Har en ford Ka knastkæde eller rem ?
Fra : Per

Dato : 08-11-09 19:57

Hej NG !

Jeg har tidligere spurgt ind til en Ford Ka, 1,3 årg. 2004.

Jeg kan forstå at der sidder en gammel motorkonstruktion på sådan en fætter,
men såvidt jeg kan se har den den hydrauliske ventiler og stødstænger.

Men jeg kan ikke se om den har knastkæde eller knastrem - men jeg formoder
at stødstænger er = siddeliggende knastaksel som igen er = knastkæde.

Har jeg ret ?

Det lugter af en meget sikker konstruktion og et minimal af vedligehold og
det er noget jeg kan lide.

Så mit spm. har den knastkæde eller rem ?

mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-09 20:40

Per skriver:

> Det lugter af en meget sikker konstruktion og et minimal af vedligehold og
> det er noget jeg kan lide.

Tro sku at du skulle have dig en VW bolle, her der der intet kølesystem,
da den er luftkølet....

Eller en 2CV, som er yderst simpel i vedligehold.

Knastkæde/rem er endel af almindeligt vedligehold og er sjældent noget
der vlder problemer - ud over de for hver 120.000 km (or som) remmen
skal skiftes. Jeg ville absolut ikke vælge en lille usikker skøjte der
ruster væk mellem fingrene på mig og har en oldnordisk motorkonstruktion
på den lille detalje.

Klaus

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-11-09 20:44

Per skrev:
> [...]
>
> Jeg kan forstå at der sidder en gammel motorkonstruktion på sådan en
> fætter, men såvidt jeg kan se har den den hydrauliske ventiler og

Uden at være 100% sikker, så mener jeg ikke den har hydrauliske løftere.
Men stødstænger har den.

> Men jeg kan ikke se om den har knastkæde eller knastrem - men jeg
> formoder at stødstænger er = siddeliggende knastaksel som igen er =
> knastkæde.
>
> Har jeg ret ?

Jep, ingen tandrem at bekymre sig om :)

> Det lugter af en meget sikker konstruktion og et minimal af vedligehold
> og det er noget jeg kan lide.

Tjah, så kan du jo flytte fokus fra motoren til karossriet! Den vil
rigtig gerne ruste!

> Så mit spm. har den knastkæde eller rem ?

Kæde.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-11-09 20:52

> Kæde.

Fandt også lige denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Kent_engine#Endura-E

Se under "Endura-E", her beskrives det at den efter justering stadig
støjer fra ventildrevet. Så hydrauliske løfttere har den ikke.

/Kent Glerup

Fra : Anders Ecklon

Dato : 09-11-09 00:07

> Så mit spm. har den knastkæde eller rem ?

Andre i gruppen mener det er en Endura-E motor. Det er nu en Duratec 8v
siden 2002 der har været monteret i Ka'er. Mener også den er med kæde.

http://www.dervman.com/duratecendurae.htm

Mvh Anders