Google Maps ... det snerper ...
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-09 23:45

Nu er det muligt at anvende Google Maps til "land- og bynavigation" ...
Så nu mangler vi "bare" at få koblet søkortene på!
http://www.google.com/mobile/navigation/index.html#p=default

Lige nu gælder det iflg. artiklen kun USA og med en android
Mobiltelefon. Men alligevel ... det snerper ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-10-09 13:01

Ja det er fremtiden!
Nu mangler KMS bare at lave de danske søkortfiler som Google kan
anvende, så kan vi anvende dem både på mobilen og på PC´en ombord..
De fiffige fremstillere af kortplottere kan også lære noget her.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 31-10-09 18:37

Det er muligt andre har set det før, men jeg ser det altså først nu.
Nemlig at man jo kan 'overlejre' billeder i Google Earth. Tager man
f.eks. et søkort man kunne have fået sig lavet i JPG-format, så kan
man i GE indlejre det og geokalibrere det via hjørnerne, så det passer
rimeligt præcist over GE-billedet. Man kan zoome op og ned fuldkommen
som i DLSK f.eks. Og det aller smarteste er at man kan specificere en
'gennemsigtighedsfaktor' for billedet, så kan samtidig kan se både GE-
billedet og alt det man ellers kan specificere og så se søkortets
oplysninger samtidigt. Sømærker, dybdekurver, fyr osv. Man kan tegne
ruter, og man kan få sin kurs afbildet med en tilkoblet GPS.

Faktisk synes jeg alt det som tidligere er blevet drøftet i
fritid.sejlads med 'overlay' af søkort i Google allerede findes i GE.
Man skal bare have søkortene i JPG-format, så kan man selv gøre det
allerede nu. Om ikke for andet så for at have direkte adgang til
søkortene når man alligevel sidder i Google Earth.

Fra : oem

Dato : 02-11-09 17:18

Fandt lige tilbage til tråden, - det var her, - med et eksempel på
'overlay' af søkort på google maps.

http://groups.google.com/group/dk.fritid.sejlads/browse_thread/thread/c7ab0d1b0379a195

- og min konklusion ovenfor var altså bare at hvis man har søkort
(f.eks. fra det levende, dannet via Visit 5.x) liggende som JPG-fil
eller anden billed-fil, så kan man få præcist den funktionalitet i
Google Earth, som ovenstående tråd viser.

Så KMS er i realiteten fuldt ud klar til google. Det er kun
forretningsideen der mangler for begge parter?

Som sejler mangler naturligvis muligheden for gratis download af
søkort som i USA, Google Earth-løsningen forudsætter at man i forvejen
har søkort i digital billedform. Og den billigste måde at købe alle
danske komplet er formodentlig fortsat via DLSK.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-11-09 07:26

Ja det er rigtigt at den slags kan man selv lave; men du vil kunne få
opdaterede og kalibrerede kort, om Google fik kortene fra KMS ligesom
de har fået adgang til de amerikanske kort (de amerikanske kort ligger
som gratiskort på nettet).
Der skal ikke være nogen "forretnings-ide" indblandet. Hvert land
laver sine kort og udgiver dem og alle burde gøre det gratis på den
elektroniske form.
Papirsøkort skal koste noget for her får man en vare i hånden.
KMS skulle være forretningsorienteret (med søsportskortene) for en del
år siden men det blev forhindret af folketingen, og dermed bortfaldt
grundlaget for en forretning og søsportskortene forsvandt igen.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 04-11-09 02:52

On 3 Nov., 15:25, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> år siden men det blev forhindret af folketingen, og dermed bortfaldt
> grundlaget for en forretning og søsportskortene forsvandt igen.

Hvad jeg ikke forstår er at DLSK ikke allerede har gjort hvad jeg nu
har gjort, - nemlig at lave en .kmz-fil der indeholder alle danske
søkort kalibreret og vist transparent i Google Earth. Det tog 3-4
timer.. Har jeg ret i at det ikke findes på DLSK 2009? For jeg har
nemlig kun en gammel DLSK.

Men det er da korrekt at den dag Google (eller en anden) ser en
interesse i at lave en international søkort Google/Earth/Map/satellite
ting, så må KMS levere data. Men jeg tror ikke det er KMS der sætter
begrænsningen, for jeg er overbevist om at alle data forefindes i en
form som umiddelbart kan bruges i alle systemer. Og i hvert fald har
jeg nu også vist at rasterkort kan overlejres så det giver
overordentlig meningsfuld information i Google Earth som sejler.

Det ville bare være så simpelt at lave hvis jeg nu lagde min KMZ-fil
på nettet et sted og så man loggede ind og klikkede på den, -
resultatet ville være online søkort vist i Google Earth til alle. Men
jeg må hellere lade være Men hvorfor gør andre mere relevante det
ikke?

Hvis det skal leveres gratis af KMS så må det vel betyde
skatteyderfinansieret, ikke? Men lækkert ville det da være hvis man
bare kunne slå op som i USA.

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-09 12:41

oem wrote:
SNIP
> [...]
>
> Hvis det skal leveres gratis af KMS så må det vel betyde
> skatteyderfinansieret, ikke? Men lækkert ville det da være hvis man

Ja, det må være den "rigtige" løsning. Jeg synes det er smart gjort, men
forstår din tøven med at lægge det ud til almindelig afbenyttelse ...
.

Mon ikke mange af os var villige til at betale en form for f.eks. årligt
abonnement for "altid" at have adgang til fuldt opdaterede elektroniske
søkort over danske - og gerne norske og svenske - farvande? ...
Som skatteyder har vi vel allerede bidraget til betaling for opmåling og
dataindsamling i danske farvande ...
Man må jo gå ud fra, at alle nye søkort opbevares i digital læsbar form,
så det er vel en overkommelig opgave at lægge dem ud på en Google server
til fri/betalbar download?
At man skal betale for papirsøkort ser jeg som helt naturligt og
forståeligt.

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-11-09 05:05

Hej Flemming,

Køber du årligt DLS så betaler du for opdateringerne foruden det som
fremstillingen af CD´en koster, hertil sikkert lidt fortjeneste til
DS.

Som skatteydere har vi betalt for de statslige dele af opgaven og
tillige betaler vi medie licens der også dækker for adgangen til
internettet.

KMS kan nøjes med at lægge deres data ud på en offentlig server,
hvorfra vi kan hente de kort vi har brug for.

Indtil det sker vil det være ønskeligt on Ole ville lægge opskriften
på hvordan han omdøber og kalibrerer kortene til anvendelse i Google.
Det vil der ikke være noget ulovligt i.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-11-09 05:10

Hej Ole,

Du må meget gerne lægge en detaljeret opskrift op her i gruppen, på
hvordan du omdøber til .kmz filer samt hvordan du har kalibreret
kortene.
Det er der ikke noget ulovligt i.

Spørgsmålet: "Har jeg ret i at det ikke findes på DLSK 2009? For jeg
har
> nemlig kun en gammel DLSK"
må du uddybe, jeg forstår det ikke. Hvad er det er ikke findes på DLS
2009?

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 04-11-09 15:44

Hvis man har et søkort i JPG-format med navnet 'kort175.jpg', så
foregår det ved at gå ind i Google Earth (min er på dansk), taste
'Tilføj' (foroven), derefter 'Billedoverlejring'. Navn på søkortet
skrives i 'Navn' og 'kort175.jpg' fremsøges med 'Søg'-tasten ud for
'Link'. Så vises søkortet oveni Google Earth-billedet hvorend man nu
står. Så er det smart at trække 'Gennemsigtighedsmarkøren' så langt
til venstre at kortet bliver transparent. Så er det lettere at
kalibrere ind. Så klikker man på 'Placering'-fanebladet og indtaster
nord og syd bredddegrader for kortet, og øst og vest længdegraderne.
Så kan man zoome helt ind og checke nogle detaljer og evt. justere
lidt. Og så er det ellers OK. GE har indbygget hjælp, og man får også
lidt tips til kalibrering når kortet dækker mange breddegrader, så er
det lidt svært nemlig.

