Opstart af ventilationsanlæg.
Fra : Steen

Dato : 27-10-09 10:51

Hej.

Mit Genvex anlæg har været slukket i ca 2 år pga ombygning af huset.
Jeg skal nu til at starte det op igen.

Er der noget jeg skal gøre angående bakterier i rørene?Legionella
eller andet?
Jeg burde nok rengøre rørene inden opstart,men hvordan gør man det
uden at skille det hele ad?

Hilsen

Steen

Fra : jos

Dato : 27-10-09 21:06

Steen wrote:
> [...]
> eller andet?
> Jeg burde nok rengøre rørene inden opstart,men hvordan gør man det

dit anlæg har vel ikke direkte kontakt med drikkevandet, så legionella er
næppe et problem grundet genveksen!
Hvis dit drikkevand heller ikke har været i brug, ville jeg nok lige spule
indkørslen, og dermed få frisk vand i rørene, og om aktuelt, så også lige
bruge af det varme vand.
Genveksen burde, ligesom et køleskab, være problemløst at starte.

finn

Fra : Ivar

Dato : 27-10-09 22:24

jos skrev:

> dit anlæg har vel ikke direkte kontakt med drikkevandet,

Det har igen betydning. Legionella kan udvikles i kondensvand
i ventilationsanlægget, og blive blæst ud i rummene. Det er derfor
det anbefales aldrig at slukke helt for et ventilationsanlæg.

Ivar Magnusson

Fra : jos

Dato : 28-10-09 18:28

Ivar wrote:

> Det har igen betydning. Legionella kan udvikles i kondensvand
> i ventilationsanlægget, og blive blæst ud i rummene. Det er derfor
> det anbefales aldrig at slukke helt for et ventilationsanlæg.

Ok, der har du en pointe! -
men et slukket anlæg giver næppe sådanne problemer
legionella udvikles primært i fugt mellem 30- 45 grader, og dræbes totalt
ved 50.
slukket bliver der ingen kondens/fugt, og sjældent over 30 grader.

finn