Køkkenbordplade
Fra : Pia

Dato : 02-11-09 04:19

Hej,

Vi er ved at planlægge vores nye køkken, som ikke er verdens største
af slagsen. Skabene bliver Ikea, men - vi overvejer en bordplade af
stål. Er der nogen, der har erfaring med den type bordplade? Hvordan
gør man i så fald med køkkenvask? Vi regner med, at komfuret skal være
af sten, sikkert terrazzo, som kogepladerne skal lægges ned i -
keramisk eller induktion. Nogen erfaringer? Vi ved, at vi ikke vil
have en bordplade af træ. Vi har også overvejet at holde bordpladen
helt i sten, da vi har problemer med et lavtsiddende køkkenvindue ved
vasken, og bordpladen kommer til at gå helt ud til vinduet.

Ikea har et bredt udvalg af bordplader, men ikke af stål. Hvor vil vi
i givet fald kunne købe denne, og kan man kombinere produkter fra to
forskellige leverandører?

Mvh
Pia

Fra : Max

Dato : 02-11-09 12:37

Hej Pia

> Ikea har et bredt udvalg af bordplader, men ikke af stål. Hvor vil vi

Tænk denne tanke, en stålplade, en gryde fyldt med vand, sand
fra kartoflerne og så skub lidt til gryden, gyssss.

(køkkenbordsplader er i min verden lavet af bøgetræ)

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 13:07

> Hej Pia

> Tænk denne tanke, en stålplade, en gryde fyldt med vand, sand
> fra kartoflerne og så skub lidt til gryden, gyssss.
>
> (køkkenbordsplader er i min verden lavet af bøgetræ)

Hej Max -
Tænk denne tanke - en potteplante, der er lidt fugtig og afleverer en våd
ring på bøgebordpladen - en lidt for varm gryde, der lige svider en
sortbrændt ring på bøgebordpladen - en eller anden får ikke lige lagt en
skærebrædt under, når de skærer brød - oliebahndlingen glemmes og
rødbedesaften trænger ned -gysssss.

Og til Pia - smag og behag er forskellige - en stålbordplade er noget af det
mest holdbare og praktiske du kan forestille dig - men som med så meget
andet er det vigtigt, at den passes. Den har naturligvis sine
begrænsninger - tåler ikke for meget varme, ja de ridses og du kan se de
fedtede fingre, men på den anden side, så er det jo ikke det ringeste valg,
når man fx i industrikøkkener ser netop rustfri borde.
Køb? - Lav en almindelig søgning i Google - der kommer et hav af hits op på
'stålbordplader'

Fra : Max

Dato : 02-11-09 13:28

Hej Firstname

> [...]
> lagt en skærebrædt under, når de skærer brød - oliebahndlingen
> glemmes og rødbedesaften trænger ned -gysssss.

Tænk sig at det kan alt sammen ordnes med olie og sandpapir.

Har du prøvet at ælte dej på en stålplade ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 13:44

> Hej Firstname

> Tænk sig at det kan alt sammen ordnes med olie og sandpapir.
>
> Har du prøvet at ælte dej på en stålplade ?
>
> --
> Mvh Max

Nej!
Jeg har faktisk en træbordplade
Men jeg har ikke selv valgt den -
Og det er rigtigt at en træplade har mange fordele - men altså også nogle
ulemper. Jeg valgte lige de sidste jeg har observeret fra min egen plade
Jeg ville gerne have haft en hel stålbordplade på stykket omkring vasken -
og jeg foretrækker sten omkring komfuret - har tidligere haft granitbord,
men i forbindelse med en flytning blev det så en 5 cm egeplade - og desværre
lidt af et miniaturekøkken i forhold til tidligere (men vist mere end
dobbelt så dyrt). Jeg har overvejet at købe en granitplade til afsætning ved
komfuret - har nu en stålrist.
Den ville også kunne anvendes som underlag under morteren, så der ikke
kommer mærker i træet.

Og med hensyn til æltning - ikke siden jeg havde husgerning i folkeskolen -
I dag bruger jeg altid et bagestykke.

Fra : Max

Dato : 02-11-09 14:10

Hej

> forhold til tidligere (men vist mere end dobbelt så dyrt). Jeg har
> overvejet at købe en granitplade til afsætning ved komfuret - har nu
> en stålrist.

Det med granitpladen ved komfuret er en god ide, den jeg har er 60x60
cm og kostede vel 3 gange så meget som bordpladen, men så er den
også sort med guld i :)

> Og med hensyn til æltning - ikke siden jeg havde husgerning i
> folkeskolen - I dag bruger jeg altid et bagestykke.

Jeg arbejdede i bageri en årække som ung, og lærte der at værdsætte
træbordpladen til netop det arbejde.

Og så har de seneste resultater fra hygiejneforskningen i industrien
faktisk indikeret at træ er bedre end stål og plast dår det drejer sig
om hygiejne forhold.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 13:56

[...]

