Robotstøvsuger
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 31-10-09 20:28

Vi overvejer at anskaffe en robotstøvsuger, men vil godt høre om
andres erfaringer først. Er det en god ide? Man kan også få en der
vasker gulv. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 22:59

Lisbet Overvad Laursen skrev:
> Vi overvejer at anskaffe en robotstøvsuger, men vil godt høre om
> andres erfaringer først. Er det en god ide? Man kan også få en der
> vasker gulv. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

I pressen i denne uge var en historie om en familie der fik ødelagt
deres hoveddør af en sådan:

Beboerne i den underliggende lejlighed var vidende om at familien var
bortrejst og meldte til politiet at der var mystiske lyde fra den tomme
lejlighed ovenover og politiet mødte frem uden at kunne få nogen til at
lukke dem ind trods det at dé også kunne høre rumsteren inde i
lejligheden - Resultatet blev en resolut opbrydning af døren for at
forhindre givne misdædere at flygte anden vej, men man fandt kun
familiens robotstøvsuger kørende rundt og støde mod karme og bordben

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-09 15:17

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaringer først. Er det en god ide? Man kan også få en der vasker gulv.
> Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Jeg har desværre ikke haft råd til at købe en, men umiddelbart lyder det som
et godt køb. Jeg vil helt sikkert købe en på et tidspunkt.

Jeg har samtidigt også kigget på gulvvaskemaskinen. Det ser ud som om den
kun kan vaske ca. 7 m2 på en vask, hvorefter der skal påfyldes vand, tømmes
for det gamle og så renses. Når jeg tænker på hvor tit jeg vasker gulv, og
hvor hurtigt det egentlig tager, så syntes jeg det er spild af tid og penge.

Læs bla. om test af støvsugere
http://www.pcworld.dk/art/9884?a=category&i=287
http://www.robot-stoevsuger.dk/tests.htm
http://robot-shop.dk/article_info.php?articles_id=3

Det skal jo også bemærkes at flere kommuner er begyndt at bruge dem i
ældreplejen.

God fornøjelse
Mvh
Mads K

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 01-11-09 16:06

Mads Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har desværre ikke haft råd til at købe en, men umiddelbart
> lyder det som et godt køb. Jeg vil helt sikkert købe en på et

Tak for linkene. Man kan også finde Tænks test her
http://www.taenk.dk/?sid=2&cid=6908 - 1. generation robotter.

Da vi har flere rum med dørtrin imellem, spekulerer jeg på om den kan
klare dem. Hvis ikke, kan det jo blive et større projekt at flytte
rundt med robot + oplader. Jeg har sendt et spørgsmål herom til en
forhandler og håber at få svar.
(http://www.roboteksperten.dk/?gclid=CLGC4ZOI6p0CFdA93godqXaaKw).
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : CC

Dato : 01-11-09 22:33

"Lisbet Overvad Laursen" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> med robot + oplader. Jeg har sendt et spørgsmål herom til en forhandler og

Vi har en Irobot Roomba 560 som vi er ganske godt tilfreds med.
Den kører kun på parketgulve og der er ikke husdyr, så vi har ingen erfaring
dyrehår, tæpper etc.

Skal jeg fremhæve punkter må det være følgende:
- Ladestation og netadaptor er ikke integreret. Dvs netadaptoren ligger og
flyder på gulvet bag ladestationen.
- Ladestationen er for dyr. En seperat lader et andet sted i huset kunne
være rart.
- Støvbeholderen er for lille. Bruger du timeren og den kører hver dag du
ikke er hjemme, så glemmer du den, og der kan hurtigt gå en uge eller mere
inden støvbeholderen bliver tømt.
- Sidebørsten knækker hurtigt.
- Den laver mørke streger på fodpanelerne (får den for meget fart på et glat
gulv ?). En gummiliste der ikke smitter af, monteret på stødzonen kan være
løsningen. Dette er nok den største ulempe.
- De virtueller vægger/fyrtårne virker efter hensigten, så den kan snildt
støvsuge 3 rum, og finde hjem igen
- Har ikke konstateret problemer med dørtrin, men vi har heller ikke de
største dørtrin, der findes på marked.
- Starter du den manuelt, så sæt den midt i rummet inden du starter. Det
giver en meret optimalt mønster, når den selv finder begrænsningern

