om snakken eller om man sagtens kan

På mistanken kunne man vel blot pakke dem i et lufttæt "inder"-sæk :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-09 16:09

> På mistanken kunne man vel blot pakke dem i et lufttæt "inder"-sæk :-/
>
> --
> Armand.

Ja men hvad skal kuglerne så gøre godt for?
Så sidder man jo på en ballon i stedet.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4592 (20091110) __________

http://www.eset.com

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-11-09 16:23

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men hvad skal kuglerne så gøre godt for?
> Så sidder man jo på en ballon i stedet.

Der er jo ikke nogen der siger den skal være fyldt med luft. Lidt mere
volumen end kuglerne, og så ud med resten af luften. Så er den brugbar.

Hvordan det lige skal lade sig gøre i virkeligheden er jeg i tvivl om. :)

- Martin

Fra : Armand

Dato : 10-11-09 21:45

Ove skrev:

> Ja men hvad skal kuglerne så gøre godt for?
> Så sidder man jo på en ballon i stedet.

Ikke hvis man inden luftæt lukning suger luften ud af posen!

--
Armand.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-11-09 10:35

> Ikke hvis man inden luftæt lukning suger luften ud af posen!

Så bliver de noget hårde at sidde på.
Bl.a. Falck har nogle båremadresser de bruger til fiksering af patienter.
Det er en slags dyne der er fyldt med krøyer kugler, og når patentien er
lagt på dynen, og pakket godt ind, så suges luften ud af dynen, og så kan
kuglerne ikke bevæge sig i forhold til hinanden, og man ligger ganske fast.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Armand

Dato : 11-11-09 23:01

Keld Nygaard skrev:

> [...]
> kuglerne ikke bevæge sig i forhold til hinanden, og man ligger ganske fast.

Jup! Akkurat som den mursten en pakke vacuum-pakket kaffe i grunden er!
Men der er jo også gradbøjninger af 'suge luft ud' og det er faktisk
helt overlagt at jeg ikke skrev: '..... al luft ud'

--
Armand.

Fra : VolvoSnak.dk

Dato : 10-11-09 23:36

> [...]

>købe dem i Bauhaus til sækkestole?

>Det er trods alt en RET stor prisforskel for (måske?) den samme vare.

Der er forskel og ikke alene er det brandhæmmeren der er også forskel i
hårdhed og elastiske.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B8yerkugler
http://www.scanchemi.dk/page.asp?id=117

Fra : rickbear

Dato : 11-11-09 10:25

On 10 Nov., 13:06, rickbear <rickbea...@gmail.com> wrote:
> Mit spørgsmål er, om der er noget om snakken eller om man sagtens kan
> købe dem i Bauhaus til sækkestole?

Jeg har nu valgt at købe dem i Stof og Stil.

Jeg fik en mail fra Bauhaus i dag, hvor de bl.a skriver dette:
"Ifølge kundeservice hos thermisol er der intet der hindre for at
bruge kuglerne til fyld i sækkestole, de skulle være ganske ufarlige."
Hvilket jo lyder rigtigt godt.

Men på de links og udtalelser I har givet, så tyder det også på, at
isoleringsfyld altså heller ikke har samme egenskaber som
krøyerkugler, hvilket selvfølgelig også er en afgørende faktor.
Stolene skulle jo også helst virke

Jeg takker mange gange.

- rick -