Dampspærre hvor?
Fra : Optimus Prime

Dato : 27-10-09 15:29

I min stue er et pudset loft - over dette et usioleret bjælkelag (6x6
bjælker) med gulvbrædder på. De brædder udgør så gulvet i et uisoleret
loftrum...

Jeg overvejer at nedtage det pudsede loft, skrue 70mm reglar på siden af
bjælkerne op imod gulvet i loftrummet og så sætte 2 lag gips på ned mod
stuen (med 70mm isolering over).

På den måde får jeg delvis synlige bjælker i stuen og et isoleringslag
til at føre strøm osv i.

Spørgsmålet er så hvor skal jeg placere min dampspærre? Jeg vil jo gerne
ligge yderligere 150-200mm isolering på gulvet i loftrummet fx; men der
skal vel være en dampspærre selvom der er masser af ventilation i
loftrummet?

Håber spørgsmålet er til at forstå

Fra : jos

Dato : 27-10-09 16:20

Optimus Prime wrote:
> [...]
> gerne lægge yderligere 150-200mm isolering på gulvet i loftrummet fx;
> men der skal vel være en dampspærre selvom der er masser af

hmm!
Dampspærren skal være så tæt mod det varme sted som muligt, dvs sige at du
spænder dampspærren op på de brædder du skruer gipspladerne op på. Du skal
så sørge for at isoleringen ligger så tæt på dampspærren at der ikke er
mulighed for træk mellem dampspærre og isolering. Over isoleringen må der
til gengæld ikke være noget fugtspærrende - plastfolie eller lign. Hvis der
vil være træk, kan det være en god ide at lægge en vindspærre, i form af
vindtæt pap/papir, men som kan transportere fugt.

finn

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-09 16:37

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der vil være træk, kan det være en god ide at lægge en vindspærre, i form
> af vindtæt pap/papir, men som kan transportere fugt.

Man kan med fordel rykke dampspærren maks 1/3 ind i isoleringen, da man så
kan trække kabler og andet på den varme side af spærren. Man slipper for at
tætne alle de huller der uundgåeligt kommer ellers.

Altså set oppefra (eksempel):

Tagrum
200 mm isolering
Dampspærre
100 mm isolering hvori kabler osv trækkes
Loftbeklædning

- Martin

Fra : jos

Dato : 27-10-09 17:32

> [...]
> man så kan trække kabler og andet på den varme side af spærren. Man
> slipper for at tætne alle de huller der uundgåeligt kommer ellers.

--- vindspærre
> 200 mm isolering
> Dampspærre
> 100 mm isolering hvori kabler osv trækkes
> Loftbeklædning
>
> - Martin
Kan godt forstå argumentet med de 30%, men har aldrig set det dokumenteret!
har du nogen reference, ellers ville jeg holde mig til den godkendte teori
med dampspærre mod den varme side, og så bare anse pladsen til kabler etc
for en del af rummet.
Jeg har set for mange fugtskader grundet kondens.
De 30% må jo imho variere efter forholdene (inde-fugt og
temperaturforskelle)

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-09 17:54

jos wrote:

> [...]
> den godkendte teori med dampspærre mod den varme side, og så bare
> anse pladsen til kabler etc for en del af rummet.

Se
http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/generelt-om-tag?page=2083#section_2099
under "Indbygning af installationer" ca. halvt nede på siden. Her
anføres 50 mm og ikke 100 mm isolering på den varme side af dampspærren,
men der står ikke noget om isoleringens samlede tykkelse, og princippet
er det samme. Iflg. tegningens dimensioner kan der være regnet med
50+150 mm isolering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-09 09:05

> [...]
> til kabler etc for en del af rummet.
> Jeg har set for mange fugtskader grundet kondens.
> De 30% må jo imho variere efter forholdene (inde-fugt og

Det er det man lærer på f.eks. tømreruddannelsen.

Links:
http://www.isover.dk/sw2780.asp
http://guiden.rockwool.dk/media/399447/rockwool_rocktaet_dampspaerre.pdf -
side 3
http://www.randers-termografi.dk/pictures_org/Loesningsforslag_til_top_10_listen(1).pdf
http://www.godetage.dk/bygger/dampspaerre/Sider/udforelse.aspx

Men for min skyld kan man godt nøjes med at lægge den 50 mm ind, uanset hvor
meget isolering der er på den kolde side (min 100 mm selvfølgelig :) ).
Det er nærmest umuligt at tætne alle de huller der kommer fra
gips/beklædningsskruer og installationer.

- Martin

Fra : Optimus Prime

Dato : 28-10-09 12:38

Martin Petersen skrev:
> [...]
> 200 mm isolering
> Dampspærre
> 100 mm isolering hvori kabler osv trækkes

Det lyder som en plan - jeg vil gætte på gulvbrædderne er ca 2cm tykke,
så kunne man ikke placere 70mm isolering direkte under dem, dampspærren
direkte oven på gulvet (lettest at ligge og kan så ligge ubrudt i stedet
for kun at have dampspærre mellem bjælkerne).
Og så 200mm oven på gulvet?

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-09 12:51

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> direkte oven på gulvet (lettest at ligge og kan så ligge ubrudt i stedet
> for kun at have dampspærre mellem bjælkerne).

Optimalt set skal dampspærren fæstes til væggens dampspærre, men det kan jo
blive svært hvis du ikke vil brække gulvet op. Hvordan er dine vægge nu?
Mursten/gips eller andet? Hvis det er mursten kan du lime dampspærren på
væggen. Så overholder du tilmed de nye krav (dog er isoleringskravet 340-360
mm).

