Emhætte til 75mm udsugning
Fra : Morten P

Dato : 03-11-09 18:18

Hvad sker der i praksis med en emhætte er er beregnet til 25mm udsug hvis
man slutter den til et på 75mm?

Jeg kan godt gætte den sikkert brænder af "på et tidspunkt på tid" men...
kan man sige noget om om det går stærkt eller bare er afhægig af om motoren
er bygget godt nok til at kunne klare den ekstra belastning?

Nogen der har en ide om sugeevnen nedsættes markant eller bare en smule?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-11-09 19:19

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
> [...]
> motoren er bygget godt nok til at kunne klare den ekstra belastning?
>
> Nogen der har en ide om sugeevnen nedsættes markant eller bare en smule?

Jeg kan da ikke indse at det skulle belaste mere at sætte den til et større
rør ?
Er det omvendt du mener? Ellers ville jeg da mene at belastningen ville
blive mindre.

Steen.

Fra : Jensen

Dato : 03-11-09 19:41

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren er bygget godt nok til at kunne klare den ekstra belastning?
>
> Nogen der har en ide om sugeevnen nedsættes markant eller bare en smule?

Jeg tror at du mener 125mm rør.
I teorien vil hastigheden på luften igennem røret blive 2,5-3 gange højere
end forventet. Det vil afsted komme mere støj, og højere luft modstand.
I praksis afhænger det af hvorledes afgangs røret er udformet, dvs. længde,
antal bøjninger, faste el. bløde rør osv.
Det er ikke sansynligt at motoren brænder af på et tidligere tidspunkt, men
den øgede modstand i røret kan sidestilles med et stoppet filter eller at
der ikke kan komme frisk luft ind i køkkenet.

Hvis du har mulighed for at bruge et større rør så gør det, hvis ikke (f.eks
muret etage ejendom) så er det lille rør bedre end ingenting.

Husk at lade emhætten køre 10min efter brug så alt dampen kan komme helt ud
af røret.

Mvh Peter

Fra : Leo_Jensen

Dato : 04-11-09 02:56

On 3 Nov., 19:41, "Jensen" <Peter...@danmark.dk> wrote:

> [...]
> muret etage ejendom) så er det lille rør bedre end ingenting.
>
> Husk at lade emhætten køre 10min efter brug så alt dampen kan komme helt ud

Belastningen af motoren bliver mindre, når den flytter mindre luft.
Prøv selv at blokere suget til en støvsuger: Motoren går op i
omdrejninger, fordi belatningen er mindre. Det virker ulogisk, men der
skal altså bruges mindre effekt, hvis der flyttes mindre luft. Om
blokeringen ligger på indsugning eller udsugning er ligegyldigt.
På romaskiner er belatningen en blæser, og man sætter større
belastning på ved at give blæseren lov til at flytte mere luft via et
spjæld.

Leo

Fra : Morten P

Dato : 05-11-09 09:29

> Jeg tror at du mener 125mm rør.

Arghr! Ja - Jeg sætter en emhætte beregnet til 125mm til et 75mm rør

> [...]
> I praksis afhænger det af hvorledes afgangs røret er udformet, dvs.
> længde, antal bøjninger, faste el. bløde rør osv.

Nedløbsrør - een bøjning på 45 grader.
Isoleret med rockwool og to lag gips.

> Husk at lade emhætten køre 10min efter brug så alt dampen kan komme helt
> ud af røret.

Noteret!

Tak

Fra : Mogens

Dato : 06-11-09 06:46

> Arghr! Ja - Jeg sætter en emhætte beregnet til 125mm til et 75mm rør
> Nedløbsrør - een bøjning på 45 grader.

Jamen du nedsætter emhættens sugeevne og dermed funktion (evne til at trække
damp mv væk) betragteligt. Helt galt går det, hvis røret tilmed er langt !

Fra : Mogens

Dato : 04-11-09 19:32

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Hvad sker der i praksis med en emhætte er er beregnet til 25mm udsug hvis
> man slutter den til et på 75mm?

At dens sugeevne bliver rigtig god :)

> Jeg kan godt gætte den sikkert brænder af "på et tidspunkt på tid" men...
> kan man sige noget om om det går stærkt eller bare er afhægig af om
> motoren er bygget godt nok til at kunne klare den ekstra belastning?

Belastning?
Hvis du forbedre luftvejene for den, bliver dens sugeevne blot bedre...

> Nogen der har en ide om sugeevnen nedsættes markant eller bare en smule?

Hvis du anvender et større rør end angivet, vil blot være en fordel for
emhættens sugeevne...