Rensning af filter/nyt?
Fra : HKN

Dato : 30-10-09 05:04

Der sidder i mit grovfilter - altså filteret der sidder umiddelbart
uden på tanken (det lille snapseglas) - et lille filter som skal
forhindre de grove ting at løbe videre fra grovfilteret ud i
brændstoftilførslen. Filteret er meget fint og ca. 4cm i diameter -
men det er ikke lykkedes mig at finde et nyt nogen steder, hvorfor jeg
vil forsøge at rense det.

Men hvad kan opløse det der formentlig er rester af dieselpest? Jeg
har haft det liggende i benzin, uden større virkning.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-09 07:04

Hej Henrik,

Hvad er filtermassen lavet af, er det et fintmasket rustfrit trådnet?
Kan du få filtermassen ud i hånden, eller er den lukket inde i en
beholder?
Kan den tages ud og er den et stålnet så kan du rense det med en
børste med anvendelse af et olieprodukt incl. benzin.
Er det et papirfilter bør du smide det væk og købe et nyt.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 30-10-09 07:37

> [...]
> børste med anvendelse af et olieprodukt incl. benzin.
> Er det et papirfilter bør du smide det væk og købe et nyt.

Hej Harding,

Det er et fintmasket messingnet m. et hul i midten som sidder øverst
oppe i grovfilteret. Man skal altså have glasset af og så kan man
pille det ud. Det er MEGET fintmasket, så jeg ved ikke hvilken børste
jeg skulle bruge for at rense det? Jeg har som sagt haft det liggende
i benzin og prøvet med en fin børste at rense det - uden held.
Selve grovfilteret er et lille glas - jeg vil tro 6 - 8 cl - som
holdes på plads af en bøjle, med en skrue i bunden. det kunne minde om
et vandudskildningsfilter i lille størrelse.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-09 08:07

Hej Henrik,
OK, så kan du fjerne fra filterhuset og først at lægge det blød i et
petroleumsprodukt f.eks.whitespirit evt. tilsat lidt salmiak (kan
købes som gammeldags urrensevæske under navnet Rubisol, men bare alm.
petroleum er ok ). Rens overfladen af med en lille pensel og til sidst
bruge trykluft for at få det løsnede snavs ud af gitteret i filteret.
Lufttrykket skal ikke være så højt at filteret forsvinder ud af hånden
eller deformeres.
Har du evt. et lille ultralydsrenseanlæg, der sælges som brille- og
smykke renseanlæg kan du hælde væsken deri og rense med ultralyd. Det
skal nok få evt. rester i gitteret i filteret til at komme ud i
væsken.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 30-10-09 08:33

On 30 Okt., 15:06, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> smykke renseanlæg kan du hælde væsken deri og rense med ultralyd. Det
> skal nok få evt. rester i gitteret i filteret til at komme ud i

Tak for det - det vil jeg prøve

Mvh
Henrik

Fra : oz3bto

Dato : 31-10-09 06:05

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Samme tingest sidder på ældre diesel motore i lastbiler og kaldes
slamglasset

Selve filteret ville man normalt bare puste igennem med trykluft

Fra : HKN

Dato : 01-11-09 05:14

Tak - det virkede!

Mvh