/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Hammershus i 3D
Fra : Kim Larsen


Dato : 02-08-01 13:35

Hej med jer

En af mine kollegaer leger med ideen om at lave Hammershus-ruiner i 3D, han
har så fundet nogen i tyskland der laver 3D scanning fra luften med laser,
er der nogen der ved om der er et firma her i lille Danmark der kan det
samme ?
Jeg/vi ved godt det er dyrt.

Kim Larsen





 
 
Aggy (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Aggy


Dato : 02-08-01 12:48

3D Scanning. Det er ikke ægte 3D, vel ? Det er kun en illusion som er
frembragt af skyggerne fra objekterne på jorden.

Er jeg helt forkert på den ?

--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Anders aka Aggy
0017webdesign.dk
gfxartist.dk
digitalcreation.dk
"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev i en meddelelse
news:VVaa7.30$nX3.2750@news.get2net.dk...
> Hej med jer
>
> En af mine kollegaer leger med ideen om at lave Hammershus-ruiner i 3D,
han
> har så fundet nogen i tyskland der laver 3D scanning fra luften med laser,
> er der nogen der ved om der er et firma her i lille Danmark der kan det
> samme ?
> Jeg/vi ved godt det er dyrt.
>
> Kim Larsen
>
>
>
>



Per Christoffersen (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-08-01 13:42


"Aggy" <dsl38495@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9kbeko$2n9k$1@news.cybercity.dk...
> 3D Scanning. Det er ikke ægte 3D, vel ? Det er kun en illusion som er
> frembragt af skyggerne fra objekterne på jorden.
>
> Er jeg helt forkert på den ?

Nu angives det jo, at scanningen laves med laser, så skyggerne er vel ikke
inide i billedet. Jeg tror du tænker på almindelige orthografier, der
anvender 2 fotografier optaget lidt forskudt til at danne et stereoskopisk
billede, som kan omsættes til 3d.

Jeg kender til 3D-scanninger med laser til brug i rum, og de bliver til ægte
3D, altså rumlige modeller, feks. i et CAD program. Så principielt burde det
selvfølgelig kunne lade sig gøre at scanne hele hammershus ind i 3D, men det
ville så kun blive den udvendige form, og muligvis også nok med en begrænset
opløsning i detaljeringen.

Jeg ved ikke hvem der beskæftiger sig med den slags herhjemme, men et godt
bud er nok at lede efter et ingeniør- eller landmålerfirma. Måske demher:
http://www.plf.dk/sjaelland/koge/lmg/default.htm
som har været med til at udvikle det omtalte 3D-måleudstyr til bygninger.

/Per



P.C. (02-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 02-08-01 14:13

Hi.

Per Christoffersen skrev i meddelelsen <9kbhpp$a00$1@sunsite.dk>...
>
>"Aggy" <dsl38495@vip.cybercity.dk> wrote in message
>news:9kbeko$2n9k$1@news.cybercity.dk...
>> 3D Scanning. Det er ikke ægte 3D, vel ? Det er kun en illusion som er
>> frembragt af skyggerne fra objekterne på jorden.
>>
>> Er jeg helt forkert på den ?

Olympus sælger nu en teknik der benævnes 3D.
http://www.olympus-software.com/products.htm?ID=isScanTop

Om det er *ægte* 3D ------- altså at der er 3D objekter som rendes med den
overflade som kameraet leverer tvivler jeg nok på ; princippet om at ethvert
punkt i 3D kan defineres udfra dets projektion på de to andre planer. fungerer
vel også for pixel grafik, så det er jo ikke nødvendigt med 3D objekter.

Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/tuba-c.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/tuba-gg.jpg





Per Christoffersen (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-08-01 15:13


"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
news:3b695192$0$45199$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Olympus sælger nu en teknik der benævnes 3D.
> http://www.olympus-software.com/products.htm?ID=isScanTop
>
> Om det er *ægte* 3D ------- altså at der er 3D objekter som rendes med den
> overflade som kameraet leverer tvivler jeg nok på ; princippet om at
ethvert
> punkt i 3D kan defineres udfra dets projektion på de to andre planer.
fungerer
> vel også for pixel grafik, så det er jo ikke nødvendigt med 3D objekter.
>

Scan top er beregnet til objekter, og fra deres specifikationer har jeg
hentet følgende:
Object dimensions: Height up to 25 cm, diameter up to 20 cm
Object weight (max.): 3 kg

Det er længe siden jeg har været på Bornholm, men jeg husker Hammershus som
noget større...

Iøvrigt understøtter systemet disse formater:
Supported 3D formats: VRML 1 (wrl), VRML 2 (wrl), Alias/Wavefront (obj), 3D
Studio (3ds), AutoCAD (dxf, geometry only), Stereo Lithography (stl,
geometry only).

De ser rimeligt ægte 3D-agtige ud for mig, så måske er det ok i en anden
sammenhæng?

/Per



P.C. (02-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 02-08-01 15:32

Hi.

Per Christoffersen skrev i meddelelsen <9kbn4q$k56$1@sunsite.dk>...
>
>"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
>news:3b695192$0$45199$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>Det er længe siden jeg har været på Bornholm, men jeg husker Hammershus som
>noget større...

Jo, ------ men det er jo en detalje ;))

>
>Iøvrigt understøtter systemet disse formater:
>Supported 3D formats: VRML 1 (wrl), VRML 2 (wrl), Alias/Wavefront (obj), 3D
>Studio (3ds), AutoCAD (dxf, geometry only), Stereo Lithography (stl,
>geometry only).
>
>De ser rimeligt ægte 3D-agtige ud for mig, så måske er det ok i en anden
>sammenhæng?

Hvis man prøver at se hvad Olympus's ide er, ser det meget ud somom, at der er
faste grad indstillinger og det indikerer jo, at der kan være tale om et simpelt
panorama, ------- man kunne jo forestille sig, et grafik format som i
Accurender, altså et "forvredet" fiskeøje agtigt stykke grafik, som kan hæftes
sammen til et større stykke, hvis kameraet er fast placeret som softwaren
"forventer".
På den måde har man jo lavet "walk true's" i mange år med et enkelt billede og
de fleste panorama programmer, tilbyder jo at man kan vælge forskellig
brændvidde .
Men det er somsagt lidt svært at få oplysninger om hvordan Olympus systemet
fungerer ; jeg tror heller ikke, at det er *ægte* 3D.
Check forresten Accurender. ------ den understøtter også wrl.
Have a nice day.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/





Per Christoffersen (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-08-01 15:41


"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
news:3b69640a$0$300$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis man prøver at se hvad Olympus's ide er, ser det meget ud somom, at
der er
> faste grad indstillinger og det indikerer jo, at der kan være tale om et
simpelt
> panorama, ------- man kunne jo forestille sig, et grafik format som i
> Accurender, altså et "forvredet" fiskeøje agtigt stykke grafik, som kan
hæftes
> sammen til et større stykke, hvis kameraet er fast placeret som softwaren
> "forventer".
> På den måde har man jo lavet "walk true's" i mange år med et enkelt
billede og
> de fleste panorama programmer, tilbyder jo at man kan vælge forskellig
> brændvidde .
> Men det er somsagt lidt svært at få oplysninger om hvordan Olympus
systemet
> fungerer ; jeg tror heller ikke, at det er *ægte* 3D.

Men wrl og 3ds mfl. formaterne er da object/vector baserede, og som sådan
rigtige 3D filer. Panoramaerne (som findes i et utal af formater, men IMHO
stadig med QTVR som kongen) er bitmapbaserede, og dermed begrænset i
synsfeltet.
Hvordan sker transformationen imellem de to, hvis ikke der sker en ophobning
af 'rigtig' 3D-information undervejs?

/Per



P.C. (02-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 02-08-01 17:02

Hi.

Per Christoffersen skrev i meddelelsen <9kbop6$nbu$1@sunsite.dk>...
>Men wrl og 3ds mfl. formaterne er da object/vector baserede, og som sådan
>rigtige 3D filer. Panoramaerne (som findes i et utal af formater, men IMHO
>stadig med QTVR som kongen) er bitmapbaserede, og dermed begrænset i
>synsfeltet.
>Hvordan sker transformationen imellem de to, hvis ikke der sker en ophobning
>af 'rigtig' 3D-information undervejs?
>
Jovist, men du kan da sagtens programere bitmaps til at "opføre" sig som 3D
objekter.
Altså hvis du har et alm billede vil du f.eks. opfatte det som et xz plan , et
andet billede som du så ved er taget i 90 graders vinkel er dit yz plan , og
hvad er der så ivejen med at finde kooerdinaterne af en pixel på en bestemt
kooerdinat i xz plan og omregne den til, hvor den er placeret på xz planet ;
exakt som man gør i "rigtig" 3D.
Du gør da lige netop det samme, når du hæfter et stykke grafik på et 3D objekt
;))
P.C.

>
>



Per Christoffersen (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-08-01 15:31


"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message
news:3b697931$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jovist, men du kan da sagtens programere bitmaps til at "opføre" sig som
3D
> objekter.
> Altså hvis du har et alm billede vil du f.eks. opfatte det som et xz plan
, et
> andet billede som du så ved er taget i 90 graders vinkel er dit yz plan ,
og
> hvad er der så ivejen med at finde kooerdinaterne af en pixel på en
bestemt
> kooerdinat i xz plan og omregne den til, hvor den er placeret på xz planet
;
> exakt som man gør i "rigtig" 3D.

Arh hah... Ja det havde jeg ikke lige tænkt på. Men nu er jeg heller ikke
den store 3D haj, så det ligger noget uden for mit område.

> Du gør da lige netop det samme, når du hæfter et stykke grafik på et 3D
objekt
> ;))

Ja det er jo klart. Men set fra min synsvinkel, så bliver så også næsten
tale om ægte 3D i den første metode, bare objektet er defineret, så det kan
ses fra alle afstande og alle synsvnkler. Det bliver så til et rent praktisk
problem, hvordan/hvornår det opnås...

/Per



P.C. (03-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 03-08-01 15:52

Hi.

Per Christoffersen skrev i meddelelsen <9kecih$iu0$1@sunsite.dk>...
.. Det bliver så til et rent praktisk
>problem, hvordan/hvornår det opnås...

Ja, ------ det handler altså om at finde et program eller en applikasion der
tilbyder de matrix transformasioner der er nødvendige.
Olympus software ser *ud til* at forvente at et billeder er taget 45 grader i
forhold til hinanden, og såvidt jeg kan se ,sælger de blot en opstilling der
passer med det software der så genererer en animasion ; umiddelbart skulle man
så tro, at hvis man kunne finde softwaren og placere sit kamera rigtigt ,så
burde det være muligt også med større objekter ---- måske lidt husmands agtigt,
men hvorfor skulle det ikke fungere ;))
P.C.




P.C. (03-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 03-08-01 12:10


Per Christoffersen skrev i meddelelsen <9kbop6$nbu$1@sunsite.dk>...
..
>Hvordan sker transformationen imellem de to, hvis ikke der sker en ophobning
>af 'rigtig' 3D-information undervejs?

Hvis du følger nyhedsgruppen ; news:comp.graphics.algorithms , vil du finde
masser af mails der beskæftiger sig med tilsvarende programerings algoritmer og
hvis du kigger på noget af den kode der bliver henvist i mange af diskusionerne,
vil du givet meget nemt kunne finde hjemmesider eller beskrivelser af, hvordan
man skriver noget C++ eller Java ,som kan håndtere problemet. Måske er du
ovenikøbet heldig og finder en applikasion, som udfører et af de tricks ,som kan
få 2D grafik til at virke somom det er 3D ; det er jo noget der er _meget_
interesant for spil udviklere, som jo ikke kan få koden presset nok sammen.
Mvh.
P.C.




Kim Larsen (02-08-2001)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 02-08-01 15:26

Hej igen

Det er ægte 3D grafik jeg tænker på, et man kan arbejde videre med i 3D Max.
Jeg fandt en hjemmeside fra Tyskland hvor de lavede sådan noget. Det foregik
med hjælp fra en helikopter og et laser udstyr. Det er nok noget der er
DYRT, men i første omgang er det om der er et firma her i danmark der kan
lave det samme.
Jeg har glemt linket til denne tyske side, men jeg kan sikkert finde den til
i morgen.

Kim Larsen




Rune Simonsen (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Rune Simonsen


Dato : 03-08-01 16:30

On Thu, 2 Aug 2001 16:25:47 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

> Det er ægte 3D grafik jeg tænker på, et man kan arbejde videre med i 3D Max.
> Jeg fandt en hjemmeside fra Tyskland hvor de lavede sådan noget. Det foregik
> med hjælp fra en helikopter og et laser udstyr. Det er nok noget der er
> DYRT, men i første omgang er det om der er et firma her i danmark der kan
> lave det samme.

Er det ikke både nemmere og billigere at måle hele l*rtet op og så
lave en nøjagtig model i f.eks. 3D studio ell. lign? Så kan du også
bedre styre polygonantallet/have flere forskellige modeller med forsk.
detaljeringsgrad.

