Ældre toilet tager vand ind ufat
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 30-10-09 12:28

Gustavsberg anno ? Dog ikke med "højt" skyl. Alm. type med "tragtformet"
knop.

Tager vandet ind langsommere og langsommere.Det tager nu ca. ½ time at
fyldes. Hvor sider fejlen typisk ? Tip til rep. ?

Den vandhane som også er forbundet til vandrøret har ingen problemer, så
enten sidder problemet i selve toilettet eller også et tidligere sted på den
del af rørforgreningen som går til toilettet.
Vi er på Amager, så kalk er et stort problem.

Det er et mikrobadeværelse, så det er næsten umuligt at komme til det sted
hvor indstrømningsslangen er sat til toilettet, - ligeledes sidder
rør-forgreningen håndvask/toilet så ubekevemt at jeg næsten tror man skal
fjerne en del af toilettet (=vandbeholderen) for at komme til uden en
servostyret svensknøgle .

I tilfælde af at jeg beslutter at skifte toilettet i stedet for at reparere,
står jeg overfor det problem at det ser ud til at være muret fast til
gulvet.
Hvad gør man ? Hammer og mejsel på fugemassen ?

Mh.

Fra : Allan G

Dato : 30-10-09 12:45

"En Hr. Hvemsomhelst" <x@x.ru> skrev i en meddelelse
> [...]
> fast til gulvet.
> Hvad gør man ? Hammer og mejsel på fugemassen ?

Da jeg fik skiftet vandrør fra vejen og ind til huset, der blev der slået
lidt rust-kalk af rørene.
Så jeg fik en prop lige før indløbsslangen til toilettet.
Men hvad der er galt hos dig er kun gætværk herfra.

Mvh Allan

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 13:23

En Hr. Hvemsomhelst skrev:
> [...]
> rør-forgreningen håndvask/toilet så ubekevemt at jeg næsten tror man
> skal fjerne en del af toilettet (=vandbeholderen) for at komme til uden

Løft skylleknappen; hold om stangen; skru knoppen af - Derefter kan
låget til cisternen løftes af så der bliver fuldt udsyn til det indre!

Kig lidt på hvordan sagerne virker: Der sidder en arm med en flyder, som
lukker af for vandet når vendstanden stiger!

Prøv. om nødvendigt at skylle ud og se om du kan "tune" påfyldningen ved
at trykke flyderarmen lidt ned!?
Ifald skyldes problemet nok at sagerne er kalket til med tiden hvilket
lidt motion af flydearmen kan gøre meget ved.
Hvis ikke motion gør arbejdet, så er det en relativ enkel mekanisme at
adskille/samle for at afkalke kemisk - Husk at lukke for vandet bag
toilettet først og at smøre rigeligt med vaseline ved samling.

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 30-10-09 14:12

> Løft skylleknappen; hold om stangen; skru knoppen af - Derefter kan
> låget til cisternen løftes af så der bliver fuldt udsyn til det indre!

Så langt ER jeg dog nået

> Kig lidt på hvordan sagerne virker: Der sidder en arm med en flyder, som
> lukker af for vandet når vendstanden stiger!
Flyder og arm er fjernet...

> [...]
> adskille/samle for at afkalke kemisk - Husk at lukke for vandet bag
> toilettet først og at smøre rigeligt med vaseline ved samling.

Der er et lodret rødt rør i højre side af vandbeholderen. Jeg tror vandet
kommer ind i beholderen gennem to vandrette huller nederst i røret. Med nu
altså meget lidt og meget langsomt.
Før i tiden kom der også masser af vand ud for oven i røret, hvilket
flyderen + arm korrekt satte en stopper for når tanken var fyldt igen.

Problemet er at komme til bag ved toilettet og løsne tilførselsslange og
dermed måske også det lodrette røde rør... Men jeg må jo bare "klø på", som
min energiske far altid sagde..

Tror også at der sidder snavs i røret et sted. I vores boligblok skyller de
ustandselig rørsystemet igennem til gene for alle...

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 15:16

En Hr. Hvemsomhelst skrev:

> [...]
> vandet kommer ind i beholderen gennem to vandrette huller nederst i
> røret. Med nu altså meget lidt og meget langsomt.

Normalt løber det ud for oven hvor flyderen påvirker ventilen - Der er
meget forskel på hvorledes fabrikanterne afskærmer ventilen for at gøre
vand-indtaget så lydløst som muligt!

> Før i tiden kom der også masser af vand ud for oven i røret, hvilket
> flyderen + arm korrekt satte en stopper for når tanken var fyldt igen.

Du har ikke prøvet tricket med at tvinge flyderen nedad for at se om
ventilen derved åbner mere?

> [...]
>
> Tror også at der sidder snavs i røret et sted. I vores boligblok skyller
> de ustandselig rørsystemet igennem til gene for alle...

Der plejer at være frit flow fra tilslutningen og til flyder-ventilen.
En udskylning af systemet vil således kunne gøres ved at åbne for
stophanen efter at flyderventilen er adskilt. Ved den lejlighed vil man
samtidig få syn for sagen hvorvidt der er masser af tryk/vand dér!

--
Armand.

Fra : Allan G

Dato : 30-10-09 16:22

Du kommer vist til at kigge på indløbet af slangen
det er den første indsnævring der er i forhold til din beskrivelse af
problemet.

Mvh Allan

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 30-10-09 17:17

"Allan G" <allan_roskilde@fjern.hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Du kommer vist til at kigge på indløbet af slangen
> det er den første indsnævring der er i forhold til din beskrivelse af
> problemet.

Det er også min mavefornemmelse. Vil straks gå ud og købe 2 stk. trådløse
servostyrede mini-helikopter-agtige 30.000 watt skruenøgler som kan flyve
ind mellem væggen og toilettet og frigøre røret. Alternativt ruste mig med
lidt stædighed

Fra : Allan G

Dato : 30-10-09 17:30

> [...]
> ind mellem væggen og toilettet og frigøre røret. Alternativt ruste mig med

Hehe

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-10-09 16:22

On Fri, 30 Oct 2009 15:15:46 +0100, Armand wrote:

> [...]
> stophanen efter at flyderventilen er adskilt. Ved den lejlighed vil man
> samtidig få syn for sagen hvorvidt der er masser af tryk/vand dér!

Prøv evt. også at give området omkring flyderventilen et skud kalkfjerner,
eller at kratte i det med en skruetrækker.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-10-09 23:22

En Hr. Hvemsomhelst skrev:
> [...]
>
> Tager vandet ind langsommere og langsommere.Det tager nu ca. ½ time at
> fyldes. Hvor sider fejlen typisk ? Tip til rep. ?

På mit (Ifö) fra 1966 var det røret mellem væggen og toilettet
(konstaterede jeg efter at have haft toilettet adskilt)

Det var et "S"-formet kobberrør; blev erstattet af en stålarmeret
flex-slange.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-09 01:57

Den 30/10-2009 klokken 12:28, skrev
"En Hr. Hvemsomhelst" <x@x.ru>
i <4aeacdcb$0$274$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> rør-forgreningen håndvask/toilet så ubekevemt at jeg næsten tror man
> skal fjerne en del af toilettet (=vandbeholderen) for at komme til uden

Lidt ærgerligt

Min erfaring er, at dér hvor røret/slangen går ind i cisternen, der sidder
en lille si, som let stopper til.

Med venlig hilsen,
Kjeld