Vi har for 3 måneder siden været samme tur igennem, det er også med
indventar fra Ikea, og så har vi valgt granit bordplader fra www.diapol.dk
hvor vi har fået underlimet vask og planlimet induktions kogeplader.
Prisen mener jeg lanede på ca 13000kr inc vask montering og limning af
kogepladen. for ca 5,5meter mørk granit.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4564 (20091102) __________

http://www.eset.com

Fra : Grethe Hoff

Dato : 02-11-09 14:49

"Pia" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

En treplate vil holde seg penere mye lengere. Du kan ta en titt på denne
siden,
http://www.pfp.dk:80/
Mye vakkert her. Også vasker med liten stålplate ved siden.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Pia

Dato : 02-11-09 08:45

On 2 Nov., 13:55, "Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote:
> [...]
> Prisen mener jeg lanede på ca 13000kr inc vask montering og limning af
> kogepladen. for ca 5,5meter mørk granit.

Den side kigger vi lige lidt mere på - det ser da interessant ud. Jeg
har godt nok en komfurplade i terrazzo med hul til kogeplader
liggende, men den kan man vel altid sælge, hvis vi kunne finde noget,
der er bedre.

Og nej, træ som bordplade er ikke lige sagen for os. Vi elsker træ og
har trægulve overalt (bortset fra bad), men til bordpladen bliver det
sten og/eller stål.

Mvh
Pia

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-11-09 22:27

> Og så har de seneste resultater fra hygiejneforskningen i industrien
> faktisk indikeret at træ er bedre end stål og plast dår det drejer sig
> om hygiejne forhold.

...hvilket jeg aldrig har forstået - i træ kan vædsker trænge ind og
bakterier kan sætte sig i furer og porrer i træet.

Stål og plast har ikke det problem og alligevel siger man at træ er mere
hygiejnisk?

Hvorfor?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 00:02

> Jeg har læst nogle tyske undersøgelser der syntes at påvise at træ har
> en naturlig modstandskraft mod denne barkterievækst, noget der
> naturligvis ikke findes i plast og metal.

Hej Max,

Den køber jeg, især i kraft af jeg ikke orker at stave mig igennem noget
evt. tysk kildemateriale.

MEN ... med plast kan man jo bare smide det i opvaskeren og "koge" dem,
så burde bakterier vel være døde?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 08:42

> B: Det er svært at få en bordplade ind i opvaskemaskinen.

Er det ikke blot et spørgsmål om moment og indgangsvinkel?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 08:42

> Her på dansk:

Af hjertet tak!

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 08:43

> F.eks. med et plast skærebrædt kan problemet jo være at nede i de ridser
> det får, ja der trænger rengøringen ikke ordentlig ned, og her er det
> måske træbrædtet selv klare opgaven.

Jae.. jov... måske.

Jeg ved det ikke.. det strider imod min logik, men jeg må nok bøje mig :)

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 09:36

> The page cannot be found

Hmm virker fint her i Firefox/Evince

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-11-09 22:43

> Man behøver jo ikke altid bøje sig fordi nogen der har læst så lang tid
> at de ikke forstår verden mere siger noget sludder. Somme tider ér det
> bare sludder de får kastet af sig!

>INGEN kan overbevise mig om at et
> gammelt beskidt overskåret og ridset skærebræt af træ er mere hygiegnisk
> end et kunsstof skærebræt der bliver vasket grundigt og får en god
> afskylning med meget varmt vand.

Det er jo også det min logik siger mig... med plastbrædtet er der intet
der suger - højst nogle skæremærker hvor der kan sidde lidt.. en god vask
og det er "væk".

På mit gamle træbræt som er endnu mere medtaget kan der sidde meget sjovt
nede i træet som jeg ikke kan få væk qua træets sugeevne...

Bortset fra det så har jeg 7-9-13 ikke været syg pga. forgiftning så vidt
jeg ved.

--
Martin

Fra : jones_net

Dato : 04-11-09 00:22

On Nov 2, 12:18 pm, Pia <zipco...@stofanet.dk> wrote:
> Vi regner med, at komfuret skal være
> af sten, sikkert terrazzo, som kogepladerne skal lægges ned i -
> keramisk eller induktion. Nogen erfaringer?

Mht. valg af kogeplade, så overvej kraftigt at tage en induktion!
De er hurtigere til opvarmning og afkøling.
Pladen bliver ikke så varm, så ting der koger over, brænder ikke fast
på pladen.
Den er lettere at holde pæn, fordi den ikke får "skygger" da den igen
ikke bliver så varm.

Mht. til bordplade ville jeg vælge en træ i god (og desværre dyr)
kvalitet... Men det er jo smag og behag

Fra : Pia

Dato : 04-11-09 06:10

On 4 Nov., 08:22, jones_net <jones...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke bliver så varm.
>
> Mht. til bordplade ville jeg vælge en træ i god (og desværre dyr)

Min kære ingeniørmand er bekymret for stråling fra induktion. Så
heller ikke på det punkt er vi endnu kommet frem til en beslutning.
Der er faktisk ret mange ting at tage stilling til i forbindelse med
en helt nyt køkken!

Mvh
Pia

Fra : Leif Neland

Dato : 04-11-09 19:06

Pia skrev:

> Min kære ingeniørmand er bekymret for stråling fra induktion.

Den overtro har jeg aldrig hørt om før.
Og så fra en ingeniør...

Leif

Fra : N/A