Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Den rigtige pris for brug af mine billeder~
Fra : Walldo

Dato : 01-11-09 11:37

Hej

Hvad kan jeg forlange for at mine billeder vises på tryk og på web?

Jeg tager billeder, der fra tid til anden er interesse for at vise i
lokal-aviser, deres web-udgave og på ”landsdækkende” web-sites. Jeg var
i første omgang smigret over at billederne kunne bruges, og lader nogle
bruge dem ”for free”. Interessen stiger (forståeligt nok til den pris),
og jeg vil til at have den rigtige pris for billederne.

Hvad er den rigtige pris for visning af et billede:
- I lokalavis?
- På lokalavis site?
- I landsdækkende avis?
- På landsdækkende nyhedssite?
- På landsdækkende branchesite?

Er der typisk kodeks for prissætning i forhold til hvor mange
sammenhænge/artikler det anvendes i, eller er det fuld pris pr.
sammenhæng/artikel.

Er der andet jeg skal være opmærksom på ifm. prissætning/prisforhandling?

Branchen er primær sport, men det kan også være andet.

Vh
Ole

Fra : Jubii

Dato : 01-11-09 12:11

"Walldo" <mail@walldo.dk> skrev i meddelelsen

> Er der andet jeg skal være opmærksom på ifm.
> prissætning/prisforhandling?
>
> Branchen er primær sport, men det kan også være andet.

Jeg tror du kan finde svar i ophavsretsloven.

Hvis jeg husker det, så svarer det til hvad udnytteren tjener på
billederne.

Fra : /Peter

Dato : 01-11-09 12:30

"Walldo" <mail@walldo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der andet jeg skal være opmærksom på ifm.
> prissætning/prisforhandling?
>
> Branchen er primær sport, men det kan også være andet.

Du skal nok selv finde en fornuftig balance - er du for dyr siger de
sikkert nej tak
som minimum skal du have dit under dine billeder, og eksporneringe på
den måde har da også en hvis værdi, da du kan lave penge på andre der
evt. tringer til dig pga. avis billederne.

Eller det vel bare at tænke sig om og finde tilfredshedsniveauet

Fra : Erik D

Dato : 03-11-09 16:05

On 1 Nov., 11:37, Walldo <m...@walldo.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der andet jeg skal være opmærksom på ifm. prissætning/prisforhandling?
>
> Branchen er primær sport, men det kan også være andet.

Jeg plejer gerne at sige:
For absolutely non-commercial purposes - it`s for free.
For semi commercial purposes - it`s inexpensive.
For business purposes - it`s business.

Hvad angår selve prissætningen, når det er business, kan man lade sig
inspirere af Polfoto på:
http://polfoto.dk/polfoto/app/stock?wicket:bookmarkablePage=%3Adk.polfoto..web.content.staticpages.about.PricesPage.

Men jeg har nu også solgt til både langt over og lidt under
"listeprisen" - så du skal ikke føle dig bundet af en skid, bortset
fra, at vi ikke bør underbyde de fotografer, som forsøger at leve af
det.

Jeg solgte for nogen tid siden et billede til en landsdækkende avis
for 1000 kr.
http://www.berlingske.dk/kultur/skulpturen-der-blev-en-stat
Det fyldte ret meget i bladet, så prisen er måske nok for lav. På den
anden side syntes jeg selv billedet var ringe, så hva` fa`en. Det er
jo også bare for sjov alt sammen.
Den person jeg handlede med var fin nok og der var ikke noget fis.
MEN - hvor var berlingske da bare langsomme til at betale. Der gik
næsten 2 måneder inden jeg fik pengene, fordi jeg er en privat person
(uden det der nummer som jeg ikke engang kan huske hvad hedder).
Man skulle tro det var første gang i avisens langt over 100 års
eksistens, de har købt et billede af en privat. Mage til fodslæberi
har jeg dog aldrig været ude for.
Så det er nok en god idé at passe lidt på med dem - og måske generelt
huske køberen på, at det altså ikke er et firma de køber billedet af.

Når jeg sælger noget eller forærer noget væk, sørger jeg altid for at
aftale, at de sender mig en hardcopy som en del af betalingen. Et
eksemplar af bladet eller hvad det nu måtte være, for det synes jeg er
sjovt at have.

E/CPH