Fra : O.L

Dato : 02-11-09 08:49

Jeg har en Romba SE, gammel model, haft den i ca. 3 år. Der er ingen
"automatic", så jeg trykker på knappen og går, når jeg kommer tilbage er der
gjort rent, og jeg mener gjort RENT, og roomba står til opladning igen. Den
virker fint på både fast gulv og tæpper, en ørn til at samle hundehår og
deslige op. Skulle jeg vælge mellem en kone, og Roomba, valgte jeg helt
klart Roomba. Kan kun anbefale den!

Fra : Armand

Dato : 02-11-09 15:50

O.L skrev:

> ......... Skulle jeg vælge mellem en kone, og Roomba,
> valgte jeg helt klart Roomba.

Begge dele skal jo også helst bevæge sig mellem soveværelse og køkken i
panelhøjde

--
Armand.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-11-09 18:06

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hundehår og deslige op. Skulle jeg vælge mellem en kone, og Roomba, valgte
> jeg helt klart Roomba. Kan kun anbefale den!

Nå da. Hvordan er den i sengen?

Steen.

Fra : Armand

Dato : 02-11-09 18:13

Steen Jakobsen skrev:

> "O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Nå da. Hvordan er den i sengen?

Hvordan tror du at de knækkede børster opstår?

--
Armand.

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-11-09 13:45

> [...]
> erfaringer først. Er det en god ide? Man kan også få en der vasker gulv.
> Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Hej Lisbet

Vi har sådan en Roomba 560 og er overordentligt lykkelige for den.
Den støvsuger faktisk rigtigt effektivt da det foregår med både sug og
børster. Jeg mener at kunne se vores gulve er blevet renere efter at
"husdyret Roomba" er kommet i hus.
Det med at sidebørsterne skulle knække har vi endnu ikke set og vores har da
kørt mindst et par gange om ugen i over et halvt år.
Ved brug af de virtuelle vægge tager den gerne to-tre rum inden den selv
kører tilbage i ladestationen. Og er den ikke helt færdig inden den løber
tør for strøm, lader den bare lige op og fortsætter hvor den slap.
Det er meget begrænset hvor meget mærker den sætter på panellerne da den
selv sætter farten ned inden den blidt støder imod dem. Er det et problem
kan man jo udstyre den med lidt filtdutter hist og her.
Til at starte med var de to små unger bange for den, men efterhånden er de
kommet til at kunne lide den og leger nu indimellen fangeleg med den......

Der er dog et par kritikpunkter (som egentlig ikke er Roomba´s skyld).
1. Den skal ofte have den store rengøringstur ude på værkstedet da jeg bor
sammen med 4 langhårede piger.... Det tager ikke mere end 10 minutter.
2. Forvent IKKE at spare tid i forhold til at rende rundt med en almindelig
støvsuger. Hvis ikke dit hjem består af møbler der alle er ophængt på vægge
og i lofter tager det altså en del tid at "klargøre" rummene til Roomba hvis
man vil have den til at støvsuge HELE gulvet.

Men alt i alt; en invistering i guld. Overvejede faktisk gulvvaskeren også,
men efter at have set specifikationerne på 7-8 m2 på en "tankfuld" er den
idé droppet.

Køb den, du vil ikke fortryde.

Lars Hansen

Fra : Zed

Dato : 04-11-09 18:56

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
<klip>
> Men alt i alt; en invistering i guld. Overvejede faktisk gulvvaskeren
> også, men efter at have set specifikationerne på 7-8 m2 på en "tankfuld"
> er den idé droppet.

Jeg mindes da at det er 40 kvm på en tank? og 80 kvm pr opladning? (så
fylder man på efter de 40)

Passer også meget godt med hvad min præsterer.

Kan i øvrigt kun anbefale den, men man skal være obs på at den - sikkert
grundet vandsuget og undgåelsen af tæpper - er meget lavere end roomba, og
derved IKKE kan forcere dørtrin og lignende.

> Lars Hansen

Mvh.
-Kennet

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 01-03-10 12:45

Lars Hansen wrote:
> Vi har sådan en Roomba 560 og er overordentligt lykkelige for
> den.

