Så er det tid til vinterdæk
Fra : oz3bto

Dato : 02-11-09 18:58

Fra : MVJ

Dato : 02-11-09 19:26

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:4aef1f85$0$271$14726298@news.sunsite.dk...
> Eller at lade bilen stå hjeme
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1248274.ece

Der ligger ikke sne i DK i mere end een dag ! Og så går det jo nok

Mogens

Fra : oz3bto

Dato : 02-11-09 19:46

"MVJ" <mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Der ligger ikke sne i DK i mere end een dag ! Og så går det jo nok
>
> Mogens

Ja jeg tager det nu også ganske roligt

Men ok bilen er så også klar til 6mdr. i Norge

Fra : MVJ

Dato : 02-11-09 21:20

> Ja jeg tager det nu også ganske roligt
>
> Men ok bilen er så også klar til 6mdr. i Norge
----------------
Norge det er jo en helt anden sag - her vil jeg absolut ikke undvære
vinterdæk.

Fra : oz3bto

Dato : 02-11-09 21:57

> ----------------
> Norge det er jo en helt anden sag - her vil jeg absolut ikke undvære
> vinterdæk.

Nu ved jeg så ikke hvad du ville køre på i Norge men det er sku mere
forsvarligt med sommer dæk i DK som i Norge :P

Fra : Armand

Dato : 02-11-09 21:31

MVJ skrev:

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Der ligger ikke sne i DK i mere end een dag ! Og så går det jo nok

- - - Og derved faldt vinteren i uge 45 i år - Og os der endnu ikke har
fået vinterdækkene på kan spare sig dét arbejde

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-11-09 22:55

Armand wrote:

> - - - Og derved faldt vinteren i uge 45 i år - Og os der endnu ikke
> har fået vinterdækkene på kan spare sig dét arbejde

Du bliver slemt klogere. Jeg vil godt vædde med dig om at inden sæsonen er
forbi, har der været mindst 5 vinterdækkrævende dage. Altså dage med sne og
isslag.

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 03-11-09 15:57

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Du bliver slemt klogere. Jeg vil godt vædde med dig om at inden sæsonen er
> forbi, har der været mindst 5 vinterdækkrævende dage. Altså dage med sne
> og isslag.

Og temmeligt mange dage mere med mere eller mindre pletvis isglat, hvor
vinterdækkene også kommer til deres ret!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-11-09 22:21

KASO wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Og temmeligt mange dage mere med mere eller mindre pletvis isglat,
> hvor vinterdækkene også kommer til deres ret!

Naturligvis. De er jo sådan set de allermest lumske og derfor der hvor
vinterdækket kommer helt til sin ret.

--
/Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-11-09 22:29

Den Mon, 02 Nov 2009 18:58:06 +0100 skrev oz3bto:

> Eller at lade bilen stå hjeme

Det nåes nok alt sammen.. jeg vil æde min hat på der ikke falder noget
der lægger sig og giver problemer..

Skulle jeg tabe den påstand så er det godt jeg ikke går med hat

--
Martin

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-11-09 22:52

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det nåes nok alt sammen.. jeg vil æde min hat på der ikke falder noget
> der lægger sig og giver problemer..
>
> Skulle jeg tabe den påstand så er det godt jeg ikke går med hat

Cap?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-11-09 23:05

Martin [6000] wrote:

> Det nåes nok alt sammen.. jeg vil æde min hat på der ikke falder noget
> der lægger sig og giver problemer..
>
> Skulle jeg tabe den påstand så er det godt jeg ikke går med hat

Jeg kender en dækmand hvis fedtede kasket du kan få lov at guffe.

Fsv ligegyldigt om det bliver liggende. Ligger det der på det tidspunkt du
skal befærde dig, er det jo et problem.

--
/Frank

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-11-09 23:20

> Jeg kender en dækmand hvis fedtede kasket du kan få lov at guffe.

Fy for den da

> Fsv ligegyldigt om det bliver liggende. Ligger det der på det tidspunkt
> du skal befærde dig, er det jo et problem.

Nej hvorfor er det et problem? (hvis du kendte mig ville du skynde dig at
slette dit indlæg såfremt det var muligt....).

