En anden oplevelse med en synshal
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-11-09 17:34

Afstedkommet af et andet indlæg med en oplevelse i en synshal, så vil
jeg her komme med en af modsatte skuffe.

Historien er at jeg købte en Omega fra 2000 i Jylland. Den var synet i
en anden stor kæde end i det andet indlæg. Den havde en påtale om et
manglende nærlys. Så den burde da være nogenlunde sikkerhedsmæssig i
orden. Men turen hjem gjorde mig mistænksom.

Højre forhjulsleje rumlede i en sådan grad at det kunne man ikke være i
tvivl om. Ej heller sløret burde kunne overses. Et nærlys lyste 10m
frem. Til gengæld lyste det ene fjernlys lige op i luften. En tap til
justeringen var knækket. Manchetter til kugleled ved stabilisator hænger
i laser, alle fire. Det burde stå mindst som en servicebemærkning. En
del bremserør var tvivlsomme. To af de fire ophæng der holder hele
bagbroen var faldet helt fra hinanden. De sidder frit fremme, og bør
absolut ikke overses.

Værre var det med håndbremsen. Den var totalt virkningsløs. Det opdagede
jeg på færgen. Med håndbremsen trukket trukket så hårdt man nu tør i
grebet, så kunne vi frit skubbe bilen. Senere viste det sig kablet var
rustet sammen. Og godt det samme, for da bagbremserne blev adskilt, så
faldt belægningen af håndbremsebakkerne af på to af bakkerne. At
nummerpladelyset ikke virker kan komme dem til tvivl, da det sagtens kan
være gået senere.

Det ene fordæk slog 2 cm op og ned. Om det kan påtales som mere end en
servicebemærkning kan jeg ikke huske. Men at de har forkert lastindeks
giver så vidt jeg husker adgang til et omsyn. Så havde de måske denne
gang opdaget at benzinfiltret var gennemtæret og længe havde sprøjtet al
undervognbehandlingen af tanken.

At den ene udstødningsmanifoldpakning længe havde været gået kunne måske
også være opdaget. Om så ikke for andet når de testede
forureningsniveauet. Den kan den næppe have bestået.

Jeg har nær glemt at bremseskiverne måtte skiftes. De var så skæve så
selv en Mondeo ville blive misundelig. Først ville jeg dreje af dem. Men
de lå allerede langt under minimum.

Alt i alt ville det nok være bedre at tage bilen med til syn næste gang.
I stedet for kun medbringe den kasse øl som den pågældende synsmand
formentlig har fået.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : oz3bto

Dato : 07-11-09 18:56

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Alt i alt ville det nok være bedre at tage bilen med til syn næste gang.
> I stedet for kun medbringe den kasse øl som den pågældende synsmand

Sidst jeg besøgte en synshal var det som i fakta .. Det tog kun 5min men jeg
måtte gerne blive lidt længere

Det var så en gammel opel kadett C (den gamle runde ting) som var total
nyrenoveret.. Ikke så meget som en rustplet nogen steder
Synsmanden var så fan af gamle opel havde vist selv en gammel captain
stående

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 20:17

oz3bto skrev:

> ..... havde vist selv en gammel captain stående

Captain??
Måske nok Kaptakn i folkemunde, men Opels tidligere topmodeler (á samme
platform) hed Admiral; Diplomat og Kapitän (á KAPITAN på bagsmækken).
Som topmodel, er det vel ikke helt gal at erindre stavemåden gennem
samhørigheden med 'kapital'

--
Armand.
(der, hvis hán havde sådan en slæde, netop ville bytte om på L'et fra

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-11-09 20:58

> [...]
> (der, hvis hán havde sådan en slæde, netop ville bytte om på L'et fra OPEL
> på fronten og N'et på bagsmækken - 'OPEN KAPITAL' er da et fedt navn)

Altså der er jeg lige ved at modsige dig lodret - svoger havde en "Kaptajn",
som han havde kørende i en årrække - og så stående i en endnu længere
årrække.
Indtil han solgte den for få år siden - for overraskende gode penge.
Bevares - V8 var det da (det var derfor han ikke kørte i den) - men dog bare
en Opel
Men jeg er dog meget sikker på at der ikke stod Kapitän på den....må dog ha'
fat i svoger for at få det afgjort med sikkerhed.

