Åbning af to frames
Fra : Niels Graverholt

Dato : 01-11-09 19:39

Hvordan er det nu jeg åbner to frames med eet klik?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-11-09 19:46

On 01 Nov 2009 18:38:39 GMT, Niels Graverholt wrote:

> Hvordan er det nu jeg åbner to frames med eet klik?

Øhhh ...? Masn åbner et FRAMESET, som kan definere to eller flere frames.

Se f.eks. http://www.danacord.dk/frmsets/records/680-r.html. Her vises en
menu i venstre side, samt en frame til højre med indhold. Der kunne være en
frame med en top-bat og der kunne også have været en footer med
krims-krams.

Kildekoden til ovenstående eksempel er følgende:

<FRAMESET FRAMEBORDER="0" FRAMESPACING="0" BORDER="0" COLS="160,*"
ROWS="100%">
   <FRAME SRC="../../menues/maincat.html" NAME="Menu" SCROLLING="AUTO"
MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0">
   <FRAME SRC="../../records/680.html" NAME="Hovedareal" SCROLLING="AUTO"
MARGINHEIGHT="6" MARGINWIDTH="30">
</FRAMESET>
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Graverholt

Dato : 01-11-09 23:53

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0">
>    <FRAME SRC="../../records/680.html" NAME="Hovedareal" SCROLLING="AUTO"

Hej Kurt
Tak for dit svar. Jeg har ikke fået mig udtrykt særlig tydeligt - det må du
undskylde. Men kig længere nede.
Mvh
Niels

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-09 20:31

Niels Graverholt skrev:
> Hvordan er det nu jeg åbner to frames med eet klik?

Det kan du kun gøre med JavaScript.
Eksempel
function skiftside(n){
switch (n){
case 1:
top.location.href=sider[0];
break;
case 2:
parent.topframe.location.href=sider[1];
parent.indhold.location.href=sider[2];
break;
osv osv
}}

scriptet forudsætter at du har lagt
dine siders filnavne i et array
sider = [index.html, topmenuside1.html,
indholdsside1.html, osv, osv];

Men hvorfor alt det bøvl? Hvad kan
du opnå ved at bruge frames, som du
ikke meget lettere kan opnå på anden
måde?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Niels Graverholt

Dato : 01-11-09 22:23

Hvordan skal jeg ellers gøre det?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-09 23:34

Niels Graverholt skrev:
> Hvordan skal jeg ellers gøre det?

Lad være med at bruge frames. Skriv et
link til dit websted, så vil du kunen få
masser af råd til hvordan du kan lave det samme
uden frames.

PS: Det er smartest at svare/kommentere under
det, der citeres, Det gør meningsudvekslingerne
lidt mere overskuelige.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Niels Graverholt

Dato : 01-11-09 23:51

> [...]
> uden frames.
>
> PS: Det er smartest at svare/kommentere under
> det, der citeres, Det gør meningsudvekslingerne

Jeg kender godt denne diskussion om CSS vs frames, men jeg skal
lave et site med tre kolonner: Menu, indhold og i den tredje skal
der ind imellem være thumbnails, som man kan klikke på for at få
dem vist i indholds-framen i stort.
Jeg har fået css kode af en til at lave de tre kolonner - men
hvad så, hvis der er så mange thumbnails, at der skal scrolles -
så forsvinder de 2 første kolonner opad, og det vil jeg ikke
have.

Jeg har ikke fået et sted at lægge den ud endnu.

Nu håber jeg, at dette her kommer igennem. Svaret til ham der
svarede først, har jeg endnu ikke fået igennem

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-09 13:07

Niels Graverholt skrev:

> [...]
> lave et site med tre kolonner: Menu, indhold og i den tredje skal
> der ind imellem være thumbnails, som man kan klikke på for at få

Det er ikke en diskussion om CSS vs. frames, men en
diskussion om ordentligt webdesign vs. dårligt webdesign,
dvs. om adskillelse af form og indhold.

> [...]
> hvad så, hvis der er så mange thumbnails, at der skal scrolles -
> så forsvinder de 2 første kolonner opad, og det vil jeg ikke

Hvorfor ikke? Og hvis det er et absolut krav kan det forsat
laves med CSS - blot du kan acceptere en rulleskakt
(scrollbar) på spalten med småbillederne - ganske som du
får med frames.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-09 01:20

Niels Graverholt skrev:

> Hvordan er det nu jeg åbner to frames med eet
> klik?

Du bør slet ikke bruge frames, det er en håbløs
forældet metode, der har en lang række ulemper,
se:

http://html-faq.dk/2009.asp

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Niels Graverholt

Dato : 02-11-09 05:00

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du bør slet ikke bruge frames, det er en håbløs
> forældet metode, der har en lang række ulemper,
> [...]
Jamen jeg kender udmærket argumenterne mod frames, har hørt dem
hundredvis af gange, og kan ikke være uenig i dem.
Men prøv at forholde dig til mit sidste indlæg.

Fra : Dennis Munding

Dato : 02-11-09 13:04

Hej Niels!

"Niels Graverholt" skrev:

> Jamen jeg kender udmærket argumenterne mod frames, har hørt dem
> hundredvis af gange, og kan ikke være uenig i dem.
> Men prøv at forholde dig til mit sidste indlæg.
> Mvh

Det vil jeg så gøre...

I css-filen:

#boks_med_billeder {
height:400px; // eks.
overflow:auto; // laver en vertikal rullebjælke hvis indholdet fylder mere
end 400px i højden.
}

I html:

Billeder her

--
Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad