Olieforbrg VAG TDI ?
Fra : Mogens

Dato : 30-10-09 22:34

Hvad bruger jeres TDI'er mellem serviceeftersynene?

Min 170 hk's efterfylder jeg ikke med motorolie på de 15.000 km, der er
mellem eftersynene, men den bruger ca. halvdelen af "pinden".

Sidstnævnte har jeg registreret efter 5.002 km´s efterårsferiekørsel med
speederen i bund. Kanontur - 170 hk/350 Nm rykker for vildt. Om ikke andet
er partikelfiltret dælme blevet brændt igennem og tømt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-09 22:42

Mogens skriver:

> Hvad bruger jeres TDI'er mellem serviceeftersynene?

Firmaslæden med over 30 mellem eftersynene skal have en liter midtvejs.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-10-09 22:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Mogens skriver:

> Firmaslæden med over 30 mellem eftersynene skal have en liter
> midtvejs.

1 liter ved 12-15.000 passer meget godt. Det bliver i praksis fyldt på som
cirka ½ liter ved det halve antal km.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 31-10-09 05:56

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg glemte at nævne, at den nu har kørt 12.800 siden sidste service...

> 1 liter ved 12-15.000 passer meget godt. Det bliver i praksis fyldt på som
> cirka ½ liter ved det halve antal km.

Jeg checker normalt ikke oliestand, fordi jeg er vant til elektronisk
overvågning/måling. Hmm må hellere få set efter, om Leon'en er udstyret med
noget sådan...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-10-09 14:36

Mogens wrote:
> [...]
>
> Jeg checker normalt ikke oliestand, fordi jeg er vant til elektronisk
> overvågning/måling. Hmm må hellere få set efter, om Leon'en er

Det samme her. Men efterfylder man sprinkler eller andet, er det da noget
man "lige gør" - altså tjekker oliepinden.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 14:59

> Det samme her. Men efterfylder man sprinkler eller andet, er det da noget
> man "lige gør" - altså tjekker oliepinden.

Jeg efterfylder aldrig sprinkler.
Hvad gør du ellers i et motorrum?
(udover at checke olien, når nu bilen er så fattigt udstyret, at det ikke
kan foretages fra førersædet)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 18:14

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg efterfylder aldrig sprinkler.

Nåda?

> Hvad gør du ellers i et motorrum?

De sidste par gange jeg har været der, er for at skifte Philips Extreme-

> (udover at checke olien, når nu bilen er så fattigt udstyret, at det
> ikke kan foretages fra førersædet)

Hvis du mener oliestand er den naturligvis med oliestandsindikator.

Sjovt nok kan jeg ikke komme i tanke om det mindste min Golf ikke kan som en
Seat Altea FR eller Seat Leon Cupra kan ifht service og vedligehold fra
førersædet som du siger.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 20:51

> Nåda?

Jeg brger sjældent sprinkleranlæget...

> De sidste par gange jeg har været der, er for at skifte Philips Extreme-

Jeg kører med bi-xenon...

> Hvis du mener oliestand er den naturligvis med oliestandsindikator.

OK - tror jeg ikke...

> Sjovt nok kan jeg ikke komme i tanke om det mindste min Golf ikke kan som
> en Seat Altea FR eller Seat Leon Cupra kan ifht service og vedligehold fra
> førersædet som du siger.

Du kan IMO ikke checke olieniveauet fra førerpladsen...

Fra : KimH

Dato : 01-11-09 21:58

Fra : KimH

Dato : 01-11-09 22:01

> [...]
>
> Jeg kører med bi-xenon...

> OK - tror jeg ikke...

> Du kan IMO ikke checke olieniveauet fra førerpladsen...

Jeg tror der er en oliestandsindikator, en gul oliekande der lyser op og
evt. en medelelse i MFA+ , men du kan kun se om den mangler olie , ikke
niveaet

KimH

Fra : Mogens

Dato : 02-11-09 17:29

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen news:4aedf72a$0$36572

> Jeg tror der er en oliestandsindikator, en gul oliekande der lyser op og
> evt. en medelelse i MFA+ , men du kan kun se om den mangler olie , ikke
> niveaet

Jep - i instruktionsbogen nævnes det, at hvis olietrykslampen blinker, og
hvor der samtidigt sendes 3 lydsignaler, betyder dette nok, at bilens motor
mangler olie. Er olieniveauet ok, men lampen fortsætter blinkeriet, skal
bilen transporteres på værksted...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 23:37

Mogens wrote:
> [...]
>
> Jeg kører med bi-xenon...

> OK - tror jeg ikke...

> Du kan IMO ikke checke olieniveauet fra førerpladsen...

Kan du da det?

Altså se oliespejlet i sumpen.

Stort set alle VW har siden årtusindeskiftet haft oliestandsføler.

Glem ikke at alle nyheder kommer hos VW og Audi og implementeres 3-5 år
senere på Seat og Skoda

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 02-11-09 17:31

> Kan du da det?
> Altså se oliespejlet i sumpen.

Det kan jeg se løbende i min Porsche.

> Stort set alle VW har siden årtusindeskiftet haft oliestandsføler.

Seat kører med følgende:
I instruktionsbogen nævnes det, at hvis olietrykslampen blinker og der
> [...]
på værksted

> Glem ikke at alle nyheder kommer hos VW og Audi og implementeres 3-5 år

Tror du?
Jeg vil næsten tro, at min Leon har mere teknisk udrustning end de fleste
VW/Audi-modeller kan leveres med - abfabrik...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-11-09 22:44

Mogens wrote:
> [...]
> Jeg vil næsten tro, at min Leon har mere teknisk udrustning end de
> fleste VW/Audi-modeller kan leveres med - abfabrik...

Nu har jeg så også prøvet en Seat - og nej - jeg var ikke imponeret.

Så jeg forstår godt du bruger ordet "tro".

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-11-09 22:47

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan jeg se løbende i min Porsche.

Nvilken model?
--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 02-11-09 22:52

> Hvilken model?

Jeg har en '01 Porsche 911 turbo (model 996)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-11-09 23:13

Mogens wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en '01 Porsche 911 turbo (model 996)

> Hvilken model?

Altea FR med alt afkrydset på udstyrslisten. Ejeren var indskriver hos Seat.

Det eneste jeg godt gad have var de drejelige Xenon.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-09 19:02

Mogens skriver:

> Hvad gør du ellers i et motorrum?
> (udover at checke olien, når nu bilen er så fattigt udstyret, at det ikke
> kan foretages fra førersædet)

Sparebil....

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-09 23:52

> [...]
> speederen i bund. Kanontur - 170 hk/350 Nm rykker for vildt. Om ikke andet
> er partikelfiltret dælme blevet brændt igennem og tømt

Jeg bruger en pindfuld på 10.000 km - 150HK/320Nm.

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-09 23:53

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg bruger en pindfuld på 10.000 km - 150HK/320Nm.

Åh ja - og 312000 på klokken :)

--
Per

Fra : Mogens

Dato : 31-10-09 05:57

> Åh ja - og 312000 på klokken :)

Hvor længe har den så gjort det?
(ændringer undervejs?)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-11-09 20:19

> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor længe har den så gjort det?
> (ændringer undervejs?)

Æøhh ... den har været chippet, men jeg tror ikke på den slags i længden
:) - er det det du mener?

Det er en 2001´er ...
--
Per

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 20:53

> Æøhh ... den har været chippet, men jeg tror ikke på den slags i længden
> :) - er det det du mener?
> Det er en 2001´er ...

Du skriver, den bruger en pindfuld olie på 10.000 km. Jeg stiller så det
spørgsmål om hvorlænge den har gjort (hele levetiden eller de seneste 50.000
km eksempelvis). Og spørger desuden, om olieforbruget har ændret sig
undervejs (værre eller bedre??)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 23:40

Mogens wrote:
> [...]
> seneste 50.000 km eksempelvis). Og spørger desuden, om olieforbruget
> har ændret sig undervejs (værre eller bedre??)

Snakkede med en forleden med en Passat fra cirka årtusindet. Den havde gået
godt 600.000 og brugte stort set intet olie.

--
/Frank

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-11-09 10:20

Frank Leegaard wrote:

> Snakkede med en forleden med en Passat fra cirka årtusindet.

Øjøj..

--
vh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-11-09 01:23

> [...]
> spørgsmål om hvorlænge den har gjort (hele levetiden eller de seneste
> 50.000 km eksempelvis). Og spørger desuden, om olieforbruget har ændret

Jeg har kun kørt 90.000 km i den - der har forbruget været konstant.

--
Per

Fra : Preben Andersen

Dato : 31-10-09 00:49

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Hvad bruger jeres TDI'er mellem serviceeftersynene?

Service ved 26.000 km, brugt 1/4 liter.
150 HK.
Tidligere havde jeg en 90 HK, den brugte 1/2 liter på de første 50.000 km.