Nu skal jeg hjælpe dig: Du finder nok ikke nogen større fortaler for
vinterdæk end undertegnede... så bare rolig..

Sagt på en anden måde: Fordrer føret vinterdæk så sidder der vinterdæk på
bilen. Men bare fordi EB råber vagt i gevær så springer jeg altså ikke ud
og flår donkraften ud og finder vinterhjulene frem....

Så hvis der falder sne på onsdag så har jeg vinterdæk på, falder der ikke
sne så har jeg da sparet mig noget arbejde i denne uge.

Så nemt er det ;)

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-09 23:25

oz3bto skriver:

> Eller at lade bilen stå hjeme

Så er det godt at jeg lige har fået vintersutterne på firmaslæden og
bestilit nye vinterbasser (på alu denne gang) til privatvognen......

Klaus

Fra : Brian

Dato : 02-11-09 23:36

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> bestilit nye vinterbasser (på alu denne gang) til privatvognen......
^^^
Velkommen til de voksnes rækker

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-09 23:54

Brian skriver:

> Velkommen til de voksnes rækker

Tak. Prisforskellen op til Alu er ike så voldsom, så jeg regner med at
der kommer et sæt Rial Campo
i 16" med Conti TS830 i nær fremtid.

Rial Campo:
http://www.4x4butikken.dk/shop/rial-campo-6-924549p.html
De har 5 års garanti på overfladebehandlingen....

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-11-09 00:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Rial Campo:
> http://www.4x4butikken.dk/shop/rial-campo-6-924549p.html
> De har 5 års garanti på overfladebehandlingen....

Rial Milano er også en fin fælg til vinterbrug. Ydermere betalelig.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-09 06:12

Frank Leegaard skriver:

> Rial Milano er også en fin fælg til vinterbrug. Ydermere betalelig.

Men i mørk (titanium) farve, så den paser ikke mig

Klaus

Fra : Brian

Dato : 03-11-09 09:46

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Tak. Prisforskellen op til Alu er ike så voldsom, så jeg regner med at
> der kommer et sæt Rial Campo
> i 16" med Conti TS830 i nær fremtid.

Conti'erne ruller rigtig godt. Jeg har haft den første nærdødsoplevelse med
dem monteret, hvilket de klarede til UG - og så er de lydsvage!

> Rial Campo:
> http://www.4x4butikken.dk/shop/rial-campo-6-924549p.html
> De har 5 års garanti på overfladebehandlingen....

En flot diskret fælg, der ikke er vanskelig at holde ren.

/Brian

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-09 12:56

On Tue, 3 Nov 2009 09:46:12 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Conti'erne ruller rigtig godt. Jeg har haft den første nærdødsoplevelse med
>dem monteret, hvilket de klarede til UG - og så er de lydsvage!

Jeg har fået TS830 på, og alt efter underlaget piver, brummer eller
synger de. I starten troede jeg, at det var hjulophænget, der var
defekt, men det er kontrolleret.

Når man så keder sig lidt på motorvejen, kan man køre efter de
forskellige underlag for at variere lyden, eller ligefrem frembringe
lidt rytme...

Fly

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-11-09 22:23

Fly Christensen wrote:

> [...]
>
> Når man så keder sig lidt på motorvejen, kan man køre efter de
> forskellige underlag for at variere lyden, eller ligefrem frembringe

Sådan synes jeg lidt TS810 var. 830 er ganske tyste. Lige så tyste som de
bedste sommerdæk vil jeg sige.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-11-09 22:22

Brian wrote:
> [...]
>
> Conti'erne ruller rigtig godt. Jeg har haft den første
> nærdødsoplevelse med dem monteret, hvilket de klarede til UG - og så

Jeps - Markant mere lydsvage end TS810 og Mikkeline.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 03-11-09 03:43

On 3 Nov., 09:46, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Conti'erne ruller rigtig godt. Jeg har haft den første nærdødsoplevelse med
> dem monteret, hvilket de klarede til UG - og så er de lydsvage!

Det er jo lige før jeg glæder mig...

> En flot diskret fælg, der ikke er vanskelig at holde ren.