Man kan klikke kortet af og på til venstre under 'Steder', der vil
være en linie med 'Images' hvorunder det indtastede 'Billednavn'
fremgår. Under 'Værktøjer', 'Indstillinger' kan man bestemme format
for bredde/længdegrader, afhængigt af hvad formatet er på det man
bruger at inddatere fra.

Derefter kan man taste 'Fil', 'Gem' og 'Gem sted som', - eventuelt at
ændre type til KMZ, og så har man en fil, som indeholder søkortet
overlejret på Google Earth. Hvis man gemmer som 'KML-fil kan man finde
de indtastede oplysninger, - herunder kalibrering i filen, men så med
en ekstern reference til JPG-filen.

Det er så KMZ-filen man kunne smide på en server, hvis man ellers ikke
var bange for retssagerne derefter Så det har jeg undladt...Men
jeg mailede filen til en ven, så jeg har afprøvet at det fungerer når
han klikker på den. Han har selvfølgelig slettet den nu Det er
smartest af klikke alle kort væk, - ellers kan GE blive lidt tung at
starte op. Så klikker man det eller de kort på man skal bruge, og det
tager så lidt tid at indlæse, men så kører det ellers derudaf.

Men nu kommer vi så måske til det mere spændende. For hvorfra får man
søkort i JPG-format? Hvis man har dem, så er det bare at gå i gang og
lægge dem ind. Hvis man f.eks. bruger SeaClear, så har man vel
alligevel lagt kort derind via JPG-filer? Og hvis man bruger
Oziexplorer har man vel også kort i JPG-format? Jeg har selv en
Android Magic, så jeg har også brug for JPG-filer til det program jeg
har på den.

Men hvis nu man ikke har?

1) Hvis man har DLSK, så ligger alle filer i .IT-format. Og man kan
kun få adgang til dem gennem DLSK. Slavemetoden til a lave JPG-filer
er at vise søkortet heri og så klippe ud område for område, - lægge
stykkerne i JPG-filer og så 'stitche' dem sammen igen i et
billedbehandlingsprogram. Det tager en nogen tid for et søkort, men
kan fint lade sig gøre. Jeg har (tidligere) brugt Vista's
klippeprogram og derefter et almindeligt fotoredigeringsprogram (som
man får smidt i nakken) til at stitche stykkerne sammen med igen og så
gemme den samlede.

2) Sådan har jeg ikke gort i denne omgang, - jeg havde nemlig fået
adgang VisIT Plus 5.01, - den kan lave alle søkort til JPG.filer i en
omgang på et minuts tid. Og så er det jo let. Det spændende i det er
at jeg fik lidt kolde fødder, for jeg var inde på www.kms.dk for at se
hvor man hentede VisIT 5.01, men kunne konstatere at kun VisIT 4.2
egentlig er gratis. Og den synes ikke at kunne gøre det meget bedre
end ved at klippe/klistre direkte i DLSK. Så der blev jeg lidt klam,
men jeg har nu lavet beskrivelsen i hvert fald.

Samlet kan man så sige at denne facilitet er så stærk at jeg ikke
fatter at den ikke findes indbygget i Det levende. En knap hvor man
kunne få vist søkortet transparent på Google Earth. Det ville tage en
fornuftig programmør en halv dag at lave det. Eller det levende
integreret direkte på Google Earth baggrund og så fra cachen hvis man
ikke har netforbindelse. Det var fortsat min hovedpointe at jeg synes
DLSK/KMS skulle have lavet denne funktionalitet, så man slipper for at
lave det arbejde jeg har gjort.

Og til Harding: Min DLSK er 5-6 år gammel, så egentlig er jeg jo slet
ikke klar over om faciliteten med Google Earth allerede findes i DLSK
2009. Det ville jo være lidt pinligt om jeg brokker mig over noget der
allerede findes Men jeg gætter altså kvalificeret på den ikke er
der. Og ellers må jeg jo finde mig i at være lidt til grin..

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-09 00:25

oem wrote:
> Hvis man har et søkort i JPG-format med navnet 'kort175.jpg', så
> foregår det ved at gå ind i Google Earth ... ...

SNIP en særdeles detaljeret "brugervejledning" ...

Tak for din udførlige forklaring.
Jeg skal lige fordøje den ...
Men det ser da rigtig lovende ud!

Flemming Torp

Fra : Ole Pagh

Dato : 05-11-09 17:49

oem kom med følgende:

> [...]
> end ved at klippe/klistre direkte i DLSK. Så der blev jeg lidt klam,
> men jeg har nu lavet beskrivelsen i hvert fald.

Er VisIT 5.01 købeversionen? og i så fald hvad koster den hos KMS?

VisIT 4.2 fik jeg aldrig til at virke med DLS's .IT filer.
Jeg var derfor for en del år siden gennem den laaaaannnnge vej med at
kopiere skærmbilleder og sy dem sammen med PanAVue for derefter at
kalibrere dem en for en i OziExplorer som jeg bruger (eller rettere
brugte) meget til både land- og søkort.
Det var et helt vinterprojekt+ med alle ca. 90 søkort + havneplaner.

Det var forøvrigt DLS2 og det er helt lovligt når DLS er købt, idet det
kun er til eget brug man laver det.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : oem

Dato : 05-11-09 03:30

On 5 Nov., 00:24, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Tak for din udførlige forklaring.
> Flemming Torp

SNIP

Det er kun første afsnit der er selve forklaringen
Resten er bare muligheden for at lægge det på en fælles server (som
KMZ-fil) og forudsætningen, nemlig JPG-filer.
God fornøjelse..
/Ole

Fra : Unique

Dato : 05-11-09 17:52

Point!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-11-09 03:38

Her er KMS´s infoblad om VisIt produkterne:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/FAAD23E2-56A7-40DE-B708-233906D6A5CF/0/visitfolder.pdf

VisIt er oprindeligt et Open Source produkt og kan sikkert findes for
download på nettet.

Version 4.2 kan kun vise og gemme under det samme format, hvorimod
version 5.01 kan gemme i forskellige formater og det er det der er
behov for, således at den enkelte kan overføre kortene til Google.

Det ville være optimalt om man også kunne lave kortene om til BSB
formatet og så indsætte dem i "maps" i et navigationsprogram i stedet
for at måtte nøjes med styreprogrammet i DLS.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-11-09 03:48

Hej Ole,

Tak for den fyldige beskrivelse.
Ja med VisIt vil "oversættelsen" til JPEG gå som en drøm.

Nej du kan være rolig VisIt er ikke indeholdt i DLS.
DLS skal være et billigt produkt som enhver sejler har råd til at købe
og meningen er at udskifte det hvert år således at man hele tiden har
nyopdaterede kort.
Hvordan dette produkt vil blive i fremtiden arbejdes der på hos DS,
ifølge bladet "Sejler".

Drømmen om at DLS skulle have en funktionalitet der indlægger et
aktuelt kort i Google som transparant må vi have til gode eller ad
anden vej lave den funktionalitet selv på anden måde, indtil Google
ville kunne få adgang til KMS database.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 06-11-09 08:19

On 6 Nov., 11:48, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> aktuelt kort i Google som transparant må vi have til gode eller ad
> anden vej lave den funktionalitet selv på anden måde, indtil Google

Som jeg ser det, nu efter mine undersøgelser:

DS og/eller KMS skal levere grundinformationerne, dvs. søkort, incl.
opdateringer billigt. Der er et utal af gratis programmer til rådighed
til navigation både på pc, netbooks, smartphones osv. Google Earth,
som værktøj, er helt suverænt til generelt overblik, - langt bedre end
DLSK. DLSK er en klods om benet. Og DLSK's temaer osv. erstattes jo
meget hurtigt af generel netadgang overalt alligevel. Wiki's,
portmaps.de osv..

Altså: Stop med at lave DLSK, men lever os søkortene f.eks. bare i
JPG gratis eller for en billig penge. Evt ved at betale et et årligt
abonnement incl. opdateringer på et netsted. Herfra henter man søkort
i JPG, som kmz-filer til Google Earth og til øvrige mest centrale
filformater til gængse navigationsprodukter (BSB, WCI osv.). Google
behøver ikke gøre spor, det fungerer fremragende, i hvert fald til
fritidssejlads, som jeg har prøvet at dokumentere.

Det er KMS/DLSK, der obstruerer Google Earth-løsningen. Det burde jo
ikke være nødvendigt at skulle 'hacke' sig frem til den løsning jeg
har fundet, bare for at man kan komme ud at sejle. I virkeligheden
synes jeg det er flabet at bede om 800,- for en løsning hvor der er
gjort alt for at forhindre ordentlig brug af de data man har brug for
nemlig søkort.

Hvem har i grunden ansvaret for DLSK's udviklingsplaner? KMS? DS? Og
hvem inden for DS, hvis...?

/Ole

PS:VisIT Plus 5.01 har jeg ledt efter på nettet, men ikke fundet. (Har
en bekendt der har det, derfor kan jeg konvertere .IT-filer i et
snuptag). Jeg stødte på Chips for Windows, den kan læse .IT-filer og
eksportere dem, men tilsyneladende ikke i gratisversionen. Problemet
er at .IT-formatet er et 'hjemmestrikket' format, anvendt af Kort og
Matrikelstyrelsen. Jeg ved ikke hvorfor. Lyder i hvert fald dumt i
mine ører. Det er et bibliotek SDRLIB (Spatial Data Raster Library),
der ligger til grund, - det har jeg heller ikke kunnet opspore og ved
heller ikke hvor svært det ville være at lave en konvertering ud fra
det. VisIT er skrevet med basis i SDRLIB.

PPS: Hvis nogen er bekendt med (lovlige) gratisprogrammer der kan
omforme .IT til noget andet hører jeg (og sikkert andre) gerne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-11-09 11:02

DS er en køber af kortprodukter fra KMS på linie med andre købere af
deres produkter.
For denne ydelse betales efter statens takster se denne rapport:

http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/29F77012-B9D2-4557-9718-FC316E035E14/0/KMS_prisredegoerelse_2003.pdf

DS giver i bladet Sejler udtryk for at, citat:

"Det har vist sig meget besværligt at få leveret de rasterkort, som
anvendes i Det Levende Søkort. Derfor må vi i den fremtidige udvikling
også tage stilling til, hvilken tyoe kortdata vi ønsker at købe hos
Kort og Matrikelstyrelsen.
Den fremtidige udvikling af produktet vil sammen med vores
samarbejdspartner T-kator blive afgjort i efteråret 2009".

Det ville være godt om vi "On-line" eller på CD kunne købe kort der
kunne anvendes i de forskellige navigationsprogrammer.

Temaerne i DLS er ikke bare portmaps. Temaerne er oplysninger til
sejlerne af forskellig art, samlet på ét sted, og ikke noget som de
sejlende skal nørde sig frem til på f.eks. Google ud fra hvor præsist
de enkelte er i deres ordvalg.
Har man en DLS skive ombord behøves man ikke internettet for at kunne
få de nødvendige informationer.

På grund af trægheden og ledelsesstilen i det offentlige venter alle
uden at tage aktion.
Havde jeg i samarbejde med DS og Farvandsvæsenet ikke fået udarbejdet
temaet om de farlige skydebaner, med anvendelse af Artilleriets
nøjagtige opmålingsudstyr, og fået temaet indsat i DLS, så var
sejlerne stadighed i uvidenhed om disse farlige skydebaners eksistens.
DS har her gjort en stor indsats for sejlernes sikkerhed når de færdes
på vandet.
Ideen med DLS var egentlig god. KMS valgte blot et forkert
styreprogram og kort i .IT formatet og DS overtog dette produkt og
førte det uforandret videre.

Det ser nu ud til at der kan komme et andet system fra DS.
Kortene der sælges af KMS til DS er uovertrufne og ensartetheden til
de obligatoriske papirkort er slående.

Staten sælger ikke et tidssvarende produkt til DS. DS obstruere ikke
Google løsningen, det er blot tiden der går hurtig for tiden. Den
udvikling skal man hele tiden have for øje for at være med på vognen.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 06-11-09 13:44

On 6 Nov., 19:01, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

Jeg starter lige med at sige tak for dine altid saglige og vidende
oplysninger. Ellers har jeg noteret lidt hist og her.

> [...]
> deres produkter.
> For denne ydelse betales efter statens takster se denne rapport:

Ja, det er jo nok betalingen af produkterne der er problemet. Det
fremgår tydeligt at KMS er presset på indtjeningen, og pålægges at
omprioritere ydelserne efter noget der kan give penge. Det sætter jo
nok søkortene i en klemme. Rapporten er dog fra 2003, så det er jo da
mindst 5 år siden!

> [...]
> Den fremtidige udvikling af produktet vil sammen med vores
> samarbejdspartner T-kator blive afgjort i efteråret 2009".

Det lyder fornuftigt. Jeg slog op på t-kartor's hjemmeside og fandt
følgende:

'Sjökortsfilerna är i ett internt format som endast kan hanteras av
DLS. Alltså kan inte filerna användas i något annat program. Egna
scannade kort kan inte heller läggas in.'

Jeg mener derfor fortsat at det er DS og DLSK, der sætter den primære
begrænsning. Det står jo sort på hvidt, ikke? Mens man overvejer
fremtidig strategi, kunne man jo løsne op for alle os der er i klemme
i mellemtiden. Hvor mange sidder vi ikke og fiddler med smartphones, -
andre navigeringsprodukter. netbooks osv. og flytter søkort frem og
tilbage. Og samtidig kører Google frem med stormskridt, og alligevel
fastholdes denne totale indelukkethed hos DLSK.

Personligt tror jeg omsætning og indtjening ville stige hvis åbenheden
overfor det reelle behov hos sejlerfolket var større.

> Det ville være godt om vi "On-line" eller på CD kunne købe kort der
> kunne anvendes i de forskellige navigationsprogrammer.

Ja, det er den eneste rigtige løsning, - en løsning som kan sikre at
alle sejlere frivilligt som det første anskaffer opdaterede søkort..

> [...]
> få de nødvendige informationer.
>
> På grund af trægheden og ledelsesstilen i det offentlige venter alle

Det kan være rigtig nok. Jeg kan bare fortsat ikke se hvad der konkret
forhindrer DLSK/T-kartor i at åbne produktet mere, så integration
udadtil lettes. F.eks. mod Google Earth. Det skyldes ikke
ledelsesstilen i det offentlige, men en (forkert) produktpolitisk
beslutning hos DLSK/T-kartor.

