Fliser / Græs
Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-10-09 11:47

Jeg skal have lavet en kant mellem fliser og græs, men hvad giver det bedste
resultat ?

- at slutte fliserne ganske almindeligt ud mod græsset
- at slutte med en kantsten af en art
- noget helt tredie ?

Jeg tænker specielt på at det vil være rart om man kan holde græsset så vidt
muligt væk fra fliserne, så de ikke bliver groet over med tiden.

M.v.h.

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-10-09 05:18

On Oct 30, 11:47 am, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> Jeg skal have lavet en kant mellem fliser og græs, men hvad giver det bedste
> resultat ?
>
> - at slutte fliserne ganske almindeligt ud mod græsset
> - at slutte med en kantsten af en art

Det samme skal vi have lavet og vores skal adskille græsplæne og en
gårdsplads med knust granit.
Vi har tænkt på en granit kantsten nedsat i tørbeton så den rager ca.
2 cm op.
Så kan man nemlig stadig bakke op over den.

--
Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-10-09 19:53

On Fri, 30 Oct 2009 13:47:17 +0300, "Christian Stidsen"
<csnews@stidsen.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg tænker specielt på at det vil være rart om man kan holde græsset så vidt
>muligt væk fra fliserne, så de ikke bliver groet over med tiden.

Det kommer i første omgang meget ud på hvad i skal bruge flisearealet
til. Er det en terasse hvorfra man skla kunne gå ud på græsset, så ville
jeg undgå en kantsten, da der nemt vil blive ne risiko for at man falder
over den. I stedet ville jeg bare lade fliserne gå ud til græsset.

Det kommer nok også an på hvilken type fliser/belægningssten der bliver
brugt til projektet.

Uden kansten vil græsset med tiden komme til at gro ind over fliserne,
det kan næppe undgåes. Fliserne skal lægges 1-2 cm over niveauet af
græsset, men græsset ivl alligevel hurtigt nå op til flisernes overkant,
og så bevæge sig ind over. Til gengæld er græsset ret nemt at holde væk
fra at vokse ind over, hvis man klipper kanten med en græstrimmer nogle
gange om året. Det har jeg i hvert fald rimeligt held med. Det vil også
være ret nemt at skære græsset af langs med flisekanten hvis det
alligevel breder sig for meget ind over.

Bruger du derimod en kantsten, så vil du ud mod græsset nemt få en smal
stribe, langs kantstenen, som plæneklipperen ikke kan få med og hvor du
så må ud med græstrimmeren alligevel.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : nasip

Dato : 31-10-09 04:57

On 30 Okt., 11:47, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker specielt på at det vil være rart om man kan holde græsset så vidt
> muligt væk fra fliserne, så de ikke bliver groet over med tiden.

Vi skal også i gang med det samme og har tænkt os først at lave en
stribe med jord, hvor vi sætter nogle lave buksbom og på den anden
side lægger nogle flade kantsten, som så skal afgrænse græsset.

Mvh
Pia

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-09 21:15

> Vi skal også i gang med det samme og har tænkt os først at lave en
> stribe med jord, hvor vi sætter nogle lave buksbom og på den anden
> side lægger nogle flade kantsten, som så skal afgrænse græsset.

Du flytter bare problemet fra terrasse til bed, men du kan løse det ved at
undlade kantsten mod græsset, og så lægge flis i bedet. Det virker fint her.

Mvh Maria