Årgang ved køb af bil
Fra : Begbie

Dato : 31-10-09 15:05

Jeg skal købe Mazda (som jeg troede var) fra 2004.

Forhandleren oplyst at det var en 2004 model.

Jeg har nu modtaget en reigsteringsattest hvor der står at bilen er
indregisteret første gang 05.2003.

Jeg ved at nogen snakker om "modelskift" som finder sted i løbet af
året inden, men...

Jeg har selvfølgelige også stelnummeret - kan jeg se deri på et
bestemt nummer, hvornår bilen rent faktisk er produceret?

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-10-09 15:09

On 31 Okt., 22:04, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelige også stelnummeret - kan jeg se deri på et
> bestemt nummer, hvornår bilen rent faktisk er produceret?

Fabrikkerne må fra 1. august producere med næste års årstalskode, så
din er en 2003. Eller ældre...
Hvordan du aflæser årstalskoden på en Mazda kan jeg ikke hjælpe med..

MVH Leo

Fra : Jens Hansen

Dato : 01-11-09 00:25

"Begbie"
<Jeg skal købe Mazda (som jeg troede var) fra 2004.
<
[...]

Har du prøvet google
http://www.lmgtfy.com/?q=mazda+vin+decoder

Tag det første link, indtalt stelnummeret, tryk "buy now" og du får oplyst
"basic" data på din bil. (uden at betale)

Hilsen
Jens

Fra : Begbie

Dato : 01-11-09 01:28

> [...]
>
> Tag det første link, indtalt stelnummeret, tryk "buy now" og du får oplyst
> "basic" data på din bil. (uden at betale)

Tak for linket.

Jeg kan også se på her http://www.is-it-a-lemon.com/vin_check/content.htm
at det er den 10. cifre som skulle afgøre årgangen.

Den 10. cifre i mit nye stelnummer er altså N - som skulle betyde
1992!

Den 11. derimod cifre er 3 (2003), som ville give meget mere mening -
men burde det ikke være den 10. cifre?!

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-09 08:52

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

[...]

Det burde det, men fabrikkerne er, svjv, ikke forpligtet til at følge
standarden for opbygning af stelnumre....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : alexbo

Dato : 01-11-09 11:08

"Begbie" skrev

>Jeg har selvfølgelige også stelnummeret - kan jeg se deri på et bestemt
>nummer, hvornår bilen rent faktisk er produceret?

Nej, det fremgår ikke direkte af et Mazda stelnummer.
Spørg en Mazda reservedelsmand.

mvh
Alex Christensen