> [...]
> sejlerne stadighed i uvidenhed om disse farlige skydebaners eksistens.
> DS har her gjort en stor indsats for sejlernes sikkerhed når de færdes

Det er jo også fornemt. Og fint at der er en central samling af
oplysninger. Men hvorfor. skal der presses så meget på hos DLSK?

> Ideen med DLS var egentlig god. KMS valgte blot et forkert
> styreprogram og kort i .IT formatet og DS overtog dette produkt og
> førte det uforandret videre.

Ja 100% enig! Men det forhindrer fortsat ikke større åbenhed her og
nu. F.eks bare ved at få søkortene leveret som JPG-filer også, hvis
man køber DLSK.

> Det ser nu ud til at der kan komme et andet system fra DS.
> Kortene der sælges af KMS til DS er uovertrufne og ensartetheden til
> de obligatoriske papirkort er slående.

Jeg vil afvente i spænding, - og ja kvaliteten fejler ikke noget.

> Staten sælger ikke et tidssvarende produkt til DS. DS obstruere ikke
> Google løsningen, det er blot tiden der går hurtig for tiden. Den
> udvikling skal man hele tiden have for øje for at være med på vognen.

Det er korrekt at der foregår meget med hensyn til formater m.v.. ENC,
Primar osv. Men jeg mener fortsat DS/DLSK/T-kartor bevidst lukker os
som 'kunder' inde og dermed ikke holder døren åben for at
fritidssejlere ikke nødvendigvist har samme behov som erhverv. Hvor
ville vi være bedre tjent med et åbent produkt, så den teknologiske
udvikling der er foregået med Google, med smartphones, netbooks,
Android osv kunne blive imødekommet. Jeg tror det kunne have
cementeret DLSK som produktet over de andre. I stedet for den status
produktet har nu - nemlig som en dødt og lukket produkt, som jo (som
nævnt) egentlig enhver sejler frivilligt burde købe som noget af det
første.

> Mvh/Harding

Jeg har nu fået en åbenbaring med at lægge søkort ind i Google Earth,
og jeg er blevet meget klogere på hvordan det hele hænger sammen. Jeg
tror jeg er ved at føle at geden er godt og grundigt rundbarberet

/Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-11-09 14:31

Vi er meget enige om at tiden har ændret meget i forhold til produktet
DLS.
Modellen som kortprodukter til sejlsporten som KMS skulle tjene lidt
penge på blev fjernet politiskt så derfor fik KMS problemer med
indtjeningen og ville opgive produkterne. De overskårne kort forsvandt
og DS var nødt til at overtage DLSK for at det kunne køre videre. DS
vurderede at det var en godt og billigt produkt for sejlerne.

Historisk er DLSK frembragt af KMS over deres eget kortformat.IT.
Derfor har de alle rettigheder til salg og anvendelse af dette
produkt.
Allerede da de kom med dlsk1 havde jeg dialog med dem om
styreprogrammet og de indrømmede at det ikke var nogen åbenbaring; men
beslutningen var at det blev der ikke lavet om på.
Da DS overtog rettighederne til salg og distribution af DLSK ændrede
det ikke ved at produktbasen var KMS´s produkt.
DS indledte et samarbejde med T-kator fordi de ikke havde muligheder
på den tekniske front.

T-kartor skriver:
"Sjökortsfilerna är i ett internt format som endast kan hanteras av
DLS. Alltså kan inte filerna användas i något annat program. Egna
scannade kort kan inte heller läggas in"

Det interne format er ikke T-kators; men KMS´s format og det er her
rettighederme og begrænsningerne hører hjemme.

For DS og T-kator ligger beslutningen i om de vil købe koppen det ene
eller andet sted eller om de i samme forretning kan/vil vælge blandt
hele deres vareudbud.
Derefter at sætte udbudslisten op for sejlerne på en åben liste hvor
man selv kan købe og sammensætte efter ens eget behov.
Det er så op til os selv om vi vil købe kort, styreprogram, GPS m.m. i
den forretning.
Det kan f.eks. ikke være rimeligt at man skal købe en GPSmus til tæt
på 1000,- når man kan købe en i U.S.A over nettet for ca. 150,-.
Ligeledes med kortene, de skal udbydes i formater som kan anvendes i
forskellige styresystemer (navigationsprogrammer).
Disse navigationsprogrammer bliver solgt i meget stort antal og de er
gennemtestede inden de komme ud i butikkerne modsat T-kartors produkt
som aldrig er færdig til tiden og i testperioden er de fyldte med fejl
som ofte er banale og forhindrer bare det at installere programmet,
lige som aftestningen af de små årlige ændringer tilrettelægges meget
amatøragtigt. Når man så i testforløbet påpeger dette bliver
opgavestillerne meget sure i stedet for at imødekomme deres fejl.

Fremtiden vil nok blive med vektoriserede kort; men forhåbentligt ikke
noget med helt færdigstrikkede løsninger for både soft- og hardware.
KMS har nøglen til fremstilling af søkort i Danmark.

Der skal presses meget til DS; men de er ikke alene, både norske,
svenske og tyske interesser er indblandet så mange skal høres og
samarbejdet skal føre til fælles fodslag for at få frembragt brugbare
løsninger for sejlerne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-09 02:29

Harding E. Larsen wrote:
> Vi er meget enige om at tiden har ændret meget i forhold til produktet
> DLS.

SNIP

Et novicespørsmål: Er det en meget vanskelig proces (læs: vil det blive
et dyrt program) at skrive et konverteringsprogram, så .it-formatet
konverteres til f.eks. JPEG, BSB eller kmz? (Jo, jeg ved godt, jeg kunne
spørge i en softwaregruppe ... men kender ikke 'miljøet' dér ... så
måske der sidder en softwarekyndig og læser med her?).

Og endnu et: Ville det være lovligt at bruge et sådant program, hvis man
én gang har købe DLSK inkl. kort og konverterer kortene til et andet
format til eget brug?

Personligt ville jeg finde det var en rigtig god udfordring for DS at
tilbyde sejlerne i Danmark en sådan løsning ... en slags "open
kort-source" på en server, hvorfra vi kan downloade opdaterede kort - a
la de amerikanske NOAA ...,
http://www.charts.noaa.gov/?Disclaimer=noaa%21nos@ocs%23mcd&Submit=Proceed+to+Chart+Downloader
som kan downloades i såvel BSB-format som S57 (vektorkort), så vi derved
havde frihed til at vælge og anvende de på markedet eksisterende
navigationsprogrammer med de meget gode kort, som fortsat kunne udbydes
i DS regi.

Og hvis man dertil koblede de norske og svenske kort på projektet, ville
det være lige det jeg - og sikkert mange andre sejlere - kunne bruge ...
og være villig til at betale for! ... selvom det selvfølgelig ville være
fint, hvis man fulgte den amerikanse prispolitik: Gratis download af
alle kort ... ...

Måske det også ville være en fordel for KMS - istedet for at mange af os
køber de "tyske" søsportskort?

Flemming Torp

Fra : oem

Dato : 07-11-09 03:11

On 7 Nov., 02:29, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

> [...]
> alle kort ... ...
>
> Måske det også ville være en fordel for KMS - istedet for at mange af os

Det er nemlig den løsning jeg også efterspørger!! Og det er ok med
f.eks. et årligt abonnement, hvis det indeholder løbende opdateringer.
I hvert fald indtil der kommer ny teknologi.Og det er her jeg
beskylder DS/T-Kartor for at lukke os inde som sejlere i DLSK.

VisIT Plus 5.01 laver jo allerede nummeret med at konvertere fra .IT
til JPG (og andre) så det kan ikke være en stor opgave. Eller hvorfor
ikke bare lægge søkortene færdige i de formater på DLSK 2010, - så
ville jeg endda også kunne finde på at købe den Og husk så lige
den der KMZ-fil til Google Earth også, eller det direkte link

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at hvis man har
købt DLSK med søkort i IT-format, og man så mdanner dem til f.eks. JPG
til eget brug at det skulle være ulovligt. Så tror jeg både
pressefrihed, ytringsfrihed, religionsfrihed osv er angrebet.

Jeg kan fortsat ikke helt gennemskue om det er KMS eller DS/T-kartor,
der er skurken, men indtil videre er det jo DS/T-kartor som
markedsfører DLSK overfor sejlere. Hvis de er pålagt begrænsninger i
offentliggørelsen af søkort i konkrete formater af KMS, så er det
naturligvis omvendt.

Harding: Hvis du har en god kontakt til DS, skulle vedkommende så ikke
have lov til at svare på det? Eller ved du hvem der er DLSK-ansvarlig
i DS? Eller måske skulle man kontakte www.t-kartor.se ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-11-09 05:33

Et problem er nok at kildekoder til .IT ikke vil blive frigjort så
derfor er man nok nødt til at anvende VisIt Plus 5.01.
Denne funktionalitet burde have været indbygget i DLS i funktionen
"Kopiering" således at det ikke kun var til printer der kunne
kopieres.
Desuden findes et faneblad for internetopsætning under "Indstillinger"
hvor muligheden for at overføre ens kort til Google kunne blive en
mulighed.
Så mangler kun muligheden for at få kortene omsat til et
navigationsprogram der anvendes BSB- formatet. Disse diskussioner
omkring oversættelse til BSB kort kunne DS og KMS have undgået hvis
de fra begyndelsen havde lavet et styreprogram baseret på
navigationsprogrammernes funktionalitet og desuden kunne de have
indbygget den funktion, som navigationsprogrammerne har, at der kunne
laves direkte opdateringer til program og kort m.m.

Det er Miljøministeren der har KMS under sig der bestemmer hvilke kort
der udbydes gratis eller til salg,
Jeg hæftede mig især ved disse sætningerne i redegørelsen:

"Kompetencen til at beslutte hvilke KMS-produkter, der kan
udbydes gratis eller til salg og til at fastsætte regler om betaling
herfor, tilbageføres til ministeriet ved udstedelse af ny
bekendtgørelse om henlæggelse af opgaver og beføjelser til
Kort- og Matrikelstyrelsen samt af ny bekendtgørelse om
salg af Kort – og Matrikelstyrelsens produkter og ydelser
m.m. og om betaling herfor."

"Endelig vil Folketinget via de årlige bevillingslove blive orienteret
om ændringer i de prispolitiske principper og bestemmelser
i forhold til nærværende redegørelse."

"KMS er central myndighed for opmåling, kortlægning og
matrikel- og landinspektørvæsen. KMS koordinerer derudover
den offentlige opmåling, kortlægning og registrering af
stedbestemt information. KMS’s arbejdsområder er Danmark,
Grønland, Færøerne og farvandene heromkring. KMS
er ligeledes sektorforskningsinstitution for kort- og geodataområdet."

"KMS’s vision er at gøre den stedbestemte information til et
dagligdags redskab for borgere, virksomheder og den offentlige
sektor. Et redskab, der synliggør oplysninger og kæder
dem sammen i meningsfyldte helheder, så stedbestemt information
kan anvendes i langt flere sammenhænge end hidtil."

"Myndighedsopgaver, som er de opgaver, som KMS skal
udføre i henhold til lov om KMS. Det er karakteristisk for
myndighedsopgaverne, at de har generel karakter og bidrager
til at øge samfundsnytten ved anvendelsen af kort- og geodata."

I bilag 1 under Myndighedsopgaver:

"Søkortdatabaser og nautiske publikationer i
Danmark
Digitale og analoge søkort, Den danske havnelods, Søsportskort
og Det levende Søkort"

Derfor tror jeg ikke at det er DS eller T-kartor der er skurken, som
du skriver; men at de blot har købt og forvalter et produkt, som er
statens ejendom.

Hvis du kontakter DS så gå til den ansvarlige for området:
Steen Wintlev-Jensen
Sejladschef
Tlf. 4326 2180
Steen.wintlev@sejlsport.dk

Da Danske Bådejeres forum fungerede efterlyste Steen Wintlev-Jensen
input til forbedringer af DLS. Vi var kun to der besvarede
opfordringen og et enkelt forslag (AIS) kom med i DLS dette år. De
mange andre funktionaliteter der er i de almindelige
navigationsprogrammer kom desværre ikke med. Denne opgave med en
større ombrydning af den grafiske flade kunne sikkert ikke indpasses i
det oprindelige KMS projekt.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 07-11-09 06:17

On 7 Nov., 13:33, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> navigationsprogrammer kom desværre ikke med. Denne opgave med en
> større ombrydning af den grafiske flade kunne sikkert ikke indpasses i

Jeg har lagt nogle billeder fra mine afprøvninger af Google Earth her,
hvis nogen skulle have interesse.

http://galleri.drabant22.dk/#112

Man kan få billederne op i fuld størrelse ved at klikke i øverste
højre hjørne af billederne. Så kører der en lysbilledshow på en 5-6
billeder.

Det lyder jo som om det kunne være ret nemt at finde et sted i DLSK at
lægge disse funktioner ind. Som nævnt tidligere, - 3-4 timers arbejde
for en fornuftig programmør Evt. levere VisIT Plus 5.01 med (for
samme pris, selvfølgelig). Men 'download'-muligheden med abonnement på
internettet er nummer et. To-trins raket måske?

Problemet med danske bådejere er jo nok, - som i anden tråd, at den
ikke bliver læst.

/Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-11-09 06:59

Det er lige det der er behov for. Søkort hvor man kan se søkortenes
data og det giver et godt indtryk af vanddybden og, samtidigt få man
landområderne som de i verkeligheden er og får dermed fuld glæde af
informationer som alle kan sammenholde mde virkeligheden omkring dem.

Hvad er den fulde tekst foran kanelbollen i din e-mail adresse?

Danske bådejere blev måske læst af mange men der var kun registreret
lidt over 250 brugere og af dem var vi kun få der benyttede det i
begyndelsen.
Når DS blev spurgt om noget, lige bortset fra i begyndelsen hvor der
var en webmaster tilknyttet, skete der ikke mere. Når DS står for
hjemmesiden må man da i det mindste regne med at de reagerer på indlæg
dem vedkommende.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 07-11-09 07:41

On Nov 7, 2:58 pm, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> var en webmaster tilknyttet, skete der ikke mere. Når DS står for
> hjemmesiden må man da i det mindste regne med at de reagerer på indlæg

oem kanelbolle live dk

Ja billeder gør mere end de mange ord jeg har begået ovenfor
/Ole

Fra : blueocean

Dato : 08-11-09 08:22

> [...]
> internettet er nummer et. To-trins raket måske?
>
> Problemet med danske bådejere er jo nok, - som i anden tråd, at den

Hej , Kan godt være jeg er lidt out of this, men hvordan har du gjort
dette, det er en ting jeg godt kunne tænke mig at se mere på.

Gert

Fra : oem

Dato : 09-11-09 01:08

On 8 Nov., 16:21, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> Hej , Kan godt være jeg er lidt out of this, men hvordan har du gjort
> dette, det er en ting jeg godt kunne tænke mig at se mere på.
>
> Gert

Se indlæg 4. nov 23:44. Mere detaljeret kan det ikke gøres
/Ole

Fra : oem

Dato : 10-11-09 14:42

Ja ja, jeg ved det godt, - det er drøftet igen og igen. Men ud fra
ovenstående skulle jeg selv have lidt styr over det i mit eget hoved.
Derfor har jeg googlet og researchet lidt.