--
mvh/Preben

Fra : Mogens

Dato : 31-10-09 06:04

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Service ved 26.000 km, brugt 1/4 liter.
> 150 HK.
> Tidligere havde jeg en 90 HK, den brugte 1/2 liter på de første 50.000 km.

Min Leon er nu eet år gammel og runder snart 75.000 km. Den skal "holde" 2
år mere, så jeg må hellere få indarbejdet en rutine med at hive pinden op af
hullet og måle olien - igen.

I den sammenhæng er der overraskende på frien at konstatere, at
motorafdækningen ikke var fastgjort, men lå løs ovenpå motoren, hængende i
en oliepind, som ikke sad 100% korrekt i hullet. Den første oliepejling på
ferien viste nemlig, at der ikke var nogen olie at måle, men dét skyldtes
"heldigvis", at pinden sad forkert. Værkstedssjusk?

Fra : Mogens

Dato : 31-10-09 06:32

> [...]
> ferien viste nemlig, at der ikke var nogen olie at måle, men dét skyldtes
> "heldigvis", at pinden sad forkert. Værkstedssjusk?

Hvis oliepinden monteres korrekt, drejes den en kvart omgang til sidst for
således at være låst i hullet...

Fra : Marianne

Dato : 31-10-09 08:38

> Min Leon er nu eet år gammel og runder snart 75.000 km. Den skal "holde" 2
> år mere, så jeg må hellere få indarbejdet en rutine med at hive pinden op
> af hullet og måle olien - igen.

Er der ikke oliestandslampe i kombi instrumentet

Min Golf V2,0 TDI som jeg har haft fra 35000 km og som nu lige har været
til service ved 55000 km , var oliestanden stadig mellem mærkerne på pinden
, har intet hældt på

Mvh. KimH

Fra : NHF

Dato : 31-10-09 09:14

Jeg har en VW 90 hk. chippet motor, årgang 2002 med km 280.000 på klokken.
Den kører med longlife intevaller, dvs. km 30.000 (som typisk køres på 9
måneder) , og normalt holder den hele perioden uden efterfyldning. Det er
dog sket en gang at jeg måtte efterfylde, det opdagede jeg ved at olie
lampen i instrumentbordet lyste gult, og olie standen stod på minimum på
selve pinden.

NHF, Århus

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 15:00

"NHF@privat.dk>" <Volvo4Sale<FJERNDETTE> skrev i meddelelsen

> [...]
> dog sket en gang at jeg måtte efterfylde, det opdagede jeg ved at olie
> lampen i instrumentbordet lyste gult, og olie standen stod på minimum på

Det må jeg lige høre værkstedet om, når jeg om et par uger skal til
service - igen

Fra : SvenP

Dato : 31-10-09 11:29

Ikke en dråbe. Det er en 1,9 TDI i en Octavia fra 2001 der har kørt næsten
400kkm. Den har i det meste af sit liv været sælgerbil og kørt med 30.000km
olieskift. Men nu kører jeg kun 15.000.

Mvh. Sven

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 15:01

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i meddelelsen

> Ikke en dråbe. Det er en 1,9 TDI i en Octavia fra 2001 der har kørt næsten
> 400kkm. Den har i det meste af sit liv været sælgerbil og kørt med
> 30.000km olieskift. Men nu kører jeg kun 15.000.

Ja, det er fantastisk - der må sgu være noget galt

Fra : KimH

Dato : 01-11-09 15:20

> "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i meddelelsen

> Ja, det er fantastisk - der må sgu være noget galt

Er det ikke sådan at jo mere motoren er belastet jo mere olie bruger den :)

Mvh. KimH

Fra : Mogens

Dato : 01-11-09 16:19

> Er det ikke sådan at jo mere motoren er belastet jo mere olie bruger den
> :)

Der er da helt sikkert noget i dét

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-09 17:11

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke sådan at jo mere motoren er belastet jo mere olie bruger den
> :)

Har jeg aldrig observeret, men nu kører jeg så heller ikke VAG...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 18:28

Henrik B. wrote:
> "KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Har jeg aldrig observeret, men nu kører jeg så heller ikke VAG...

Nix - Du sværger jo til Kinøjserkrammet....

--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-09 19:02

> Nix - Du sværger jo til Kinøjserkrammet....

Nu er der ikke mere "Kinøjser" i mit foretrukne bilmærke, end i dit.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 23:41

Henrik B. wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er der ikke mere "Kinøjser" i mit foretrukne bilmærke, end i dit.

Bare roligt. Kommer tid ...

Hvis altså ikke falitten kommer inden.

--
/Frank