Jeg synes da, det ville være et spændende job at gå i gang med.

--

Rune Simonsen

P.C. (03-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 03-08-01 17:39

Hi.

Rune Simonsen skrev i meddelelsen <9kefvt$101v$1@news.cybercity.dk>...
>On Thu, 2 Aug 2001 16:25:47 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
>wrote:
>
>
>Er det ikke både nemmere og billigere at måle hele l*rtet op og så
>lave en nøjagtig model i f.eks. 3D studio ell. lign? Så kan du også
>bedre styre polygonantallet/have flere forskellige modeller med forsk.
>detaljeringsgrad.
>
>Jeg synes da, det ville være et spændende job at gå i gang med.

Du har helt ret, men om 3Ds er det rigtige at starte i, ved jeg ikke.
Men det er måske fordi jeg er så gammeldags indstillet, at jeg ville mene, at
det idelle ville være at bruge AutoCAD først og så exportere det til 3Ds for
animering og rendering.
Det er måske ikke engang nødvendige at måle op, idet man jo udmærket kan
importere grafik, som man så kan tegne ovenpå, så man undgår at skulle lære at
bruge en digitizer. Man kan vel finde luft foto's og gå ud fra det, og højder
kan tilnærmelsesvis vel også findes fra alm foto's på stedet .
Men det kommer jo også an på, hvad det skal bruges til, ----- og det er jo lige
ved, at en bane edditor til et heftigt 3D skyde spil kunne være værd at
overveje, hvis man kan sætte sit eget grafik ind ;))
P.C.




Rune Simonsen (04-08-2001)
Kommentar
Fra : Rune Simonsen


Dato : 04-08-01 00:05

On Fri, 3 Aug 2001 18:38:48 +0200, "P.C." <per.corell@privat.dk>
wrote:

> Du har helt ret, men om 3Ds er det rigtige at starte i, ved jeg ikke.
> Men det er måske fordi jeg er så gammeldags indstillet, at jeg ville mene, at
> det idelle ville være at bruge AutoCAD først og så exportere det til 3Ds for
> animering og rendering.

Det ved jeg ikke rigtig - Jeg finder 3D studio både hurtigt og
overskueligt når modellerne ikke kræver mere præcision end 0,5-1 cm.
Desuden er der fordelen ved kun at skulle bruge én applikation.

Hvad kan ACad som 3D studio ikke kan, til en opgave som denne?

--

Rune Simonsen

P.C. (04-08-2001)
Kommentar
Fra : P.C.


Dato : 04-08-01 10:19

Hi.

Rune Simonsen skrev i meddelelsen <9kfal8$2hli$1@news.cybercity.dk>...
>On Fri, 3 Aug 2001 18:38:48 +0200, "P.C." <per.corell@privat.dk>
>wrote:
>
>> Du har helt ret, men om 3Ds er det rigtige at starte i, ved jeg ikke.
>> Men det er måske fordi jeg er så gammeldags indstillet, at jeg ville mene, at
>> det idelle ville være at bruge AutoCAD først og så exportere det til 3Ds for
>> animering og rendering.
>
>Det ved jeg ikke rigtig - Jeg finder 3D studio både hurtigt og
>overskueligt når modellerne ikke kræver mere præcision end 0,5-1 cm.
>Desuden er der fordelen ved kun at skulle bruge én applikation.
>
>Hvad kan ACad som 3D studio ikke kan, til en opgave som denne?

Det er nærmere et spørgsmål om hvad man er vandt til.
AutoCAD's brugerflade og den mere tradisionelle brug af commando syntaks,
tiltaler nogle ; ------- altså at man skriver kommandoen eller peger via skærm
eller digitizer menu og _er_ forskellig fra 3Ds.
At det i mange tilfælde er det samme er rigtigt nok, men hvis man prøver at
sætte en Acad bruger til at bruge 3Ds. ----- så ser man forskellen omgående.
Man kan godt sige, at AutoCAD er mere overskuelig ; alt man gør kører efter
opskriften kommando og parametre igen og igen, og det er ofte sådan, at man
vælger at bruge tastaturet meget mere, end ved 3Ds.
Du siger at 3Ds er ok ,indenfor et par cm. ---- og det er jeg uenig i, fordi min
erfaring er, at 3Ds er lige så nøjagtig som AutoCAD som tilgengæld jo netop er
beregnet på at det skal være _nemt_ at angive afstande og størrelser, man kan
givet lave det samme i 3Ds men det _er_ sværere, især hvis man er vandt til
AutoCAD ; det er somom man hele tiden leder efter noget.
3Ds bliver jo meget nemt overskygget af hvilke applikasioner man kører, ---
bla. vil mange sikkert sætte lighedstegn mellem 3Ds og modelerings
applikasioner ,charecter studio osv. ,men det er jo blot en lille del af de
muligheder der med 3Ds. men alligevel vil jeg påstå, at 3Ds mere er fokuceret på
at definere mindre objekter til rendering eller animering, ----- hvorimod
AutoCAD tilbyder et mere overskueligt univers, hvor man ikke så nemt farer
vildt blandt objekt egenskaber og funktions variabler som _kan_ være meget svære
at finde . ------------- Det er også min opfattelse, at man har meget bedre
fornemmelse af, hvilke beregninger der bliver udført i AutoCAD end f.eks. via en
applikasion som f.eks. charecter studio i 3Ds.
AutoCAD er ligesom nemmere at gå til, og er mere beregnet på at man får en god
fornemmelse af f.eks. en digitiser som jo kan bruges _meget_ flexibelt i
AutoCAD. Tilgengæld er de solids og de modeleringsmuligheder AutoCAD tilbyder,
jo ret begrænset, i forhold til større systemer og selve solid kernelen er jo
allerede blevet totalt skiftet ihverttilfælde en gang , for give bedre export
mulighed.
Ideen om at optegne Hammershus kunne jo føre til alle tiders "Trold Borg" og i
forbindelse med rollespil, kunne et borg komplex som har existeret være _helt_
genialt, ------ men så er spørgsmålet alligevel, om hverken Acad eller 3Ds i
virkeligheden er de rigtige programmer. Ok ----- hvis et spil består af en
række forud definerede animasioner som de tidligste "3D spil" ofte bestod af, så
er begge programmer jo anvendelige, men så indgår 3D delen jo alligevel ikke i
spillet men kun de animasioner der er genereret vha. 3D universerne.
Fordelen ved AutoCAD er jo, at man kan udføre en exakt model, som man så kan
exportere for at arbede videre på, --------- men for ikke at bruge et kvarter på
at rende et lille udsnit, er det nok vigtigt at renderen kan skippe de dele af
scenen som alligevel er skjult eller ligger i en bestemt afstand ; det er jo
netop fejlen ved mange systemer, og man kan næppe forestille sig et real-time
spil, som skal udregne hele hammershus for hver sekvens.
--------------- derfor er det, at jeg foreslår, allerede fra starten at beslutte
hvilken render-maskine det skal køre på, og så er jeg desværre ikke mere
specialist fordi jeg ved _ikke_ om det er muligt eller praktisk at importere
f.eks. DXF til en bane edditor for at kunne rende i real time.
Ellers synes jeg somsagt at Hammershus lyder som et spændende projekt til et
rigtigt rolle spil eller et skyde spil for den sags skyld ; der er helt sikkert
den rette "atmosfære" hvis borgen bliver digitalt renoveret ,med fangekældre
toturkamre ,brystværn og onde trolde ;))
Hvad skulle man ellers bruge det til ;))
Have a nice day.
P.C.






Kim Larsen (03-08-2001)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 03-08-01 18:45

Æhh, nu ved jeg ikke om du har været ved Hammershus ruiner, men jeg skal
hilse og sige at det er stort, meget stort, og det er jo ikke kun det man
ser på billeder, for der er mere rundt omkring. Det vi/han er ude efter er
en tråd tegning af bygningen, hvor der så kan komme overflader på bag efter.
Jeg tror det ville blive meget dyrt hvis en eller anden skulle gå rundt og
måle op, ikke fordi jeg har fundet ud af hvad det andet koster, men
mande-timer er dyre i dag. Det skal gerne være sådan at man kan komme ind og
ud af bygningerne i 3D modellen, så det er immervæk meget der skal måles op
med hånden hvis det er.

Kim Larsen


"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:9kefvt$101v$1@news.cybercity.dk...
> On Thu, 2 Aug 2001 16:25:47 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
> wrote:
>
> > Det er ægte 3D grafik jeg tænker på, et man kan arbejde videre med i 3D
Max.
> > Jeg fandt en hjemmeside fra Tyskland hvor de lavede sådan noget. Det
foregik
> > med hjælp fra en helikopter og et laser udstyr. Det er nok noget der er
> > DYRT, men i første omgang er det om der er et firma her i danmark der
kan
> > lave det samme.
>
> Er det ikke både nemmere og billigere at måle hele l*rtet op og så
> lave en nøjagtig model i f.eks. 3D studio ell. lign? Så kan du også
> bedre styre polygonantallet/have flere forskellige modeller med forsk.
> detaljeringsgrad.
>
> Jeg synes da, det ville være et spændende job at gå i gang med.
>
> --
>
> Rune Simonsen



Rune Simonsen (04-08-2001)
Kommentar
Fra : Rune Simonsen


Dato : 04-08-01 00:02

On Fri, 3 Aug 2001 19:45:29 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

> Det skal gerne være sådan at man kan komme ind og
> ud af bygningerne i 3D modellen

Kan en laserscanning oppefra godt se "ind" i bygninger? Jeg har svært
ved at forestille mig hvordan den skulle kunne måle f.eks. tykkelsen
af et loft? Det lyder ellers som et spændende værktøj.

> så det er immervæk meget der skal måles op
> med hånden hvis det er.

Det afhænger vel af detaljeringsgraden. Hvis kravet ikke er så stort
kan man f.eks. måle en bygning og sige den er 2x4x7 meter, væggene er
20 cm. tykke og så tage et billede fra hver side til textures. På den
måde tager det da ikke lang tid, men hvis du oplyste kravet til
detaljeringsgrad var det nemmere at sige noget om tidsforbruget.

Alle de Scanningsløsninger jeg har hørt om, skaber enormt polygonantal
hvis det blot skal se nogenlunde fornuftigt ud, og kræver en helvedes
masse efterbehandling i 3D programmer for fejl i mesh'en.

Derfor synes jeg det lyder mere realistisk og overskueligt med en
opmåling og en manuel modellering - det giver i hvert fald meget mere
fleksibilitet - f.eks. kan man let tage en enkelt bygning/del ud og se
nærmere på den - det kan man ikke i en scanning, hvor det hele er én
stor og rodet mesh.

Men det afhænger vel alt sammen af behovet - hvad er det helt præcis
du skal bruge modellen til?

--

Rune Simonsen

Kim Larsen (04-08-2001)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 04-08-01 07:41

Hvis du går til denne side
http://www.bornholm.net/byer/hammershus/index.html så kan du se at der ikke
er meget loft, men en hulens masse "løse" sten i toppen, en del huller til
vinduer og mange andre "detaljer", det er immervæk svært at måle op. Siden
jeg har henvist til, er nok den side der er bedst til at vise hvad det er
jeg vil have med, selv om der mangler nogle billeder af de eksterne
bygninger. Hvad det skal bruges til, hmmm, det kan jeg ikke udtale mig om,
er det ikke sådan man siger

Kim Larsen


"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:9kfafu$2he7$1@news.cybercity.dk...
> On Fri, 3 Aug 2001 19:45:29 +0200, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
> wrote:
>
> > Det skal gerne være sådan at man kan komme ind og
> > ud af bygningerne i 3D modellen
>
> Kan en laserscanning oppefra godt se "ind" i bygninger? Jeg har svært
> ved at forestille mig hvordan den skulle kunne måle f.eks. tykkelsen
> af et loft? Det lyder ellers som et spændende værktøj.
>
> > så det er immervæk meget der skal måles op
> > med hånden hvis det er.
>
> Det afhænger vel af detaljeringsgraden. Hvis kravet ikke er så stort
> kan man f.eks. måle en bygning og sige den er 2x4x7 meter, væggene er
> 20 cm. tykke og så tage et billede fra hver side til textures. På den
> måde tager det da ikke lang tid, men hvis du oplyste kravet til
> detaljeringsgrad var det nemmere at sige noget om tidsforbruget.
>
> Alle de Scanningsløsninger jeg har hørt om, skaber enormt polygonantal
> hvis det blot skal se nogenlunde fornuftigt ud, og kræver en helvedes
> masse efterbehandling i 3D programmer for fejl i mesh'en.
>
> Derfor synes jeg det lyder mere realistisk og overskueligt med en
> opmåling og en manuel modellering - det giver i hvert fald meget mere
> fleksibilitet - f.eks. kan man let tage en enkelt bygning/del ud og se
> nærmere på den - det kan man ikke i en scanning, hvor det hele er én
> stor og rodet mesh.
>
> Men det afhænger vel alt sammen af behovet - hvad er det helt præcis
> du skal bruge modellen til?
>
> --
>
> Rune Simonsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste