Boring af skruehuller i vægfliser
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-09 14:50

Jeg har aldrig før prøvet at bore i vægfliser i et køkken eller bad. Er
blevet anbefalet at bruge et diamantbor (det lyder dyrt) og at undgå at
bore i flisens hjørner eller tæt ved kanten.

Er der andre fif til hvordan jeg bedst borer huller i selve flisen og
ikke i fugen, uden at den revner?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Max

Dato : 28-10-09 14:56

Hej Jørgen

> Jeg har aldrig før prøvet at bore i vægfliser i et køkken eller bad.
> Er blevet anbefalet at bruge et diamantbor (det lyder dyrt) og at
> undgå at bore i flisens hjørner eller tæt ved kanten.

Diamantbor er ikke dyre, men de er gode.

Klæb malertape på flisen hvor du skal bore, så skrider bordet
ikke så nemt. Start med langsom hastighed og ingen slag.

Og lad være med at trykke, kun lige nok til at bordet bider.

Så går det såmændt fint uden de store problemer.

--
Mvh Max

Fra : Mogens

Dato : 28-10-09 14:57

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> bore i flisens hjørner eller tæt ved kanten.
>
> Er der andre fif til hvordan jeg bedst borer huller i selve flisen og

I hvert fald at sætte et stykke malertape på så boret ikke skrider. Men
det påvirker nok ikke selve borehullet m.h.t. eventuel afskalning/revner.

Fra : Ole Pedersen

Dato : 28-10-09 15:02

Hej Jørgen

Sæt lidt tape over det sted der skal bores i, så skrider bordet ikke på
flisen
Brug aldrig slag, da det kan få flisen til at revne.
Du kan få nogle bor der er velegnede til den slags, jeg har nogle fra Bosch,
jeg kan bare ikke se hvad de hedder men spidsen af boret er blå.
Bosch er sikkert ikke ene om budet, så du kan sikkert finde nogle gode i et
hvilken som helst byggemarked og de er måske lidt dyrere men prisen kommer
ikke i nærheden af kronjuveler.

god fornøjelse
Ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-10-09 15:22

Ole Pedersen skrev bl.a.:

> Hej Jørgen
>
> Sæt lidt tape over det sted der skal bores i, så skrider bordet ikke
> på flisen

Tak til jer alle tre for at være så hurtige på aftrækkeren.

Jeg går ud fra at den nødvendige plug skal trykkes ind i hullet forbi
flisen, før man sætter skruen i - ikke sandt!?

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Max

Dato : 28-10-09 16:56

Hej Jørgen

> Jeg går ud fra at den nødvendige plug skal trykkes ind i hullet forbi
> flisen, før man sætter skruen i - ikke sandt!?

Jo.

--
Mvh Max

Fra : Optimus Prime

Dato : 29-10-09 10:55

Jørgen Grandt skrev:
> Er der andre fif til hvordan jeg bedst borer huller i selve flisen og
> ikke i fugen, uden at den revner?

I tillæg til de andre gode råd, kan du også vælge at bore for med et
tyndere bor

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-10-09 11:36

"Optimus Prime" skrev:

> I tillæg til de andre gode råd, kan du også vælge at bore for med et
> tyndere bor

Ja, for man kan vel ikke ligesom i træ eller puds markere stedet med et
platbor eller en syl, går jeg ud fra.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Max

Dato : 29-10-09 13:13

Hej Jørgen

> Ja, for man kan vel ikke ligesom i træ eller puds markere stedet med
> et platbor eller en syl, går jeg ud fra.

Jeg har en ridsespids med en hårdmetalsspids, og den kan faktisk
sagtnes bruges til at mærke op med i fliser.

--
Mvh Max

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-10-09 09:38

On 28 Okt., 14:55, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og lad være med at trykke, kun lige nok til at bordet bider.
>
> Så går det såmændt fint uden de store problemer.

Det er en god ide´ at køle boret med vand, evt håndsprøjte e.l så
kommer man nemmere igennem og boret bliver ikke så hurtigt slidt.