Hvilket sælger også slog på, samt de 5 års garanti på overfladen. Det
er ikek den billigste fælg, men den er ret fin.

Klaus

Fra : MVJ

Dato : 03-11-09 19:09

> Så er det godt at jeg lige har fået vintersutterne på firmaslæden og
> bestilit nye vinterbasser (på alu denne gang) til privatvognen......

--------------------------
Håber for dig at der kommer en del sne - tror ikke vinterdæk er særligt gode
på vejbaner uden sne. Sætter først mine vinterdæk på, når sneen kommer (og
det gør den jo nok ikke).
Mogens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-09 19:26

MVJ skriver:

> Håber for dig at der kommer en del sne - tror ikke vinterdæk er særligt gode
> på vejbaner uden sne.

Det er de.

Klaus

Fra : MVJ

Dato : 03-11-09 21:04

> Det er de.
-----------------
Nå så blev jeg så meget klogere - bremser de lige så godt som sommerdæk på
tør vej ?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-11-09 21:16

On Tue, 3 Nov 2009 21:03:42 +0100, "MVJ" <mogens.amd64@gmail.com>
wrote:

>-----------------
>Nå så blev jeg så meget klogere - bremser de lige så godt som sommerdæk på
>tør vej ?

Det kan da godt ske, vinterdækkene mangler en meter eller to, hvis der
virkelig skal bremses til - hvad der sjældent skal, hvis man tilpasser
sig efter det. Og det gør man vel på disse årstider?
Derimod skal sommersko holde sig langt væk, når der er glat - for så
er faktoren ikke 2-5-10%, men 100% i den gale retning.
Det betyder så ikke, at man på vinterdæk kan køre som man plejer,
hvilket desværre ikke er nået ind i de besluttende organer hos
gennemsnitsbilisten på Køge Bugt, der kan stadig være 4 bag hinanden
indenfor normal bremseafstand med 110 (selv om de alle har sorte fælge
uden pynt).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-09 22:11

MVJ skriver:

> Nå så blev jeg så meget klogere - bremser de lige så godt som sommerdæk på
> tør vej ?

Det kommer helt an på hvilke dæk der er tale om som hhv sommer og
vinterdæk.

De Conti min firmabil er leveret med fra fabrikken har aldrig kunnet få
ordentligt bid på fugtige vejbaner. Nu er jeg på andet sæt vinterdæk
(først UG7, nu Michelin Alpin), her står jeg langt bedre fast.

Den der skrækkampange med "vinterdæk kan intet på tør vej" er helt
overdrevet.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-11-09 22:27

MVJ wrote:

> -----------------
> Nå så blev jeg så meget klogere - bremser de lige så godt som
> sommerdæk på tør vej ?

Hvor ofte er der tør vej på den her årstid?

Forskellen er meget minimal for gode vinterdæk. Nogle få %, Omvendt er
sommerdæk på sne eller isdækket overflade oppe på trecifrede
procentforøgelser i bremselængde og generel sideføringsvedhæftning.

--
/Frank

Fra : KimH

Dato : 04-11-09 06:06

> [...]
> sommerdæk på sne eller isdækket overflade oppe på trecifrede
> procentforøgelser i bremselængde og generel sideføringsvedhæftning.

Det vil sige sommerdæk sådan set er overflødige , måske man bare skulle køre
på vinterdæk hele året , der er jo også fugtige veje om sommeren :)

KimH

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 07:24

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
køre
> på vinterdæk hele året , der er jo også fugtige veje om sommeren :)

Ja hvis du har råd til det .. Vinterdæk slides betydeligt hurtigere på en
varm sommerdag som sommer dæk

Fra : alexbo

Dato : 04-11-09 10:22

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> Ja hvis du har råd til det .. Vinterdæk slides betydeligt hurtigere på en
> varm sommerdag som sommer dæk

For mange er det ganske uden betydning,
dels kører de ikke ret meget, dels er vinterdæk ikke bare vinterdæk,
helårsdæk f.eks. er vinterdæk.