Vi har endelig anskaffet en og er rigtig begejstrede for den, da vi
har to hunde og to katte som fælder en del for tiden.

> Til at starte med var de to små unger bange for den, men
> efterhånden er de kommet til at kunne lide den og leger nu
> indimellen fangeleg med den......

Vores husdyr var også lidt betænkelige i starten, men har allerede
efter et par dage vænnet sig til den.

> [...]
> der alle er ophængt på vægge og i lofter tager det altså en
> del tid at "klargøre" rummene til Roomba hvis man vil have den

Vi har relativt meget fri gulvplads og kan nøjes med at stille
stolene væk fra bordet og med afstand fra hinanden (det gør vi også
når vi selv støvsuger og vasker gulv. Vi var lidt spændt på hvordan
den ville klare frynserne på gulvtæppet. Det gør den i fin stil.

Vi kalder den "fru Rumba". Og hun kan tale dansk!
Lisbet
http://spanskgrammatik.dk
http://lisbetovervad.dk

Fra : Jens

Dato : 02-03-10 19:40

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Vi har endelig anskaffet en og er rigtig begejstrede for den, da vi
> har to hunde og to katte som fælder en del for tiden.

Kan de forcere et dørtrin på 2-3 cm. højde ?
Vh. Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-03-10 19:24

Hej

"Jens" <Skriv-i-gruppen@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan de forcere et dørtrin på 2-3 cm. højde ?

Hvis du sætter en sandliste på, så den er skrå, kan nogle måske godt - min
Roomba kan.

Mvh
Hans

Fra : Jens

Dato : 04-03-10 20:47

Hans Mouridsen skrev:
> Hej

> Hvis du sætter en sandliste på, så den er skrå, kan nogle måske godt - min
> [...]

Hej Hans
Tak for svar, jeg vil vildt gerne have sådan en Roomba-robot, men det
var jo smart om den selv kunne komme rundt i rummene
Jeg har ikke sandlister på begge sider af dørtrinnene i dag, men det kan
jeg jo bare montere.

Vh. Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-03-10 21:22

Hej

> [...]
> jo smart om den selv kunne komme rundt i rummene
> Jeg har ikke sandlister på begge sider af dørtrinnene i dag, men det kan

Det er en glimrende opfindelse, og min Roomba 560'er har tjent mig godt i
knap 2 år.

Du skal dog regne med stadig, at gøre en del arbejde for at få støvsuget. Du
skal først fjerne alle løse ting fra gulvet - ledninger osv. Ligeledes skal
du tømme støvbeholderen efter hver støvsugning, og rengøre maskinen.

Jeg syntes selv, jeg har været god til at rengøre den, men alligevel trænger
der kattehår ind i gearkassen, og de ødelægger altså gearkassen - hvilket er
sket for mig! Nu har jeg fået en modificeret gearkasse med lukkede lejer, så
der intet skidt eller hår kan trænge ind :)

Irobot laver dem ikke med lejer, selvom de har revideret designet 3. gange.

Læs mere om modificeringen her:
http://www.robotreviews.com/chat/viewtopic.php?f=1&t=11591

Efter dette døde batteriet, hvilket vel er acceptabelt efter 2 år - den
kører ca. 2-3 om ugen. Købte et nyt fra USA, for 250 kr. incl alt . i DK
koster de 7-800 kr!

Alligevel vil jeg dog stadig anbefale den - den er faktisk ret grundig, og
kører ind under sengen osv ;)

Fra : Jens

Dato : 06-03-10 15:15

Hans Mouridsen skrev:
> "Jens" <Skriv-i-gruppen@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Alligevel vil jeg dog stadig anbefale den - den er faktisk ret grundig, og
> kører ind under sengen osv ;)
>
> Mvh

Ja, nu har jeg altså også købt en i Elgiganten, model 530 som jeg fik
for 2.195kr.
der står en del om den her
http://boligoghavebutik.dk/product.asp?product=305

Jeg har ikke brug for timer funktionen eller remote, så den er ok til mig.

Den er super smart må jeg sige!
Den larmer noget synes jeg - så den skal kun sættes i gang når vi er på
vej ud af døren - men en alm. støvsuger larmer jo også.