Du laver altså (set oppefra):
200 mm iso
Dampspærre
Gulvbrædder
Bjælker og 70 mm iso imellem
Installationer
Beklædning mellem bjælker

Det lyder i mine ører rigtig fornuftigt.

- Martin

Fra : Optimus Prime

Dato : 29-10-09 10:52

Martin Petersen skrev:
> [...]
> væggen. Så overholder du tilmed de nye krav (dog er isoleringskravet 340-360

Det er en etageejendom fra 1900, så der er nada dampspærre nu. Det er
murstensvægge med ca 5cm hulmur med en smule hulmursisolering (stenulds
granulat) som er blæst ind for mere end 15 år siden og fast forbandt, så
de er skide kolde allerede nu - jeg har dog aldrig haft problemer med
fugt i de snart 10 år jeg har boet her.

Projektet med isolering af taget skal foregå i min stue og i den
forbindelse bliver der opsat varmvæg på de 2 ydervægge.
Tømmer har foreslået følgende:
1 lag gips + 1 lag krydsfiner (bagerst), sat på stålskelet med
dampspærre bag inderste lag plade og så 70mm isolering ind mod muren og
10-20mm luft mellem varmvæg og oprindelig murstensvæg.
De 2 andre vægge er invendige vægge mod andre rum, 1 er gennemgående
pudset murstensvæg og 1 er let skillevæg i gips så der er ikke mulighed
for helt tætte dampspærrer mod de tilstødende rum heller

Super, det er jeg glad for at høre

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-10-09 11:40

> [...]
> de er skide kolde allerede nu - jeg har dog aldrig haft problemer med fugt

Murstensvægge er en godkendt dampspærre, så noget er der dog. :)

> [...]
> pudset murstensvæg og 1 er let skillevæg i gips så der er ikke mulighed
> for helt tætte dampspærrer mod de tilstødende rum heller

Hvis i på en eller anden måde kan få ført dampspærren op til og klistret til
den du lægger på gulvet på loftet er det rigtig godt.

Husk at der måske kan være brandkrav, der gør at ideen med krydsfiner bag
gipsen ikke er lovlig. Udover det er det en løsning man bliver glad for når
tingene skal hænges op.

- Martin

Fra : Optimus Prime

Dato : 02-11-09 09:09

Martin Petersen skrev:
> Husk at der måske kan være brandkrav, der gør at ideen med krydsfiner bag
> gipsen ikke er lovlig. Udover det er det en løsning man bliver glad for når
> tingene skal hænges op.

Det skulle være i orden i følge tømreren - det er 2 ydervægge der fores
på og de opfylder i forvejen kravene til brand

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-10-09 11:27

> Sehttp://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/generelt-om-tag?page=208....
> under "Indbygning af installationer" ca. halvt nede på siden.

Tak for link, jeg undrede mig også det principielt fugt kondenserings
mæssigt rigtige i Martin Petersen anvisning

citat derfra:

"Ved almindelig rumtemperatur 20°C og en luftfugtighed på 50% RF skal
der mindst være den dobbelte isoleringstykkelse over dampspærren som
under dampspærren.Ved lavere rumtemperatur og/eller højere
luftfugtighed skal dampspærrens placering beregnes."

Det afhænger også af udetemperaturen, hvorvidt det holder - så
rockwools påstand er, uden denne forudsætning, ikke underbygget.
Isoleringens samlede tykkelse er underordnet - temperaturfaldet
gennem isoleringen er liniært.

Fra : jos

Dato : 27-10-09 18:41

Benny Andersen wrote:

> [...]
> rockwools påstand er, uden denne forudsætning, ikke underbygget.
> Isoleringens samlede tykkelse er underordnet - temperaturfaldet
Se det passer mig bedre, så teorien er ganske rigtigt lidt elastisk. - Jeg
holder mig til det sikre
F. eks. en hyggelig juleaften, med hele familien samlet. Der står en -10gr.
kold nordøstenvind, mens vi hygger os omkring 24-26 gr. med and og masser
stearinlys. Her kan den rel. fugtighed sagtens være 75%. Ved dampspærren vil
der så være omkring 10 gr. - og på kort tid MEGET fugtigt
Erfaringsmæssigt tager det mangefold tiden at fugten atter forsvinder, da
den jo er på "læsiden"

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-10-09 18:48

jos wrote:

> [...]
> MEGET fugtigt Erfaringsmæssigt tager det mangefold tiden at
> fugten atter forsvinder, da den jo er på "læsiden"

Vil du have samlet 300 mm isolering, kan du jo bruge samme princip og
lægge dampspærren 50 mm inde i isoleringen (50 + 250 mm). Så er der 50
mm til installation (anbefales for at undgå perforering af dampspærren),
og du er mere på den sikre side.

Jeg har i vores skunkvægge en dampspærre som er perforeret af el- og
antennekabler, det kan absolut ikke anbefales.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-10-09 22:14

Den 27.10.2009 18:40, skrev jos bl.a.:

> [...]
> stearinlys. Her kan den rel. fugtighed sagtens være 75%. Ved dampspærren vil
> der så være omkring 10 gr. - og på kort tid MEGET fugtigt

Nu er det jo ikke sådan at al den fugt uden videre difunderer ind gennem
den første tredjedel af væggen. Maling, tapet og plader, eller hvad man
nu har tager af for det meste.

--
Niels

Fra : jos

Dato : 28-10-09 18:58

Niels P Sønderskov wrote:

> Nu er det jo ikke sådan at al den fugt uden videre difunderer ind
> gennem den første tredjedel af væggen. Maling, tapet og plader,
> eller hvad man nu har tager af for det meste.
du vil overraskes hvor hurtigt det kan gå, hvis der ikke er noget
emspærrende imellem!

finn