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : CL

Dato : 07-11-09 21:14

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> Men jeg er dog meget sikker på at der ikke stod Kapitän på den....må dog
> ha' fat i svoger for at få det afgjort med sikkerhed.

Hvad har i vædet ?
http://www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/tyskland/opel/kaptajn/kaptajn.htm

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-11-09 21:28

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i en meddelelse

> "Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> wrote in message

> Hvad har i vædet ?
> http://www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/tyskland/opel/kaptajn/kaptajn.htm

Ej-ej-ej - ingenting har vi væddet....heldigvis.
For det var da en Admiral, svoger havde.....
Jeg går lige lidt ud og dukker mig godt og grundigt o;)

Men der stod altså ikke Kapitän på den (af gode grunde )

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-11-09 21:50

Jesper Hedegaard skrev:

> Ej-ej-ej - ingenting har vi væddet....heldigvis.
> For det var da en Admiral, svoger havde.....
> Jeg går lige lidt ud og dukker mig godt og grundigt o;)

Du dig endnu mere. Mig bekendt er det kun Diplomat der kunne fås med V8
motor fra Chevrolet.

De andre kørte senest med 2,8l R6

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-09 21:32

On Sat, 7 Nov 2009 20:58:23 +0100, Jesper Hedegaard wrote:

> Bevares - V8 var det da

Næppe, omend nogensinde. 6 cylinder række det var

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-11-09 21:51

meddelelse news:1g47wjw5boxr0$.8ihw810nzkw7.dlg@40tude.net...

> Næppe, omend nogensinde. 6 cylinder række det var

> [...]

http://www.historisk-opelklub.dk/Oversigt/Oversigt%20Kapitan%20Admiral%20Diplomat.htm
bekræfter at Admiral fandtes med V8.....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-11-09 22:03

Jesper Hedegaard skrev:

> http://www.historisk-opelklub.dk/Oversigt/Oversigt%20Kapitan%20Admiral%20Diplomat.htm
> bekræfter at Admiral fandtes med V8.....

Du har sgu ret. Jeg har bare altid kun støt på Diplomat med V8. Den er
den af de tre søstre der har lodrette forlygter. Jeg har tidligere haft
en masse litteratur fra den danske importør. Der fremgår kun Diplomat
som V8. Måske fordi kun den er officielt importeret?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-09 23:11

On Sat, 7 Nov 2009 21:51:10 +0100, Jesper Hedegaard wrote:

> [...]

> http://www.historisk-opelklub.dk/Oversigt/Oversigt%20Kapitan%20Admiral%20Diplomat.htm
> bekræfter at Admiral fandtes med V8.....

Nåe... Lige før var det en "Kaptajn"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-11-09 22:02

Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> Men jeg er dog meget sikker på at der ikke stod Kapitän på den....må dog ha'
> fat i svoger for at få det afgjort med sikkerhed.

Opel selv skriver faktisk "Kapitän".

http://www.opel.de/meetopel/tradition/history/to1968/content.act

(Nede ca. midt på siden.)

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 22:59

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> årrække.....jeg er dog meget sikker på at der ikke stod Kapitän på den
> må dog ha' fat i svoger for at få det afgjort med sikkerhed.

jeg er bange for at du bliver overrasket.
KAPITAN ligger lige for øjet hvis man har hørt bilen omtalt som 'Kaptajn'.

Prøv bare at google på den!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-11-09 23:02

Armand skrev:

> jeg er bange for at du bliver overrasket.
> KAPITAN ligger lige for øjet hvis man har hørt bilen omtalt som 'Kaptajn'.

Forøvrigt lidt af det samme når de fleste skriver 'Opel Kadet' selvom
den hedder Kadett!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-11-09 21:53

oz3bto skrev:
> [...]
> nyrenoveret.. Ikke så meget som en rustplet nogen steder
> Synsmanden var så fan af gamle opel havde vist selv en gammel captain

Så kan det da egentlig undre at han kunne nøjes med 5 min. til at komme
rundt og nyde synet af alt det der renovering.

Ikke så meget i forbindelse med synet, men mere for at tilfredsstille
sin personlige interesse for en velholdt Opel.

Fra : ulrich

Dato : 08-11-09 13:41

> [...]
>

> Alt i alt ville det nok være bedre at tage bilen med til syn næste gang. I
> stedet for kun medbringe den kasse øl som den pågældende synsmand

Den historie må vist være en vits! - Uden pointe!

Ulrich