En "solstrålehistorie" ...
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-09 17:36

Mon ikke mange af os har en tendens til at fremhæve situationer, hvor vi
føler os dårligt behandlet? ... f.eks. i en forretning, en havn, af det
offentlige ...
For at rette lidt op på denne "ubalance", vil jeg da lige orientere om
en - for mig - positiv oplevelse:

Mens en ven og jeg denne sommer i begyndelsen af juli lå i Marstal,
hørte vi, at der var ringridderfest i Sønderborg, og det ville vi da
gerne opleve. Der var en frisk vestlig vind (DMI "lovede" omkring 10
m/sek fra vest), så vi skiftede til krydsfok og gav storen ét reb.

Da vi kom "fri" af Ærø, viste det sig, at der noget var mere vind og
"sø" end forventet, så vi gav storen nok et reb og min makker var i
mellemtiden blevet ramt af voldsom søsyge ...

Mens jeg sad ved pinden fulgte jeg vindmåleren og den sande vind var
flere gange omkring 15 m/sek. ... Pludselig ser jeg i et glimt
vindmåleren bøje nedad og da jeg kigger igen, er den væk (!) og
vindinstrumentet viser derefter 0 m/sek. Den elektroniske log - kunne
jeg senere konstatere - havde noteret sidste vindobservation til 19
m/sek. ...

Vi besluttede da at droppe ringridderne og returnere til Marstal og
dagen efter sejlede vi til Fåborg, hvor to af vore sønner ville komme
med deres mor og min kone (i én og samme person! ... ...). Min
søsyge ven havde fået nok og tog bussen hjem ... og mine sønner havde
fundet "den gamle" vindtransducer frem fra "bådgemmerne". (Vi havde
beskadiget den sidste år, da vi tog masten ned - og havde faktisk
opgivet den og købt en ny, men havde dog købt nye "propeller" til den
gamle ...).

Min læge har frarådet mig at gå i masten (tak for det!), så Ole påtog
sig tjansen og havde sin mobiltelefon i lommen, så han kunne tage et par
billeder deroppe fra:
http://picasaweb.google.dk/fltorp/Vindtransducer?authkey=Gv1sRgCI24qMKP1PSidQ&feat=directlink

Til vores overraskelse fungerede den gamle transducer og vi (min kone og
jeg) tilbragte derefter 4 dejlige uger rundt i "det Sydfynske" ... bl.a.
med en af vores andre sønner og hans familie i deres trimaran. Det var
den ene "solstråle" ...

.... og nu kommer den anden "solstråle":

Da jeg kommer hjem viser jeg Henrik i min bådudstyrsforretning (Kronborg
Marine i Helsingør), den ødelagte omløber og billederne. Han kontakter
Aage Hempel som kigger på sagen og meddeler (efter nogen tids
overvejelse) at erstatte den - fuldt og helt (!) ... (En ny transducer
af det mærke har en vejledende butikspris på over 5.000,- kr.!). Den nye
transducer står nu ude i bryggerset og venter på foråret ...

Se det kalder jeg en solstrålehistorie!

Flemming Torp