|
| Et varmespørgsmål Fra : HKN |
Dato : 05-11-09 04:47 |
|
Jeg har et spørgsmål vedr varme i min bil, som driller en lille smule
- altså varmen
Når jeg holder stille i tomgang, så begynder varmen efter 1 - 2
minutter at aftage - og efter ca. 4-5 minutter så er det kun kold luft
der kommer ud. Men så snart jeg begynder at køre igen, så kommer der
varme?
Jeg har tjekket køler og der mangler ikke kølervædske (ved ikke om det
har nogen relevans)
Mvh
Henrik
| |
Leo Jensen (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 05-11-09 04:49 |
|
On 5 Nov., 12:47, HKN <henrik...@gmail.com> wrote:
> Jeg har et spørgsmål vedr varme i min bil, som driller en lille smule
> - altså varmen
>
> Når jeg holder stille i tomgang, så begynder varmen efter 1 - 2
> minutter at aftage - og efter ca. 4-5 minutter så er det kun kold luft
> der kommer ud. Men så snart jeg begynder at køre igen, så kommer der
> varme?
>
> Jeg har tjekket køler og der mangler ikke kølervædske (ved ikke om det
> har nogen relevans)
>
> Mvh
> Henrik
Det tyder jo på, at din blæser slet ikke kører, og at det dermed er
fartvinden,. der skubber luft ind i din kabine.
Leo
| |
Kim Voss Schrader (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 05-11-09 13:08 |
|
Hej!
Leo Jensen wrote:
....
> Det tyder jo på, at din blæser slet ikke kører, og at det dermed er
> fartvinden,. der skubber luft ind i din kabine.
Tror du ikke han ville beskrive fejlen som en anden i så fald...?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
alexbo (05-11-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-11-09 13:15 |
|
"HKN" skrev
>Jeg har et spørgsmål vedr varme i min bil, som driller en lille smule
>- altså varmen
>Når jeg holder stille i tomgang, så begynder varmen efter 1 - 2
>minutter at aftage - og efter ca. 4-5 minutter så er det kun kold luft
>der kommer ud. Men så snart jeg begynder at køre igen, så kommer der
>varme?
Nu har jeg ikke det store kendskab til lige din bil, men jeg vil gætte på at
vandcirkulationen i motoren i tomgang ikke er kraftig nok til at nå frem til
varmelegemet i varmeapparatet, måske en slange der klemt lidt sammen, måske
en varmehane der er fyldt med snask.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian Sørup (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 05-11-09 13:28 |
|
"HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:5bb98a15-0186-42f7-a068-169e15b4d2d7@m16g2000yqc.googlegroups.com...
Jeg har et spørgsmål vedr varme i min bil, som driller en lille smule
- altså varmen
Når jeg holder stille i tomgang, så begynder varmen efter 1 - 2
minutter at aftage - og efter ca. 4-5 minutter så er det kun kold luft
der kommer ud. Men så snart jeg begynder at køre igen, så kommer der
varme?
........................
Jeg gætter på du har en Dieselmotor uden tilskudsvarmer ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Leo Jensen (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 05-11-09 05:59 |
|
On 5 Nov., 13:08, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!
>
> Leo Jensen wrote:
>
> ...
>
> > Det tyder jo på, at din blæser slet ikke kører, og at det dermed er
> > fartvinden,. der skubber luft ind i din kabine.
>
> Tror du ikke han ville beskrive fejlen som en anden i så fald...?
Du har jo ret, jeg læste det lige igen. Der kommer kold luft, dermed
kører blæseren. Men man skal jo heller ikke holde stille med motoren i
gang....
Leo
| |
HKN (05-11-2009)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 05-11-09 08:19 |
|
> Nu har jeg ikke det store kendskab til lige din bil, men jeg vil gætte på at
> vandcirkulationen i motoren i tomgang ikke er kraftig nok til at nå frem til
> varmelegemet i varmeapparatet, måske en slange der klemt lidt sammen, måske
> en varmehane der er fyldt med snask.
>
> mvh
> Alex Christensen
Det er en Nissan Pathfinder der er tale om.
Jeg må gennemgå slangerne for at se om en skulle være klemt? Hvad er
en varmehane?
Mvh
Henrik
| |
Armand (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-11-09 16:27 |
|
HKN skrev:
>> Nu har jeg ikke det store kendskab til lige din bil, men jeg vil gætte på at
>> vandcirkulationen i motoren i tomgang ikke er kraftig nok til at nå frem til
>> varmelegemet i varmeapparatet, måske en slange der klemt lidt sammen, måske
>> en varmehane der er fyldt med snask.
>>
> Jeg må gennemgå slangerne for at se om en skulle være klemt?
Måske at det er en luftlomme som det lave flow ved tomgang ikke kan
overvinde :-/
Kontrollér for udluftnings skruer/nipler på kølesystemets højeste
punkter, incl. sløjfen til kabinevarmeren!
--
Armand.
| |
HKN (05-11-2009)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 05-11-09 08:20 |
|
> .......................
> Jeg gætter på du har en Dieselmotor uden tilskudsvarmer ?
Så ville den vel altid have opført sig sådan?
Jeg skal tilføje at der er monteret oliefyr - hvis det har nogen
betydning?
Mvh
Henrik
| |
Karsten Andersen (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 05-11-09 17:10 |
|
Thu, 5 Nov 2009 07:19:57 -0800 (PST), skrev HKN, på 11 linier, i
<60bb2bf8-eb3e-4c92-9f06-164d332ec7cc@a32g2000yqm.googlegroups.com>, :
>
>> .......................
>> Jeg gætter på du har en Dieselmotor uden tilskudsvarmer ?
>
>Så ville den vel altid have opført sig sådan?
>
>Jeg skal tilføje at der er monteret oliefyr - hvis det har nogen
>betydning?
Min gamle Diesel kunne heller ikke holde varme på kabinen i tomgang.
hvis der var for koldt.
(Dog skulle vi have minus grader)
Har du ikke en varme måler i bilen, hvad siger den?
(Dit kølevand)
--
MVH Karsten
Horsens
| |
N/A (05-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 05-11-09 16:27 |
|
| |
HKN (05-11-2009)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 05-11-09 09:49 |
|
> Har du ikke en varme måler i bilen, hvad siger den?
> (Dit kølevand)
>
> --
> MVH Karsten
> Horsens
Jo - den står på normal temp.
-Henrik
| |
Ivan Madsen (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 05-11-09 17:54 |
|
On Thu, 5 Nov 2009 03:47:10 -0800 (PST), HKN <henrikndk@gmail.com>
wrote:
>Jeg har et spørgsmål vedr varme i min bil, som driller en lille smule
>- altså varmen
>
>Når jeg holder stille i tomgang, så begynder varmen efter 1 - 2
>minutter at aftage - og efter ca. 4-5 minutter så er det kun kold luft
>der kommer ud. Men så snart jeg begynder at køre igen, så kommer der
>varme?
>
>Jeg har tjekket køler og der mangler ikke kølervædske (ved ikke om det
>har nogen relevans)
>
Er vi ude i noget med at termostaten lukker for vandcirkulationen
fordi temperaturen på kølevandet kommer for langt ned, når bilen går
tomgang? Så vil der jo automatisk ske det, at varmeapparatet "går
koldt". Måske kan en anden termostat hjælpe.
Men det kan også være, at din vandpumpe er ved at være træt, så den
ikke i tomgang kan få vandet rundt hurtigt nok eller en slange til
varmeapparatet der har fået et knæk eller er blevet tilkalket.
| |
HKN (05-11-2009)
| Kommentar Fra : HKN |
Dato : 05-11-09 09:54 |
|
> Måske at det er en luftlomme som det lave flow ved tomgang ikke kan
> overvinde :-/
> Kontrollér for udluftnings skruer/nipler på kølesystemets højeste
> punkter, incl. sløjfen til kabinevarmeren!
>
> --
> Armand.
Ok
Er vædsken i varmesystemet ikke den samme som kølervædsken? Jeg tænker
bare, hvis der er tale om en luftlomme, ville temperaturen så ikke
stige voldsomt i tomgang hvis vædsken ikke kan cirkulere?
| |
alexbo (05-11-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-11-09 19:03 |
|
"HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev
>Er vædsken i varmesystemet ikke den samme som kølervædsken? Jeg tænker
>bare, hvis der er tale om en luftlomme, ville temperaturen så ikke
>stige voldsomt i tomgang hvis vædsken ikke kan cirkulere?
Den cirkulerer bare udenom.
Om du lukker for varmen eller et knæk på slangen lukker har samme virkning.
Det er samme væske, men om kølevæsken springer varmeapparatet over betyder
ingenting for motoren, det gør det også når du lukker for varmen.
Det kan dog i enkelte tilfælde have betydning, hvis motoren bliver for varm
på en tur op ad Alperne med campingvognen, hjælper det at lukke helt op for
varmen, familien brokker sig, men motoren slipper af med den varme der
vælter ind i bilen.
mvh
Alex Christensen
| |
Leo Jensen (05-11-2009)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 05-11-09 13:16 |
|
On 5 Nov., 19:02, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "HKN" <henrik...@gmail.com> skrev
>
> >Er vædsken i varmesystemet ikke den samme som kølervædsken? Jeg tænker
> >bare, hvis der er tale om en luftlomme, ville temperaturen så ikke
> >stige voldsomt i tomgang hvis vædsken ikke kan cirkulere?
>
> Den cirkulerer bare udenom.
> Om du lukker for varmen eller et knæk på slangen lukker har samme virkning.
> Det er samme væske, men om kølevæsken springer varmeapparatet over betyder
> ingenting for motoren, det gør det også når du lukker for varmen.
>
> Det kan dog i enkelte tilfælde have betydning, hvis motoren bliver for varm
> på en tur op ad Alperne med campingvognen, hjælper det at lukke helt op for
> varmen, familien brokker sig, men motoren slipper af med den varme der
> vælter ind i bilen.
Det lyder som om du også har haft en bil hvor lamellerne på køleren
ikke rigtig sad fast mere...
Leo
| |
|
|