Fremtiden for søkort hedder ENC og er et vektorformat der hedder noget
med S57. Hele verden samarbejder om det format inden for IHO
(International Hydrographics Organization, http://www.iho.org).
Rasterkort er jo bare uintelligente indscanninger af papirkort. Det
bliver ENC fordi man med ENC principielt (men muligvis ikke i praksis
endnu) kan repræsentere søkortinformation på samme fine måde som i
rasterkort, men derudover jo får fordele af at alle elementer og
objekter i kortet er selvstændigt identificerbare 'nede under
motorhjelmen' og derfor kan behandles 'intelligent'. Danske søkort (og
en del andre europæiske) formidles og sælges allerede nu gennem Primar-
Stavanger(http://www.primar.no/). Derfor er alle forudsætninger for en
fremtidig standard omkring søkort på plads så vidt jeg kan se, og jeg
kan ikke se andet end at det er KMS der er leverandør af ENC-data til
primar. Men pris og distribution mangler overfor fritidssejlere.

Hvis man skal vælge navigationsprogram må man vælge et program, som
kan håndtere IHO's S57-standard. Jeg stødte i den forbindelse på
Fugawi Marine ENC 4.5, der har en pris af ca. $280, som engangsudgift
(?) (http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_marine_enc-in.htm).
Programmet kan læse S/57 vektorkort og dertil kommer at det kan læse
mange andre formater også. Det kan f.eks. læse BSB, men også
indkalibrere JPG, BMP. TIF osv. Visse af de 'proprietære' vektor og
rasterformater kan også læses, f.eks. nogle fra Garmin, Navionics og
flere andre. Jeg aftestede indlæsning af en JPG-fil fra et dansk
søkort, det virkede fint. Ud over det har programmet indbygget Google
Earth, så man kan få afbildet et område på et søkort direkte i Google
Earth, som jeg skrev (en del) ovenfor. Jeg har tilføjet et billede som
viser Fugawi her: http://galleri.drabant22.dk/#112.7.

Så det er min samlede konklusion at Fugawi er et rigtigt stærkt bud på
et navigationsprogram lige her og nu, - de fleste af de øvrige gratis-
eller betalbare er ikke så fremtidssikre (endnu, - men de skal jo nok
komme, jeg håber naturligvis på de gratis. Og da de amerikanske søkort
allerede nu kan downloades gratis i S57-format(http://
www.nauticalcharts.noaa.gov/mcd/enc/index.htm), så gætter jeg på det
kommer, - snart). Dertil kommer at Fugawi har indbygget integration
til smartphones og iphone (men desværre ikke Android). Der er AIS-
tilkobling og det er PC-baseret, altså med tilkobling af GPS-mus.
Download af søkort via nettet (x-traverse-produkt) er også en
mulighed, det lyder bare noget dyrt endnu, synes jeg. Men jeg synes
Fugawi er helt fremme på beatet. Og så på en almindelig PC. F.eks en
netbook med lang batteritid og lavt strømforbrug.

Fugawi (eller andre) kræver så i mellemtiden at man kan få de danske
søkort indlæst, og det kan man ikke med mindre man har DLSK og har
adgang til VisIT Plus 5.01, som sælges til en pris der formodes meget
højere end for Fugawi alene så det gør at den samlede pris for danske
søkort bliver helt vanvittig. Men det vil jeg ikke træde mere i nu

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-09 03:51

oem wrote:
> [...]
> Derfor har jeg googlet og researchet lidt.
>
> Fremtiden for søkort hedder ENC og er et vektorformat der hedder noget

SNIP

> [...]
> højere end for Fugawi alene så det gør at den samlede pris for danske
> søkort bliver helt vanvittig. Men det vil jeg ikke træde mere i nu

Tak for din interessante redegørelse om fremtidige kortstandarder inden
for elektroniske søkort og navigationsprogrammellet Fugawi.

I min søgen efter et navigationsprogram til en rimelig pris, faldt jeg
for et par år siden over SOB (Software On Board, som udvikles af
Digiboat http://www.digiboat.com.au/ og deres nye:
http://www.digiboat.biz/international/charts.asp#ecs ), som kunne læse
mine elektroniske vektorkort fra C-Map (der nu hedder Jeppesen Marine og
ejes af Boeing) ...

Dengang var prisen meget overkommelig - nogle hundrede kroner ..., men
Digiboat har nu etableret et Engelsk salgskontor, hvilket har bevirket,
at priserne er blevet end femdoblet (!). Nu koster en downloadet fuld
version af deres program 168 ? (euro), svarende til ca. DKK 1.250 ...

Det interessante i den forbindelse er, at C-Map kort er kompatible med
S-57 kortstandarden, du omtaler.

Jeg tillader mig at "cutte&paste" fra deres produktbeskrivelse:

"Various international "Standards Bodies" control the quality and
accuracy of ENCs. The underlying data format in digital vector charts is
known as the S57 standard, with S52 an extra "Presentation Standard" for
nautical S57 charts (S57 data is used for most modern vector maps,
including terrestrial for instance). The S52 sets the standard for
cartography symbols for displaying nautical objects such as lights,
buoys, turbulence etc. So a combination of S57 and S52 data signify the
chart as an ENC.

C-Map electronic charts are created from official S57/S52 data making
them fully compliant with international chart standards. The S57 data is
converted to C-Map's encrypted format from all international chart data
suppliers, creating seamless and consistent global coverage. C-Map also
enhances the official data with improved chart object display and
additional features and information such as tides and tidal streams;
ports; marinas; aerial photographs; etc."

Fra tidligere kan jeg huske at andre deltagere i denne gruppe (bl.a. Ole
P) har gode erfaringer med Fugawi, så det må jo være godt nyt for dem,
der bruger det system ...

Ovenstående skulle også være godt nyt for dem, der har programmel, der
kan læse C-Map kort ...

Flemming Torp

Nogen der kan huske, hvorfor det hedder Fugawi? ... ...

Fra : Allan Nielsen

Dato : 11-11-09 01:38

On 11 Nov., 03:50, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> Nogen der kan huske, hvorfor det hedder Fugawi? ... ...

Ja, det var jo en kendt indianerstamme. De var ikke så gode til at
finde vej - så man så dem spejdende på prærien mens de sagde: "Where
the fuck are we?"
Mvh
Allan
A-Ahead

Fra : oem

Dato : 11-11-09 03:12

wrote:

> [...]
> mvh
> Flemming Torp
>
> Nogen der kan huske, hvorfor det hedder Fugawi? ... ...

Jeg er blevet klogere siden i går. Jeg roser Fugawi for meget. Men
fortsat fint, og så med Google Earth-snitflade, som jeg jo har dyrket
en del . Andre navigationsprodukter kan formentlig i højere grad
end jeg lige troede også anvende S57-format. Men udover det skal
navigationsproduktet understøtte så meget som muligt af det
nedennævnte. F.eks. ved at understøtte så mange kortproducenter som
muligt, så man kan have så opdaterede søkort-oplysninger som muligt så
billigt som muligt.

S57 er standarden for at vektordata
S52 er en standard for visuel repræsentation af objekter. F.eks. at en
nord-kost eller en kystlinie repræsenteres så man ser den inden man
støder på den. Også i fuld tilstand, som den russiske kaptajn, der
lige er blevet dømt.
S63 er en standard for opdatering og validitet af oplysningerne.

