Hjælp en nybegynder; æøå
Fra : Malthe Eisum

Dato : 31-10-09 16:19

Hej alle sammen.
Jeg har siddet og kikker på de forskællige indlæg for at se
hvordan jeg gør sådan at æøå i mit html dokument kan læses af
browersen. Jeg har blandt andet fundet denne komando:
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html;
charset=ISO-8859-1">
Og så vidt forstået at det er denne unicode man skal bruge til
blandt andet de danske special tegn. Har gættet mig frem til at
den den skal stå under <head> </head>. ved at kikke på andre
sider kildekode
Nu har jeg så to spørgsmål.
- HVORFOR VIRKER DET IKKE
- Og kan jeg skrive det i mit stylesheet? Så det ikke skal med på
alle under sider??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 31-10-09 16:47

Malthe Eisum <maltheNOSPAM@eisum.dk> skrev :

> [...]
>blandt andet de danske special tegn. Har gættet mig frem til at
>den den skal stå under <head> </head>. ved at kikke på andre

Imellem <head> og </head>.

Kom med et link til siden, det kan være serveren overskriver det
og sender det som utf-8.

Evt. blot til en testside, der viser fejlen.

>- Og kan jeg skrive det i mit stylesheet? Så det ikke skal med på
>alle under sider??

Nej.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Malthe Eisum

Dato : 31-10-09 17:45

Jeg mente også imellem <head></head>

Her er en test side:

www.maltheeisum.site11.com/test.html

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-10-09 18:05

Malthe Eisum skrev:
> Jeg mente også imellem <head></head>
>
> Her er en test side:
>
> www.maltheeisum.site11.com/test.html

Skal jeg gætte på noget er det, at din editor
gemmer dokumentet i UTF-format, hvor det rette
format i henhold til din Content-Type erklæring
skal være ASCII/ANSI (Vesteuropæisk).

Der er også en del mangler ved din side, så her
er et forslag til en skabelonside, der viser de
danske bogstaver korrekt. Hvis siden vel at mærke
gemmes som en tekstfil i ascii/ansi format:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
lang="da">
<head>
<title>[ Her indsættes sidens title ]</title>
charset=iso-8859-1" />
[ Her indsættes CSS formdeklarationer ]
</head>
[ Her indsættes sidens indhold ]

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Malthe Eisum

Dato : 31-10-09 18:45

> [ Her indsættes CSS formdeklarationer ]

Hvad er forskellen på ^^ det og den jeg bruger?
(link ref=" stylesheet" type="test/css" href="addresse på
stylesheet.css")

kan jeg få et mere konkret eksempel på

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-10-09 21:08

Malthe Eisum skrev:

> Hvad er forskellen på ^^ det og den jeg bruger?
> (link ref=" stylesheet" type="test/css" href="addresse på
> stylesheet.css")

Det link du bruger til dit stylesheet virker
ikke. På min måde er du helt sikker på at
de formdeklarationer, du har for siden,
rent faktisk også er til stede.

Men det er jo ikke præsentationsformatering,
der til til diskussion her, men det faktum
at du antagelig gemmer dine html-dokumenter
i et forkert format.

> kan jeg få et mere konkret eksempel på

h1 {
margin:.3em 0;
padding:0;
line-height:110%;
font-size:200%;
font-family:georgia, arial, sans-serif;
color:teal;
background-color:transparent;
}

osv. osv. for de elementer, du
vil formatere.

I øvrigt vil du med korrekt filformat og
korrekt angivelse af tegnsæt ikke få nogen
problemer med danske bogstaver eller andre
vesteuropæiske specialtegn.
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-11-09 01:34

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men det er jo ikke præsentationsformatering,
> der til til diskussion her, men det faktum
> at du antagelig gemmer dine html-dokumenter
> i et forkert format.

Ud fra eksemplet ligner det stærkt et Mac 'format':
<http://www.germantype.com/cms/front_content.php?idcat=193>

Da serveren ikke sender charset behæves der intet meta tag, blot at gemme
siderne som Ansi (eller latin1, hvis det hedder sådan på Mac).

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-10-09 23:17

Efter mange tanker skrev Malthe Eisum:

> Hvad er forskellen på ^^ det og den jeg bruger?
> (link ref=" stylesheet" type="test/css" href="addresse på
> stylesheet.css")
>
> kan jeg få et mere konkret eksempel på

<link rel="stylesheet" type="test/css" href="stylesheet.css">
ref="styleheet" giver valideringsfejl, der formentlig gør at hele
tagget droppes, og din css indlæses ikke.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 31-10-09 19:07

Malthe Eisum <maltheNOSPAM@eisum.dk> skrev :

>Her er en test side:

Som ikke kan ses før den er tjekket af udbyderen.

»You see this page, because the system administrator of
000webhost.com is currently checking this website for malicious
content.«

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-10-09 19:41

Malthe Eisum wrote:

> Jeg mente også imellem <head></head>
>
> Her er en test side:
>
> www.maltheeisum.site11.com/test.html

Den giver en redirect til en eller ande 'review' side, hvor der står der
tjekkes fo indhold.

Hvis serveren ikke sender charset (hvilket vi ikke kan tjekke p.t.), behøver
du ikke noget meta, blot at gemme filerne som Ansi (standard).

Men skriv igen når din testside er tilgængelig.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-09 01:58

Malthe Eisum wrote:

> Her er en test side:
>
> www.maltheeisum.site11.com/test.html

Siden sendes godt nok som iso-8859-1, men din editor ser ud til at have gemt
som utf-8. Derfor går det galt.

Du har to valgmuligheder:

Få din editor til at gemme som ansi

Definer utf-8 i metatagget i stedet for iso-8859-1

Begge dele (hver for sig - ikke på en gang!), vil løse dit problem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-11-09 08:17

Erik Ginnerskov wrote:

> Siden sendes godt nok som iso-8859-1, men din editor ser ud til at have
> gemt som utf-8. Derfor går det galt.

Det ligner mere Mac tegnsæt.

Hvis du kigger på:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/iso.win.chars.asp>
så er '3/4' tegnet en byteværdi på 190/BE

Sammenligner vi med:
<http://www.germantype.com/cms/front_content.php?idcat=193>
kan man se, at denne byte værdi skulle være et æ.

> Du har to valgmuligheder:
>
> Få din editor til at gemme som ansi
>
> Definer utf-8 i metatagget i stedet for iso-8859-1

Hjælper ikke hvis det er MacRoman.

Stig Johansen

Fra : Malthe Eisum

Dato : 01-11-09 13:09

> Hjælper ikke hvis det er MacRoman.

Hvad gør jeg så? det er en mac jeg skriver på.

Og tak alle for jeres svar

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-09 13:35

Malthe Eisum wrote:

> Hvad gør jeg så? det er en mac jeg skriver på.

Kan din editor ikke gemme som utf-8? Kan du ikke skaffe en editor, der kan
gemme som utf-8?

Jeg har ikke kendskab til det segment (Mac).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-09 13:37

Stig Johansen wrote:

> Det ligner mere Mac tegnsæt.
>
> Hvis du kigger på:
> <http://w-o-p-r.dk/tips/asp/iso.win.chars.asp>
> så er '3/4' tegnet en byteværdi på 190/BE

Du har ret, sætter jeg FF til at vise siden som Mac Roman, kommer æøåÆØÅ
fint på plads.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk