Bøde for to uens dæk på forreste aksel?
Fra : koyama

Dato : 29-10-09 11:07

I går fik jeg så en bøde på 500 kr. for "2 uens dæk på forreste aksel"
da jeg blev stoppet af politiet ved en razzia. Betjenten sagde at det
ene dæk vær af mærket "Kumho" mens det andet dæk var af mærket
"Michelin".

Jeg erindrede svagt at vi havde en lignende diskussion til
teoriundervisningen hvor jeg synes kørelæreren udtrykkeligt sagde at
det var nok at dækkene på hver aksel var af samme type og ikke
nødvendigvis af samme fabrikat. Derfor spurgte jeg betjenten om ikke
det var tilstrækkeligt at dækkene var af samme type (underforstået
radial / ikke-radial), hertil var svaret nej. Jeg tog imod bøden og
kørte videre.

Baggrunden er at jeg har punkteret på det ene fordæk for nogle måneder
siden. Dækværksted udskiftede det ene dæk da det ikke kunne lappes.

Nogen kan oplyse hvad der er rigtigt eller forkert?

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 18:09

"koyama" <erik.koyama.tilt@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nogen kan oplyse hvad der er rigtigt eller forkert?

Jeg lærte det samme som dig, med begrundelse i reservedækket. Det kan ofte
være et andet fabrikat end de alm. dæk.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 18:10

Jeg har lige fået et nyt/brugt dæk på af anden fabrikat på min gamle
kassevogn , dækmanden sagde det var fuldt lovligt , når bare det var af
samme type

PE

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-09 18:17

> [...]
> det var tilstrækkeligt at dækkene var af samme type (underforstået
> radial / ikke-radial), hertil var svaret nej. Jeg tog imod bøden og

Det er helt korrekt, hvad du har fået at vide - politimanden er galt på den!
Iflg. Detailforeskrifterne for personbiler, skal dækkene blot være af samme
type:

"8.02.002 Dæk
(1) Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og
fabrikantens
og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og
holdbart
være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30
km/h
være mindst
a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
og
b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
120 Detailforskrifter for Køretøjer 2007
Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i
slidbanens
midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være
forsynet
med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i
hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens
hovedmønster.
(4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af
køretøjsfabrikanten
foreskrevne, dog højst 9 bar.
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
(7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg
skal
være radialdæk."

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Gunnar007

Dato : 29-10-09 19:43

> [...]
> da jeg blev stoppet af politiet ved en razzia. Betjenten sagde at det
> ene dæk vær af mærket "Kumho" mens det andet dæk var af mærket
Har du tjekket at de er samme størrelse, for så er bøden jo god nok !

Hilsen G

Fra : koyama

Dato : 29-10-09 13:01

Mange tak for jeres superhurtige svar, Brian, P.E:a, og Henrik B. Jeg
var ikke i stand til at finde reglerne listet, så tak for detaljerne.

Som reference hvis nogen skulle havne i lignende situation, her er et
billede af bøden:
http://img265.imageshack.us/img265/8201/uensdaek.jpg

I morgen vil jeg bede politiet kigge på min bøde igen. Jeg skal nok
vende tilbage og fortælle hvad det ender med.

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 00:45

koyama skrev:
> [...]
>
> I morgen vil jeg bede politiet kigge på min bøde igen. Jeg skal nok
> vende tilbage og fortælle hvad det ender med.

Betjente er ikke nødvendigvis orakler.

Motorcyklister har man altid kunnet moppe med en bøde for fraværende
bag-stænklap, hvis ikke for andet, og ved den traditionelle samling på
Nørrebrogade-KBH for fælleskørsel til Bakken på dennes åbningsdag for et
par år siden blev stænklap-bøder også uddelt i stor stil for at flokkens
individer ikke skulle tro de var noget - Der var bare den detalje at
siden den forgangne sæson var den famøse danske(!) stænklap blevet
EU-normaliseret bort uden nogen i etaten havde bemærket det -stort
kollektivt grin i motorcykelkredse i de efterfølgende uger!

--
Armand.

Fra : koyama

Dato : 29-10-09 13:24

> Har du tjekket at de er samme størrelse, for så er bøden jo god nok !
>
> Hilsen G

Hej G,
Nu har jeg været ude at checke med en lommelygte. Her er hvad jeg
kunne læse:

Venstre, forrest: MICHELIN ENERGY 175/65 R14 82T-XT-1
Højre, forrest: KUMHO 175/65 R14 C

Jeg er ikke nogen dækekspert, men jeg regner med at dækkene er samme
størrelse da det er skiftet på et dækværksted. Betjenten sagde heller
ikke noget om at der var noget galt med størrelserne.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-10-09 20:57

"koyama" <erik.koyama.tilt@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> størrelse da det er skiftet på et dækværksted. Betjenten sagde heller
> ikke noget om at der var noget galt med størrelserne.

Det ene tyder på et varevognsdæk?
(175/65 R14 C)

Ved ikke om det er nok til at der er forskel i "dæktype"

Kent Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-10-09 22:20

Kent Nielsen skrev:

> Det ene tyder på et varevognsdæk?
> (175/65 R14 C)
>
> Ved ikke om det er nok til at der er forskel i "dæktype"

Tror der er det katten kan ligge begravet. Vi ved ikke om det er en
varevogn som kræver "C" dæk. Eller det er en personbil med varevognsdæk,
der så falder for hastighedindekset. Men betjenten har så formuleret sig
forkert. Så skulle der have stået "Ukorrekt dækmontering".

Men en en tur forbi dæksælgeren med rynker i panden og tilkendegivelsen
i hånden bør nok kunne give et plaster på såret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 30-10-09 00:26

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-09 20:53

On Thu, 29 Oct 2009 10:06:35 -0700 (PDT), koyama
<erik.koyama.tilt@gmail.com> wrote:

> [...]
>da jeg blev stoppet af politiet ved en razzia. Betjenten sagde at det
>ene dæk vær af mærket "Kumho" mens det andet dæk var af mærket
Hvad hedder de dæk de køre med på forakslen, helt præcist ?

Til typer høre også vinter/helårsdæk.

/Hans

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-10-09 20:59

> .
> Til typer høre også vinter/helårsdæk.

Så falder argumentet med reservehjulet lidt til jorden?

Kent Nielsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-09 21:17

On Thu, 29 Oct 2009 20:59:21 +0100, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Så falder argumentet med reservehjulet lidt til jorden?
Forstår ikke helt hvad du mener.

Ret beset skal reservehjulet være af samme type som det andet der er
på samme aksel som man nu sætter det på.
Mon ikke politiet ser igemmen fingerne med dette ? ellers ville alle
med nødhjul have et problem.

Meningen er ikke at knalde alle der for en kortere bemærkning køre på
deres reserve/nød-hjul, så der vil man nok kunne argumenterer for at
det er ok hvis man ryger i retten på den konto.
Noget andet er dem der køre permenent med ulovlig sammenblanding af
dæktyper.

/Hans

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-10-09 22:03

> Forstår ikke helt hvad du mener.

Kan jeg godt fostå, det gik lidt stærkt..

> Ret beset skal reservehjulet være af samme type som det andet der er
> på samme aksel som man nu sætter det på.
> Mon ikke politiet ser igemmen fingerne med dette ? ellers ville alle
> med nødhjul have et problem.

Præcis, det var min tanke

> [...]
> det er ok hvis man ryger i retten på den konto.
> Noget andet er dem der køre permenent med ulovlig sammenblanding af

Enig, men det må være svært at skelne for Politiet?

Kent Nielsen

Fra : Brian

Dato : 29-10-09 22:26

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ret beset skal reservehjulet være af samme type som det andet der er
> på samme aksel som man nu sætter det på.
> Mon ikke politiet ser igemmen fingerne med dette ? ellers ville alle
> med nødhjul have et problem.

Så er næste spørgsmål, om der skelnes mellem et nødhjul og reservehjul.
Reservehjulet er jo full-size og uden begrænsninger, hvor nødhjulet er et
2CV dæk med max. hastighed på 80km/t.

/Brian

Fra : koyama

Dato : 29-10-09 16:52

> [...]
>
> Men en en tur forbi dæksælgeren med rynker i panden og tilkendegivelsen
> i hånden bør nok kunne give et plaster på såret.

Hej, jeg kørte i en personbil (Toyota Yaris). Har kigget på dækkene
igen, og der står flg.

Venstre, forrest: MICHELIN ENERGY 175/65 R14 82T-XT1
Højre, forrest: KUMHO 175/65 R14 C 90/88T

Jeg ved ikke hvad varevognsdæk er for noget? Så jeg kan ikke rigtig
sige om KUMHO dækket som dækværkstedet har monteret er et varevognsdæk.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-10-09 00:26

koyama skrev:

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvad varevognsdæk er for noget? Så jeg kan ikke rigtig
> sige om KUMHO dækket som dækværkstedet har monteret er et varevognsdæk.

C angiver at det er et forstærket dæk. Hvis man ser på 82T og 90/88T så
angiver det noget om den vægt dækket kan bære. Jeg kan ikke umiddelbart
de noget ud fra data der forkert. Tror betjenten er på afveje. Hvad for
et er det nyeste?

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 30-10-09 00:26

Fra : N/A

Dato : 30-10-09 00:45

Fra : Craner

Dato : 30-10-09 07:57

[...]

Efter at have læst de forskellige svar, så mener jeg du har en god sag. Der
står kun at der er uens dæk.
På mange biler blandt andet golf 2, havde jeg et reservehjul som jeg mener
kun var et 10 tommer hjul.
Det var fuldt lovlig at køre på til reperatør for udskiftning.
Om du så havde 4 forskellige dæk på af samme type (radialdæk) og mønstret
var i orden er det helt lovligt.
Nu må betjenten så dokumenterer, hvilken fejl der er ved dækket. Det må han
da selv have skrevet ned.
Jeg ved godt det nemmeste er bare at betale, men det skader ikke at få
betjentens vurdering af sagen igen.

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-09 12:36

Craner skriver:

> Det var fuldt lovlig at køre på til reperatør for udskiftning.

Det var lovligt at bruge som nødhjul i stedet for et baghjul. Pukterede
du på et forhjul, skulle du starte med at skifte baghjul først.

Klaus

Fra : Craner

Dato : 30-10-09 16:22

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Craner skriver:

> Det var lovligt at bruge som nødhjul i stedet for et baghjul. Pukterede
> du på et forhjul, skulle du starte med at skifte baghjul først.
>

> Klaus

Hej Det vidste jeg ikke, jeg har aldrig hørt eller læst om dette, men defor
kan det godt være du har ret.
Jeg mener snarere, det har noget med den hastighed du kører på
reservehjulet, men jeg ved det ikke.

Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-09 17:29

Craner skriver:

> Det vidste jeg ikke, jeg har aldrig hørt eller læst om dette, men defor
> kan det godt være du har ret.

Det står i brugsanvisningen til bilen....

> Jeg mener snarere, det har noget med den hastighed du kører på
> reservehjulet, men jeg ved det ikke.

Også det.

Klaus

Fra : Craner

Dato : 30-10-09 17:35

> Craner skriver:

> Det står i brugsanvisningen til bilen....

> Også det.
>

> Klaus
> --
Nu har jeg godt nok ikke længere brugsanvisningen til bilen, og jeg har
heller ikke længere bilen, men kunne du ikke lige tage at skanne den tekst
ind, så jeg kan se at det faktisk står skrevet sådan.
altså hvis du har brugsanvisningen endnu

vh
Poul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-09 17:36

Craner skriver:

> [...]
> ind, så jeg kan se at det faktisk står skrevet sådan.
> altså hvis du har brugsanvisningen endnu

Brugsanvisningen solgte jeg med bilen - for 5 år siden....

Klaus

Fra : Armand

Dato : 31-10-09 00:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Craner skriver:
>
> Det står i brugsanvisningen til bilen....

> Også det.

Til gengæld er dé reservehjul tydeligt anderledes i form/størrelse og
bemaling hvorved det let kan detekteres om man kører for hurtigt dermed.

Ligesom man jo heller ikke har lov til at køre med et blankslidt dæk,
blot man kun kører 30km/t er hastigheden heller ikke et argument for en
forkert dækmontering!

--
Armand.