Alle defineret af www.iho.org og de er her:
http://www.iho-ohi.net/mtg_docs/publications/catalogue_Eng.html. ENC
er defineret som et officielt godkendt søkort iht. disse kriterier (og
vist lidt flere). En privat kortproducent kan altså principielt ikke
lave en ENC. Se også http://www.primar.no/filestore/Sjkartverket/Primaregnenettsider/TechnicaldetailsSection4.pdf.
Der er 5 meget velskrevne og forståelige dokumenter om emnet på samme
side.

Princippet må være at man skal have 'så meget som muligt' af IHO-
standarderne i sine kort. For på den måde holder man sig tættest
muligt til den erhvervsmæssige og professionelle anvendelse. Og den
sikrer både det interne format af hensyn til kompatibilitet i hele
verden, - den sikrer at kortene visuelt kan bruges professionelt og
den sikrer at oplysningerne er opdaterede og verificerede. Ikke mindst
det sidste!!

Så det jeg kommer for let henover er S63, som både er en klods om
benet, men som også er et kvalitetsstempel. Hvad nytter et søkort der
er både S57 og S52-kompatibelt, hvis det stammer fra 1985. Så er et
opdateret rasterkort fra DLSK bedre, selv om formatet er proprietært.
S63 skulle sikre at kortet er opdateret med krav til frekvens. Da man
må forvente at fritidssejlere ikke hver især kan betale hvad
erhvervsfartøjer kan for dette må produktionen af søkort til
fritidssejlads ske ved at et firma, DS, Jeppesen, Garmin osv.
abonnerer på opdaterede data fra en autoriseret ENC-producent og
derudfra periodisk laver fritidsrettede søkort. Uden nødvendigvist at
overholde S63 fuldt ud. S63 er en klods om benet fordi det jo også er
en begrænsning i tilgængeligheden, - altså en kopisikring på godt og
ondt. Men som er lavet for at sejlads erhvervsmæssigt kan overholde
SOLAS (Konvention om 'Safety Of Life At Sea').

Navigationsproduktet er en ting og kortene er en anden ting.
Erfaringen fra DLSK er at et isoleret format (.IT) betyder at man er
låst i sin anvendelse af navigationsprogram. Til gengæld har det
hidtil betydet høj kvalitet og opdateringsfrekvens i de danske
søkort.

Målet må fortsat være at DLSK skal have så meget som muligt af IHO's
standarder i søkortene, for det går den vej. Og mindre navigation, for
det kan vi jo købe (eller få) på nettet. I mellemtiden bør der sikres
integration til andre produkter fra DLSK. Informationstemaerne må
kunne formidles på anden vis også. Google Earth?. Den samlede pris
burde kunne blive overkommelig, når man piller navigationsdelen ud af
DLSK, ud over at tilgængeligheden af GEO-oplysninger generelt er en
politisk beslutning.

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-11-09 18:50

oem skrev:

><snip>
oem:
Et meget, meget interessant indlæg, der vidner om stor kompetance.
Tusind tak for det - og klø fortsat på for at vi fritidssejlere kan få
maksimalt ud af de elektroniske søkortprodukter uden at være fristet
til at søge løsningerne på skumle warez steder.

Flemming:
Nej, du må huske galt. Jeg har ikke nogen erfaring med Fugawi, men jeg
kan godt lide Allan's tankegang og tolkning af ordet - det er god
værkstedshumor!

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 00:36

Ole Pagh wrote:

> [...]
> maksimalt ud af de elektroniske søkortprodukter uden at være fristet
> til at søge løsningerne på skumle warez steder.

Enig. Jeg har også lært meget af disse indlæg.

> Flemming:
> Nej, du må huske galt. Jeg har ikke nogen erfaring med Fugawi, men jeg
> kan godt lide Allan's tankegang og tolkning af ordet - det er god
> værkstedshumor!

Ja, det var den tolkning, jeg også har set ...

Iøvrigt: Sorry Ole,
Jeg må have forvekslet dig med en anden bidragyder i gruppen, der i sin
tid havde nogle spændende indlæg om at scanne sine papirkort og senere
lægge dem elektronisk ind i et navigationsprogram - mener det var
Fugawi, som vist nok var tæt på at være "freeware" i "gamle dage" ....
Jeg husker bare, jeg var meget imponeret, men det lykkedes mig aldrig at
give mig den tid og tålmodighed, der skal til for at finde ud af metoden
og så gøre det ... Desværre kan jeg åbenbart ikke huske, hvem det var...

