Afsland dør til trægulv?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 29-10-09 08:31

Hej,

Vi skal til at lægge trægulv - vi havde tæpper og dørtrin før mellem
værelser og rum. Der var ca. 5-8 mm mellem tæppe og dør.

Hvilken afstand er det "normale" mellem et trægulv og en dør (eks. i nye
huse) - vi tænker på bare at få mindst mulig, er der noget vi skal tage
højde for i den sammenhæng? I første omgang er det mellem tre værelser hvor
vi lægger gulvet alle tre steder med det samme (flyder ud i ét).

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-09 09:06

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højde for i den sammenhæng? I første omgang er det mellem tre værelser
> hvor vi lægger gulvet alle tre steder med det samme (flyder ud i ét).

Medmindre du har tanker om at fjerne dørene på et tidspunkt, skal du skære
gulvet over under døren. Lav en åbning på et par cm imellem gulvene. Dørene
kan stødes helt ned til, hvis det ellers passer med at de lukker korrekt. :)

Hvis ikke du laver den adskillelse af gulvene risikerer du revner og
sprækker, da det vil arbejde forskelligt i de forskellige rum.

- Martin

Fra : Torben Brøndum

Dato : 29-10-09 10:08

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev

> [...]
>
> Hvis ikke du laver den adskillelse af gulvene risikerer du revner og
> sprækker, da det vil arbejde forskelligt i de forskellige rum.

Mange tak for det hurtige svar

Skal bare lige forstå det rigtigt: Du siger at jeg skal skære gulvet over
under dørerne....men det kan man vel ikke når vi ikke vi have fodtrin
bagefter vel?

Dørerne er (jo) monteret - det har jeg ikke tænkt på at "ændre på".......jeg
kan ikke forstå det du skriver om at støde dem helt ned i den sammenhæng:
tænkte du på. ta dørerne ikke var monteret?

Mange hilsener Torben Brøndum

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-09 11:32

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på".......jeg kan ikke forstå det du skriver om at støde dem helt ned i
> den sammenhæng: tænkte du på. ta dørerne ikke var monteret?

Da du skrev afstand mellem dør og gulv, troede jeg du mente at dørene skulle
monteres efterfølgende. Og der mener jeg så dørtrinet skal stødes helt ned
til gulv.

Men hvis dørene er monteret, og du ikke vil have dørtrin, er den korrekte
løsning at lave en dilatationsfuge i døråbningen. Enten med den rigtige
fugemasse eller en skinne:
http://www.timberman.dk/Dokumenter/TekniskData/da-DK/Tr%C3%A6gulv/Montagevejledning/G-303.pdf

Der er mange der sk.... på de fuger og lægger gulvet i sammenhæng i huset,
men næsten ligeså mange får revner i samlingerne. :)

Dørens afstand til gulvet er kun bestemt af om den kan åbne uden at røre. :)

- Martin

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-11-09 00:53

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> skrev

[snip det hele]

Jeps - selvfølgelig skal der ikke være sammenhæng mellem gulvene det kan jeg
godt se dels efter dit indlæg + list læsning på nettet.

Tak for responsen

Hilsen Torben Brøndum