min kapsav kan ikke skære i 25 grader
Fra : Joe

Dato : 31-10-09 18:31

Hej

Jeg er ved at beklæde min carport. Jeg mangler kun at få de 2 gavle færdig
men er løbet ind i det problem at min kapsav ikke kan skære brædderne til.
Tagets hældning er 25 grader og det kan den ikke klare. Den kan
selvfølgelig godt sættes til 25 grader men så passer enderne jo ikke idet
det jo er 25 grader i forhold til lodret og det betyder jo at saven skal
stilles til 65 grader og det kan den ikke. 45 grader er max.

Det lyder måske lidt kryptisk men en der har prøvet det selv ved hvad jeg
snakker om

Er der nogen der har en fidus? Hvad gør en håndværker der bliver bestilt
til sådan et job?

vh

Kim

Fra : Leif Neland

Dato : 31-10-09 19:13

Joe skrev:
> [...]
> snakker om
>
> Er der nogen der har en fidus? Hvad gør en håndværker der bliver bestilt

Jeg er ikke håndværker, men jeg ville lave en klods med 25 graders
vinkel, med min 90 grader vinkel ville jeg slå en streg, og så save ud
med min rundsav.

Man kan jo også lave en opstilling med en føringsskinne til rundsaven:

http://www.dr.dk/DR1/Supernabo/supertip/Supertips/2008/Foraar+08/uds_5/20080505102351.htm

Hvis jeg var arkitekten, ville jeg måske have tænkt på at sætte
brædderne lodret i stedet for vandret.

Hvis jeg altså har forstået problematikken rigtigt.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-09 19:36

> [...]
> det jo er 25 grader i forhold til lodret og det betyder jo at saven skal
> stilles til 65 grader og det kan den ikke. 45 grader er max.

jeg tror ikke der er nogle der går i den vinkel. mener min dyre sav går til
et par og 50.

Da jeg skulle lave spær og havde et lignende problem, brugte jeg en dyksav
på skinne. Billigere alternativ kan man nu få en skinne til en stiksav

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-09 21:38

"Joe" <joe@joes.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> snakker om
>
> Er der nogen der har en fidus? Hvad gør en håndværker der bliver bestilt

Som andre skriver, så lav en såkaldt "flyver" til håndrundsaven. Et bræt der
skal lægge langs med emnet der skal skæres, og et andet bræt eller en liste
der er skruet herpå i den rigtige vinkel, som håndrundsaven kan køre op ad.
Hvis du ikke har en håndrundsav kan du tvinge din kapsav til at gøre jobbet
for dig, men det er noget besværligt. Skær dig en kile på f. eks. 20 grader.
Læg denne kile op ad landet på kapsaven og dit emne op ad kilen. Hvis din
sav står på 45 grader, vil dit snit nu blive 65 grader. Det kræver at du
først kapper brædderne på nogenlunde længde, og desuden en opstilling der
kan støtte brædderne, der jo vil lægge i en forskudt vinkel i forhold til
saven.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Joe

Dato : 31-10-09 22:21

Tak for alle svar.

Den med kilen havde jeg forsøgt men uden det store held.

Jeg tror jeg bruger en anslagsvinkel og en skinne sammen min rundsav eller
forsøger med stiksaven for at se om den kan gøre det ordentligt.

vh

Kim

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 22:53

Joe skrev:
> [...]
> det jo er 25 grader i forhold til lodret og det betyder jo at saven skal
> stilles til 65 grader og det kan den ikke. 45 grader er max.

Grunden til at almindelige kapsave ikke går (meget) over 45° skyldes at
selv ved et smallere brædt bliver snittet længere end klingen kan klare!
Der finde kapsave med en teleskop-føring hvorved at man både kan "kappe"
og "rundsave" i forlænget arbejdsgang og ser du på sådan én vil
savevinklen sikkert også kunne sættes til langt over 45° -
<http://www.toolworld.dk/store.php?pno=60668&m=94> angives til 50° hhv. 60°!
Det er med andre ord en teleskop kap/gerings sav at du mangler!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-09 02:21

Joe wrote:
> [...]
> enderne jo ikke idet det jo er 25 grader i forhold til lodret og det
> betyder jo at saven skal stilles til 65 grader og det kan den ikke.

Skal brædderne sidde vandret eller lodret på gavlen?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : S.B.

Dato : 01-11-09 12:35

> [...]
> snakker om
>
> Er der nogen der har en fidus? Hvad gør en håndværker der bliver bestilt

Vend bagsiden op på træet når det skal saves

Søren

Fra : S.B.

Dato : 01-11-09 12:36

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Joe" <joe@joes.org> skrev i en meddelelse

> Vend bagsiden op på træet når det skal saves
>
> Søren

Hehe
nej det er kun gas, lav et land på 90 grader som de andre siger

Fra : Joe

Dato : 01-11-09 18:10

Mine profilbrædder hænger nu på carporten. Jeg brugte en anslagsvinkel og
min stiksav med et ganske okay resultat. Og min kapsav ER med udtræk

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-11-09 18:13

"Joe" <joes@joes.orgl> skrev i en meddelelse
> Mine profilbrædder hænger nu på carporten. Jeg brugte en anslagsvinkel og
> min stiksav med et ganske okay resultat. Og min kapsav ER med udtræk

Hvad er det i kalder en anslagsvinkel? Er det det samme som en smigvinkel?

- Martin

Fra : Joe

Dato : 04-11-09 20:08

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> wrote in

> "Joe" <joes@joes.orgl> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det i kalder en anslagsvinkel? Er det det samme som en
> smigvinkel?
>
> - Martin

Ja det kalder jeg den. Den har samme virkning

Fra : Armand

Dato : 04-11-09 20:35

Martin Petersen skrev:
> "Joe" <joes@joes.orgl> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det i kalder en anslagsvinkel? Er det det samme som en smigvinkel?

I modsætning til en (90°)pladevinkel har en anslagsvinkel en kant eller
'bryst' således at den ene ende kan 'ligge an' mod en kant på emnet!

De alment forekommende smig-vinkler er anslagsvinkler med justerbart
'blad', men der findes også smigvinkler der er lavet af to stykker
fladjern der overlapper i den ene ende og er boltet/nittet samme dér.
Derudover findes der jo også gradbue-versioner af smigvinkelen - Så i
grunden er det DIG der er mest udefinerende hér

--
Armand.