Flemming Torp

Fra : oem

Dato : 12-11-09 15:12

Her er en KML-fil til Google Earth, der indeholder koordinater til 26
JPG-filer fra det levende søkort. Der er 63 i alt, så der mangler
nogle endnu. Lad os se hvad der kommer ud af dette. Kortnumre fremgår.
Placering af den aktuelle JPG-fil skal naturligvis justeres i filen.
Og naturligvis er koordinaterne uden gevær som de siger på tysk, - Wie
immer ohne Gewähr:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<kml xmlns="http://www.opengis.net/kml/2.2" xmlns:gx="http://
www.google.com/kml/ext/2.2" xmlns:kml="http://www.opengis.net/kml/2.2"
xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
<Folder>
<name>Images</name>
open>1</open>
<GroundOverlay>
<name>Horns Rev S/130000 94</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_130000_94.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.68564169605983</north>
<south>54.91855836272649</south>
<east>8.750714484244909</east>
<west>6.784047817578244</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Kattegat S/300000 100</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_300000_100.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>58.01666666666667</north>
<south>55.70333333333333</south>
<east>13.08333333333333</east>
<west>10</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Aalborg Havn S/12500 107</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_12500_107.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>57.09916666666666</north>
<south>57.02833333333334</south>
<east>10.08166666666667</east>
<west>9.890000000000001</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Århus Bugt S/75000 112</name>
<color>47ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_112.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>56.34166666666667</north>
<south>55.71291666666667</south>
<east>10.88166666666667</east>
<west>10.13</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Farvandet nord for Fyn 114</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_114.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
9.525,55.5,0 10.66666666666667,55.5,0
10.66666666666667,55.93333333333333,0 9.525,55.93333333333333,0 </
coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Odense Fjord S/20000 115</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_20000_115.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.56666666666666</north>
<south>55.3925</south>
<east>10.58333333333333</east>
<west>10.37333333333333</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Indsejling til Hals S/10000 127</name>
<color>59ffffff</color>
<Icon>
<href>HALS.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>56.99379557580131</north>
<south>56.94104557580131</south>
<east>10.45199494327519</east>
<west>10.27107827660852</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Kattegat, Århus havn S/10000 127</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_10000_127.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>56.18666666666668</north>
<south>56.11666666666666</south>
<east>10.30166666666667</east>
<west>10.2</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Københavns Havn S/12500 134</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_12500_134.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.73500000000001</north>
<south>55.62666666666667</south>
<east>12.66525</east>
<west>12.53558333333333</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Storebælt, N-lige del S/75000 141</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_141.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.83333333333333</north>
<south>55.2095</south>
<east>11.26666666666667</east>
<west>10.54</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Storebælt, S-lige del S/75000 142</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_142.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.29833333333333</north>
<south>54.66666666666666</south>
<east>11.37833333333333</east>
<west>10.65</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>STOREBÆLT SPROGØ-LANGELAND S/50000 143</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_50000_143.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.41291666666667</north>
<south>55.11666666666667</south>
<east>11.41666666666667</east>
<west>10.65</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>STOREBÆLT NAKSKOV FJORD S/20000 144</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_20000_144.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>54.8967003368201</north>
<south>54.78336700348676</south>
<east>11.16239181722672</east>
<west>10.87939181722672</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Lillebælt, N-lige del 151</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_151.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
9.400142436197278,54.97633420985145,0
10.16344355909359,54.98084569438058,0
10.16537917329528,55.63445528657765,0
9.401463589005811,55.63416919538656,0 </coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Lillebælt, S-lige del 152</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_152.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
9.616666666666667,54.76666666666666,0
10.76666666666667,54.76666666666666,0
10.76666666666667,55.21333333333332,0
9.616666666666667,55.21333333333332,0 </coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Vejle Fjord 157</name>
<color>57ffffff</color>
<drawOrder>2</drawOrder>
<Icon>
<href>S_25000_157.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
9.533333333333333,55.60833333333333,0
9.916666666666666,55.60833333333333,0
9.916666666666666,55.72499999999999,0
9.533333333333333,55.72499999999999,0 </coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Snævringen og Kolding fjord, S/25000 158</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_25000_158.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
9.465579816252845,55.43358602141258,0
9.848913149586178,55.43358602141258,0
9.848913149586178,55.58025268807925,0
9.465579816252845,55.58025268807925,0 </coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>LILLEBÆLT AABENRAA FJORD S/25000 159</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_25000_159.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.13333333333333</north>
<south>54.985</south>
<east>9.800000000000001</east>
<west>9.416666666666666</west>
<rotation>-0.008758894686138179</rotation>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Smålandsfarvandet, Karrebæk fjord S/16000 164</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_16000_164.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.23006148894491</north>
<south>55.13839482227825</south>
<east>11.76169818080954</east>
<west>11.59169818080954</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Svendborg Sund S/10000 171</name>
<color>54ffffff</color>
<Icon>
<href>S_10000_171.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.06583333333333</north>
<south>55.0075</south>
<east>10.70333333333333</east>
<west>10.55083333333333</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>FARVANDET SYD FOR FYN S/15000 172</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_15000_172.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>54.98583333333333</north>
<south>54.9</south>
<east>10.74</east>
<west>10.64</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Bornholmsgat S/100000 189</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_100000_189.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>55.46666666666667</north>
<south>54.9</south>
<east>15.25</east>
<west>13.78333333333333</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Gedser Rev og Kadetrenden S/75000 197</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_197.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>54.80833333333333</north>
<south>54.35833333333333</south>
<east>12.8</east>
<west>11.65</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Østersøen, Fakse og Hjelm Bugt S/75000 198</name>
<color>54ffffff</color>
<Icon>
<href>S_75000_198.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<gx:LatLonQuad>
<coordinates>
12,54.74166666666667,0 12.76666666666667,54.74166666666667,0
12.76666666666667,55.38333333333333,0 12,55.38333333333333,0 </
coordinates>
</gx:LatLonQuad>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Danmark med omgivende farvande S_850000_F</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_850000_F.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>59.41666666666667</north>
<south>53.38333333333333</south>
<east>16.83333333333333</east>
<west>2.883333333333333</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
<GroundOverlay>
<name>Danmark med omgivende farvande S_850000_C</name>
<color>57ffffff</color>
<Icon>
<href>S_850000_C.jpg</href>
<viewBoundScale>0.75</viewBoundScale>
</Icon>
<LatLonBox>
<north>59.33333333333334</north>
<south>53.53333333333333</south>
<east>16.75</east>
<west>3.166666666666666</west>
</LatLonBox>
</GroundOverlay>
</Folder>
</kml>

Fra : Flemming Torp

Dato : 13-11-09 01:06

Hej Ole,

Beklager, men jeg er "completely lost" her ...
Hvad gør man?

Flemming Torp

Fra : oem

Dato : 13-11-09 01:29

On 13 Nov., 01:06, "Flemming Torp" <t...@mail.dk> wrote:
> Hej Ole,
>
> Beklager, men jeg er "completely lost" her ...
> Hvad gør man?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
> "oem" <o...@live.dk> skrev i en meddelelsenews:20152d69-713a-4430-976f-ee625c08082d@j19g2000yqk.googlegroups.com...
> Her er en KML-fil til Google Earth, der indeholder koordinater til 26  ....
> SNIP

Du klipper ovenstående ud og lægger i en fil med navnet sokort.kml
Så tager du de nævnte søkort fra din DLSK og lægger dem som JPG-filer
samme steds. JPG-filer laver du som jeg beskrev i min mail ovenfor et
sted. Du kan jo starte med bare et kort.
Så klikker du på sokort.kml, og voila (hvis du ellers har Google Earth
installeret ) så har du 26 søkort direkte i Google Earth. Det er
en helt speciel oplevelse. Glæd dig.

Alternativt presser du på hos DS/T-kartor for at få dem til at gøre
det integreret i DLSK eller til at levere JPG-filer eller programmel
(f.eks. VisIT Plus 5.01) sammen med DLSK til det. Jeg har mailet Sten
Wintlev.
Jeg har fortsat ikke fundet gratis programmel på nettet til det, -
hjælp, - det må findes et sted!!!!

/ole
oem kanelbolle live dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-09 14:53

oem wrote:

> [...]
> Wintlev.
> Jeg har fortsat ikke fundet gratis programmel på nettet til det, -

Mange tak for hjælpen, Ole.
Jeg må prøve det, for jeg er dybt fascineret af Google Earth og Google
Maps og de muligheder de giver!

God week end!

Flemming Torp

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 26-11-09 01:06

Tak for de gode hints.

Jeg prøvede igår at hente "Chips for Windows", http://www.geogr.ku.dk/chips/.
Desværre er det ret kompliceret at bruge, og jeg tror (som Ole) ikke
at det kan eksportere .IT billeder til jpg eller andre brugbare
formater.

Men når først man har fået Chips til at vise et søkort i .IT format,
så kan man nemt lave et skærmdump med programmet Snagit, http://www.techsmith.com/,
som kan bruges gratis i 30 dage. Snagit er nemlig så smart at det kan
auto-scrolle et billede, som er for stort til at være på skærmen på en
gang, og dermed lave et skærmdump af hele billedet på en gang.

Mvh
Morten

Fra : oem

Dato : 28-11-09 02:59

Tak for det, - kiggede lige på snagit, den koster 50$ hvis man ikke
kan klare det på 30 dages gratis trial-version, - og ja den ser ud til
at kunne snuppe et helt billede der scroller både nedad og i bredden.
Smart! Så det kan jo hjælpe en del, man slipper for evindeligt
klippe/'stitching'-arbejde. Har dog ikke selv afprøvet det endnu...

Uanset hvordan man vender det så kræver det fortsat adgang til
opdaterede søkort.

Det bedste og mest lovende navigationsprogram, - 'freeware', hedder
p.t. i øvrigt 'OpenCPN' (http://groups.google.com/group/
dk.fritid.sejlads/browse_thread/thread/239679b31f97afcf)

Debatforum: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/
Download (sidst godkendte, 1.3.4): http://sourceforge.net/projects/opencpn/
Download (betaversion 1.3.5 build 1117): http://bigdumboat.com/opencpnbeta.html

Der er simpelt hen et helt team af dedikerede og engagerede sejlere og
specialister, der arbejder sammen.

/Ole

Fra : Langgaard

Dato : 28-11-09 08:49

On 29 Okt., 20:01, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> De fiffige fremstillere af kortplottere kan også lære noget her.

Både og!

Min "næstenuladesiggåistykkerbare" og særdeles vandtætte plotter
bliver aldrig udskiftet med en ikke nær så stabil bærbar pc eller en
mobiltelefon

På min nye Iphone er der gps, men land/vej kortene skal hentes løbende
over "telefonregningen"

--
Langgaard