Den har ikke problemer med at køre på kombination af løse tæpper/parket
gulv. Dog ser det lidt faretruende ud når den forcerer dørtrin

Laderen er ikke for smart, da laderen ikke er integreret i
dockingstationen - ved ikke hvad de har tænkt på her.
Jeg vil derfor finde et sted den kan "parkeres" ude af sigte.

Vi har en ret stor hjørnesofa, som den meget behændigt gør rent under -
det er altså rart og den kan lige komme under sofaen som er 10 cm. over
gulvhøjde.

Jeg kan dog levende forestille mig at mange har haft problemer med
roomba, da hår mv. sætter sig i de bevægelige dele - jeg tror det er
vigtigt at få den skilt ad og gjort omhyggelig ren efter brug.

Vi har en Norsk skovkat, som smider mange hårtotter - det klarer den
helt fint.

Jens

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-03-10 21:34

Hej

> Ja, nu har jeg altså også købt en i Elgiganten, model 530 som jeg fik for
> 2.195kr.
> der står en del om den her
> http://boligoghavebutik.dk/product.asp?product=305

Tillykke med den

> Jeg har ikke brug for timer funktionen eller remote, så den er ok til mig.

560 har også mulighed for lighthouses, hvilket jeg syntes er smart

> Den er super smart må jeg sige!
> Den larmer noget synes jeg - så den skal kun sættes i gang når vi er på
> vej ud af døren - men en alm. støvsuger larmer jo også.

Noget af støjen forsvinder, hvis man modificerer den med kuglelejer

> Jeg kan dog levende forestille mig at mange har haft problemer med roomba,
> da hår mv. sætter sig i de bevægelige dele - jeg tror det er vigtigt at få
> den skilt ad og gjort omhyggelig ren efter brug.

Ja det er meget vigtigt, især når i har kattehår

Hvis du ikke vil have mærker på stoleben, og andre møbler, så kan jeg
anbefale dig at montere en ekstra kofanger/stødfanger. Jeg har selv sat
noget filt på, med dobbeltklæbende tape, ellers finder der færdigløsninger
på nettet:

http://www.robotaddons.com/bumper_choices.html

Jeg har også investeret i Hepa filter...

Held og lykke med den

Fra : Armand

Dato : 07-03-10 00:48

Jens skrev:

> Jeg kan dog levende forestille mig at mange har haft problemer med
> roomba, da hår mv. sætter sig i de bevægelige dele - jeg tror det er
> vigtigt at få den skilt ad og gjort omhyggelig ren efter brug.

Hvad er så hurtigst: En tur rundt med Nilfisk'en, eller at tømme og
rense robotten efter hver brug??

--
Armand.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 07-03-10 10:59

> Hvad er så hurtigst: En tur rundt med Nilfisk'en, eller at tømme og rense
> robotten efter hver brug??

Fidusen er ikke ret stor, men jeg ville nu alligevel nødig undværre efter at
haft sådan en dims...;)

Det er jo en _mande_ gadget :D

/Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-10 18:53

> Hvad er så hurtigst: En tur rundt med Nilfisk'en, eller at tømme og rense
> robotten efter hver brug??
>
> --
> Armand.

Jeg vil da også til enhver tid foretrække min Nilfisk, fremfor at skulle
flytte alverdens møbler og andet der kan være i vejen for den lille "fyr" på
dens vej rundt i lokalerne, for ikke at tale om rengøringen efter hver
"støvsugning"

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Henning

Dato : 04-03-10 22:08

On Mon, 1 Mar 2010 12:44:33 +0100, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.ol@gmail.com> wrote:

>Vi har endelig anskaffet en og er rigtig begejstrede for den, da vi
>har to hunde og to katte som fælder en del for tiden.

Hvad sker der den dag et af dyrene kaster op på gulvet mens du ikke er
hjemme... yum yum yum... bonede gulve...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-11-09 18:51

On Mon, 02 Nov 2009 18:05:58 +0100, Steen Jakobsen wrote:

> "O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> NÃ¥ da. Hvordan er den i sengen?
>
> Steen.

Man skal passe på med den slags. Google efter "leaner cleaner wiener"....