Jeg har ofte valgt vinterdæk til biler jeg vidste ikke skulle på
sommerferie sydpå, så kunne de køre hele året og med 8-10 tusinde om året
betyder noget ekstraslid om sommeren ingenting.
Desuden må dette ekstraslid skyldes at de p.g.a. blødheden har bedre fat i
vejen og derfor også kan bremse bedre end sommerdæk en varm sommerdag.
Der er noget logik i at det dæk der slides mest også bremser bedst.

Men jeg synes det er alt for simpelt bare at tale om vinterdæk kontra
sommerdæk, der findes mange variationer af begge dele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-11-09 13:51

alexbo skrev:
> Desuden må dette ekstraslid skyldes at de p.g.a. blødheden har bedre fat i
> vejen og derfor også kan bremse bedre end sommerdæk en varm sommerdag.
> Der er noget logik i at det dæk der slides mest også bremser bedst.

Prøv at se noget motorsport. Er det for varmt, dur de bløde dæk ikke -
en ting er at de bliver slidt i laser, en anden er at de giver dårligere
vejgreb.

Ikke at det samme sker nødvendigvis sker for de mindre ekstreme
vinterdæk, men det med at blødere=bedre greb har sin begrænsning.

--
vh
Torben

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 19:05

> [...]
>
> Men jeg synes det er alt for simpelt bare at tale om vinterdæk kontra
> sommerdæk, der findes mange variationer af begge dele.

Nu ved jeg ikke hvad folk normalt køre af km på et år men for vores
vedkommende så er bilen til service ca hver 3. måned dvs 10000km pr 3 mdr

Men jeg har da 3 sæt dæk til bilen
Til sommerbrug et sæt bridgestone dueller a/t
Til vinterbrug kumho (denne vinter ihvertfald)
Også har jeg et sæt til når vi skal ud og lege i mudder .. Nogen BFgoodrig
m/t

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-09 20:56

oz3bto skriver:

> Nu ved jeg ikke hvad folk normalt køre af km på et år men for vores
> vedkommende så er bilen til service ca hver 3. måned dvs 10000km pr 3 mdr

Holy shit, det var tit.

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 22:57

> oz3bto skriver:

> Holy shit, det var tit.
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

10.000 km mellem hvert olieskift er da meget normalt for en turbo diesel der
ikke køre longlife
Man kan vist godt få olie nu der kan gøre tricket på en ældre dieselmotor
men jeg foretrækker nu den olie nissan foreskriver

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-09 06:13

oz3bto skriver:

> 10.000 km mellem hvert olieskift er da meget normalt for en turbo diesel der
> ikke køre longlife

Nej, 15.000.

> Man kan vist godt få olie nu der kan gøre tricket på en ældre dieselmotor
> men jeg foretrækker nu den olie nissan foreskriver

Klart.
Men kun 10.000 mellem hvert service, det syntes jeg er kort.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-11-09 21:58

KimH wrote:
> [...]
>>

> Det vil sige sommerdæk sådan set er overflødige , måske man bare
> skulle køre på vinterdæk hele året , der er jo også fugtige veje om

En del der kører lidt eller fx læger og dyrlæger, kører skam på vinterhjul
hele året.

Dækket slides dog ganske meget mere når der er meget varmt.

--
/Frank

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 19:01

> [...]
gode
> på vejbaner uden sne. Sætter først mine vinterdæk på, når sneen kommer (og

Nu siger erfaring noget andet
Køre årligt ca 90.000km i taxaen og kan tydeligt mærke forskellen på denne
årstid på bilerne med sommer og vinter dæk ... vinter dækkene har betydeligt
bedere vejgreb som sommerdæk når vi kommer under 8-10 grader

Tag nu f.x. passaten den vil meget gerne smide forhjulene rundt når der er
sommerdæk på .. specielt hvis det er fugtig eller bare under 5 grader ..
Med vinter dæk står den fint fast

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-09 20:58

oz3bto skriver:

> Tag nu f.x. passaten den vil meget gerne smide forhjulene rundt når der er
> sommerdæk på .. specielt hvis det er fugtig eller bare under 5 grader ..
> Med vinter dæk står den fint fast

Samme skoddæk som jeg har på Touranen kan jeg forstå. Det er dem de
kommer med fra fabrikken.

