Havetraktor?
Fra : Klaus G.

Dato : 08-11-09 02:52

Hej.

Jeg har siddet og gloet lidt på havetraktorere og nogle spørgsmål er poppet
frem :)

1.
Til os alm. mennesker findes der to "slags":
http://products.stiga.com/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/images/catalog/zoom/2T0314781-09.jpg
og
http://products.stiga.com/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/images/catalog/zoom/2T3244781-09.jpg

Hvis vi ser bort fra opsamler, hvorfor så vælge den første? Hvilke
kundegrupper er den baseret på? De meget små hjul må da blive noget arrigt
noget at køre rundt på? Det er da ligefør at en lille grankogle og så tilter
maskinen? :)

2.
Hvis man MAX(virklig max) vil give 10k for en have traktor, skal man så bare
drøne ud og købe sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=79631&Grp=&n=30100
Eller skal man finde noget brugt? Hvis ja, hvad skal man kigge på og hvad
skal man holde sig fra?

Jeg regner aldrig med at komme til at køre med en lille trailer efter den,
men måske sådan en løvopsamler engang, hvis det har noget at sige?

Udover mine to spørgsmål, så er i da meget velkommen til at komme med gode
råd om emnet ;)

--
Klaus G.

Fra : S.B.

Dato : 08-11-09 08:28

> [...]
> men måske sådan en løvopsamler engang, hvis det har noget at sige?
>
> Udover mine to spørgsmål, så er i da meget velkommen til at komme med gode

Man får ofte hvad man betaler for jo
Jeg har selv haft en Craftsman i 9 år nu, og må indrømme, jeg har nok ikke
helt behandlet den som man burde.
Har stået ude hele året i 2 år pga af ombygning af huset, var der ikke plads
i garagen.
Den er ret ligeglad, starter hver gang, kører som den gjorde fra ny af,
næsten da
Har skiftet olie og andet almindelig vedligeholdelse, og det er det.

Så de 12000 kr den koster i dag ville jeg ikke være bange for at give ud.
nå ja, der er jo også et bredt udstyrsprogram til dem, hvis man en dag
alligevel fik brug for det

Søren

Fra : Essox

Dato : 08-11-09 12:08

Jeg købte for 2 år siden en MTD 17,5hk til 12000,-kr. med bioklip og 110cm
klippe bredde, så behøver du jo ikke opsamler, Det er en utrolig stærk
maskine, jeg bruger den også til at rive grusvej samt gårdsplads, og
ligeledes bruger jeg den til affald fra hækkeklip, som jeg læsser direkte på
traileren som jeg kobler på.
Den starter HVER gang uden problemer, jeg er utrolig glad for den maskine.

I dit tilfælde, ville jeg nok ofre de ca. 2000,-kr mere, og så få en maskine
der kan bestille noget.
Som skrevet så får man det man betaler for.

Mvh. Essox

Fra : Klaus G.

Dato : 08-11-09 22:12

> Man får ofte hvad man betaler for jo
Ja, sådan er det jo :)

> Jeg har selv haft en Craftsman i 9 år nu, og må indrømme, jeg har nok ikke
> helt behandlet den som man burde.
> Har stået ude hele året i 2 år pga af ombygning af huset, var der ikke
> plads i garagen.
Ja, hvis der er noget som kan tage livet af ens have redskaber, så er det at
lade dem stå under åben himmel.

> [...]
>
> Så de 12000 kr den koster i dag ville jeg ikke være bange for at give ud.
> nå ja, der er jo også et bredt udstyrsprogram til dem, hvis man en dag
Kan være jeg skal kigge mig om efter noget brugt Craftman så?

--
Klaus G.

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-11-09 19:41

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=79631&Grp=&n=30100
> Eller skal man finde noget brugt? Hvis ja, hvad skal man kigge på og hvad

Det komme jo lidt an på dit klippe behov.

Har fundet ud af (tror jeg da) at de fleste hk, bliver brugt til klipperen.
Så hvis du har behov for en 102-7 cm klipper, så skal du nok op i min. 15HK.
Men hvs du slår græs 2 gange om ugen, så er 12 HK måske nok.

Jeg selv har en 2cyl 20HK traktor, og den kan sådan lige klare det jeg
bruger den til (holder brændnæller o.a. nede på en mark) foruden
selvfølgelig den månedlige græsklipningen

Bjarne K.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-11-09 22:41

> Har fundet ud af (tror jeg da) at de fleste hk, bliver brugt til
> klipperen. Så hvis du har behov for en 102-7 cm klipper, så skal du nok op
> i min. 15HK. Men hvs du slår græs 2 gange om ugen, så er 12 HK måske nok.
Mine forældre har noget gammel murray med 102cm klipper. Den kan slå
græs(ikk bio) og trække en 250kg tromle på samme tid og den har kun 12.5hk
:) Det hydrostatiske gear blev dog så varmt, at den ikke kunne køre til
sidst. Så det holdte de hurtigt op med igen. Men altså. 12.5hk kan trække
meget, rigtig meget.

--
Klaus G.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 10-11-09 02:54

> [...]
> men måske sådan en løvopsamler engang, hvis det har noget at sige?
>
> Udover mine to spørgsmål, så er i da meget velkommen til at komme med gode

Du kan roligt købe en ny MTD 125 har haft en i 4år meget stabil maskine
fine kræfter til alm græsslåning, har ellers haft Murray i 15 år ingen
forskel.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-11-09 22:41

> Du kan roligt købe en ny MTD 125 har haft en i 4år meget stabil maskine
> fine kræfter til alm græsslåning, har ellers haft Murray i 15 år ingen
> forskel.
Hvordan køre det der halv automatiske gear den har? Man kan vist skifte gear
mens man køre derudaf?

--
Klaus G.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-11-09 19:07

> Hvordan køre det der halv automatiske gear den har? Man kan vist skifte
> gear mens man køre derudaf?
>
> --
> Klaus G.
Det betyder at man kan skifte gear medens man kører jeg bruger det ikke
meget den har rigelige kræfter i højeste gear, til også at kører langsomt.

Fra : Klaus G.

Dato : 11-11-09 19:50

> Det betyder at man kan skifte gear medens man kører jeg bruger det ikke
> meget den har rigelige kræfter i højeste gear, til også at kører langsomt.
Oki :)

--
Klaus G.

Fra : Søren Bay

Dato : 11-11-09 16:57

Klaus G. skrev:
> [...]
> den, men måske sådan en løvopsamler engang, hvis det har noget at sige?
>
> Udover mine to spørgsmål, så er i da meget velkommen til at komme med

Hejsa

Jeg investerede den nette sum af 3200,- i en brugt Stiga Villa 8HK -
altså en frontklipper. Hvis det er en alimindelig villahave, tror jeg en
frontklipper smartest, men har dog aldrig prøvet andet

Det eneste bøvl jeg har med den, er når græsset er vådt og klippebordet
nede, så vil den gerne lave hjulspin op ad bakke - vores plæne skråner
temmelig meget (op mod 12%) og dækkene er slidte!

Blot mine begrænsede erfaringer.

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk