Skruer
Fra : Line

Dato : 04-11-09 10:46

Hej

Jeg skal lave en hylde og har 2 hyldeknægte.
Hylden skal kunne bære 10 kg.
Jeg har nogle skruer 3 mm tykke 5 cm lange. Rawplugs er 5mm. Væggen er
gasbeton.

Lyder det fornuftigt med skruerne? De kan ikke være tykkere pga hullerne i
hyldeknægtene. Der er 2 huller i hver.

Mvh Line

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-11-09 11:11

"Line" <linemikk@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gasbeton.
>
> Lyder det fornuftigt med skruerne? De kan ikke være tykkere pga hullerne i

3mm er ikke meget. Kan du ikke bore hullerne op, så du kan få en 5mm skrue
i?
--
mvh/Preben

Fra : Line

Dato : 05-11-09 10:33

Tak for svar.

Jeg tror jeg kan bore hullerne større, men det undrer mig, hvis man laver
hyldeknægte der i sig selv kan klare 50 kg, og man så laver huller der ikke
skulle være store nok.

Mvh Line

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-11-09 11:04

> [...]
>
> Jeg tror jeg kan bore hullerne større, men det undrer mig, hvis man laver
> hyldeknægte der i sig selv kan klare 50 kg, og man så laver huller der

Hvis du skulle bore i en almindelig mursten, ville jeg ikke være bekymret,
men gasbeton er ikke særlig stærk.
Hvis belastningen på skruen udelukkende er vertikal, kan den sikkert nok
holde, men med en almindelig hylde er der normalt også en horisontal
belastning, og så har en 3mm skrue altså ikke meget gevind at holde imod
med.
--
mvh/Preben