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 23:01

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Efter som bilerne alle har 100.000+km på tælleren så tivler jeg på det er
fabriks dækkene vi køre på endnu.. Dem plejer vi ret hurtig at få høvlet ned
Og det er heller ikke billig dæk vognmanden bruger

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-09 01:12

On Nov 3, 7:09 pm, "MVJ" <mogens.am...@gmail.com> wrote:

> --------------------------
> Håber for dig at der kommer en del sne - tror ikke vinterdæk er særligt gode
> på vejbaner uden sne.

Kun marginalt ringere.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-09 01:14

On Nov 3, 9:03 pm, "MVJ" <mogens.am...@gmail.com> wrote:

> -----------------
> Nå så blev jeg så meget klogere - bremser de lige så godt som sommerdæk på
> tør vej ?

En lille smule ringere, men den lidt længere bremselængde får man ikke
brug for hvis man holder normal afstand.
Er det så glat vender det hele mere end på hovedet.
Der har sommerdæk meget længere bremselængde og oftest meget længere
end selv en meget god afstand.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-09 01:15

On Nov 4, 7:23 am, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> køre

> Ja hvis du har råd til det .. Vinterdæk slides betydeligt hurtigere  på en
> varm sommerdag som sommer dæk

De koster det samme som en normal selvrisiko på en kaskoforsikring.

Og det er dækkene og kun dækkene som stopper bilen.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-09 01:17

On Nov 4, 9:15 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> De koster det samme som en normal selvrisiko på en kaskoforsikring.
>
> Og det er dækkene og kun dækkene som stopper bilen.

Ups, så ikke at det var om man skulle køre på vinterdæk hele tiden.
Men vil man kun have et sæt er vinterdæk vel det bedste så, jeg ved
det ikke.
Har begge dele

--
Christian

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-11-09 12:50

On 4 Nov., 19:01, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> sommerdæk på .. specielt hvis det er fugtig  eller bare under 5 grader ..

Nøjagtig samme oplevelse har jeg: Jaguaren står fint fast på sine 225
Pirelli P6000 sommerdæk endnu, mens Goodyear UG5 i 215-bredde nemt
smutter den første uges tid efter jeg har sat vinterdækkene på, indtil
jeg lige lærer at beherske højrefoden lidt bedre.

Hvad siger du ? Var det det modsatte du oplevede ??
Nå, så er mine sommerdæk nok relativt gode. Eller dine sommerdæk
relativt dårlige. Eller vores biler reagerer forskelligt på den slags.
Anyways: Jeg er bedre kørende på vinterdæk end på sommerdæk om
vinteren. Jeg afgiver gerne 10% greb på tør og fugtig vej for at opnå
200% bedre greb når det er glat. Det er det nemlig af og til, og det
er nogle gange svært at forudsige.

Leo

Fra : oz3bto

Dato : 04-11-09 20:58

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

vinteren. Jeg afgiver gerne 10% greb på tør og fugtig vej for at opnå
200% bedre greb når det er glat. Det er det nemlig af og til, og det

Kan også skyldes at du køre med forskellige bredde dæk til sommer/vinter
brug .. Jeg bruger samme bredde sommer og vinter .. Kun mine mudder dæk er
bredere som de andre

Jeg oplever forskellen på flere biler .. Både passat touran og fiat dukato
... Ja da også på teranoen .. Med sommerdæk og kolde veje er det intet
problem at drifte rundt i en rundkørsel med vinter dækkene kan jeg ikke da
de står for godt fast

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-11-09 23:35

> Jeg brugte skam en hel formiddag på at rengøre og konservere næsten nye
> BBS fælge til Golfens sommerdæk i lørdags. Det var sgu et større
> arbejde.

Ja det tager noget tid, men man bliver glad for det bagefter.

Hver vinter får vores fælge også den helt store tur med afrens og
efterfølgende polering og forsegling. De ligner nye endnu.

Der bliver så heller ikke kørt på kantsten med dem og salt udsætttes de
ikke for - hvor meget det så end betyder i sidste ende så længe der ikke
er lakbrud?

--
Martin