Gældssanering?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 29-10-09 06:48

Når en person får gældssanering, betyder det så at staten betaler hans gæld
eller betyder det at kreditorerne bliver tvunget til at eftergive/nedskrive
personens gæld?

/michael

Fra : alexbo

Dato : 29-10-09 10:29

"Michael C. Nielsen" skrev

> Når en person får gældssanering, betyder det så at staten betaler hans
> gæld eller betyder det at kreditorerne bliver tvunget til at
> eftergive/nedskrive personens gæld?

Det sidste,
man kan synes det er underligt at staten i skikkelse af en domstol beslutter
at slette en persons gæld på andres bekostning, men såden er det.
Gælden bliver nu som regel ikke slettet, men nedsat til et beløb den
gældssanerede kan klare.

Hvis det var staten der betalte gælden ville både långivere og låntagere
kunne være ligeglade og endda spekulere i at staten betaler.
Lave aftaler der kun har til formål at hive penge ud af staten.
Nu har långiverne selv et ansvar og en risiko, de kan ikke bare låne
bevistløst ud, de risikerer at lånet slettes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-09 23:30

alexbo skrev den 29-10-2009 10:28:

> [...]
> Nu har långiverne selv et ansvar og en risiko, de kan ikke bare låne
> bevistløst ud, de risikerer at lånet slettes.

Nu er jeg ikke så skarp til hvad der må afskrives, men er de fordringer
man mister via gældssanering fradragsberettigede i virksomhedens
skattepligtige indkomst?

På den måde er det jo skatteyderne som i sidste ende betaler for
gældssanering. Eller hvad?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 31-10-09 10:56

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

> [...]
> skattepligtige indkomst?
> På den måde er det jo skatteyderne som i sidste ende betaler for

I den sidste ende er det skatteyderne/borgerne/ befolkningen der betaler
alting.

En gældssanering er for en privat næsten som at gå konkurs for et firma, man
vender ryggen til gælden og kan komme videre.
Tanken er at det er bedre at give folk en ny start end at sætte dem i
gældsfængsel som man brugte engang, det tjente samfundet ikke ret meget på.

Det er folk uden børn der betaler skolerne, det er folk der dør inden
pensionen der betaler pensionerne, det er lystfiskerne der betaler teatrene,
det er jyderne der betaler Metroen og københavnerne der betaler de jyske
motorveje, vi betaler alle sammen for hinanden.

Det er de ikke-gældssanerede der betaler for de gældssanerede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-10-09 12:47

alexbo skrev den 31-10-2009 10:56:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev

Og svaret på det første spørgsmål?

> I den sidste ende er det skatteyderne/borgerne/ befolkningen der betaler
> alting.

Ja ja, det sociale sikkerhedsnet vi har i Danmark er faktisk ganske unik
i den sammenhæng.

Jeg glæder mig hver eneste dag over, at jeg ikke har brug for det. Og
den gang jeg havde brug for det, jamen så glædede jeg mig over, at det
fandtes.

Fra : alexbo

Dato : 31-10-09 14:28

"Carsten Riis" skrev

> Og svaret på det første spørgsmål?

Generelt set ja, selv om omstrændighederne måske er sådan at der ikke rent
faktisk mistes noget, er der i hvert fald en indtægt der ikke kommer, og
derved en skattebetaling der bliver mindre.

Om DSB indtægtsfører togbøder/afgifter inden de er betalt og derved kan
fradrage de ubetalte ved jeg ikke.
Men en butik indtægtsfører en handel den dag den indgås uanset om kunden
betaler eller ej, hvis beløbet så gældssaneres væk er det
fradragsberettiget, butikken har allerede betalt både moms og skat af
beløbet formentlig længe inden gældssaneringen.
Det havde været bedre for butikken hvis varen blot blev stjålet.

Får den gælddsanerede slettet en række ubetalte børnebidrag er det en
direkte omkostning for samfundet og skatteyderne.

Hvordan det hænger sammen i en kreditforening og et kontokortselskab ved jeg
ikke, men enhver fordel for den gældssanerede er en ulempe for nogen andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-11-09 01:46

Carsten Riis wrote:

> [...]
> virksomhedens skattepligtige indkomst?
>
> På den måde er det jo skatteyderne som i sidste ende betaler for

Beløbet vil typisk forlængst have været afskrevet for virksomheden.

Det proveneu - den dividende - de får ud af en gæld bliver delvist betalt
via en gældssanering, må de så efterfølgende indtægtsbogføre igen.

Besvarede det dit spørgsmål?

--
/Frank

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-09 10:05

Frank Leegaard skrev den 01-11-2009 01:46:

> [...]
>
> Det proveneu - den dividende - de får ud af en gæld bliver delvist betalt
> via en gældssanering, må de så efterfølgende indtægtsbogføre igen.

jep jep.....og det svarede også til min mavefornemmelse, men jeg havde
bare ikke rigtig noget hænge den op på.